Gå til innhold

Ny Tesla Model Y er på vei. Skal bruke batteri fra BYD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

Må være M40, som BMW sier har 590 km, startpris nå er 512 620,- men betyr jo ikke at du gikk for en pakke som gir deg bedre pris. Den har vel steget litt, som flere andre. Ganske godt hopp opp til M50 FC, som nå ligger til 667 900,- på kampanje.

https://www.bilia.no/biler/bmw/bilmodeller/elbiler/bmw-i4/

Ja Bare vinter dekk og 6år ubegrenset km service avtale kostet 35 000kr. Frakt og levering var vel 15 000. Selve bilen var vel 550 kkr isj. 
 

Ønsket ikke bil med M sport. Bremser og dekk blir mye dyrere når man begynne å skifte ut ting

Lenke til kommentar
bojangles skrev (14 minutter siden):

Synd at ikke BMW'n ikke er en elbil fra grunnen av, slik at det er ekstra plass i baksetet og en frunk. 
Sikkert veldig god kjørefølelse. 

Blir spennende og se hvordan de takler sw og OTA. 

Veldig spennende er det ikke. BMW har 3.3millioner biler på veien som blir oppdatert  jevnlig. Alle med Idrive 7 og nyere. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

Veldig spennende er det ikke. BMW har 3.3millioner biler på veien som blir oppdatert  jevnlig. Alle med Idrive 7 og nyere. 

Tja de er jo ikke skarvunge i forhold til elbiler, det er jo en fordel. At de ikke skaper en EV plattform fra grunnen av skaper en viss skepsis her. Fikser de det bra er det jo flott. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (Akkurat nå):

Tja de er jo ikke skarvunge i forhold til elbiler, det er jo en fordel. At de ikke skaper en EV plattform fra grunnen av skaper en viss skepsis her. Fikser de det bra er det jo flott. 

Spiller ingen rolle for meg. Plassen er akkurat den samme som i en vanlig 4serie. Samme konfigurasjon ville gitt en pris på ca 850 kkr i en 430i. Hadde egentlig tenk å kjøpe en hybrid men rekkevidde ble for kort til daglig pendling. Dessuten kjører jeg turer på 4-500km med ujevne mellomrom. Da vil jeg ikke miste tid i ladekø osv. 

Men vi sporer av tråen. Den handler ikke om BMW men Tesla Y

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Spiller ingen rolle for meg. Plassen er akkurat den samme som i en vanlig 4serie. Samme konfigurasjon ville gitt en pris på ca 850 kkr i en 430i. Hadde egentlig tenk å kjøpe en hybrid men rekkevidde ble for kort til daglig pendling. Dessuten kjører jeg turer på 4-500km med ujevne mellomrom. Da vil jeg ikke miste tid i ladekø osv. 

Men vi sporer av tråen. Den handler ikke om BMW men Tesla Y

Joda bare at uten kardang tunnel ville innvendig plass vokst. Og da ville de hatt frunk. Har ikke sansen for halvveis. Og dette er veldig halvveis. 

Uansett happy ny bil, det er alltid gøy. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (8 minutter siden):

Joda bare at uten kardang tunnel ville innvendig plass vokst. Og da ville de hatt frunk. Har ikke sansen for halvveis. Og dette er veldig halvveis. 

Uansett happy ny bil, det er alltid gøy. 

Husk at tunellen er full av batterier. Liker konsoll i midten av bilen. Dessuten får man en ekstra stiver som tar opp energi ved kollisjon. Man får en bedre støtte av "torpedoveggen". Dessuten øker lengde bøyestivhet. Muligens torsjon også

Liker faktisk akkurat det samme som jeg liker med  e-golf. Det ser ut som en helt vanlig bil. Hvorfor skulle man like noe helt annet pga at hjulene drives rund av en el motor? Den går jo like langt på en lading som alle andre el biler. Teslabjørn kjørte vel ca 600km i 90km/h med M utgaven. 

Det er fullt mulig å kjøpe en frunk til denne bilen om jeg har lyst på det. Tviler imidlertid på om jeg gidder å åpne panseret for å lagre noe der. Pleier aldri å fylle mere en halve bagasjerommet når jeg er på tur. Om jeg trenger mye plass hekter jeg bare på hengeren

Bare den er stille og komfortabel er jeg fornøyd. Er egentlig ikke i noe entusiast eller fan boy av noe merke. Bare mislikte denne minst av biler i denne klassen.Polestar og M3 var vel de nærmeste i form og størrelse. EQE har nettopp kommet med en rimeligere utgave men syntes design blir vel ekstremt.  Dessuten ønsker jeg å støtte europeisk industri som prøver å lage elbiler med minst mulig sjeldne metaller og minst mulig klimapåvirkning.

Bare batteriet på en slik bil gir ca 10 tonn co2. Klarer jeg å kjøre den i 13 år og nå 220 000km vil batteriet alene gi ca 55 g/CO2 kr km. Er strømmen vi importerer like skitten som nve beregninger viser vil det gi ytterligere 70g/km Totalt ca 123g/km. 

https://wokeby.de/aktuelles/bmw-i4-frunk-die-werkzeuge-sind-bestellt/

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Trestein said:

Det er fullt mulig å kjøpe en frunk til denne bilen om jeg har lyst på det. Tviler imidlertid på om jeg gidder å åpne panseret for å lagre noe der. Pleier aldri å fylle mere en halve bagasjerommet når jeg er på tur. Om jeg trenger mye plass hekter jeg bare på hengeren

Bare den er stille og komfortabel er jeg fornøyd. Er egentlig ikke i noe entusiast eller fan boy av noe merke. Bare mislikte denne minst av biler i denne klassen.Polestar og M3 var vel de nærmeste i form og størrelse. EQE har nettopp kommet med en rimeligere utgave men syntes design blir vel ekstremt.  Dessuten ønsker jeg å støtte europeisk industri som prøver å lage elbiler med minst mulig sjeldne metaller og minst mulig klimapåvirkning.

Nei frunken brukes jo ikke hver eneste dag, dog er det veldig kjekt og ha den der. Det kan trenges litt entusiaster so løfter europeiske produsenter i dette skiftet. De fleste var sent på ballen det er en stor industri i europa, tenk hvor mange so indirekte er berørt? Partnere, leverandører, osv. Er jo viktig at de ikke snubler i oppløpet. 

Det beste med bmw er kjøreegenskapene, og det har de nok bevart og tatt vare på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Haha funny, de stri holder på gamle vaner. Altså milevis lange opsjonslister. 

Hadde faktisk mislikt om bilen ble levert med alle opsjoner som  hundebur, tilhenger, takboks, 19 ulike typer skinnseter, osv osv. Trenger det ikke, har ikke plass til det, og hvorfor skal jeg betale for alle opsjoner? 

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Trestein said:

Hadde faktisk mislikt om bilen ble levert med alle opsjoner som  hundebur, tilhenger, takboks, 19 ulike typer skinnseter, osv osv. Trenger det ikke, har ikke plass til det, og hvorfor skal jeg betale for alle opsjoner? 

 

Stordriftsfordeler og lave marginalkostnader. Det er en grunn til at varmeseter f.eks. legges i software. Dyrere å produsere med og uten enn alle med.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Hadde faktisk mislikt om bilen ble levert med alle opsjoner som  hundebur, tilhenger, takboks, 19 ulike typer skinnseter, osv osv. Trenger det ikke, har ikke plass til det, og hvorfor skal jeg betale for alle opsjoner? 

 

Haha nå overdriver du, finnes det noen andre som har frank som en opsjon? Hva med trunk, er det inkludert?😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (3 minutter siden):

Stordriftsfordeler og lave marginalkostnader. Det er en grunn til at varmeseter f.eks. legges i software. Dyrere å produsere med og uten enn alle med.

Ja. Men ikke alle ønsker en bil som enten er hvit eller sort. Som sagt klarer du ikke å komme deg gjennom BMW konfiguratoren er jeg sikker på at BMW ikke er lei seg for at du kjøper en annen bil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...