Gå til innhold

Elektrisk pickup til Norge i år


Anbefalte innlegg

Dubious skrev (9 minutter siden):

Tror min Hilux har 750 kg nyttelast. (Har aldri vært relevant)
Jeg vet den kan trekke 3500kg.

Kanskje ikke relevant for deg, men det har vært relevant for mange andre. Bilen ansees som "skuddsikker", og det skal svært mye til for å ødelegge den permanent.

Tilhengervekt har vært viktig for mange som drar svær campingvogn for å få plass til hele familien, eller for de som ønsker å dra hestehenger eller båt.

Er sikker på at det er mange som venter på elbil som kan trekke like mye, og som samtidig kan ha såpass med nyttelast, både i volum og vekt. Sykler, klær for mange unger, leker for lange ferieturer, selv av typer som mange ikke ville tenkt på å dra med som gravemaskin til sandkassen. Vintertur til hytte med kjelker, snowboards og både slalåmski og langrennsski.

Det betyr selvsagt ikke at alle eierne utnytter dette, men de har alle hatt glede av en av verdens antatt mest driftssikre biler, som og var så enkel at de fleste kunne gjøre det meste av reparasjoner selv, også langs veien også med litt hjemmesnekrede løsninger frem til man fikk skikkelige deler.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mercruiser skrev (3 timer siden):

Jeg skjønte det. Men elbiler har en helt annen vektfordeling/tyngde enn hva vi er vant med for fossilbiler. Det har med plassering av batteripakke og motor å gjøre. Uten at jeg har sjekket denne Maxusen inngående, vil jeg anta at motor er plassert bak - når de velger bakhjulstrekk. 

Joda det hjelper litt på men grunnet plassen jeg bor på og brøyteforholdene så er jeg naturlig nok skeptisk til bakhjulsstrekk til tross for vektfordelingen.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (3 timer siden):

Ser ikke problemet. 90 prosent av kjøringen til de med pickup så trenger man ikke trekk på alle fire. 

Da er det igjen "bare" 10% der man gjerne skulle hatt 4wd 🙄 Bedre vektfordelig på elbil hjelper på framkommelighet, men det gjør det ikke til en firehjulstrekker. Jeg har kjørt i3 7-8 vintre, og ymse vanlige fwd i åra før. i3 har imponerende framkommelighet, bedre enn vanlige forhjulstrekkere. Men det er et godt stykke opp til 4wd. Jeg har prøvd begge deler i den samme bakken, i en årrekke.

 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (3 timer siden):

Fordi alle ikke bor på flatmark i sørnorge

Nei, mye av sørlige deler av Norge er fjell. Og påstanden kom fra en som bor og har ferdet rundt sør, og nordpå, med pickup i ca 10 år både jobb og privat. Dette inkluderer jobb der jeg må reise inn plasser andre ikke har greid å holde seg på veien.

 

De tilfellene man har genuint behov for trekk på alle fire så kjører man helst i utmark. Skulle jeg valgt mellom firehjulstrekk eller kjetting til en ordinær pickup hadde jeg gått for kjetting 10 av 10 ganger, selv om det er mer bedagelig å koble inn firehjulsdrift enn å legge på kjetting. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (11 minutter siden):

Da er det igjen "bare" 10% der man gjerne skulle hatt 4wd 🙄 Bedre vektfordelig på elbil hjelper på framkommelighet, men det gjør det ikke til en firehjulstrekker. Jeg har kjørt i3 7-8 vintre, og ymse vanlige fwd i åra før. i3 har imponerende framkommelighet, bedre enn vanlige forhjulstrekkere. Men det er et godt stykke opp til 4wd. Jeg har prøvd begge deler i den samme bakken, i en årrekke.

 

De 10 prosentene som gjenstår kan fint løses med andre verktøy enn drift foran og. Har løst seg ganske ofte for min egen del å kaste på kjettinger bak og/eller koble inn sperre på bakre aksling. 

Planlagt lasting av pickup eller å bare hive noe tungt baki for å bedre vektfordeling gjør underverker alene om man tror/vet at man kan støte på utfordringer. 

 

Slik sett blir det spennende å se hva elektrifisering av pickup gjør med vektfordelingen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Powertrainer said:

Bakhjulsstrekk på en elektrisk pick-up!!!!Seriøst!!!?..... Good luck!😮

Litt tilbake i tid vart det seld både Peugeot, Toyota og Datsun pick-up med bakhjulstrekk i Norge. Fungerte akkurat like godt som Transit eller HiAce med bakhjulstrekk. Og med ein gong ein startar å laste så fungerer det betre enn med framhjulstrekk.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dubious said:

Ser ingen fordeler med så høy nyttelast.
Er heller negativt, da fjærene må være stivere, som gir dårligere kjørekomfort.

 

Og kva skal du med pick up om du ikkje har behov for nyttelasta?

Om det er lastevolum som er viktig så laster gjerne like store varebilar større volum. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 timer siden):

Nei, mye av sørlige deler av Norge er fjell. Og påstanden kom fra en som bor og har ferdet rundt sør, og nordpå, med pickup i ca 10 år både jobb og privat. Dette inkluderer jobb der jeg må reise inn plasser andre ikke har greid å holde seg på veien.

 

De tilfellene man har genuint behov for trekk på alle fire så kjører man helst i utmark. Skulle jeg valgt mellom firehjulstrekk eller kjetting til en ordinær pickup hadde jeg gått for kjetting 10 av 10 ganger, selv om det er mer bedagelig å koble inn firehjulsdrift enn å legge på kjetting. 

Du får bosette deg i nord med bratte bakker som skjeldent blir brøytet å strødd så kansje du forandrer mening. Hvis du er fornøyd med bakhjulsstrekk så er det jo bra for deg men her jeg bor er det 4wd som gjelder.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Litt tilbake i tid vart det seld både Peugeot, Toyota og Datsun pick-up med bakhjulstrekk i Norge. Fungerte akkurat like godt som Transit eller HiAce med bakhjulstrekk. Og med ein gong ein startar å laste så fungerer det betre enn med framhjulstrekk.

At det funker like bra som Hiace med bakhjulstrekk sier sitt. Har jeg hatt det har jeg kanskje kommet meg hjem 3 av 10 ganger på vinteren.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 minutter siden):

Du får bosette deg i nord med bratte bakker som skjeldent blir brøytet å strødd så kansje du forandrer mening. Hvis du er fornøyd med bakhjulsstrekk så er det jo bra for deg men her jeg bor er det 4wd som gjelder.

For et tåpelig argument. Trenger virkelig ikke reise langt herifra før vi er oppe i bratte bakker som sjeldent blir brøytet.. Utfordrende forhold er ikke forbehold dere i Nord.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hansien skrev (Akkurat nå):

For et tåpelig argument. Trenger virkelig ikke reise langt herifra før vi er oppe i bratte bakker som sjeldent blir brøytet.. Utfordrende forhold er ikke forbehold dere i Nord.

Det jeg prøver å få fram er at veldig mange har et reelt behov for 4wd, da nytter det ikke å prakke på dem den illusjonen at 2wd er tilstrekkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (Akkurat nå):

Det jeg prøver å få fram er at veldig mange har et reelt behov for 4wd, da nytter det ikke å prakke på dem den illusjonen at 2wd er tilstrekkelig.

Det er ytterst få av de som handler bil med permanent eller midlertidig firehjulsdrift som faktisk har det behovet. De fleste ønsker dette bare for den ekstra, og ofte falske, tryggheten dette innebærer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Og kva skal du med pick up om du ikkje har behov for nyttelasta?

Om det er lastevolum som er viktig så laster gjerne like store varebilar større volum. 

Bakkeklaring og versatilitet. 

Jeg kjører ofte med "tung" last, men sjeldent mer enn 300 kg. 

Så og si alle biler som ikke er pickup eller varebil, har  en kant hvor man må løfte ting ned. 
Så da må man løfte tingen opp, istedet for å bare dytte de rett ut. 

Selv om min pickup ikke har den beste kjørekomforten, så er den milevis foran den beste mindre varebilen, og jeg hadde håpet de endret avgiftene så jeg kan sette inn baksetene, som fulgte med bilen. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (8 minutter siden):

Det er ytterst få av de som handler bil med permanent eller midlertidig firehjulsdrift som faktisk har det behovet. De fleste ønsker dette bare for den ekstra, og ofte falske, tryggheten dette innebærer.

Biler med permanent firehjulsdrift er en falsk trygget, og er noe jeg aldri skal ha, men biler hvor en selv må koble inn, så er det en forsikring på at en kan komme seg hjem. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Biler med permanent firehjulsdrift er en falsk trygget, og er noe jeg aldri skal ha, men biler hvor en selv må koble inn, så er det en forsikring på at en kan komme seg hjem. 

Dessverre viser det seg at alt for mange kobler unødvendig tidlig inn firehjulsdriften og ofte lar de bilen stå i dette hele vinteren igjennom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Powertrainer said:

At det funker like bra som Hiace med bakhjulstrekk sier sitt. Har jeg hatt det har jeg kanskje kommet meg hjem 3 av 10 ganger på vinteren.

Det er absolutt ein fordel med trekk på alle hjul, men det eg minnes var det ikkje så håplaust å kome fram med bilar med bakhjulstrekk heller. På varebil er min erfaring at berre med tom bil er det betre med framhjulstrekk enn bakhjulstrekk. Den firehjulstrekkaren eg hadde var av den gamle typen med inkoplingsbar drift på framhjula. Eg kom likevel langt før firehulstrekk måtte koplast inn, men det kan være at differensialbremsen i bakakselen hadde ein del av æra for det.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Dubious said:

Bakkeklaring og versatilitet. 

Jeg kjører ofte med "tung" last, men sjeldent mer enn 300 kg. 

Så og si alle biler som ikke er pickup eller varebil, har  en kant hvor man må løfte ting ned. 
Så da må man løfte tingen opp, istedet for å bare dytte de rett ut. 

Selv om min pickup ikke har den beste kjørekomforten, så er den milevis foran den beste mindre varebilen, og jeg hadde håpet de endret avgiftene så jeg kan sette inn baksetene, som fulgte med bilen. 

Utan å vite årsmodell så nokre år etter år 2000 synes eg kjørekomfor i varebil og picup er hipp som happ. På den andre sida, det er kjørekomfor på ulike måtar. Eg foretrekker meir opprett sittestilling i varebil med setet høgare over golvet.

Om bilen er registrert første gong før 2014 kan du setje inn setane gratis etter ti år. Er den nyare må du vente lenge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...