Gå til innhold

Microsoft hevder at Sony betaler utviklere for å holde seg unna Game Pass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta alle PS 1st party spill, gang opp antall solgte på ett år med $60.

Ta 30 millioner gamepass medlemmer, gang opp med $10 pr mnd

Edit: Regnestykke
I 2020 solgte Sony 58 400 000 1st party spill. La oss si alle ble solgt for $60.
Det betyr en omsetning på $3 504 000 000

Deler du så denne på 100 millioner brukere, så utgjør dette ca $35 per bruker det året.

Gamepass har omtrent 30 millioner brukere, som betyr en omsetning på $300 000 000 i måneden, eller 3 600 000 000 per år.

Altså, $120 per bruker per år.

Så er det naturligvis mange Gamepassbrukere som betaler $15 i måneden, og så selger naturligvis MS 1st party spill utenfor Gamepass også, både på PC og på XBOX. Og, Sony selger nok ikke til $60 i snitt heller.

Man skal naturligvis ikke glemme at MS har en kostnad med GP i forhold til drifting av skytjenesten, samt 3rd party spill.

Tallene er nok ikke 100%, og vi vet ikke noe om kostnader, men ta det som en indikator på pengeflyt.

 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev:

Ta alle PS 1st party spill, gang opp antall solgte på ett år med $60.

Ta 30 millioner gamepass medlemmer, gang opp med $10 pr mnd

Edit: Regnestykke
I 2020 solgte Sony 58 400 000 1st party spill. La oss si alle ble solgt for $60.
Det betyr en omsetning på $3 504 000 000

Deler du så denne på 100 millioner brukere, så utgjør dette ca $29,2 per bruker det året.

Gamepass har omtrent 30 millioner brukere, som betyr en omsetning på $300 000 000 i måneden, eller 3 600 000 000 per år.

Altså, $120 per bruker per år.

Så er det naturligvis mange Gamepassbrukere som betaler $15 i måneden, og så selger naturligvis MS 1st party spill utenfor Gamepass også, både på PC og på XBOX. Og, Sony selger nok ikke til $60 i snitt heller.

Man skal naturligvis ikke glemme at MS har en kostnad med GP i forhold til drifting av skytjenesten, samt 3rd party spill.

Tallene er nok ikke 100%, og vi vet ikke noe om kostnader, men ta det som en indikator på pengeflyt.

 

Hvorfor bare 1st party spill? Sony tjener jo på salg av alle spill. Og Gamepass tjener jo medlemmer på andre spill også. Og Gamepass koster da $60-120 i året, ikke $10. Men ja, jeg vil tro Microsoft (i alle fall prøver å) tjene(r) penger på Gamepass i forhold til tradisjonelt salg. Hvis ikke hadde de ikke gjort det. Det er en av grunnene til at jeg ikke forstår meg på alle som sverger på hvor god tjenesten er. Den er god for noen og dårlig for noen. Hadde den vært god for alle, så ville den ikke vært god for Microsoft. Forøvrig, bare for moro skyld: Spider-Man Miles Morales alene solgte over 33 millioner kopier, og kostet $50. $50x33 millioner kopier = 1,65 milliarder dollar. $60x30 millioner medlemmer= 1,8 milliarder dollar. Nå blir jo dette veldig forenklet, da det er kostnader forbundet med både spillets produksjon og Gamepass sine tjenester, men det kan nesten se ut som Sony henter inn nesten hele inntekten til Gamepass på kun 1 tittel. Og Sony gir ut omtrent 5 større eksklusive spill i året, så det kan fort balle på seg.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (1 minutt siden):
Serpentbane skrev (38 minutter siden):

Ta alle PS 1st party spill, gang opp antall solgte på ett år med $60.

Ta 30 millioner gamepass medlemmer, gang opp med $10 pr mnd

Edit: Regnestykke
I 2020 solgte Sony 58 400 000 1st party spill. La oss si alle ble solgt for $60.
Det betyr en omsetning på $3 504 000 000

Deler du så denne på 100 millioner brukere, så utgjør dette ca $29,2 per bruker det året.

Gamepass har omtrent 30 millioner brukere, som betyr en omsetning på $300 000 000 i måneden, eller 3 600 000 000 per år.

Altså, $120 per bruker per år.

Så er det naturligvis mange Gamepassbrukere som betaler $15 i måneden, og så selger naturligvis MS 1st party spill utenfor Gamepass også, både på PC og på XBOX. Og, Sony selger nok ikke til $60 i snitt heller.

Man skal naturligvis ikke glemme at MS har en kostnad med GP i forhold til drifting av skytjenesten, samt 3rd party spill.

Tallene er nok ikke 100%, og vi vet ikke noe om kostnader, men ta det som en indikator på pengeflyt.

 

Vis sitat  

Hvorfor bare 1st party spill? Sony tjener jo på salg av alle spill. Og Gamepass tjener jo medlemmer på andre spill også. Og Gamepass koster da $60-120 i året, ikke $10. Men ja, jeg vil tro Microsoft (i alle fall prøver å) tjene(r) penger på Gamepass i forhold til tradisjonelt salg. Hvis ikke hadde de ikke gjort det. Det er en av grunnene til at jeg ikke forstår meg på alle som sverger på hvor god tjenesten er. Den er god for noen og dårlig for noen. Hadde den vært god for alle, så ville den ikke vært god for Microsoft. Forøvrig, bare for moro skyld: Spider-Man Miles Morales alene solgte over 33 millioner kopier, og kostet $50. $50x33 millioner kopier = 1,65 milliarder dollar. $60x30 millioner medlemmer= 1,8 milliarder dollar. Nå blir jo dette veldig forenklet, da det er kostnader forbundet med både spillets produksjon og Gamepass sine tjenester, men det kan nesten se ut som Sony henter inn nesten hele inntekten til Gamepass på kun 1 tittel. Og Sony gir ut omtrent 5 større eksklusive spill i året, så det kan fort balle på seg.

Fordi det var spørsmål om hvordan MS kan tjene penger på GP, og GP er en tjeneste der MS putter alle sine 1st party spill.

Jeg skriver også at MS har utgifter vi ikke kjenner til, som at de inkluderer 3rd party spill på tjenesten.

Jeg skriver ikke at GP koster $10 per år, men pr mnd. Som da blir, som jeg skriver $120 per år. Mange har imidlertid Ultimate som koster $15.

Jeg viser til det totale salget av 1st party spill for Sony 2020, altså alt som ballet på seg det året, med en brukerbase som ligger godt over 100 000 000 har omtrent den samme omsetningen MS har med 30 000 000 brukere på Gamepass og godt under halvparten av brukerbasen på konsoll.

Hvorfor gjør du et nytt regnestykke for GP når jeg har gjort det over, og hvordan får du til $60x30?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 minutt siden):

Fordi det var spørsmål om hvordan MS kan tjene penger på GP, og GP er en tjeneste der MS putter alle sine 1st party spill.

Jeg skriver også at MS har utgifter vi ikke kjenner til, som at de inkluderer 3rd party spill på tjenesten.

Jeg skriver ikke at GP koster $10 per år, men pr mnd. Som da blir, som jeg skriver $120 per år. Mange har imidlertid Ultimate som koster $15.

Jeg viser til det totale salget av 1st party spill for Sony 2020, altså alt som ballet på seg det året, med en brukerbase som ligger godt over 100 000 000 har omtrent den samme omsetningen MS har med 30 000 000 brukere på Gamepass og godt under halvparten av brukerbasen på konsoll.

Hvorfor gjør du et nytt regnestykke for GP når jeg har gjort det over, og hvordan får du til $60x30?

Grunnen til at jeg gjør et nytt regnestykke er fordi jeg svarte på det før du redigerte innlegget (men siden jeg svarte direkte fra Gamer sin side, så kom hele innlegget med idet jeg postet mitt innlegg). Det eneste du hadde skrevet idet jeg skrev mitt svar var:

Sitat

 

Ta alle PS 1st party spill, gang opp antall solgte på ett år med $60.

Ta 30 millioner gamepass medlemmer, gang opp med $10"

 


Forøvrig får jeg $60 x 30 millioner fordi man kan betale årsabonnement på Gamepass (i stedet for månedlig) og da er prisen $60 i følge internett. Jeg sliter forøvrig med å finne kilder som sier 30 millioner abonnenter. I april i år var antallet på 25 millioner. Med tanke på at vi har masse Korona bak oss, så er det ikke gitt at det antallet har økt siden da.

Men ja, vi er jo egentlig enige. Om Microsoft ikke hadde tjent godt på det, så hadde de ikke tilbydd det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev:
Serpentbane skrev (1 minutt siden):

Fordi det var spørsmål om hvordan MS kan tjene penger på GP, og GP er en tjeneste der MS putter alle sine 1st party spill.

Jeg skriver også at MS har utgifter vi ikke kjenner til, som at de inkluderer 3rd party spill på tjenesten.

Jeg skriver ikke at GP koster $10 per år, men pr mnd. Som da blir, som jeg skriver $120 per år. Mange har imidlertid Ultimate som koster $15.

Jeg viser til det totale salget av 1st party spill for Sony 2020, altså alt som ballet på seg det året, med en brukerbase som ligger godt over 100 000 000 har omtrent den samme omsetningen MS har med 30 000 000 brukere på Gamepass og godt under halvparten av brukerbasen på konsoll.

Hvorfor gjør du et nytt regnestykke for GP når jeg har gjort det over, og hvordan får du til $60x30?

Grunnen til at jeg gjør et nytt regnestykke er fordi jeg svarte på det før du redigerte innlegget (men siden jeg svarte direkte fra Gamer sin side, så kom hele innlegget med idet jeg postet mitt innlegg). Det eneste du hadde skrevet idet jeg skrev mitt svar var:

Sitat

 

Ta alle PS 1st party spill, gang opp antall solgte på ett år med $60.

Ta 30 millioner gamepass medlemmer, gang opp med $10"

 


Forøvrig får jeg $60 x 30 millioner fordi man kan betale årsabonnement på Gamepass (i stedet for månedlig) og da er prisen $60 i følge internett. Jeg sliter forøvrig med å finne kilder som sier 30 millioner abonnenter. I april i år var antallet på 25 millioner. Med tanke på at vi har masse Korona bak oss, så er det ikke gitt at det antallet har økt siden da.

Men ja, vi er jo egentlig enige. Om Microsoft ikke hadde tjent godt på det, så hadde de ikke tilbydd det.

Det er absolutt ikke gitt at MS tjener penger på GamePass. Det som ikke kommer med i regnestykket er potensielt tapte salg av spillene deres egne studio utvikler. Trekker man fra dette tror jeg regnestykket ser ganske annerledes ut. Både kostnader for 1. og 3. partsprodukter vil være ekstremt vanskelig å beregne. Også har man andre kostnader som utvikling og drifting av selve tjenesten. Jeg tror det er svært usannsynlig at de tjener penger på GamePass. Og såklart det gir mening å tilby tjenesten selv om de ikke tjener penger på den. MS har råd til å tape massevis av penger. Om de holder tjenesten vedlike lenge nok til at det blir en industristandard, og eventuelle konkurrenter ikke har råd til å tilby det samme, så kan de omstrukturere og gjøre den lønnsom. Klassisk kynisk monopolstrategi.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev:

Kan noen forklare hvordan Microsoft tjener penger på gamepass? Eller er det en annen strategi de har?

De gjør som alle andre slike tjenester (spotify, Netflix, disney) Først taper de penger mens de bygger opp tjenesten sin, og når de har utkonkurrert alle andre med prisen de hadde så skrur dem opp prisen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev:

Ta alle PS 1st party spill, gang opp antall solgte på ett år med $60.

Ta 30 millioner gamepass medlemmer, gang opp med $10 pr mnd

Edit: Regnestykke
I 2020 solgte Sony 58 400 000 1st party spill. La oss si alle ble solgt for $60.
Det betyr en omsetning på $3 504 000 000

Deler du så denne på 100 millioner brukere, så utgjør dette ca $35 per bruker det året.

Gamepass har omtrent 30 millioner brukere, som betyr en omsetning på $300 000 000 i måneden, eller 3 600 000 000 per år.

Altså, $120 per bruker per år.

Så er det naturligvis mange Gamepassbrukere som betaler $15 i måneden, og så selger naturligvis MS 1st party spill utenfor Gamepass også, både på PC og på XBOX. Og, Sony selger nok ikke til $60 i snitt heller.

Man skal naturligvis ikke glemme at MS har en kostnad med GP i forhold til drifting av skytjenesten, samt 3rd party spill.

Tallene er nok ikke 100%, og vi vet ikke noe om kostnader, men ta det som en indikator på pengeflyt.

 

Godt gjennomført, men Sony har også ps+, som kostet 600 per år per bruker i 2020. Så da må du legge til litt. Fortsatt vinner MS denne.
Lenke til kommentar
MomentousMomentum skrev:
Serpentbane skrev:

Ta alle PS 1st party spill, gang opp antall solgte på ett år med $60.

Ta 30 millioner gamepass medlemmer, gang opp med $10 pr mnd

Edit: Regnestykke
I 2020 solgte Sony 58 400 000 1st party spill. La oss si alle ble solgt for $60.
Det betyr en omsetning på $3 504 000 000

Deler du så denne på 100 millioner brukere, så utgjør dette ca $35 per bruker det året.

Gamepass har omtrent 30 millioner brukere, som betyr en omsetning på $300 000 000 i måneden, eller 3 600 000 000 per år.

Altså, $120 per bruker per år.

Så er det naturligvis mange Gamepassbrukere som betaler $15 i måneden, og så selger naturligvis MS 1st party spill utenfor Gamepass også, både på PC og på XBOX. Og, Sony selger nok ikke til $60 i snitt heller.

Man skal naturligvis ikke glemme at MS har en kostnad med GP i forhold til drifting av skytjenesten, samt 3rd party spill.

Tallene er nok ikke 100%, og vi vet ikke noe om kostnader, men ta det som en indikator på pengeflyt.

 

Godt gjennomført, men Sony har også ps+, som kostet 600 per år per bruker i 2020. Så da må du legge til litt. Fortsatt vinner MS denne.
47 millioner X 600 = 28.200.000.000 Altså 28 milliarder. Hva er det du mener Microsoft vinner?
Lenke til kommentar

Tviler på at dette er så svart/hvitt som MS forsøker å fremstille det.

Både MS og Sony har nok sine svin på skogen gitt at en snakker om business og markedsandeler.

Klart Sony ikke liker at MS gjør alt de kan for å gjøre seg lekre for å bli foretrukket av konsollkjøpere.

Klart MS ikke liker at Sony fremdeles har så stor goodwill og markedsandel til tross for alt de har gjort for å ta markedsandeler.

Det som er i ferd med å skje er at risiko øker mye hele tiden og marginene går nedover, noe som gjør det mindre lønnsomt enn før. En kan fremdeles tjene godt med penger hvis en gir ut kvalitet, men en risikerer å tape veldig mye med titler som bommer på massemarkedet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Frimann_K skrev (4 timer siden):

Det er absolutt ikke gitt at MS tjener penger på GamePass. Det som ikke kommer med i regnestykket er potensielt tapte salg av spillene deres egne studio utvikler. Trekker man fra dette tror jeg regnestykket ser ganske annerledes ut. Både kostnader for 1. og 3. partsprodukter vil være ekstremt vanskelig å beregne. Også har man andre kostnader som utvikling og drifting av selve tjenesten. Jeg tror det er svært usannsynlig at de tjener penger på GamePass. Og såklart det gir mening å tilby tjenesten selv om de ikke tjener penger på den. MS har råd til å tape massevis av penger. Om de holder tjenesten vedlike lenge nok til at det blir en industristandard, og eventuelle konkurrenter ikke har råd til å tilby det samme, så kan de omstrukturere og gjøre den lønnsom. Klassisk kynisk monopolstrategi.

Jeg poengterer at dette er omsetning, ikke fortjeneste. Jeg poengterer også at det er utgifter bak tjenesten.

Poenget er om man ser på tjenesten Gamepass og ser bort fra 3rd party og streaming (sistnevnte betaler man ekstra for), så koster ikke gamepass noe mer å drifte, og backend har de mye godt fra før. Ok, noe ekstra båndbredde siden folk laster ned mer kanskje.

Så, om omsetningen MS har med 30 millioner brukere tilsvarer Sonys salg av 58,4 millioner 1st party spill, så må man spørre seg hvor mange flere de behøver for å gå i pluss. Det vet vi ikke. 

MS behøver ikke vite hva spillene ville ha generert i inntekter. Det er mye mer nyttig at folk betaler, og så ser MS på hva de faktisk bruker tid på. Denne dataen, og den vedvarende stabile inntekten, gjør at de med større sikkerhet kan delegere penger på gitte prosjekter, men også sette av resurser på spill mange vil spille, men som færre hadde kjøpt. Jeg har vært i gjennom mange slike i det siste, og anser det som en av de store styrkene til platformen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MomentousMomentum skrev (3 timer siden):
Serpentbane skrev (6 timer siden):

Ta alle PS 1st party spill, gang opp antall solgte på ett år med $60.

Ta 30 millioner gamepass medlemmer, gang opp med $10 pr mnd

Edit: Regnestykke
I 2020 solgte Sony 58 400 000 1st party spill. La oss si alle ble solgt for $60.
Det betyr en omsetning på $3 504 000 000

Deler du så denne på 100 millioner brukere, så utgjør dette ca $35 per bruker det året.

Gamepass har omtrent 30 millioner brukere, som betyr en omsetning på $300 000 000 i måneden, eller 3 600 000 000 per år.

Altså, $120 per bruker per år.

Så er det naturligvis mange Gamepassbrukere som betaler $15 i måneden, og så selger naturligvis MS 1st party spill utenfor Gamepass også, både på PC og på XBOX. Og, Sony selger nok ikke til $60 i snitt heller.

Man skal naturligvis ikke glemme at MS har en kostnad med GP i forhold til drifting av skytjenesten, samt 3rd party spill.

Tallene er nok ikke 100%, og vi vet ikke noe om kostnader, men ta det som en indikator på pengeflyt.

 

Vis sitat  

Godt gjennomført, men Sony har også ps+, som kostet 600 per år per bruker i 2020. Så da må du legge til litt. Fortsatt vinner MS denne.

MS hadde også Live i 2020. Men jeg la ikke opp til en konkurranse mellom tjenestene eller MS og Sony, jeg ser utelukkende på omsetningen av 1st party titler mot GP. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (50 minutter siden):
Iki skrev (3 timer siden):
MomentousMomentum skrev (4 timer siden):

 

47 millioner X 600 = 28.200.000.000 Altså 28 milliarder. Hva er det du mener Microsoft vinner?

I 2020 passerte Xbox Live 100 millioner aktive månedlige brukere. 

Jaha. Hva har det med gamepass å gjøre?

Endret av Iki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...