Gå til innhold

Ny Tesla Model Y er på vei. Skal bruke batteri fra BYD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Snowleopard said:

Er mange oppegående folk som sliter med konfiguratoren, og "må" ha hjelp av selger, som selvsagt vil selge inn så mye ekstra som mulig, uten å skremme vekk kunden, så med det den, så ønsker ikke BMW de ca 70 % (antar jeg) kundene som ønsker hjelp med denne, fordi det er formye tull med de valgene?

Dette fordi endel underlige valg er satt sammen i pakker, der man kanskje bare vil ha en eller to  ekstra med på sin bil, men så tvinges du til en dyr pakkeløsning der noe svindyrt (for hva det faktisk er) eller en svindyr ting (som sikkert er verdt prisen for den som vil ha det valget) må være med, uten at de har annen sammenheng enn at de er satt sammen i pakker.

Har lekt meg gjennom konfigurator hos både BMW og Audi, og av og til kommer det slike latterlig dyre pakkeløsninger til, som mest er med på å gjøre en forbanna, og ville klappa til den idioten som bestemte at dette måtte være i en pakke.

Pakker som følger mer fornuftige opsjoner, som gjerne folk uansett ville valgt, er helt greit. Men mange ganger så burde det være mulig å velge ting ekstra, uten å måtte ta en pakke med idiotiske sammensetninger, der flere av de dyre tilleggene er mer ønskelig å ikke ha med. Og noen valg er utrolig nok umulig å ta med det valget av skinnfarge man vil ha. 

Dette er, som det er nevnt av flere, et idiotisk valg av BMW. De dekker som sagt motorrommet med plast uansett, mens de kunne bygd en frunkløsning selv, og hadd den som enten (helst) standard, eller i BMW-ånd som betalbart tillegg. Men nei, her må man gå til en tredjepartsleverandør.

De fleste BMWer kommer med langt panser, og i flere av elbilene er det kjempegod plass, og kunne blitt enda mer plass med litt bedre pakking som knapt hadde kostet dem noe mer.  Og så kunne gitt en løsning som mange allerede ønsker, men sannsynligvis mange flere merker at de hadde behov for, når bilen er pakket til randen, og de kommer et sted der den forbaskede ladekabelen hadde vært kjekk å ha, men man oppdager fort at den i stedet ligger under gulvplata, som betyr at mesteparten av bagasjen må ut for å få tak i.

For de som pakker lettere, eller kom på at den hadde vært smart å ha lett tilgjengelig og derfor må finne en fornuftig måte å legge den så den kan nåes, uten å være en av de tingene som kan fly fremover ved en bråbrems, vil nok omsider komme på at en slik løsning hadde vært best.

Og i motsetning til masse av det andre du nevner i tråden, er ikke dette noe du ville hatt behov for å ta ut for å få plass til ting du vil ha med, så kan denne bare ligge der. Ikke bare slipper du å fjerne den, men når den er der, gir den deg ekstra lagringsplass du kan velge å utnytte eller ei. Tenk om mer utstyr hadde vært av den sorten.

Gode poenger her. 
En annen ting for de so er veldig happy for xtra lange ekstrautstyrslister: dere tror dere ender opp med skreddersøm, men blir jo fort grundig lurt, og ofte er det jo ikke deres valg dere ender opp med, men det produsenten har best profitt. Både BMW, audi og mercedes er ganske like der. En tvinges til og inkludere forskjellige "pakker". Da velger jo ikke kunden fritt. 

Akkurat her ter faktisk legacy auto seg so slue bruktbilselgere og vil melke kundene. Og de er akkurat passe subtile slik at kundene etter handelen er super happy for "sine valg" av ekstrautstyr. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Oppbevaringsplass, og for den del plass i bagasjeron, takhøyde i baksete etc er typiske ting som kommer langt nede på min prioriteringsliste ved valg av bil,

Ja, vi har jo alle forskjellige preferanser. For meg er bagasjeplass, helst også foran, helt på topp på prioriteringslista sammen med fremkommelighet (4WD og høy bakkeklaring) og hvor tung henger den kan trekke. Neste på lista blir nok lavt forbruk. Y er helt klart en interessant bil, men jeg tror nok vår 5,5 år gamle X75D blir beholdt i 4-5 år til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (42 minutter siden):

Gode poenger her. 
En annen ting for de so er veldig happy for xtra lange ekstrautstyrslister: dere tror dere ender opp med skreddersøm, men blir jo fort grundig lurt, og ofte er det jo ikke deres valg dere ender opp med, men det produsenten har best profitt. Både BMW, audi og mercedes er ganske like der. En tvinges til og inkludere forskjellige "pakker". Da velger jo ikke kunden fritt. 

Akkurat her ter faktisk legacy auto seg so slue bruktbilselgere og vil melke kundene. Og de er akkurat passe subtile slik at kundene etter handelen er super happy for "sine valg" av ekstrautstyr. 

Kan bare snakke for meg selv men jeg unngikk alle pakker når jeg bestilte min bil.

Det var bare en pakke i konfiguratoren. Innovasjon? 

Det eneste var at noen opsjoner ikke var mulig å bestille pga deletilgang.

Ellers var ikke prisene særlig ille. Hengerfeste, ekte skinn seter, metallic lakk, noen assist systemer , hifi system og noen småting ca 60 000kr. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Kan bare snakke for meg selv men jeg unngikk alle pakker når jeg bestilte min bil.

Det var bare en pakke i konfiguratoren. Innovasjon? 

Det eneste var at noen opsjoner ikke var mulig å bestille pga deletilgang.

Ellers var ikke prisene særlig ille. Hengerfeste, ekte skinn seter, metallic lakk, noen assist systemer , hifi system og noen småting ca 60 000kr. 

Skinnseter er en sånn klassisk sak som ofte bundles med andre ting. Jeg foretrekker absolutt stoff-seter, men da må man hos mange merker gi avkall på en hel masse interessante saker. Ofte får man f.eks ikke kombinert oppgradert hifi og stoffseter, da disse ligger i en eller annen interiør-oppgraderingspakke. Og det er noe dritt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Skinnseter er en sånn klassisk sak som ofte bundles med andre ting. Jeg foretrekker absolutt stoff-seter, men da må man hos mange merker gi avkall på en hel masse interessante saker. Ofte får man f.eks ikke kombinert oppgradert hifi og stoffseter, da disse ligger i en eller annen interiør-oppgraderingspakke. Og det er noe dritt. 

Vel det var i alle fal ingen problem på I4

Man kunne velge skinnseter og manuell justering om man ville det. Kunne også velge stereo i 3 prisklasser helt uavhengig

Men man kan ikke velge M sport pakke og 17 tommers hjul. Sikkert mange som velger bort denne pga det. 

Har heller aldri satt min fot i butikken som solgte meg bilen. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Da antar jeg at Model Y også er uinteressant for deg, da hovedpoenget med den kontra Model 3 er at den har mye bedre plass.

Så absolutt. I tillegg til at det finnes en haug med bedre og penere biler i det prissjiktet, så er chassiset på den bilen en no go. Det virker som de har trodd at hard fjæring = sportslig. Nå er amerikanske biler utenfor min preferanse uansett. Hovedsaklig pga kjøreegenskaper og elendig byggekvalitet og finnish, men jeg må innrømme at rwd-utgavene av Model 3 er så bra priset den er umulig å overse hvis man ser etter noe i det prisskiktet. Ikke kjører den så verst heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

Kan bare snakke for meg selv men jeg unngikk alle pakker når jeg bestilte min bil.

Det var bare en pakke i konfiguratoren. Innovasjon? 

Det eneste var at noen opsjoner ikke var mulig å bestille pga deletilgang.

Ellers var ikke prisene særlig ille. Hengerfeste, ekte skinn seter, metallic lakk, noen assist systemer , hifi system og noen småting ca 60 000kr. 

Ja ok, da har de endret det. Var stress da jeg vurderte femserien. Bra det. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Vel det var i alle fal ingen problem på I4

Man kunne velge skinnseter og manuell justering om man ville det. Kunne også velge stereo i 3 prisklasser helt uavhengig

Men man kan ikke velge M sport pakke og 17 tommers hjul. Sikkert mange som velger bort denne pga det. 

Har heller aldri satt min fot i butikken som solgte meg bilen. 

Nei, det er mest de asiatiske merkene som holder på med slike altomfattende pakker. 

Bl.a Audi har gått litt for langt andre veien igjen synes jeg. Det kan bli FOR mange valg. Når man f.eks har mulighet til å velge utseendet på knappene i kupeen er det vel litt å ta i...

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (22 minutter siden):

Nei, det er mest de asiatiske merkene som holder på med slike altomfattende pakker. 

Bl.a Audi har gått litt for langt andre veien igjen synes jeg. Det kan bli FOR mange valg. Når man f.eks har mulighet til å velge utseendet på knappene i kupeen er det vel litt å ta i...

Tja . Jeg valgte bort sort pianolakk i interiør. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 26.8.2022 den 18.53):

Kunne godt vært større prisforskjell, enig i det. Men det er alltids mange som vil ha TMY, men ikke vil strekke seg like langt. Og 430 km er allerede OK, selv om 533 er langt bedre på LR.

Eller 565 km med 19" felger. 😉 533 km er med 20" felger.

SR med 19" felger vil nok også gå lenger enn 430 km (antar at det er med 20" felger). De oppgir alltid den versjonen med kortest WLTP-rekkevidde.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (54 minutter siden):

Eller 565 km med 19" felger. 😉 533 km er med 20" felger.

SR med 19" felger vil nok også gå lenger enn 430 km (antar at det er med 20" felger). De oppgir alltid den versjonen med kortest WLTP-rekkevidde.

Det forklarer hvorfor jeg andre steder ser mer rekkevidde i WLTP-tallene. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...