Gå til innhold

– Tror elfly er en veldig god mulighet for Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har en del svært korte ruter med små fly, nærmest øyhopping med Widerøe, eller tettsted til tettsted. Disse rutene trafikkeres av veldig små fly til passasjertrafikk å være, med 20-40 seter. Disse rutene tror jeg kan betjenes av elfly innen få år.

Men for store fly og lange strekninger er det bare å glemme elfly pga batterivekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Elfly blir jo litt ventepølse, slik som hybridbiler var for elbiler.

Hvorfor ikke bare gønne på med automatiserte store droner? Ville vært rått.

Fordi FAA reglene per i dag krever piloter av kjøtt og blod om bord av sikkerhetsmessige grunner. Men joda, en gang i framtida kan det sikkert bli aktuelt med transistor-piloter. Jeg kommer ikke til å stille som prøvekanin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Elfly blir jo litt ventepølse, slik som hybridbiler var for elbiler.

Hvorfor ikke bare gønne på med automatiserte store droner? Ville vært rått.

Fordi det hadde endt med det samme som man opplever i autonome biler i bilindustrien. At man bruker store ressurser på noe som ikke ser ut til noe av, i steden for å bruke ressursene på noe nyttig. Elfly har potensiale til å revolusjonere flyindustrien allerede innen 10-15 år. Det får man ikke til hvis man skal blande autonomi inn i regnestykket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

jaja, droner med piloter da 😛

Er det noe grunn for at man ikke går rett over på droner? De har vel høyere forbruk da de ikke kan seile på luften som fly, men fordeler som at de kan lande vertikalt og ikke trenger rullebane.

Droner er et helt annet marked som det ikke finnes infrastruktur for. Og markedet i Norge er bortimot ikkeeksisterende.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Kjedelig.

Ser det er kommet små droner for folk men de tar bare noen få passasjerer.

Det kommer vel etterhvert. 

De kommer nok etterhvert, og det mangler ikke på forskning. Typisk nok er dette mest aktuellt i områder der man allerede har betydelig privat helikoptertrafikk, feks inn og ut av storbyer. Elfly kan på den annen side brukes på det norske korbanenettet, og det er spennnede av flere grunner. For det første er samarbeidet mellom Rolls Royce og Widerøe blant de mer seriøse på området, så muligheten for at Norge her blir et like stort pionerland som vi var på elbil er absolutt til stede. For det andre kan flytrafikkbildet endre seg betydelig med elfly. Feks kan taxifly med 4-8 passasjerer bli vanlige igjen, og et kostnadseffektivt alternativ både til tog, buss og rutefly.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (37 minutter siden):

jaja, droner med piloter da 😛

Er det noe grunn for at man ikke går rett over på droner? De har vel høyere forbruk da de ikke kan seile på luften som fly, men fordeler som at de kan lande vertikalt og ikke trenger rullebane.

Definisjonen på en drone er at den er en ubemannet farkost. 

Vet du hva vi kaller det? Helikopter, det har vi allerede ;) 

Lenke til kommentar
Just now, Uderzo said:

Definisjonen på en drone er at den er en ubemannet farkost. 

Vet du hva vi kaller det? Helikopter, det har vi allerede ;) 

hehe, ja blir vel feil definisjon. Men farkost med flere propeller da? eller hva skal man kalle det?
Svenskene utvikler jo "droner" som man styrer selv ved å sitte ved spakene. Ser helt rått ut:

https://www.jetsonaero.com/

 

De større "dronene" som utvikles i kina med flere passasjerer har flere propeller, og kan lande trygt selv om flere av de feiler.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke vanlig. Kan ikke huske å ha sett noe slikt, hvilke droner har flere enn 4 propeller?
Det høres ikke ut som et design som vil fungere(?).


 

Samtlige "droner" for persontransport jeg har sett har hatt minst 8 motorer.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

De vil vel da gå for å kalles Octocopter da, da octo står får 8... Som i Octupus egentlig er 8-armet blekksprut.

I know, poenget var at selv uten autonomi, så kalles de droner, da det ikke finnes noe annet generellt navn på disse farkostene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...