Timp Skrevet 9. august 2022 Forfatter Del Skrevet 9. august 2022 Woff skrev (4 minutter siden): Hehe.. Du har da ikke tapt noe annet enn en sikring til nå, og du har garantert lært endel! Haha jeg lærer masse!! 😂 Måler jeg ikke riktig på bildet under? Her er luka i bagasjet åpent og bilen er ikke igang. 12 volt tilsvarer vel et ødelagt batteri? Lenke til kommentar
Woff Skrevet 9. august 2022 Del Skrevet 9. august 2022 (endret) Du måler riktig ja! Riktignok kan du bytte om på rød og svart testprobe, da får du samme resultat uten minustegnet forran. Jeg VET jo ikke hva du har av belastninger og hvor utladet batteriet ditt er, men hvis du googler batterispenninger på bilbatteri vil du jo få en liten peiling. Et fulladet batteri gir jo endel høyere spenning enn et utladet batteri. Hvis du plutselig 'mangler' rundt 2 volt så er det et typisk tegn på at ei celle har gått føyken. Batteriet består av 6 seriekoblede celler på rundt 2 volt hver. Som sagt, prøv å få ladet det opp fullt? Siden du har 12 volt tyder det iallefall bra med tanke på battericeller.. Hvor gammelt er batteriet? (Vanlig 'levetid' er 5-12 år, avhengig av mye!) Endret 9. august 2022 av Woff Lenke til kommentar
Timp Skrevet 10. august 2022 Forfatter Del Skrevet 10. august 2022 Woff skrev (21 timer siden): Du måler riktig ja! Riktignok kan du bytte om på rød og svart testprobe, da får du samme resultat uten minustegnet forran. Jeg VET jo ikke hva du har av belastninger og hvor utladet batteriet ditt er, men hvis du googler batterispenninger på bilbatteri vil du jo få en liten peiling. Et fulladet batteri gir jo endel høyere spenning enn et utladet batteri. Hvis du plutselig 'mangler' rundt 2 volt så er det et typisk tegn på at ei celle har gått føyken. Batteriet består av 6 seriekoblede celler på rundt 2 volt hver. Som sagt, prøv å få ladet det opp fullt? Siden du har 12 volt tyder det iallefall bra med tanke på battericeller.. Hvor gammelt er batteriet? (Vanlig 'levetid' er 5-12 år, avhengig av mye!) Ladet det med lader opp fullt flere ganger. Veldig uklart for meg hva jeg skal prøve videre… Batterispenning målt når bilen er av tilsier at det er liv i batteriet. Når jeg slår på tenning går spenning opp til 14.4 og er der stabilt som skal tilsi at batteriet blir ladet opp. skal prøve å bruke bilen en del i neste uke så får vi se når jeg ev «står fast» neste gang.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. august 2022 Del Skrevet 11. august 2022 Problemet med å måle spenning er at det kun gir en indikasjon av hvor fullt batteriet er. Det sier ingenting om hvor mye strøm (energi) som faktisk er på det. Da trenger man en dedikert batteritester. De har litt forskjellige av de på eBay, Biltema og diverse lignende butikker. De måller CCA og intern resistans som er en god indikasjon på hvor bra eller dårlig batteriet er. Hvis batteriet bruker veldig kort tid på å lades opp så er dette også et sikkert tegn på at det er dårlig eller ødelagt. Å lade opp et batteri fra ca. 0% til fullt tar 10+ timer. Hvis laderen sier det er fullt etter 2 minutt så er batteriet ødelagt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå