Gå til innhold

100% stillegående + bra ytelse til 10k

Anbefalte innlegg

Her kommer forslag, men jeg trenger litt hjelp også :)

Tenkte kjøpe ny PC til ca 10k. Skjerm, tastatur, mus og CDrom har jeg fra før av. Vil gjerne ha den 99% stillegående (dvs sånn at jeg må anstrenge meg for å høre om den står på eller ikke :) ) Alle basis-priser+waterchill hentet fra komplett.no. Resten er fra netconnection.no

Har satt opp to forslag her:

Basis:

AMD Barton 2600+ 860,-

Epox EP-8RDA3G 745,-

Powercolor Radeon 9800 Pro 128Mb 2529,-

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack 1528,-

Samsung SpinPoint P80 160GB 8MB SP1614N 1055,-

Alt1 (luftkjølt):

Lian-li PC6070B 1995,-

Thermalright SLK 900 515,-

EKL Papst 92x92x25mm vifte (23 dBA) 175,-

Thermaltake Giant Heatpipe II Silent 291,-

Zalman Northbridge ribbe - Gullbelagt 63,-

Chill Innovation 350W 595,-

Totalpris, luftkjølt: 10351,-

Alt2 (vannkjølt):

Coolermaster ATC201-SX1 799,-

Chill Innovation 350W 595,-

WaterChill CPU/VGA/Chipset Cooling kit 2270,-

Totalpris, vannkjølt: 10381,-

Jeg skal ikke overklokke noe, men et kjøligere system kommer som en fin bonus. Jeg regner med at det vannkjølte systemet blir noe kaldere, både pga vannkjølingen og pga kabinettet (lian-li kabinettet er støydempet og med gummilister, så vil tro at det er litt varmere). Derimot så er lian-li kabinettet mye penere :)

Så kommer spørsmålene:

1. Hvilket av disse vil bli mest stillegående?

Vannkjølingen har jo en 12cm vifte og en pumpe som begge lager noe støy, vil dette kunne konkurrere mot en stillegående 92mm-vifte på en ribbe, pluss en GPU-heatpipe med stillegående 8cm-vifte i et støyisolert kabinett?

(jeg kommer til å kjøre ned hastigheten på vifter via SpeedFan til et passende kjøle/støy forhold på de det er mulig å gjøre dette på, dvs de jeg får koblet til hovedkortet)

2. Vil harddisken overdøve støy fra viftene uansett, slik at lian-li kabinettet vil bli mest stille samme hva annet som finnes i det andre kabinettet?

3. Bør jeg gå for en MIST PSU istedenfor Chill Innovation?

4. Finnes det noe bedre/penere kabinett i stål som kan konkurrere med CoolerMaster 201'kabinettet til under 1000kr?

5. Skjermkortet er veldig billig i forhold til andre Radeon9800Pro-kort. Ulemper med dette? Vil f.eks. 3Dmark-ytelsen være mye dårligere enn på et av de dyrere?

6. Hvordan vet jeg om hovedkortet har de 4 hullene rundt sokkelen? Har alle nyere hovedkort dette?

7. Forslag til ting jeg bør bytte ut?

Endret av koks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2. Ja, sannsynligvis. Men Lian Li kabinettet vil neppe være betydelig bedre, støydempingsmattene er altfor tynne og lette til å ha særlig effekt, og aluminiumsplatene er så tynne at de lett vibrerer. Du er nødt til å støydempe harddisken på et vis. Sjekk forumet på www.silentpcreview.com.

5. Ytelsesmessig er det små forskjeller. Og høy 3DMark-score er meningsløst uansett. Det som kan være verdt å undersøke, er 2D-skarphet, men jeg tror alle nyere Radeon-kort er bra.

7. Arctic Cooling VGA Silencer i stedet for det Thermaltake-monsteret. Fordelen er at varmen fra skjermkortet pumpes rett ut av kabinettet. Og den er visstnok uhørbar på laveste viftefart.

Lenke til kommentar

hvis kabinettet ditt skal være 100 % stillegående må du støyisolere det, og du må ha vannkjølt PSU. Radiatorløsningen bør du også finne en patent som ikke gir fra seg en lyd på.

Er det noen i det heletatt som har greid å lage en pc som totalt sett lager mindre enn 10 db(A) ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...