Gå til innhold

Kostnaden for tofeltsvei standard europavei i andre landsdeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, ForTheEmperor said:

allerede utbedret fra tofelts, trefelts til firefelts

Dette er langt fra sannheten. På visse strekninger er det ikke nok trafikk til at man kan stille krav til 4-felt.

Og lenger nord er det vel knapt noen strekninger som har nok trafikk, lurer på om det er 8 tusen kjøretøy i døgnet som kreves før 4-felt kan bli vurdert bygd.

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (1 time siden):

Trondeim til Oslo og Stavanger-Kristiansand til Oslo are allerede utbedret fra tofelts, trefelts til firefelts. Men hvor mye vil det koste å utbedre Nord Norge og Vestlandets europaveier til tofelts? 

Det er ikke firefelts hele oslo-kristiansand-stavanger

Kristiansand - Oslo mangler ca 100km der det er varierende Kvalitet på veien. Det bygges ut firefelts vei utenfor Porsgrunn som dekker ca 20km av de 100km.

Kristiansand Stavanger har kun firefelts vei som åpner mot vinteren fra Kristiansand til mandal. Det mangler da 177km mellom Kristiansand og Stavanger der det er svingete, trafikkfarlige og lav gjennomsnittsfart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Men hvor mye vil det koste å utbedre Nord Norge og Vestlandets europaveier til tofelts? 

De bygde ny og fin 2 felts flere steder på Helgeland. Dette gikk overraskende fort og var "billig" (prøvde å google etter pris men det kom bare info om bompenger)

 

Fant noe

https://www.nrk.no/nordland/e6-pa-helgeland-nesten-40.000-kroner-billigere-per-meter-enn-omstridt-sykkelvei-i-rogaland-1.15145828

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Dette er langt fra sannheten. På visse strekninger er det ikke nok trafikk til at man kan stille krav til 4-felt.

Og lenger nord er det vel knapt noen strekninger som har nok trafikk, lurer på om det er 8 tusen kjøretøy i døgnet som kreves før 4-felt kan bli vurdert bygd.

Trafikken er en ting, men det man gjør når man vurderer å bygge ut noe i Norge, er å gjøre et regnestykke ut fra hvorvidt noe er samfunnsøkonomisk eller ikke. Det har blitt en flaskehals som gjør at det bygges ut alt for lite infrastruktur i Norge. Trolig hadde ikke Bergensbanen blitt bygget i sin tid om de hadde fomlet med samme regnestykkene. Når man kjører i Sverige, og særlig nord i Sverige, skjønner man at det er går an å tenke annerledes. E4 er stort sett 4-felts fra Öresundsbroen og til Sundsvall, og stort sett 3-felts derfra og nordover. Rundt relativt små byer, som for eksempel Skjellefteå, er det bygget partier med 4-felts motorvei, og på mange av partiene som mangler firefelts-vei er firefelts-veien under utbygging.

Utbygging i Sverige skjer også med langsiktighet i tankene. Et eksempel er Högakustenbron, som er bygget for å gjøre kjøreturen noe kortere, ikke ulikt Hålogalandsbrua utenfor Narvik. En av de to bruene har fire kjørefelt, den andre har to. Kan du gjette hvilken som har henholdsvis to og fire? En av dem har bompenger, den andre ikke, kan du gjette hvilken som har hva?

Det mangler visjoner i forhold til infrastruktur i Norge, og særlig for Nord-Norge. Hvorfor det ikke er 4-feltsvei fra Oslo til henholdsvis Bergen og Trondheim, burde egentlig være et mysterium, og visjonen burde være firefeltsvei minst helt til Tromsø, og gjerne videre. Nord-Norge mangler jernbane. Hvis man skal være uten jernbane i Nord-Norge, burde det være et minstekrav med en ferjefri firefeltsvei sør-nord, slik at trafikken kan flyte godt, både med og uten vogntog på veiene. Hvis det ikke er mulig, og heller ikke lønnsomt, så se til Sverige. Ja, det bor mer folk der, med Nord-Sverige er folketomt sammenlignet med Nord-Norge, men de får til å bygge veier også der. Og de gjør det uten bomringer rundt hver en sving. Det er nesten så at man skulle leid kompetanse fra Sverige, om man er for inkompetent i Norge til å kunne gjennomføre store infrastrukturprosjekter uten bomringer og store budsjettsmeller.

Endret av Cascada81
typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge skal spare seg til fant. Men å kjøpe opp halve Wall Street og eiendommer i handelsgaten i London og Paris har vi vel mer enn nok råd til. Dersom man skal 30-40 mil i dette landet bør man ta fly. Jeg kjørte nylig en 2 timers tur på norske veier og det var en ren lidelse, kø overalt og SÅ mye enveiskjøringer med trafikklys langs en hovedfartsåre. Helt utrolig. I tillegg har man kostnaden med bompenger. Folk som kommer hit fra utlandet må jo tro de har kommet til Albania med den standarden de ser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (3 timer siden):

Trådne er vel en duplikat av :


Og som vi allerede vet er jo ikke 'hele' Oslo - Bergen - Trondheim trianglet tofelts med full størrelse en gang. Og kun en lliten bit er trefelts og firefelts.
Problemet her er ikke kostnadene, men viljen.
 

Jeg tror folk er litt forvirret hva jeg mener med tofeltsvei.

Tofelt:

 

download.jpg

En del europaveier på Vestlandet og Nord Norge er sånn som dette:

_MG_8504.jpg

Endret av ForTheEmperor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tofeltsveier er helt greie så lenge de har dobbel midtstripe med rumlefelt, sånn at midten er bred nok til at lastebiler ikke trenger å ligge på hvitstripen når de møtes. 

Bygges de med minst mulig svinger så kan en kjøre forbi uten at en trenger flere felt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (11 timer siden):

Norge skal spare seg til fant. Men å kjøpe opp halve Wall Street og eiendommer i handelsgaten i London og Paris har vi vel mer enn nok råd til.

Å bruke penger på infrastruktur som ikke er «lønnsom»*), og å gjøre investeringer i andre land er vel ikke sammenlignbart.

Om jeg pusser opp badet så er det en investering i bedre livskvalitet. Jeg tror ikke at jeg får igjen de pengene når jeg skal selge huset, men om jeg har råd og blir mer lykkelig så hvorfor ikke.

Om jeg kjøper indeksfond så er det utelukkende fordi jeg forventer å få mer penger ut enn jeg satt inn. Jeg setter av kapital som jeg ikke trenger het og nå i håp om å komme ut i pluss.

*) Hvordan man skal beregne lønnsomhet av en vei er opplagt komplisert

Lenke til kommentar
Sitat

*) Hvordan man skal beregne lønnsomhet av en vei er opplagt komplisert

Hvorfor skal en vei være lønnsom? er det ikke greit at man bygger ok veier så folk kan forflytte seg trygt og effektivt rundt i landet, og med mindre utslipp? dette går utmerket i samtlige land uten om Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (54 minutter siden):

Hvorfor skal en vei være lønnsom? er det ikke greit at man bygger ok veier så folk kan forflytte seg trygt og effektivt rundt i landet, og med mindre utslipp? dette går utmerket i samtlige land uten om Norge.

I en verden hvor man har uendelig mye kapital, uendelig mye råvarer, uendelig med arbeidskraft så er jeg hjertelig enig med deg. Lag alt som er bra.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (På 8.8.2022 den 12.26):

dette går utmerket i samtlige land uten om Norge.

Du lever i en utopi om du tror det er så mye bedre alle andre steder. Du skal ikke langt ut fra de store hovedfartsårene nedover i Europa før du ser at alle har lignende problemer i større eller mindre grad. Vi er ikke best, men å påstå at samtlige andre land utenom Norge får det til er ikke annet enn latterlig.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Du skal ikke langt ut fra de store hovedfartsårene nedover i Europa før du ser at alle har lignende problemer i større eller mindre grad.

Forskjellen er at det er at mye hovedfartsårene i Norge er dårlige.  At man enda ikke etter over 100 år med bil  har klart å bygge ok vei fra nord til sør, og øst vest er ganske utrolig.

Lenke til kommentar

Kva kostnaden blir med å utvide europavegane på vestlandet og i nordnorge til standard tofeltsveg er nok ukjent, men det er heilt klart at det kjem til å bli dyrt. Mange av vegane har blitt så smale fordi det ved vegbygginga vart vurdert som for dyrt å sprenge fjell eller fylle ut bratte skrenter for å få plass til ein brei veg. Så det skal litt meir arbeid til enn å berre trekke asfaltkanten litt lengre ut.

Ein anna kostnad er at mange av vegane manglar realistiske omkøyringsalternativ, så arbeidet vil måtte foregå enten som reint nattarbeid om det er lav nok trafikkmengde til at vegen kan stengast heilt, eller med kolonnekøyring. Dette vil minst fordoble byggetida, realistisk sett blir byggetida tre eller firedobla når ein også må kunne sleppe trafikk gjennom anleggsområdet.

Eg trur nok at det kan være nesten like lønnsomt å bygge heilt ny veg på heilt ny vegtrasse. Då kan ein både jobbe effektivt med vegbygginga utan å tenke på anna trafikk, og når vegen er ferdig så har ein også god omkøyringsveg eller avlastingsveg når trafikkmengda blir høg.
På vestlandet er det mange "gamlevegar" som går langs fjorden eller over fjellet medan den nye vegen går i tunnel. Og sjølv om disse gamle vegane er smale og dårlege, så hjelp det litt på trafikkavviklinga når vegane blir skilta som turistveg slik at ein får leia ein del av bubilane og turistane til å køyre den bildeskjønne omvegen i staden for å sinke anna nyttetransport på europavegen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...