AL123 Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Kajac skrev (41 minutter siden): Man kan altså bygge sin egen bil i Norge og få den "road legal", men å konvertere en eksisterende bil til el-drift er fyfy... Du kan også konvertere en bensinbil til elbil, men da må den tilfredstille en rekke krav, slik at SVV ikke anbefaler det. Å bygge sin egen bil er også krevende, men med et relativt forenklet regelverk på ca 200 sider. SVV anbefaler at en bygger bilen selv dersom man vil ha en elbil, for da kan man bruke amatørbyggeregelverket som man har utviklet gode veiledninger for. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Dovreekspressen skrev (49 minutter siden): . Da kan jo alle med BMW rekkefirer skryte på seg en BMW F1-motor. Det er attpåtil den kraftigste motoren som har vært brukt i Formel 1. Ikke alle, men dersom du kjører en 1602 eller 2002, så kan du faktisk skryte på deg F1-pedigree 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Kajac skrev (1 time siden): Man kan altså bygge sin egen bil i Norge og få den "road legal", men å konvertere en eksisterende bil til el-drift er fyfy... I praksis ja, i teorien kan du få bygget, men du må få gjennomført tester som koster mer enn bygget du skal lage. Samme med om du vil bytte batterikjemi, som f.eks. å bytte til en li-Ion-variant over de gamle batteriene basert på NiCad som ble brukt i bl.a. Kewet. Ja, selv om du skulle få tak i de langt tryggere LFP-blade-batteriene om man visstnok skal kunne stikke et spett i uten at det tar fyr, må du via slike tester bevise at er sikrere enn å erstatte NiCad med tilsvarende NiCad. AL123 skrev (33 minutter siden): Du kan også konvertere en bensinbil til elbil, men da må den tilfredstille en rekke krav, slik at SVV ikke anbefaler det. Å bygge sin egen bil er også krevende, men med et relativt forenklet regelverk på ca 200 sider. SVV anbefaler at en bygger bilen selv dersom man vil ha en elbil, for da kan man bruke amatørbyggeregelverket som man har utviklet gode veiledninger for. NÅ skal jeg være litt forsiktig, for jeg er ikke bombesikker. Men slik jeg har forstått det, så må du gjennom de samme dyre testene for å få godkjent ett nytt amatørbygg dersom det benyttes elektrisk drivlinje, som ved bytte av kjemi eller ombygging og bytte av drivlinje. Ergo er det like fordømt vanskelig/dyrt med nybygg. Men som sagt, dette er med et forbehold om at jeg kan ha tatt fei og at regler er endret i ettertid, men ihvertfall slik jeg oppfattet det da jeg leste reglene. De går vel for det samme, da begge faller under de felles reglene for "ombygde og spesialbygde kjøretøy". Årsaken skal være at Biltilsynet ikke hadde eller ønsket forplikte seg til å skaffe slik kompetanse da reglene tok inn det med eldrift. Det lå vel implisitt, og i senere uttalelser, at dette kan bli endret når det senere vil være mere aktuelt at slik kompetanse er påkrevd. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. august 2022 Del Skrevet 12. august 2022 Kajac skrev (1 time siden): Man kan altså bygge sin egen bil i Norge og få den "road legal", men å konvertere en eksisterende bil til el-drift er fyfy... I praksis ja, i teorien kan du få bygget, men du må få gjennomført tester som koster mer enn bygget du skal lage. Samme med om du vil bytte batterikjemi, som f.eks. å bytte til en li-Ion-variant over de gamle batteriene basert på NiCad som ble brukt i bl.a. Kewet. Ja, selv om du skulle få tak i de langt tryggere LFP-blade-batteriene om man visstnok skal kunne stikke et spett i uten at det tar fyr, må du via slike tester bevise at er sikrere enn å erstatte NiCad med tilsvarende NiCad. AL123 skrev (33 minutter siden): Du kan også konvertere en bensinbil til elbil, men da må den tilfredstille en rekke krav, slik at SVV ikke anbefaler det. Å bygge sin egen bil er også krevende, men med et relativt forenklet regelverk på ca 200 sider. SVV anbefaler at en bygger bilen selv dersom man vil ha en elbil, for da kan man bruke amatørbyggeregelverket som man har utviklet gode veiledninger for. NÅ skal jeg være litt forsiktig, for jeg er ikke bombesikker. Men slik jeg har forstått det, så må du gjennom de samme dyre testene for å få godkjent ett nytt amatørbygg dersom det benyttes elektrisk drivlinje, som ved bytte av kjemi eller ombygging og bytte av drivlinje. Ergo er det like fordømt vanskelig/dyrt med nybygg. Men som sagt, dette er med et forbehold om at jeg kan ha tatt fei og at regler er endret i ettertid, men ihvertfall slik jeg oppfattet det da jeg leste reglene. De går vel for det samme, da begge faller under de felles reglene for "ombygde og spesialbygde kjøretøy". Årsaken skal være at Biltilsynet ikke hadde eller ønsket forplikte seg til å skaffe slik kompetanse da reglene tok inn det med eldrift. Det lå vel implisitt, og i senere uttalelser, at dette kan bli endret når det senere vil være mere aktuelt at slik kompetanse er påkrevd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå