Gå til innhold

Dette skjedde sist Norge hadde energikrise


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen virker ikke, men jeg antar det er snakk om datokjøring og bilfrie søndager.

Som arbeider med turnus frykter jeg firkantede regler. Må jeg kjøre forskjellige biler for å komme til og fra jobb når jeg har nattskift? Får jeg fri på søndager?
Om jeg har tilgang til to biler kan jeg uansett ikke forlate partallsbilen på jobb og kjøre oddetallsbilen hjem om morgenen. Det er begrenset parkering på jobb. Jeg står i veien for en påtroppende kollega sin oddetallsbil.


Tidligere var søndag en universell fridag, så bilfrie søndager kunne bidra til mindre "unødige" fritidsaktiviteter uten å hindre arbeidere i å komme på jobb. Nå kan det hindre turnusarbeidere som må jobbe på søndag, men man kan kjøre til fritidsaktiviteter på mandag. 

Har noen i det hele tatt tenkt på dette?

På 70-tallet var det mer vanlig å jobbe fra 9 til 4 med fri på søndag, og siden ikke alle hadde bil hadde man et kollektivtilbud som nå i stor grad er nedlagt.

Søndag er jo den verste dagen å forby bil, da er rutetilbudet redusert til søndagsruter.
Jeg har sjekket. Alle kjøretøy jeg eier eller kan låne av familie har tilfeldigvis registreringsnummer som slutter på partall. Må eventuellt kjøpe en oddetallsbil hvis reglene blir så firkantede. Men jeg har ikke parkering til den hjemme heller.

Hva med MC? Får man dekket taxi om man ikke får kjøre selv?

I 15 år har jeg jobb-pendlet med en gammel moped, senere en motorsykkel.
Dette på grunn av vanskelige arbeidstider som krever at jeg kjører selv, samt bomstasjoner mellom bopæl og arbeidsplass.
Et mirakel at det som regel har gått bra. Særlig vinteren er skummel, og jeg må ty til bil når vinteren er på det glatteste.
De kunne godt slått av bomstasjonene om vinteren, så de ikke lokker folk i døden for å spare penger.

Norge har forresten ikke mangel på olje, vi har jo egne oljefelt. Vi trenger jo ikke forby bilkjøring med fossilbil.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

På 70-tallet var det mer vanlig å jobbe fra 9 til 4 med fri på søndag, og siden ikke alle hadde bil hadde man et kollektivtilbud som nå i stor grad er nedlagt.

Bil-fri dagar utan utvida kollektivtilbod er daudfødt, bur i ein kommune så pleide å vera tre kommunar, og da er hellar skjeldan at da går buss på kvardagar frå eina kommune sentere til da andra etter 16, og veiane er livsfarlige får fotgjengara og sykelistar, spesielt på vintern, med mindre du kun syklar der da er fotgjengar felt eller forbode mot tungtransport, noko så dekke 1-5% av veiane her. Kjem personlig ikkje til å retta meg itte noko pålegg om mindre bilkjøring, spesielt om dei kjem etter normalbil.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 timer siden):

Jeg får ikke lest artikkelen, men lurer bare på om det også listes opp de vannkraft-krisene der det er for mye vann i magasinene, for lave priser og for lav inntekt til kraftkommunene? Eller er dette et ensidig fokus på de årene med lite nedbør?

For mye vann i magasinene?

Det har vært våte år, tørre år, og både flom og tørke samme år..https://vannforeningen.no/torke-og-flom-i-2018-er-det-klimaendringer/

Kommer det mye vann, så slipper man ned vannstanden i magasinene for å dempe flomtoppen. Overskuddet på kraft på 80-tallet er nok rotårsaken til at NorPool ble etablert som et marked. Etter 2000 har overskuddet i vannkraftsystemet gått jevn ned, og med effektkjøring så går også reguleringsgraden ned. Jefr. +3500MW større "etterspørsel" siste 10 år. Krisene vil komme mye oftere nå, hvis man skal benytte magasiner som kortsiktige "batteri" uavhengig av de hydrologiske utsiktene og "lademulighet". Det er først i 2021 og i år vi har fått fasit på denne hva "kjøpe dyrt og selge billig"/"batterihypotesen" fører til. 

Tyskerne ville ikke forplikte seg til mer enn 20% kapasitetsutnyttelse/280MW for eksport. Det naturlige er et gjensidighetsprinsipp, hvis ikke blir jo påstanden om at kablene gir økt forsyningssikkerhet ren feilinformasjon.

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

For mye vann i magasinene, er kun krise når vi er så redd for ikke å få betalt for vannkraftprodusert energi, at vi ikke slipper ut nok på forhånd til å unngå flom ved langvarig, kraftig nedbør.

Da til gjengjeld får vi en ekstra stor flom fordi elvene både må ta unna for nedtapping av magasinene det gjelder, samtidig som elven fylles av vannet fra styrtregnet.

Dette skjedde vel sist i siste del av juli i 2017, om jeg husker rett, og som og jeg klarer å finne på nett nå:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2017/07/24/195319157/store-flom-odeleggelser-pa-vestlandet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...