KentRullen2 Skrevet 9. august 2022 Del Skrevet 9. august 2022 Hei. Har fått denne pannen - den skal angivelig ikke ha vært så mye brukt(?) Den er derimot rusten o.l, hva kan jeg gjøre for å få denne klar til bruk igjen? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. august 2022 Del Skrevet 9. august 2022 Holder med noe stålull på den. Etter du har renset den så ville jeg tatt å glasert den med noe olje (bare ikke hiv den i ovnen om du har tre/plastskaft) https://www.seriouseats.com/how-to-season-cast-iron-pans-skillets-cookware Lenke til kommentar
KentRullen2 Skrevet 10. august 2022 Forfatter Del Skrevet 10. august 2022 (endret) Hei, takk for svar! Hva slags olje anbefaler du å bruke og hvor ofte må denne prosessen gjøres? Det er plasthåndtak tror jeg, hva skal jeg gjøre da? Sette den på plata istedet? Endret 10. august 2022 av KentRullen2 Lenke til kommentar
process Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 (endret) Bruk en nøytral matolje, raps / solsikke / sesam fungerer fint. Bruk den på plata ja, smeltet plast i ovnen vil du ikke ha. Jeg setter mine jernpanner inn med et tynt lag med olje etter etter hver gangs bruk. Endret 10. august 2022 av process Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 Utifrå bildet så ser det ut til å være rimeleg enkelt å skru av handtaket. Ser ut til å være ein vanleg skru som du kan skru ut med flatt skrujern. Det vanlegaste er å bruke heilt vanleg matolje, så start med heilt vanleg rapsolje. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. august 2022 Del Skrevet 16. august 2022 Først vil du ha den ren, det får du ved å bruke ca 0,5kg salt i panna. Kjør på høy varme og la saltet gjøre den ren. Rist litt på den og bruk stekespade for å få sirkulasjon på saltet.. Du ser når det blir møkkete. Når du er ferdig med dette setter du den inn med olje som andre her har beskrevet. Jeg vet det kan høres rart ut men det er et kjent triks som også brukes av en del profesjonelle kokker. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. august 2022 Del Skrevet 17. august 2022 Snylter skrev (13 timer siden): Først vil du ha den ren, det får du ved å bruke ca 0,5kg salt i panna. Kjør på høy varme og la saltet gjøre den ren. Rist litt på den og bruk stekespade for å få sirkulasjon på saltet.. Du ser når det blir møkkete. Når du er ferdig med dette setter du den inn med olje som andre her har beskrevet. Jeg vet det kan høres rart ut men det er et kjent triks som også brukes av en del profesjonelle kokker. OBS. Når ein brukar høg varme på salt så vil det bli spalta klorgass som er ein giftig gass. Eg skal ikkje overdrive faren, men tenker at det er heilt på sin plass å minne om at ein som minimum må bruke kjøkkenventilatoren på høg effekt og unngå å bøye seg over panna slik at ein kan få klorgass i augene eller lungene. Aller helst bør nok denne prosessen foregå utvendig på til dømes gassbluss slik at det er god ventilasjon og rikeleg med tilgang på friskluft. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 17. august 2022 Del Skrevet 17. august 2022 Den stekepanna er i veldig god stand og trenger ikke "restaurering". Som andre sier, rengjør med litt stålull, og deretter sett den på plata med litt rapsolje. Rengjøring og olje ved behov er alt den trenger for å holde i hundre år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå