Odd R. Valmot Skrevet 11. august 2022 Del Skrevet 11. august 2022 – Tror elfly er en veldig god mulighet for Norge Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Vi har en del svært korte ruter med små fly, nærmest øyhopping med Widerøe, eller tettsted til tettsted. Disse rutene trafikkeres av veldig små fly til passasjertrafikk å være, med 20-40 seter. Disse rutene tror jeg kan betjenes av elfly innen få år. Men for store fly og lange strekninger er det bare å glemme elfly pga batterivekt. 3 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Jeg tror vi kan få flere småruter med elfly også siden kostnaden kan bli så lav. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Kanskje vi i framtida bruker elfly i stedet for Hurtigruta til å oppleve kysten fra Bergen til Kirkenes på 11 døgn? Mindre tid om bord i det flytende hotellet, mer tid til å oppleve ting på hvert sted. Muligens bedre utsikt også. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Elfly blir jo litt ventepølse, slik som hybridbiler var for elbiler. Hvorfor ikke bare gønne på med automatiserte store droner? Ville vært rått. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Complexity skrev (20 minutter siden): Elfly blir jo litt ventepølse, slik som hybridbiler var for elbiler. Hvorfor ikke bare gønne på med automatiserte store droner? Ville vært rått. Fordi FAA reglene per i dag krever piloter av kjøtt og blod om bord av sikkerhetsmessige grunner. Men joda, en gang i framtida kan det sikkert bli aktuelt med transistor-piloter. Jeg kommer ikke til å stille som prøvekanin. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Complexity skrev (5 timer siden): Elfly blir jo litt ventepølse, slik som hybridbiler var for elbiler. Hvorfor ikke bare gønne på med automatiserte store droner? Ville vært rått. Fordi det hadde endt med det samme som man opplever i autonome biler i bilindustrien. At man bruker store ressurser på noe som ikke ser ut til noe av, i steden for å bruke ressursene på noe nyttig. Elfly har potensiale til å revolusjonere flyindustrien allerede innen 10-15 år. Det får man ikke til hvis man skal blande autonomi inn i regnestykket. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 jaja, droner med piloter da 😛 Er det noe grunn for at man ikke går rett over på droner? De har vel høyere forbruk da de ikke kan seile på luften som fly, men fordeler som at de kan lande vertikalt og ikke trenger rullebane. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Complexity skrev (6 minutter siden): jaja, droner med piloter da 😛 Er det noe grunn for at man ikke går rett over på droner? De har vel høyere forbruk da de ikke kan seile på luften som fly, men fordeler som at de kan lande vertikalt og ikke trenger rullebane. Droner er et helt annet marked som det ikke finnes infrastruktur for. Og markedet i Norge er bortimot ikkeeksisterende. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 9 minutes ago, AL123 said: Droner er et helt annet marked som det ikke finnes infrastruktur for. Og markedet i Norge er bortimot ikkeeksisterende. Kjedelig. Ser det er kommet små droner for folk men de tar bare noen få passasjerer. Det kommer vel etterhvert. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Complexity skrev (1 minutt siden): Kjedelig. Ser det er kommet små droner for folk men de tar bare noen få passasjerer. Det kommer vel etterhvert. De kommer nok etterhvert, og det mangler ikke på forskning. Typisk nok er dette mest aktuellt i områder der man allerede har betydelig privat helikoptertrafikk, feks inn og ut av storbyer. Elfly kan på den annen side brukes på det norske korbanenettet, og det er spennnede av flere grunner. For det første er samarbeidet mellom Rolls Royce og Widerøe blant de mer seriøse på området, så muligheten for at Norge her blir et like stort pionerland som vi var på elbil er absolutt til stede. For det andre kan flytrafikkbildet endre seg betydelig med elfly. Feks kan taxifly med 4-8 passasjerer bli vanlige igjen, og et kostnadseffektivt alternativ både til tog, buss og rutefly. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Complexity skrev (37 minutter siden): jaja, droner med piloter da 😛 Er det noe grunn for at man ikke går rett over på droner? De har vel høyere forbruk da de ikke kan seile på luften som fly, men fordeler som at de kan lande vertikalt og ikke trenger rullebane. Definisjonen på en drone er at den er en ubemannet farkost. Vet du hva vi kaller det? Helikopter, det har vi allerede Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Just now, Uderzo said: Definisjonen på en drone er at den er en ubemannet farkost. Vet du hva vi kaller det? Helikopter, det har vi allerede hehe, ja blir vel feil definisjon. Men farkost med flere propeller da? eller hva skal man kalle det? Svenskene utvikler jo "droner" som man styrer selv ved å sitte ved spakene. Ser helt rått ut: https://www.jetsonaero.com/ De større "dronene" som utvikles i kina med flere passasjerer har flere propeller, og kan lande trygt selv om flere av de feiler. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Complexity skrev (32 minutter siden): Men farkost med flere propeller da? eller hva skal man kalle det? https://en.wikipedia.org/wiki/Quadcopter Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 (endret) 4 minutes ago, Uderzo said: https://en.wikipedia.org/wiki/Quadcopter Men "droner" har jo gjerne mere enn 4 propeller.. Endret 12. august 2022 av Complexity Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Complexity skrev (Akkurat nå): Men "droner" har jo gjerne mere enn 4 propeller. Nei, det er ikke vanlig. Kan ikke huske å ha sett noe slikt, hvilke droner har flere enn 4 propeller? Det høres ikke ut som et design som vil fungere(?). Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Uderzo skrev (2 minutter siden): Nei, det er ikke vanlig. Kan ikke huske å ha sett noe slikt, hvilke droner har flere enn 4 propeller? Det høres ikke ut som et design som vil fungere(?). Samtlige "droner" for persontransport jeg har sett har hatt minst 8 motorer. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 AL123 skrev (6 minutter siden): Samtlige "droner" for persontransport jeg har sett har hatt minst 8 motorer. Jeg tror det råder begrepsforvirring her. Kan du gi meg et eksempel? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 AL123 skrev (6 minutter siden): Samtlige "droner" for persontransport jeg har sett har hatt minst 8 motorer. De vil vel da gå for å kalles Octocopter da, da octo står får 8... Som i Octupus egentlig er 8-armet blekksprut. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Snowleopard skrev (Akkurat nå): De vil vel da gå for å kalles Octocopter da, da octo står får 8... Som i Octupus egentlig er 8-armet blekksprut. I know, poenget var at selv uten autonomi, så kalles de droner, da det ikke finnes noe annet generellt navn på disse farkostene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå