Gå til innhold

Må kjøpe ny Tesla-motor grunnet en spesiel O-ring


Nautica

Anbefalte innlegg

Snylter skrev (8 timer siden):

Hva forsøker du å si her?

Det er nok normalt for Tesla, det er på ingen måte normalen i bransjen. Jeg har selv hatt en del både nye, nyere og eldre biler og får fortsatt tak i det jeg vil av deler til alle.. Som regel originalt men i noen tilfeller er det billigere med uoriginale deler. 

Nå er dessverre enkelte bilprodusenter svært fiendtlige vedr. tredjepartsleverandører og det fører igjen til at det er vanskelig å kjøpe uoriginale deler til disse.. Jeg mistenker at Tesla er blant de.

Ber man om en reparasjon på verksted er det ofte man ender opp med bytte av en større del/modul siden det stort sett er modulbyttere på verkstedene nå, mekanikere er skikkelig mangelvare. Overhaling av girkasser og sånt gjøres knapt nok lenger selv om delene er tilgjengelige og relativt rimelige..

Det jeg prøver å si er at det er helt normalt å selge deler i kit og ikke enkeltdeler. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snylter skrev (11 timer siden):

Hva forsøker du å si her?

Det er nok normalt for Tesla, det er på ingen måte normalen i bransjen. Jeg har selv hatt en del både nye, nyere og eldre biler og får fortsatt tak i det jeg vil av deler til alle.. Som regel originalt men i noen tilfeller er det billigere med uoriginale deler. 

Nå er dessverre enkelte bilprodusenter svært fiendtlige vedr. tredjepartsleverandører og det fører igjen til at det er vanskelig å kjøpe uoriginale deler til disse.. Jeg mistenker at Tesla er blant de.

Ber man om en reparasjon på verksted er det ofte man ender opp med bytte av en større del/modul siden det stort sett er modulbyttere på verkstedene nå, mekanikere er skikkelig mangelvare. Overhaling av girkasser og sånt gjøres knapt nok lenger selv om delene er tilgjengelige og relativt rimelige..

Du kan ikke sammenligne Tesla med 3. part og så si det ikke er vanlig i bransjen. 

Det er utrolig mange komponenter på en bil som selges komplett, ikke i deler, på merkeverksted. Det betyr ikke at man ikke får kjøpt deler hos 3. part. Og, det vil også gjelde Tesla, både nå og etter hvert. 

Å si at mekanikere ikke er mekanikere, men modulbyttere er også tull. Faktum er at tiden det tar å reparere en større komponent, særlig om man også må feilsøke, ofte overgår prisen på en helt ny del. 

Du nevner girkasse. Vel, jeg hadde Girkassehavari i fjor og ringte landet rundt. Og, reparasjon var utelukkende rimeligere om de gjettet riktig på hva som var feil på første forsøk. Og da sparte jeg bare mellom fem og ti tusen kroner sammenlignet med en helt ny kasse på merkeverksted. 

Hadde jeg gjort jobben selv, og byttet komponenten jeg trodde var riktig, hadde jeg spart i underkant av tretti tusen. Gitt at jeg gjettet riktig. Og uten å kalkulere inn det faktum at jeg heller kunne jobbet overtid med noe jeg kan, og uten å kalkulere inn det faktum at jeg helt sikkert hadde måtte investere i verktøy og utstyr jeg ikke har bare for å få ut den gamle kassen. 

Og, nei, jeg fikk Ikke kjøpt komponenten vi trodde var synderen, som kostet ca 20K, fra produsenten, de solgte kun hele kassen. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snylter skrev (1 time siden):

Kan du komme med noen gode eksempler fra andre bilprodusenter som ikke selger o-ringer til motorene sine og heller krever at du kjøper ny motor?

 

Poenget er at mange ikke selger enkelt deler, men kun samlet som en enhet. Du får neppe kjøpt kulelager til dynamo/AC kompressor på bilen din selv om det er kun de som er gåen heller. Man kan ta med simmering/o-ring til tredjepart å kjøpe der om man vil ^^  Noe andre eksempler:

-kessy modul (keyless) på VW. Må bytte modul, alle dørmoduler siden ny modul ikke støtter de gamle og programmering når den ryker. Pris godt over 25k. Her kunne de tilbytt kun ny modul fremfor helt kit med dørmoduler i det minste.Jeg byttet 2stk mosfet til 30kr så var den i orden igjen.

-speedometer display som dør. Løsning forhandler er nytt speedometer til 15k. Folk har funnet ut at det er baklys i display som dør og tilbyr lys via eBay. Her kunne forhandler tilbytt lyset som del da den er festet med hurtigplugg å enkel å bytte.

-I overnevnte speedometer sitter det en høytaler bak som har varsellyder I bilen samt blinklyslyd.  Løsning når den ryker er nytt speedometer til 15k I stede for ny høytaler til 100kr. Må også byttes hos forhandler pga startsperre. Nå selger folk HT på eBay, men ikke mulig å få fra forhandler.

-turbo feil med VNT styring. Løsning forhandler komplett ny turbo til 15k pluss arbeid som I mitt tilfelle ville blitt over 35-40k bare i arbeid. Ny VNT modul til noen hundre hadde holdt når motor/enhet ryker og den kan byttes uten å demontere motor fra bil så mange timer spart.

-BMW hengerfeste automatikk der drev ryker. Nytt drev til 50kr hadde løst det, men selges ikke løst så en må kjøpe komplett motor til 10k++. Tredjepart er å få,  men sånt vil komme til tesla også.

-vinduspusser motor er nevnt og må ofte kjøpes som enhet. Samme med vindusheiser der en må kjøpe komplett med skinner og alt i stede for kun wire som er gåen.

 

Endret av minim
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snylter skrev (13 timer siden):

Hva forsøker du å si her?

Det er nok normalt for Tesla, det er på ingen måte normalen i bransjen. Jeg har selv hatt en del både nye, nyere og eldre biler og får fortsatt tak i det jeg vil av deler til alle..

Her tar du feil. Alle produsenter selger assemblies i større eller mindre grad.

Feks til en hovedlykt, så består denne av flere underdeler. Feks LED stripe og LED prosjektor. Om en av dem kvelder så må du kjøpe ny lykt hos 99,9% av produsentene. Grunnen er at det er ikke Mercedes eller Toyota eller BMW som lager disse. Det er Hella, Koito eller noen andre, og de selger bare den hele delen til bilprodusenten som en hel pakke.

Jeg kan heller ikke kjøpe bare selve kontakten, men må kjøpe hele ledningsnettet. Skal jeg ha kontakten må jeg spore opp den produsenten som oprinnelig laget og solgte den til de som produserte ledningsnettet for bilprodusenten

Mazda og VAG har en type design på bakre støtdemper der disse bare selger assebly. Skal man bare ha nytt feste må man kjøe ettermarked.

Batteripakker er også en sånn del som selges som assembly.

EDIT: Jeg har hovedsakelig biler fra 90-tallet. Mengden assemblies er mindre her enn på nyere biler, men det er fremdeles mye som er "pakker".

Endret av Zepticon
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):

Poenget er at mange ikke selger enkelt deler, men kun samlet som en enhet. Du får neppe kjøpt kulelager til dynamo/AC kompressor på bilen din selv om det er kun de som er gåen heller. Man kan ta med simmering/o-ring til tredjepart å kjøpe der om man vil ^^

Jepp, man får kjøpt kulelager løst til både AC pumpe og dynamo også simringer/o-ringer er standardiserte, men når produsenten har egne løsninger bare for og kunne ha monopol på ettersalget er det noe galt.

Lenke til kommentar
Nautica skrev (39 minutter siden):

Jepp, man får kjøpt kulelager løst til både AC pumpe og dynamo også simringer/o-ringer er standardiserte, men når produsenten har egne løsninger bare for og kunne ha monopol på ettersalget er det noe galt.

Ikke fra bilprodusenten osm jeg spesifikt sa.. Klart man får det fra tredjepart. Egne løsninger for monopol på ettersalgt tror jeg er mer normen i bransjen enn unntak.

Lenke til kommentar
minim skrev (7 minutter siden):

Ikke fra bilprodusenten osm jeg spesifikt sa.. Klart man får det fra tredjepart. Egne løsninger for monopol på ettersalgt tror jeg er mer normen i bransjen enn unntak.

Du spesifiserte ikke merke før senere i tråden :)

Men har selv byttet kulelager på en polo dynamo, har også byttet deler i elektrohydraulisk styreenhet på samme bil  begge med bestillinger på standardiserte deler.

Går du foreksempel til autodoc.no så seller de bra med rep-sett, deler,  til mange modeller/merker men jo mer populær bilmodell jo større utbytte av DIY-deler finnes.

 

Edit: mener du originale rep-sett er det forsvinnende lite og finne, selv på biler fra 80 tallet har disse rep-settene blitt fjernet fra delelistene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Nautica skrev (1 minutt siden):

Du spesifiserte ikke merke før senere i tråden :)

Men har selv byttet kulelager på en polo dynamo, har også byttet deler i elektrohydraulisk styreenhet på samme bil  begge med bestillinger på standardiserte deler.

Går du foreksempel til autodoc.no så seller de bra med rep-sett, deler,  til mange modeller/merker men jo mer populær bilmodell jo større utbytte av DIY-deler finnes.

Jo I mitt førsre innlegg, men merke er egentlig irrelevant siden alle gjør det.

Det lageret du skiftet fikk du ikke på møller som igjen er hele poenget mitt her. Ingen sier at man ikke kan få deler hos tredjepart, men at det er normal praksis for merkeforhandlerne å selge hele deler.

Igjen, tredjepart.. Disse vil begynne å lage til tesla også etterhvert som det blir marked for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nautica skrev (På 9.8.2022 den 9.58):

I Sverige må en Teslaeier bytte ut hele drivlinjen bak til en kostnad på 100.000.- Sek. på sin modell S grunnet at en O-ring/simring ikke er å få kjøpt løst.

Føler denne kunden seg godt ivaretatt av Tesla eller ikke? Hvor mange andre sjokkerende historier har vel ikke folk hørt om akkurat dette selskapet? Hva sier det om læringskurven for befolkningens befatning med det selskapet? Jeg håper flest mulig lærer av hvordan Tesla har behandlet tidligere og nåværende kunder, så de slipper å gå i den fella selv. Jeg vet ikke om ett eneste selskap med i nærheten like dårlig kundebehandling. Jeg har som kjent min egen lange serie med problemer med både bilen og selskapet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Salvesen. skrev (På 9.8.2022 den 10.52):

Logistikk helvette og veldig kostbart. Det er helt normalt å selge deler i kit, men i dette tilfellet burde de tilbudt refurbished deler via 3 part eller lignende da det er så kostbart. 

Jada, det er helt vanlig at man må kjøpe større assamblys og ikke får kjøpt enkeltdeler. Feks måtte jeg nylig kjøpe en helt ny innsugsslange til et par tusen pga en defekt veivhusventilasjonsslange som var festet til. At man må kjøpe en motor til 100.000 fordi en o-ring er ødelagt er imidlertid rimelig unikt, og vitner om en organisasjon som ikke er helt moden. Dette vil jo føre til katastrofe for bruktbilprisene til Tesla hvis den policyen fortsetter.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (38 minutter siden):

Jada, det er helt vanlig at man må kjøpe større assamblys og ikke får kjøpt enkeltdeler. Feks måtte jeg nylig kjøpe en helt ny innsugsslange til et par tusen pga en defekt veivhusventilasjonsslange som var festet til. At man må kjøpe en motor til 100.000 fordi en o-ring er ødelagt er imidlertid rimelig unikt, og vitner om en organisasjon som ikke er helt moden. Dette vil jo føre til katastrofe for bruktbilprisene til Tesla hvis den policyen fortsetter.

Ja som jeg nevnte tidligere burde de i det minste tilby refurbished deler om de skal selge hele motorer. Det er jo mange grunner til at en vill holde slike deler komplett, ikke nødvendigvis for å minimere deler men for å sikre produktet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (38 minutter siden):

Ja som jeg nevnte tidligere burde de i det minste tilby refurbished deler om de skal selge hele motorer. Det er jo mange grunner til at en vill holde slike deler komplett, ikke nødvendigvis for å minimere deler men for å sikre produktet. 

Ser vel ikke helt hvordan man skal kunne selge overhalte tetninger, men ok. Alt av tetninger bør leveres løst, evt i sett, slik alle andre produsenter gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...