dan83 Skrevet 11. august 2022 Del Skrevet 11. august 2022 På hvilke turtall girer dere fra 1 til 2 gir? Girer dere over til 2 så kjapt bilen ruller, eller gasser dere opp til ca 2000 omdreininger, før dere girer? Hva er "best" for bilen? Tenker da på flat mark og ikke nedover bakke eller oppover bakke! Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 11. august 2022 Del Skrevet 11. august 2022 Det finnes ikke noen fasit. Varier fra drivlinje til drivlinje. Du kjenner fort når du girer for tidlig. 1 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 11. august 2022 Forfatter Del Skrevet 11. august 2022 Sjørøver skrev (3 minutter siden): Det finnes ikke noen fasit. Varier fra drivlinje til drivlinje. Du kjenner fort når du girer for tidlig. Syntes begge deler fungerer på min bil, kan fint gire med engang til 2 så lenge bilen ruller litt uten at den indikerer at jeg bør gire ned igjen(den pilen). I oppover bakke så må jeg så klart gi på litt først, naturlig nok. Bilen min har en 6 trinns girkasse(rav4 2013) Men på flat mark, så er jeg usikker på hva som er best for bilen eller om det i det hele tatt spiller noe rolle? Mest vandt til automat fra tidligere. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11. august 2022 Del Skrevet 11. august 2022 Poenget er en vil ha nok fart og turtall når en får lagt inn andre gir slik at en har nok motorkraft etter giring. Så på flat vei kan du som du sier gire opp omtrent med en gang. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. august 2022 Del Skrevet 11. august 2022 Tar løs i 2. giret på lastebilen, men er det slak nedoverbakke så setter jeg den i 3. gir og lar den rulle før jeg slipper klutsjen. 2. giret er det samme som første, da første er for å ta løs i bakker. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 11. august 2022 Forfatter Del Skrevet 11. august 2022 (endret) Jeg kan vel snu litt på spørsmålet da, sliter det noe på motor/systemet ved å ha litt ekstra turtall(feks 2000 omdreininger eller mer) før man girer opp til 2 giret, eller andre høyre gir for den slags skyld? Har lest tidligere at det er optimalt å gire opp ved ett viss turtall for å unngå minst mulig slitasje på ting!? Stemmer det? Men på toyota sa en at det ikke spiller så stor rolle og at bilene er lagd for å tåle giring ved litt lavere turtall(så lenge det ikke er for lavt da så klart)!? Endret 11. august 2022 av dan83 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. august 2022 Del Skrevet 11. august 2022 Det er nok som flere over har nevnt - stor forskjell mellom ulike biler. Du girer f.ex ikke buss med 4L+ motor på samme måte som en bybil med 1.6L diesel for å si det sånn. 6 minutes ago, dan83 said: Har lest tidligere at det er optimalt å gire opp ved ett viss turtall for å unngå minst mulig slitasje på ting!? På dette spørsmålet er det nok stor forskjell fra type motor. Har du f.ex bensin så er du ofte nødt til å bruke høyt turtall for å klare å akselerere noenlunde fornuftig. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 11. august 2022 Forfatter Del Skrevet 11. august 2022 (endret) geir__hk skrev (5 minutter siden): Det er nok som flere over har nevnt - stor forskjell mellom ulike biler. Du girer f.ex ikke buss med 4L+ motor på samme måte som en bybil med 1.6L diesel for å si det sånn. På dette spørsmålet er det nok stor forskjell fra type motor. Har du f.ex bensin så er du ofte nødt til å bruke høyt turtall for å klare å akselerere noenlunde fornuftig. Ok, skjønner, men hva kan være optimalt for en diesel motor med ikke så veldig mye hestekrefter tenker du!? Merker jo at bilen akselerer tregt, tar litt tid å få opp farten fra 0 til 80km feks for å si det sånn. Antar at det er pgr av at bilen bare har ca 130 hestekrefter(tror jeg) Sorry hvis jeg spør dumt, er fortsatt litt fersk når det kommer til det tekniske og mekaniske på bil Endret 11. august 2022 av dan83 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. august 2022 Del Skrevet 11. august 2022 9 minutes ago, dan83 said: Merker jo at bilen akselerer tregt, tar litt tid å få opp farten fra 0 til 80km feks for å si det sånn. Antar at det er pgr av at bilen bare har ca 130 hestekrefter(tror jeg) Det kommer jo an på vekta til bilen. 130HK er jo en normalt sterk motor for en "vanlig" bil. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 (endret) dan83 skrev (På 12.8.2022 den 0.18): Jeg kan vel snu litt på spørsmålet da, sliter det noe på motor/systemet ved å ha litt ekstra turtall(feks 2000 omdreininger eller mer) før man girer opp til 2 giret, eller andre høyre gir for den slags skyld? Har lest tidligere at det er optimalt å gire opp ved ett viss turtall for å unngå minst mulig slitasje på ting!? Stemmer det? Men på toyota sa en at det ikke spiller så stor rolle og at bilene er lagd for å tåle giring ved litt lavere turtall(så lenge det ikke er for lavt da så klart)!? For motoren har ikke dette noen betydning. Cluch vil også greie dette fint. For drivstoff forbruket er det er fordel å gire tidlig. Det viktigste er at en har kontroll slik at en ikke f.eks kveler motoren eller får hjulspinn. Bare gjør det som føles riktigst. Endret 16. august 2022 av Svein M Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 11 hours ago, dan83 said: Sorry hvis jeg spør dumt, er fortsatt litt fersk når det kommer til det tekniske og mekaniske på bil Ett tips er å se i instruksjonsboka til bilen du har. På alle biler vi har hatt gjennom tiden med manuell girkasse har det vært angitt hva som er optimal fart med girvalg. Når du vet farten girene passer til, får du raskt følelsen på turtallet og da girer du til slutt ut fra ett raskt blikk på turtelleren/motorlyden og trafikkbildet du er i. Lykke til Lenke til kommentar
locked Skrevet 16. august 2022 Del Skrevet 16. august 2022 Eit tips er jo å sammenligne med ein bil som har samme motor og automat. Min 2.0 diesel 200++hk den girar svært raskt/ofte. Er aldri nokon gong over 2000rpm ved normal køyring. Har riktignok 8gir så det er alltid eit gir som passar. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 16. august 2022 Del Skrevet 16. august 2022 Varierer fra bil til bil. Må bare blir vant til hva som virker best. Synes personlig at mange dieselbiler har for lavt førstegir, så da blir det naturlig å ta andre med en gang. På andre siden har mange dieselmotorer turbo som krever litt turtall, så da må man mate litt på "traktor-giret" hvis man ikke skal stoppe helt opp når man tar andre. Har man en kombinasjon av de to, så... Dieselmotorer har kanske kort register, er en grunn til at de har 6-8 gir og krever mye giring. Liker man ikke det så er det elektirsk, bensin eller automat som gjelder. Bli vant til hva motoren, og olle vær redd for å bruke litt turtall om det skal til. Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 17. august 2022 Del Skrevet 17. august 2022 Dieselmotorer generelt trives best på ca 1500 rpm. Pleier å holde den under 2000 ved normal kjøring så langt det går. Lite effekt å hente over dette likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå