Gå til innhold

Ny Tesla Model Y er på vei. Skal bruke batteri fra BYD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det snakk om at Tesla skal ha kjøpt LMFP-batterier, som er en variant med mangan i miksen, som øker bl.a. energitettheten opp til 230 Wh/kg, mot NMC sine 168 Wh/kg. Ifølge en video, så henter dette foreløpig 210 Wh/kg.

Batteriet kalles gjerne M3P, og vil kunne være egnet til P-variantene og. Det batteriet som snakkes om med denne kjemien, er å lage et batteri på 72 kWh kapasitet. Men om disse er ca like bille å lage som LFP, skal man ikke se bort fra at de bruker dette i begge konfigurasjonene.

Det skal bli spennende og se de andre dataene på bilen(e) som kommer, bl.a. aks, ladefart, ladetid, hengervekt, rekkevidde (faktiske WLTP-tall) og ikke minst prisene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Hadde faktisk forventet at de skulle sette inn et større batteri. 55 og 60kWh er ikke mye i en slik bil. 

Kona har 64 kWh netto, og gjør 449-484 litt avhengig av dekk (bl.a.), så en større bil med nesten 10 kWh mindre batteri, og likevel tilnærmet lik rekkevidde, er sabla effektivt og sabla bra å få ut av denne.

De som synes dette er knapt, kan jo selvsagt legge i mellomlegget til LR. Men er jo veldig flott å få en knall bil til forhåpentligvis en rimelig sum med penger. Med forbehold om at vi ennå ikke vet pris eller andre data på akkurat denne mot LR, men man kan jo se på differansen mot TM3 RWD og LR, som blir litt av det samme men i TM3-versjon.

Denne kommer sikkert til å øke etterspørselen kraftig, spesielt blandt mange som synes LR er litt over budsjettet. Men tror mange som nå kjøper LR, egentlig hadde valgt RWD om den hadde vært tilgjengelig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Kona har 64 kWh netto, og gjør 449-484 litt avhengig av dekk (bl.a.), så en større bil med nesten 10 kWh mindre batteri, og likevel tilnærmet lik rekkevidde, er sabla effektivt og sabla bra å få ut av denne.

De som synes dette er knapt, kan jo selvsagt legge i mellomlegget til LR. Men er jo veldig flott å få en knall bil til forhåpentligvis en rimelig sum med penger. Med forbehold om at vi ennå ikke vet pris eller andre data på akkurat denne mot LR, men man kan jo se på differansen mot TM3 RWD og LR, som blir litt av det samme men i TM3-versjon.

Denne kommer sikkert til å øke etterspørselen kraftig, spesielt blandt mange som synes LR er litt over budsjettet. Men tror mange som nå kjøper LR, egentlig hadde valgt RWD om den hadde vært tilgjengelig.

Sjekket VW ID4, Trodde man fikk dem med lite batteri også men de selger visst kun 75kWh i norge.

WLTP er jo bra men så store biler blir gjerne no 1 bil. Kjøring til hytter om vinteren osv. 55 kWh gir vel ca 350km med 160wh pr km. 

Spørs om det er nok til å hale inn på VW MEB plattform. De selger veldig bra for tiden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Sjekket VW ID4, Trodde man fikk dem med lite batteri også men de selger visst kun 75kWh i norge.

WLTP er jo bra men så store biler blir gjerne no 1 bil. Kjøring til hytter om vinteren osv. 55 kWh gir vel ca 350km med 160wh pr km. 

Spørs om det er nok til å hale inn på VW MEB plattform. De selger veldig bra for tiden

Da kjøper man LR i tilfelle. Denne er perfekt for mange hyttefolk som ikke må kjøre halve landet rundt, eller de som ikke har hytte. Jeg har sagt før at jeg ikke har noe lyst til å bytte til bil med kortere rekkevidde, men TMY frister allerede, og her er det jammen ikke mye tap i rekkevidde.

Derimot er den størrelsesmessig langt bedre for min del, og ikke minst har den mye raskere lading antar jeg. Så her kan det i stor grad bare være prisen som avgjør. Nå kan det dessuten se ut som jeg kan få et veldig lite verdifall om jeg velger å selge den jeg har, så kanskje er dette rette tiden å gjøre det på.

Kjøper jeg nå med levering over nyåret, vil LR i "min" konfigurasjon komme på 617632 (grå lakk, sort interiør, standard felg og vinterhjul), så der ryker man eventuelt på 29408 i mva, totalt 647040,- på veien. TM3 RWD er 90 K billigere enn TM3 LR, så om TMY får samme differansen, så kommer altså TMY RWD i mitt oppsett på 527623 før mva, 6905,75 i mva og totalt 534529,-.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tesla BYD Blade. *nikker*

Ja da trenger bare Tesla pusse støv av v2l og legge til v2g i sw og add on hw. Her er det bare til og plugge inn kjempebatteriet inn i huset (via korrekt hw og installasjon naturligvis) slik at en kan koke og fylle vaskemaskinen uansett tid på døgnet/pris kwh. Forbruke strøm fra Tesla'n når strømprisene er høye. Fikser de v2g og en skaffer solceller i tillegg kan en jo selge strøm de timene prisene er høye. Tesla har jo forresten og en sw (autobidder)so fikser salget av strøm, automatisk slik at det blir best inntjening. 

Evt. for de virkelig gjerrige kan de lade på jobben om de har gratis lading, og "ta med strømmen hjem"..

 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Snowleopard skrev (På 12.8.2022 den 21.54):

Da kjøper man LR i tilfelle. Denne er perfekt for mange hyttefolk som ikke må kjøre halve landet rundt, eller de som ikke har hytte. Jeg har sagt før at jeg ikke har noe lyst til å bytte til bil med kortere rekkevidde, men TMY frister allerede, og her er det jammen ikke mye tap i rekkevidde.

Derimot er den størrelsesmessig langt bedre for min del, og ikke minst har den mye raskere lading antar jeg. Så her kan det i stor grad bare være prisen som avgjør. Nå kan det dessuten se ut som jeg kan få et veldig lite verdifall om jeg velger å selge den jeg har, så kanskje er dette rette tiden å gjøre det på.

Kjøper jeg nå med levering over nyåret, vil LR i "min" konfigurasjon komme på 617632 (grå lakk, sort interiør, standard felg og vinterhjul), så der ryker man eventuelt på 29408 i mva, totalt 647040,- på veien. TM3 RWD er 90 K billigere enn TM3 LR, så om TMY får samme differansen, så kommer altså TMY RWD i mitt oppsett på 527623 før mva, 6905,75 i mva og totalt 534529,-.

Nå er den her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Nå er den her!

Nice!

 

Takk for info. 40 K i forskjell fra LR, ser jeg, pluss mva på 10 K for denne differansen, siden den starter på ca 520 K + 5K i mva ved levering i 2023. Så blir det da mva på alle andre tilvalg.

596 132 + mva for tillegg på 20" Inductionfelger (kan velges bort) grå metallic og vinterhjul.
636 132 + mva for LR med de samme tilvalgene.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Nice!

 

Takk for info. 40 K i forskjell fra LR, ser jeg, pluss mva på 10 K for denne differansen, siden den starter på ca 520 K + 5K i mva ved levering i 2023. Så blir det da mva på alle andre tilvalg.

596 132 + mva for tillegg på 20" Inductionfelger (kan velges bort) grå metallic og vinterhjul.
636 132 + mva for LR med de samme tilvalgene.

Omtrent det samme som jeg skal betale for min. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Overraskende dyr ble den, tipper de egentlig ikke ønsker å selge den og priser den der etter. Ser en på denne så er steget opp til LR veldig lite penger, og når en kikker på LR så er steget opp til P også lite penger. Vipps så har en bestilt P med full pakke og Tesla ler hele veien til banken 😅

Kunne godt vært større prisforskjell, enig i det. Men det er alltids mange som vil ha TMY, men ikke vil strekke seg like langt. Og 430 km er allerede OK, selv om 533 er langt bedre på LR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Overraskende dyr ble den, tipper de egentlig ikke ønsker å selge den og priser den der etter. Ser en på denne så er steget opp til LR veldig lite penger, og når en kikker på LR så er steget opp til P også lite penger. Vipps så har en bestilt P med full pakke og Tesla ler hele veien til banken 😅

80 000 mellom SR og P. Latterlig lite når man begynner å se på forskjellene 😂

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Et veldig greit alternativ, som jeg tipper du blir veldig fornøyd med. Gratulerer. Lenge til du får den?

Gjort noen ytterlige valg på den, eller er det en FC uten endringer?

Ja jeg trenger en bil som har litt rekkevidde. Tror den fikk 570km wltp. ca 100 000 i div utstyr. 

Aner virkelig ikke når jeg får den 2023 står det i kontrakten. Ville egentlig hatt en xdrive 40 men den ble ikke lansert nå. Kun edrive 35 som ikke kommer til Norge. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Ja jeg trenger en bil som har litt rekkevidde. Tror den fikk 570km wltp. ca 100 000 i div utstyr. 

Aner virkelig ikke når jeg får den 2023 står det i kontrakten. Ville egentlig hatt en xdrive 40 men den ble ikke lansert nå. Kun edrive 35 som ikke kommer til Norge. 

Må være M40, som BMW sier har 590 km, startpris nå er 512 620,- men betyr jo ikke at du gikk for en pakke som gir deg bedre pris. Den har vel steget litt, som flere andre. Ganske godt hopp opp til M50 FC, som nå ligger til 667 900,- på kampanje.

https://www.bilia.no/biler/bmw/bilmodeller/elbiler/bmw-i4/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...