Gå til innhold

Elektrisk pickup til Norge i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, Dubious said:

På sommeren så går det fint uten ballast, men når snøen kommer så laster jeg 2-300 kg, og kjører med bare bakhjulstrekk.
Har koblet inn 4-hjuls når veien var dårlig brøytet, kommer opp bakken med bare bakhjuls, men må jobbe mer med bilen. 

En elbil er betydelig tyngre enn tilsvarende fossilbiler. Du vil neppe trenge ekstra ballast. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Dubious said:

Hummer EV og Ford-150 har batteriene mellom hjulene, i gulvet. 
 

Som også vil gi mer vekt bak. På elbiler er også motoren gjerne plassert nær drivakselen. På firehjulsdrevne elbiler er det ofte to separate el-motorer. Disse tingene gir elbiler en helt annen vektfordeling enn man er vant med på fossile biler. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Powertrainer said:

Tenkte på vinteren

Jeg skjønte det. Men elbiler har en helt annen vektfordeling/tyngde enn hva vi er vant med for fossilbiler. Det har med plassering av batteripakke og motor å gjøre. Uten at jeg har sjekket denne Maxusen inngående, vil jeg anta at motor er plassert bak - når de velger bakhjulstrekk. 

Lenke til kommentar
QUMCUMJ9 skrev (32 minutter siden):

Nyttelast på 1000 kg, hvordan er dette sammenlignet med vanlige pick-up av samme størrelse?

Av det jeg har fått med meg, er dette relativt vanlig vekt på pickups og varebiler i Transporter/Vito-klassen, men mindre enn varebiler som Sprinter (opptil 1413 ifølge MB sine sider) og Crafter (opptil 1278 på VW sine sider).

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Ser ingen fordeler med så høy nyttelast.
Er heller negativt, da fjærene må være stivere, som gir dårligere kjørekomfort.

 

Dette er i utgangspunktet arbeidsverktøy, og mange av eierne/brukerne har tidvis behov får å frakte materialer eller verktøy, som da selvsagt veier en del. 

Til vanlig personbilbruk har man sjeldent bruk for dette, men da får man jo gevinsten av at den er bygd for tøffere bruk enn man normalt sett utsetter den for, noe som bare er bra for toleranseevnen og derved levetiden for disse. Endel bruker de dessuten til å dra tung last på krok, og da er det også bra at den tåler endel mer enn en standard personbil.

Når den da får endel vekt å dra på i form av batterier, så vil den altså tåle dette bedre enn andre biler. Ulempen ved solide saker er at de normalt sett blir endel tyngre.

Altså er det få ulemper, men desto flere fordeler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Endel bruker de dessuten til å dra tung last på krok, og da er det også bra at den tåler endel mer enn en standard personbil.

Tror min Hilux har 750 kg nyttelast. (Har aldri vært relevant)
Jeg vet den kan trekke 3500kg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...