Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte partikkelfilter på en Opel Combo C


tankbug

Anbefalte innlegg

Er det mulig for en lekmann å bytte partikkelfilter på en 2007 Opel Combo C? 
En kamerat som har mye mer peil på biler enn meg tror at det må byttes. 
Et produkt som skal passe: 
https://www.eurodel.no/partikkelfilter-bm-catalysts-bm11019

Finnes flere varianter på Skruvat som skal passe også (til veldig forskjellig pris av en eller annen grunn).

Kameraten min sier at det sannsynlig ikke noe stor jobb å bytte den, men han er usikker på hvordan det er med å oppdatere motorstyreenhenten med at filteret er skiftet. Trenger man spesialutstyr? Er dette bare noen verksted kan gjøre?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
52 minutes ago, mobile999 said:

Så vidt jeg husker kan det gjøres med op-com, men hvorfor mener han at det må byttes?

Vel, han er ikke bombesikker, men jeg kan forklare litt bakgrunn og symptomer. Det kan være en rekke forskjellige ting, men partikkelfilteret latet til å være den potensielt billigste og raskeste løsningen å prøve. Det er ikke verdt å investere mange titalls tusen i den.

Denne bilen har gått ca 200k, og i en stund var det veldig mye småturer, som jeg forstår betyr mye sot. For noen år siden ville den omtrent ikke starte, og jeg tok den med til et verksted. EGR-ventilen ble bytta og da gikk det bra, men etter ca. 1 år etterpå så startet motoren å gå i "sikkerhetsmodus" når du gassa på litt, som ga umiddelbart tap av ytelse, som jeg regner med er at turboen "slås av". Jeg har googlet det, og det er kanskje MAP sensoren som er defekt. Men det har gått litt opp og ned, noen ganger slår den ut, noen ganger går den helt fint. Samtidig har lampen for avgassystemet blinket, som skal løses ved å kjøre motoren litt hardere en stund for å renske det. Dette går ikke lenger, og lampa blinker konstant. Dessuten lukter det litt av eksosen, og noen ganger kommer det en del røyk fra potta. Samtidig så kommer det nok litt diesel ned i oljen, fordi nivået øker litt, og oljen som en tapper ut virker tynnere. Kameraten min tror at dette kan være fordi denne oljen smører dårligere, som gjør at sylindrene går litt tregere enn forventet, som kan gjøre at motorstyringen prøver å sprøyte inn litt mer diesel for å veie opp for et potensielt ytelselstap, men som egentlig bare fører til for mye diesel, uren forbrenning, som igjen fører til at det kan bli litt utett mellom sylinder og stempel,  så enda  mer diesel renner ned i olja, altså en ond sirkel. For å undersøke dette, anbefalte han at en kunne gjøre en kompresjonstest. En alternativ teori er at en eller flere dyser lekker litt diesel, som fører til det samme problemet med diesel i oljen. En siste forklaring kan være at partikkelfilteret er i så dårlig forfatning at motoren prøver å kompensere for ytelsestap ved å sprøyte inn mer diesel, som bare forverrer problemet. 

Så alternativene hvis jeg har forstått rett er: 
1. Ta kompresjonstest. Hvis det viser seg å være utett må motoren overhales, og det er sannsynligvis ikke verdt det.
2. Bytte dyser. Dette er visstnok også veldig dyrt, og vil sannsynligvis ikke være verdt det.
3. Bytte partikkelfilter. Dette er ikke så dyrt å kjøpe, og derfor kanskje verdt å prøve før en går videre med mer tester. 

Kom gjerne med alternative teorier og løsningsforslag :)

Lenke til kommentar
Lenke til kommentar
tankbug skrev (2 timer siden):

lurte på om jeg skulle kjøpe en slik OPCOM

Det er litt sensitivt på hva man skal kjøpe. jeg må i tilfelle sjekke det nærmere.

Siden "spanner light" lyser må du få lest av feilkoder. Har ikke kameraten din diagnoseapparat?

Hvor i landet holder du til?

Lenke til kommentar
tankbug skrev (På 10.8.2022 den 13.51):

Vel, han er ikke bombesikker, men jeg kan forklare litt bakgrunn og symptomer. Det kan være en rekke forskjellige ting, men partikkelfilteret latet til å være den potensielt billigste og raskeste løsningen å prøve. Det er ikke verdt å investere mange titalls tusen i den.

Denne bilen har gått ca 200k, og i en stund var det veldig mye småturer, som jeg forstår betyr mye sot. For noen år siden ville den omtrent ikke starte, og jeg tok den med til et verksted. EGR-ventilen ble bytta og da gikk det bra, men etter ca. 1 år etterpå så startet motoren å gå i "sikkerhetsmodus" når du gassa på litt, som ga umiddelbart tap av ytelse, som jeg regner med er at turboen "slås av". Jeg har googlet det, og det er kanskje MAP sensoren som er defekt. Men det har gått litt opp og ned, noen ganger slår den ut, noen ganger går den helt fint. Samtidig har lampen for avgassystemet blinket, som skal løses ved å kjøre motoren litt hardere en stund for å renske det. Dette går ikke lenger, og lampa blinker konstant. Dessuten lukter det litt av eksosen, og noen ganger kommer det en del røyk fra potta. Samtidig så kommer det nok litt diesel ned i oljen, fordi nivået øker litt, og oljen som en tapper ut virker tynnere. Kameraten min tror at dette kan være fordi denne oljen smører dårligere, som gjør at sylindrene går litt tregere enn forventet, som kan gjøre at motorstyringen prøver å sprøyte inn litt mer diesel for å veie opp for et potensielt ytelselstap, men som egentlig bare fører til for mye diesel, uren forbrenning, som igjen fører til at det kan bli litt utett mellom sylinder og stempel,  så enda  mer diesel renner ned i olja, altså en ond sirkel. For å undersøke dette, anbefalte han at en kunne gjøre en kompresjonstest. En alternativ teori er at en eller flere dyser lekker litt diesel, som fører til det samme problemet med diesel i oljen. En siste forklaring kan være at partikkelfilteret er i så dårlig forfatning at motoren prøver å kompensere for ytelsestap ved å sprøyte inn mer diesel, som bare forverrer problemet. 

Så alternativene hvis jeg har forstått rett er: 
1. Ta kompresjonstest. Hvis det viser seg å være utett må motoren overhales, og det er sannsynligvis ikke verdt det.
2. Bytte dyser. Dette er visstnok også veldig dyrt, og vil sannsynligvis ikke være verdt det.
3. Bytte partikkelfilter. Dette er ikke så dyrt å kjøpe, og derfor kanskje verdt å prøve før en går videre med mer tester. 

Kom gjerne med alternative teorier og løsningsforslag :)

Dette virkar å vere basert mykje på antagelsar/kvalifisert getting (av ikkje fagperson). 

Start med feilkodar. Det er alfa og omega for å sleppe å skifte delar i blinde. Må bruke utstyr som tar merkespesifikke feilkodar og ikkje EOBD. 

Partikkelfilteret stoppa sot og aske. Sot blir brent opp under regenerering. Sot er resultatet av diesel men aske er resultatet av brent motorolje. Aske kan ikkje brennast vekk med regenerering og vil over tid tette filteret.

Ei god motorstyring greier å skilje desse to frå kvarandre og gje relativt presis diagnose. 

Det sitte ein deltaP sensor som måler trykket over partikkelfilteret. Dette gjev mykje informasjon om tilstanden. Dersom trykket er høgt sjølv etter regenerering tyder det på "ash buildup in particulate filter" og då vil regenerering kome oftare og oftare til det er nærmast tett. 

Motorolje blir uttynna med diesel på alle bilar med partikkelfilter sidan det blir sprøyta inn diesel i sylinderane på eksostakta. Det er diesel som har lett for å bli skrapa av sylinderveggane og ende opp i oljen. Det er eit uttrykk som heiter "engine oil degradation/dilution due to excessive regeneration of particulate filter". 

Motor utan EGR og partikkelfilter leve mykje lenger. Skal ein moderne dieselmotor vare så må den skiftast olje på mykje oftare enn produsentens anvisning. Gjerne så lavt som 10-15000km (som eg gjer). Min bil frå 2016 har gått 310.000km og har fått ny olje 25gongar, det gir eit snitt på under 12.000km. Ikkje skifta ein einaste motordel, turbo, registerkjede eller noko av dei typiske delane. Vedlikehald er alfa og omega. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/11/2022 at 6:23 PM, mobile999 said:

Det er litt sensitivt på hva man skal kjøpe. jeg må i tilfelle sjekke det nærmere.

Siden "spanner light" lyser må du få lest av feilkoder. Har ikke kameraten din diagnoseapparat?

Hvor i landet holder du til?

Hei igjen! Nei, kameraten min jobbet for BMW for mange år siden, men har ikke så mye detaljkunnskap om Opel, og har ikke tilgang på noen diagnoseverktøy. Jeg bor i Oslo. Tror du jeg kunne bare ha kjøpt en slik opcom og sjekket selv, eller må jeg ha den inn på et verksted? Jeg syntes det er rart, men denne bilen ble EU godkjent etter problemet oppstod, og dette ble ikke nevnt i rapporten.

Lenke til kommentar
On 8/16/2022 at 10:31 PM, locked said:

Dette virkar å vere basert mykje på antagelsar/kvalifisert getting (av ikkje fagperson). 

Start med feilkodar. Det er alfa og omega for å sleppe å skifte delar i blinde. Må bruke utstyr som tar merkespesifikke feilkodar og ikkje EOBD. 

Partikkelfilteret stoppa sot og aske. Sot blir brent opp under regenerering. Sot er resultatet av diesel men aske er resultatet av brent motorolje. Aske kan ikkje brennast vekk med regenerering og vil over tid tette filteret.

Ei god motorstyring greier å skilje desse to frå kvarandre og gje relativt presis diagnose. 

Det sitte ein deltaP sensor som måler trykket over partikkelfilteret. Dette gjev mykje informasjon om tilstanden. Dersom trykket er høgt sjølv etter regenerering tyder det på "ash buildup in particulate filter" og då vil regenerering kome oftare og oftare til det er nærmast tett. 

Motorolje blir uttynna med diesel på alle bilar med partikkelfilter sidan det blir sprøyta inn diesel i sylinderane på eksostakta. Det er diesel som har lett for å bli skrapa av sylinderveggane og ende opp i oljen. Det er eit uttrykk som heiter "engine oil degradation/dilution due to excessive regeneration of particulate filter". 

Motor utan EGR og partikkelfilter leve mykje lenger. Skal ein moderne dieselmotor vare så må den skiftast olje på mykje oftare enn produsentens anvisning. Gjerne så lavt som 10-15000km (som eg gjer). Min bil frå 2016 har gått 310.000km og har fått ny olje 25gongar, det gir eit snitt på under 12.000km. Ikkje skifta ein einaste motordel, turbo, registerkjede eller noko av dei typiske delane. Vedlikehald er alfa og omega. 

Takk for info!  Når du nevner utstyr som tar merkespesifikke feilkoder, ville det da kunne gjøres av OPCOM i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
tankbug skrev (22 timer siden):

Takk for info!  Når du nevner utstyr som tar merkespesifikke feilkoder, ville det da kunne gjøres av OPCOM i dette tilfellet?

Det veit eg ikkje, er det noko eg held fingrane mine langt unna så er det blandt anna Opel :cool:

Endret av locked
Lenke til kommentar
tankbug skrev (På 19.8.2022 den 15.25):

Tror du jeg kunne bare ha kjøpt en slik opcom og sjekket selv, eller må jeg ha den inn på et verksted? Jeg syntes det er rart, men denne bilen ble EU godkjent etter problemet oppstod, og dette ble ikke nevnt i rapporten.

Opcom er merkespesifikk.

Da jeg kjøpte min opcom var ikke innstallasjonen på pc god, den måtte fikses på en ganske avansert måte.

Med riktig diagnoseutstyr kan du sjekke feilkodene selv.

Dersom motorlampen ikke lyser og bilen ikke er i limp mode kan den eu godkjennes.

tankbug skrev (På 10.8.2022 den 11.21):

Det er tvilsomt at det er denne delen som er problemet på din bil. Det er heller denne:

https://www.ebay.co.uk/itm/403637411146

 

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...