JFM Skrevet 7. august 2022 Del Skrevet 7. august 2022 (endret) Hei. Natt til i dag har strømmen gått. Virker som om noe døde i strømbruddet. Maskinen starter. Alle vifter spinner. Men jeg får ingen bilde. Har prøvd 3 forskjellige skjermer. Skjermkortet mitt funker i kompisen sin maskin. Min ram funker ikke i hans maskin. Hans ram funker ikke i min maskin. Hjelp PC specs: CPU: AMD Ryzen 9 5900X Graphics card: Asus GeForce RTX 3080 ROG Strix OC "non-lhr" Memory : Crucial Ballistix Sport LT DDR4-3000 CL15 DC - 16GB @ 3800mhz CL15 Motherboard: Gigabyte B550M DS3H PSU: Evga GQ 750w Disc 1: Samsung 970 EVO Plus 500GB SSD Disc 2: Samsung 860 QVO 1TB SSD CPU-cooler: Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.C CPU-fan: 2x Noctua NF-P12-1300 Case: Cooler Master MasterBox Q300 Endret 11. august 2022 av JFM Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. august 2022 Del Skrevet 7. august 2022 Er du heldig er det strømforsyningen som har tatt støyten og er det eneste som må byttes. Er du litt mer uheldig har det kommet seg videre inn til hovedkortet og ødelagt noe der. Du har skjermkort innebygget i hovedkortet og kan du prøve om du får bilde der. RAM tåler som regel en karamell, men ryker vanligvis når de får en til. Høres i alle fall ut som skjermkortet ditt overlevde. Det som er fornuftig å gjøre er å låne kompisen din sin strømforsyning og teste med den, så vet du om resten er iorden. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 7. august 2022 Del Skrevet 7. august 2022 (endret) Aller først: KUDOS for Thermalright TRUE! Den dårlige nyheten er at det høres ut som hovedkortet har tatt kvelden. Med defekt hovedkort kan det hende at viftene spinner og onboard RGB lyser opp, men at noe videre har gått dukken som gjør at maskinen ikke egentlig starter, den har bare basic strøm. Jeg ville startet feilsøkingen med en annen strømforsyning. For å feilsøke videre, har du prøvd med et annet skjermkort i din maskin? Jeg kjenner ikke AMD sine moderne CPU-er (sverget til Intel i 15+ år), men etter hva jeg kan finne så har ikke 5900X noen integrert grafikk. Så å fjerne skjermkortet og plugge en skjerm inn i hovedkortet vil mest sannsynlig ikke virke. Rent personlig ville jeg aldri engang vurdert bare 750 Watt til det systemet der. 850 Watt Platinum minimum. Med såpass kostbare komponenter ville jeg også vurdert en UPS, f.eks. denne. https://www.proshop.no/UPS/APC-BR900G-GR-Back-UPS-Pro-900-900VA-230V-LCD-5-Schuko-CEE-7-outlets-2-surge/2326699 Endret 7. august 2022 av PaladinNO Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 7. august 2022 Del Skrevet 7. august 2022 1 hour ago, JFM said: Natt til i dag har strømmen gått. Virker som om noe døde i strømbruddet. Maskinen starter. Alle vifter spinner. Men jeg får ingen bilde. Har du ingen BIOS status/feilkode indikator på hovedkortet for å se hvor langt den kommer i oppstarten? Jeg ville ellers ha prøvd med en ny PSU. At viftene kjører trenger ikke være ensbetydende med at den leverer på alle de ulike spenninger som trengs. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 8. august 2022 Forfatter Del Skrevet 8. august 2022 (endret) Jeg får ingen feilkode fra hovedkortet. Selvom flere nevner psu, så vil jeg igjen presisere at mine rambrikker ikke funka i kompisens maskin. Hans ram ga heller ikke liv i min. Kan både hovedkort og ram ha tatt kvelden? I ettermiddag skal vi prøve hans strømforsyning i min maskin. Mulig vi prøver cpu bytte å (vi har samme cpu) Endret 8. august 2022 av JFM Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 8. august 2022 Del Skrevet 8. august 2022 JFM skrev (5 minutter siden): Jeg får ingen feilkode fra hovedkortet. Mener du at du ikke får feilkode på POST-LED på hovedkortet? Lenke til kommentar
JFM Skrevet 8. august 2022 Forfatter Del Skrevet 8. august 2022 Dassen skrev (38 minutter siden): Mener du at du ikke får feilkode på POST-LED på hovedkortet? Aldri sett de led-lysene. Så den kan jeg ikke svare på før i ettermiddag. Når kompisen min prøvde mine rambrikker så lyste det på bare cpu i hans maskin Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 8. august 2022 Del Skrevet 8. august 2022 Sjekk de lysene. Det kan hende det er så enkelt som at CMOS batteriet ditt er dødt. Prøv å bytte det. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 8. august 2022 Forfatter Del Skrevet 8. august 2022 Dassen skrev (21 minutter siden): Sjekk de lysene. Det kan hende det er så enkelt som at CMOS batteriet ditt er dødt. Prøv å bytte det. Da burde vell kompisens pc starte med mine rambrikker? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 8. august 2022 Del Skrevet 8. august 2022 JFM skrev (1 time siden): Da burde vell kompisens pc starte med mine rambrikker? Resatte han bios før han prøvde dinr brikker? Ikke sikkert dine brikker greier hans timings etc. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 8. august 2022 Forfatter Del Skrevet 8. august 2022 Cowboystrekk skrev (51 minutter siden): Resatte han bios før han prøvde dinr brikker? Ikke sikkert dine brikker greier hans timings etc. Bios ble resatt, ja Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 8. august 2022 Del Skrevet 8. august 2022 JFM skrev (9 minutter siden): Bios ble resatt, ja Ok, svært uvanlig at ram ryker. Hk og cpu hender, men ram, disk ig gpu bruker å tåle mye. Håper du får på forsikring. Om CPU er død ville jeg nok en gang slått et slag for 5800X3D Lenke til kommentar
JFM Skrevet 8. august 2022 Forfatter Del Skrevet 8. august 2022 Regner med innboforsikringa dekker skadene. Må bare feilsøke videre på hva som er gåent. Tror nok jeg vil ha ny 5900X. Er dog noe usikker på ram. Er vel på tide å oppgradere til 32GB. Men det virker jo umulig å finne ut hvilke brikker som lar seg justere kjappest Lenke til kommentar
JFM Skrevet 8. august 2022 Forfatter Del Skrevet 8. august 2022 Da kan jeg bekrefte at rambrikkene funker i en tredje pc Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. august 2022 Del Skrevet 8. august 2022 (endret) Om det ikke er bilde etter å ha reset bios så kan det tyde på at det er hovedkortet. Kan også være CPU, men det ville trolig gitt CPU feil LED på hovedkortet. Endret 8. august 2022 av Svein M Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. august 2022 Del Skrevet 8. august 2022 (endret) Av 4 stk DDR4 8GB 3200 CL16 har jeg over tid testet meg frem til at minst 2 av disse er forholdsvis defekte etter ca. 2-3 år i bruk. Det kan være pga. strømbrudd (vi har alltid noen pga. trær som faller over strømlinjer), lynnedslag eller andre momenter. I perioder frytket jeg at det var minnekontrolleren i 5950X men når 1 eller 2 fungerer greit i samme minnespor, med unntak av 2 brikker som skiller seg ut så må det være rambrikkene. Jeg har kjørt alle brikkene single og i kombinasjon med hverandre (2 og 2) for å finne ut hva som feilet. I min forrige PC som var en 10 år gammel X58 maskin opplevde jeg at 1 av 6 minnebrikker ble defekte etter ca. 6-7 år men der drev jeg også med forholdsvis tung last 24/7 noen år med FAH ol. uten aktiv kjøling på brikkene. Endret 8. august 2022 av Theo343 (takk for meg) Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 8. august 2022 Del Skrevet 8. august 2022 JFM skrev (1 time siden): Regner med innboforsikringa dekker skadene. Må bare feilsøke videre på hva som er gåent. Tror nok jeg vil ha ny 5900X. Er dog noe usikker på ram. Er vel på tide å oppgradere til 32GB. Men det virker jo umulig å finne ut hvilke brikker som lar seg justere kjappest Få evt tak i hvilke som helst 2x8gb crucial ballistix 3000 eller 3200 til, samme brukker som dine 1 Lenke til kommentar
JFM Skrevet 8. august 2022 Forfatter Del Skrevet 8. august 2022 Psu har tatt kvelden 1 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 8. august 2022 Del Skrevet 8. august 2022 JFM skrev (2 timer siden): Psu har tatt kvelden Som de fleste av oss sa. Godt det ikke var en dyrere feil. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 8. august 2022 Del Skrevet 8. august 2022 JFM skrev (2 timer siden): Psu har tatt kvelden Kan hende HK/CPU har berga. Om det var en bra psu har de ofte beskyttelse slik at andre komponenter berger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå