emrossel Skrevet 8. august 2022 Del Skrevet 8. august 2022 Jeg bor i et gammelt trehus med 3 etasjer. Har bredbånd 500/500 - modem i brigdemodus og 3 google wifi noder (meshnett). Hovedenhet står av praktiske hensyn i kjeller og en node i hver etasje. I kjelleren er det selvsagt bra dekning på wifi - i 1 etasje helt ok, men i 2 etasje leveres det ganske så lav hastighet. Ungene skal game og det ene barnet sitter i andre etasje. Jeg kan selvsagt trekke en kabel opp via yttervegg, men er det andre måter å få bedre dekning (god nok hastighet) på uten å måtte trekke kabel? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 8. august 2022 Del Skrevet 8. august 2022 (endret) Kort svar: nei. Lengre svar: du kan selvfølgelig bruke mye tid på å "skru" på utstyret du har, men med mindre du har gjort åpenbare feilkonfigurasjoner (eksempel: bruke en opptatt kanal istedet for en ledig en) så er det mest sannsynlig ikke så mye å hente. Du kan også forsøke og erstatte mesh-dingsene med noe som er "bedre". Jeg kjenner ikke detaljert til Google sine Mesh-dingser, men mesh utstyr finnes hovedsaklig i to kategorier a) utstyr med dedikert radio for "backhaul" dvs. forbindelse til resten av nettet, b) utstyr uten dedikert backhaul-radio, dvs. at all trafikk må gå over samme radio. Dersom utstyret du har er uten dedikert backhaul så _kan_ (understreker kan) det være noe og hente der. Men - det koster jo og erstatte utstyr også. Endret 8. august 2022 av tingo Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 8. august 2022 Del Skrevet 8. august 2022 (endret) emrossel skrev (4 timer siden): Jeg bor i et gammelt trehus med 3 etasjer. Har bredbånd 500/500 - modem i brigdemodus og 3 google wifi noder (meshnett). Hovedenhet står av praktiske hensyn i kjeller og en node i hver etasje. I kjelleren er det selvsagt bra dekning på wifi - i 1 etasje helt ok, men i 2 etasje leveres det ganske så lav hastighet. Ungene skal game og det ene barnet sitter i andre etasje. Jeg kan selvsagt trekke en kabel opp via yttervegg, men er det andre måter å få bedre dekning (god nok hastighet) på uten å måtte trekke kabel? Jeg har testet to mesh-nett, Asus og TP-Link. Begge disse skulle være meget gode og var i det litt dyrere prissjiktet. Husker dessverre ikke modellene, men prisen var 4-5K for 3-noders oppsett. Mesh er ikke bra er min oppfatning, begge tapte ekstremt mye over distanse til tross for at jeg bor i et relativt gammelt trehus. I friluft var 6-8 meter nok til å tape 80-90% av effektiv hastighet(Node1 til node 2, kun to tilkoblet) Elendig, jeg leverte tilbake og dro noen kabler. Mesh er sikkert supert til å lage en stor wifi-sone, men jeg har større krav til hastighet enn det. 1000/1000 linje. Endret 8. august 2022 av DrAlban3000 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 9. august 2022 Del Skrevet 9. august 2022 (endret) Hvordan er aksesspunktene plassert i forhold til hverandre? Det å ha de stående rett over hverandre i hver etasje er nødvendigvis ikke optimalt, selv om riktig Google WiFi trolig har en ganske "bredtskytende" antenne. Altså at signalene i utgangspunktet går ut fra enheten i en slik form: >G< Når du har enhetene slik at man får en kjede, vil ytelsen bli kraftig redusert. Hvis vi her snakker om den første Google WiFi-typen, så er ikke ytelsen kjempegod i utgangspunktet. Mesh vil jeg si gjerne er for dekning med "brukbar ytelse", men ikke høy ytelse. En "regel" blir her fort at med mesh-enheter som ikke har egen radio for kommunikasjon mellom enhetene, og da bruker den samme til å kommunisere mellom mesh-enhetene som med klientene, vil man ved første hopp gjerne få 50% ytelsesreduksjon, og hvis det gjøres et nytt hopp til en tredje mesh-enhet fra mesh-enhet nr 2, er det fort 75%. Nå er det noen år siden jeg kjørte med førstegenerasjons Google WiFi, men tror jeg på det beste hadde 250 Mbps ut i fra første enhet. Hvis da enhet nr. 2 stod godt plassert i forhold til nr. 1, ville klienter som var på enhet nr. 2 kanskje maksimalt ha 125 Mbps. Hvis det da videre ble kommunisert til enhet nr 3 fra nr 2 og en klient kommuniserte med enhet 3 ha ~60 Mbps. Videre vil dårlige plasseringer/hindringer, støy osv. ta ned ytelsen ytterligere... https://commotionwireless.net/docs/cck/networking/guidelines-for-mesh/ Situasjonen kan her også i teorien bli en litt annen når man har mesh-enheter med f.eks. 4x4-antennekonfigurasjon og bruken av MU-MIMO, der man i teorien ikke nødvendigvis får den samme "halveringen" ved hvert hopp. Endret 9. august 2022 av NULL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå