Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inspektør fra veivesenet, lydisolering og sprenging


Gjest 06290...51f

Anbefalte innlegg

Gjest 06290...51f

Får en inspektør fra veivesenet i neste uke, i forbindelse med at de skal utvide europaveien forbi huset mitt. På telefonen sa de at de skal sjekke i forhold til lydisolering og i forhold til at når de skal sprenge vil de ta hensyn til min vannforsyning, som er en borret brønn.

Lurer i denne forbindelse på om det er noe spesielt jeg bør tenke på eller forberede i denne sammenhengen. De ønsker vel kanskje å slippe billigst mulig unna, for min del bråker allerede veien litt mer enn den gjerne skulle gjøre.

Anonymous poster hash: 06290...51f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her følger vegvesenet sine eigne handbøker og rettleiingar slavisk: http://vegvesen.brage.unit.no/vegvesen-xmlui/bitstream/handle/11250/193854/veileder_for_lokale_støyskjermer.pdf

Det dei vil sjekke er kva av krava som blir utløyst. Kravet for støy til bustadhus er at gjennomsnittleg støynivå ikkje skal overstige 42 db inne på soverom, stove og liknande rom. Dersom det er fare for at støynivået blir høgare så skal det utførast tiltak. Støyskjerming vil kunne være ei løysing om det ikkje er mogleg med andre tiltak.

Andre ting som dei vil sjekke er om det er spesielle forhold på din eigedom som dei ikkje har kartlagt tidlegare. Blant anna må dei kartlegge grunnvatnet som du har ditt brønnvatn frå. Sprengningsarbeid kan i verste fall føre til at permanent mister brønnvatnet ved at sprenginga lager sprekker der grunnvatnet renner ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...