Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan bedrift i etablering skrive kontrakt?

MAMS

Anbefalte innlegg

Jeg har et AS som fungerer som holdingselskap. Dets eneste funksjon er å eie aksjer til datterselskap. Det skal ikke produsere eller selge noe. Holdingselskapet er ferdig registrert i Brønnøysundregistrene.

Så stiftet jeg et annet selskap nylig, som skal være det egentlig aktive selskapet, som skal kjøpe, produsere og selge varer. Dette produksjonsselskapet er et datterselskap til det ovennevnte holdingselskapet. Produksjonsselskapet er fortsatt under etablering. (Det tar latterlig lang tid å åpne bankkonto.)

Nå vil jeg gjerne komme i gang og bestille de første varene. Så vil jeg altså inngå kontrakter med produsenter og leverandører. Men i hvem sitt navn skriver jeg disse kontraktene? Hvilke muligheter har jeg her?

1. Kan jeg kjøpe varene som privatperson nå og overføre eierskapet til produksjonsselskapet så snart det er ferdig etablert?
  2. Kan holdingselskapet kjøpe varene, eller er det i strid med dets egentlig registrerte funksjon, nemlig å bare eie aksjer?
  3. Kan jeg på en eller annen måte kjøpe varene på vegne av det framtidige produksjonsselskapet?

Fungerer noe av dette? Eller har jeg eventuelt andre muligheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et aksjeselskaps kan som utgangspunkt ikke ha rettigheter eller forpliktelser før det er registrert i Foretaksregisteret, dette følger av aksjeloven § 2-20 første ledd. Unntak gjelder for avtaler som er tatt inn i stiftelsesdokumentet etter aksjeloven § 2-6. 

Når selskapet er stiftet (stiftelsesdokumentet er signert) så eksisterer selskapet. Selskapets styre kan lovlig inngå avtaler i selskapets navn, vanligvis ved å bruke uttrykket "Firma AS, under etablering". Aksjeloven § 2-20 verner kreditor ved å bestemme at styret blir personlig og solidarisk ansvarlige for forpliktelsen frem til selskapet er registrert. 

Når holdingselskapet har stiftet produksjonsselskapet, og du er oppnevnt som styre, kan du inngå avtaler i produksjonsselskapets navn. Hvis selger aksepterer det, da. Dette er som oftest det ryddigste hvis du regner med at produksjonsselskapet vil bli mva-pliktig ganske raskt, fordi kjøp via deg som privatperson eller via et ikke-mva-pliktig holdingselskap innebærer at produksjonsselskapet vil  kunne tape retten til fradrag for inngående merverdiavgift. 

At et holdingselskap utfører grunnleggende morselskapsfunksjoner overfor heleide datterselskap er ikke i strid med vedtektsfestet formål. En del av det å eie aksjer i heleide datterselskaper er å tilrettelegge for deres drift i oppstartsfasen. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...