Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

30 minutes ago, skaftetryne32 said:

... det er jo bare et elendig unorsk navn  på et fjell, i tillegg så mangler det naturlig flyt, negerfjell gjør nesten vondt å si.   

"Negerfjell mangler naturlig flyt og gjør nesten vondt å si"? Det er et dårlig argument.  Dra nord i landet og besøk Buođggáidsuolu eller kansje Roavvejárluobbalat.

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er klart med på at det fjellet helt klart kunne bytte navn, særlig fordi det var oversatt fra engelsk. Dog skal man noen ganger passe seg bittelitt for at man kan gå på litt oversettelser, særlig fra språk som portugisisk eller spansk der ordet *negro* bokstavlig talt er fargen *svart*. Så om man befinner seg på tur et sted der man finner et fjell som vi ville kalt "Svartfjell" så ville dette vært "Monte Negro" på spansk, som forøvrig også tilfeldigvis er grunnen til at  landet Montenegro har fått sitt navn

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 timer siden):

Nysgjerrig på hvorfor navneendringen er «woke» egentlig. Vi har jo i lang tid endret navn på f.eks steder i takt med språklig og kulturell utvikling. Men det er først nå dette er blitt «woke»?

Fordi det er først nå det blir gjort for ikke å støte noen. Altså endrer man ting fordi det finnes noen som ikke liker noe. Problemet med det burde være åpenbart.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 11.5.2023 den 15.31):

Det er virkelig flott at man kan velge mellom en større "palett" av skuespillere. Jeg kjenner ikke film-faget, men i andre kunstarter så er det ofte slik at det er bare 1 av 1000 eller 1 av en million som er "skikkelig god". Uansett hvor inkluderende man blir så vil det for aller fleste av oss være utelukket å være stjerne i en stor Hollywood-produksjon.

Fremdeles bør målet være å lage "god film" ikke primært å lage "god representasjon". Hvis regissør og produsent eller hvem enn som tar avgjørelsene i en gitt film mener at de kan lage den beste filmen (evt tjene mest penger, evt få flest Oscar-statuetter) ved å bruke bare skuespillere på 220cm eller bare skuespillere som er kvinner så synes jeg at de burde gjøre nettopp det. Målet bør ikke være å ha tellekanter i hver enkelt produksjon, men at fordommer ikke hindrer gode faglige valg.

-k

Jeg er sikker på at de finnes mange nok dyktige skuespillere å velge fra. De fleste skuespillere er arbeidsledige og jobber som baristaer m.m.

Før, når det nesten bare var hvite skuespillere på rollelisten i filmer fra Hollywood og sjelden mørke i hovedroller, fikk det folk til å tenke underforstått, at årsaken var fordi mørke ikke var flinke nok skuespillere. Derfor er det viktig med representasjon.

"God representasjon" er ikke verre enn kvotering av kvinner inn i arbeidslivet i sin tid. Jeg antar det vil skje i en overgangperiode, til det ikke lenger er behov for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (8 minutter siden):

"God representasjon" er ikke verre enn kvotering av kvinner inn i arbeidslivet i sin tid.

Er en god del av denne verdensomfattende, reaksjonære høyrebølgen som ønsker å reversere det også. En stor del av denne bevegelsen er rett og slett en backlash mot alle de rettighetsbevegelsene på 60 og 70-tallet. Og de tenker nok ikke å stoppe der med å skru klokka tilbake. Nå snakker den amerikanske høyresia om å innskrenke kvinners skilsmisserettigheter.

Og det skyldes ikke en jævla hypotetisk pendel, men et mønster av omstendigheter ved god hjelp av gentrifisering av bedrifter og media.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (9 timer siden):

Polarinstituttet går woke.

Navnene Negerpynten, Negerfjellet og Negerdalen på Svalbard kommer fra den svarte fargen på fjellet, og er blant annet oversatt fra engelske Negro Point. Men det er ikke godt nok for "Antirasistisk front" som krevde navnebytte og fikk medhold.

Er dette nok en organisasjon som mottar skattepenger, ansetter folk, starter kampanjer som plager vanlige folk og driver opp kostnadene i samfunnet (i dette tilfellet nye kart for Svalbard). Alt for å rettferdigjøre sin eksistens? Hvor kan jeg si nei til dette?


https://www.utrop.no/nyheter/notis/340179/

 

Antirasistisk front, høres ut som en gjeng hvite Antifaspirer..

Disse navnene høres dog noe komiske ut idag, dersom ord er en direkte referanse til spesifikke folk synes jeg at de som adresseres skal få lov til å ha en formening om hvordan de adresseres, såfremt det ikke går over helt over styr som disse pronomenfanatikerne vel og merke. Jeg vet ikke hvor mange 'negere' som faktisk finner disse navnene sårende, men om det er tilfelle kan de endres for min del. Om jeg selv hadde blitt følelsesmessig opprørt om det fantes et 'Hvitingfjell' i Afrika tror jeg ikke, men det for så være. Forhåpentlig forblir endringen til 'svart' ikke for støtende for hvite aktivister i fremtiden.

In other news, Egypt er ikke helt med på woke-toget.

https://egyptindependent.com/egyptian-lawyer-sues-netflix-over-queen-cleopatra/

(jeg så nå at saken er noen uker siden men nytt for meg)

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Crooked Cracker said:

In other news, Egypt er ikke helt med på woke-toget.

https://egyptindependent.com/egyptian-lawyer-sues-netflix-over-queen-cleopatra/

(jeg så nå at saken er noen uker siden men nytt for meg)

nuvel, er vel rundt regnet 109.3 millioner (2021) i Egypt, det blir vel litt påtatt å si at hele landet stiller seg bak det ene individet. Stiller alle i Norge seg bak Brynjar Meling eller Øystein Storrvik? Jeg liker å tro at vi har ett litt mer mangfold enn det.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (5 minutter siden):

nuvel, er vel rundt regnet 109.3 millioner (2021) i Egypt, det blir vel litt påtatt å si at hele landet stiller seg bak det ene individet. Stiller alle i Norge seg bak Brynjar Meling eller Øystein Storrvik? Jeg liker å tro at vi har ett litt mer mangfold enn det.

 

Fair enough, det gjenstår vel å se om det foretas noe som helst på statlig nivå. Jeg vil anta at egyptere flest har en annen etnisk identitet enn svart, i forhold til kultur og historie. Hvor mye det faktisk plager flertallet av dem å se en sort kvinne en i en slik rolle skal jeg ikke uttale meg for skråsikkert om, for all del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, skaftetryne32 said:

Ser ikke helt hva som er woke med det, det er jo bare et elendig unorsk navn  på et fjell, i tillegg så mangler det naturlig flyt, negerfjell gjør nesten vondt å si.   

Det som er woke med det er at man endrer på noe som er 400 år gammelt og ikke skader noen, fordi noen woke venstreaktivister får følelsene sine såret. Kanskje det lureste ikke er å sy puter under armene til folk? 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Entern said:

Det skader jo ingen, selv om det vel åpenbart fornærmer noen.

Skal man bevege parallellen videre over atlanteren, så blir den jo meget åpenbar. Her må  man sette sammen årsaken til navngivningen av fjellet og hva som ellers skjedde på 1600tallet når fjellet fikk navnet sitt.

er det innafor å kalle fjell som har snø på seg året rundt for cracker mountains?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (1 minutt siden):

Skal man bevege parallellen videre over atlanteren, så blir den jo meget åpenbar. Her må  man sette sammen årsaken til navngivningen av fjellet og hva som ellers skjedde på 1600tallet når fjellet fikk navnet sitt.

er det innafor å kalle fjell som har snø på seg året rundt for cracker mountains?

Jeg har ikke noe problem med det personlig :thumbs:

På 1600-tallet hadde det muligens ikke vært pk da nordafrikanske pirater og tyrkere fortsatt bedrev handel med hvite slaver da…;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Entern said:

På 1600-tallet hadde det muligens ikke vært pk da nordafrikanske pirater og tyrkere fortsatt bedrev handel med hvite slaver da…;)

mulig, men aktiviteten deres ble redusert til en fotnote i forhold til industrialiseringen som britene, franskmennene og portugiserne drev med

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (1 minutt siden):

mulig, men aktiviteten deres ble redusert til en fotnote i forhold til industrialiseringen som britene, franskmennene og portugiserne drev med

Nordafrikanerne ja, araberne nei, vil jeg si (arabernes slavehandel gikk vel å merke utover de samme folka som hvites slavehandel, og det skulle ikke forundre meg om de samme gruppene var mellommenn og hjelpere for begge 😉).

Lenke til kommentar
29 minutes ago, germanwhip said:

Skal man bevege parallellen videre over atlanteren, så blir den jo meget åpenbar. Her må  man sette sammen årsaken til navngivningen av fjellet og hva som ellers skjedde på 1600tallet når fjellet fikk navnet sitt.

er det innafor å kalle fjell som har snø på seg året rundt for cracker mountains?

Så du mener slavehandel i amerika er årsaken til navngivingen av fjellet? Høres ut som ren synsing. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, debattklovn said:

Så du mener slavehandel i amerika er årsaken til navngivingen av fjellet? Høres ut som ren synsing. 

Quote

Fjellet fikk sitt navn av engelske sjømenn på 1600-tallet på grunn av fargen på berget, Negro Point. Navnet kan i dag oppfattes som støtende, men Norsk Polarinstitutt har ikke noen planer om å endre navnet.[1][2]

https://no.wikipedia.org/wiki/Negerfjellet

Quote

British merchants were a significant force behind the Atlantic slave trade between the sixteenth and nineteenth centuries,[1] 

https://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_Britain

 

hva med å lese deg litt opp på emnet

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (19 minutter siden):

snip

Nå var afrikanerne selv også svært delaktig i slavehandelen i Afrika. Nei, det unnskylder ingen - verken UK, Nederland, Norge, USA eller noen andre, men likevel greit å ta med at man ikke bare skal se på den ene siden av mynten. Har selv jobbet 6 år i Afrika, og jeg kunne lett se at menneskeverd er av mindre viktighet, selv den dag i dag. Og nei, det *må* ikke være "den hvite manns" feil - alltid

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...