Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

3 hours ago, knutinh said:

Muligens? Dine indre engler og demoner kjenner jeg dårlig. Når ståstedet ditt oppfattes som latterlig så må man antagelig tåle latterliggjøring (av ståsted, ikke person).

Ja, vi kjenner jo ikke hverandre inngående, dermed er det nokså meningsløst å spekulere i mine engler og demoner.

Hvis mitt ståsted er latterlig, var det da også latterlig å av Tyskland å betale oppreisning til den jødiske befolkningen etter Holocaust, var det latterlig av Sør-Afrika å betale reperasjoner etter apartheid, var det latterlig av USA å gi økonomisk kompensasjon til deres borgere som ble internert under andre verdenskrig?
(Igjen, uten å påstå at reperasjoner er den mest optimale løsningen, eller at konseptualiseringen, gjennomføringen eller utføringen av disse godtgjørelsene er hevet over kritikk.)

Quote

I verdi-spørsmål så henfaller man fort til enkle aksiomer som vi er uvillige til å fire på. Sånn sett er kanskje alle blindet av overbevisning? Et enkelt aksiom for meg er «alle mennesker er like mye verdt» (for alle andre enn deres nærmeste). Forskjell i utfall er uunngåelig og antagelig ønskelig, men om det går deg dårlig i livet så er det først og fremst trist for deg som menneske, ikke for deg som representant for en vilkårlig definert gruppe. En «gruppe» gråter ikke om natten, det gjør mennesker.

Jeg synes ikke mennesker har ulik verdi, ei heller tror jeg man kan styre hvilket utfall som tilkommer et individ.
Nettop derfor synes jeg det virker riktig å minimere systemiske ulemper dersom de er plassert langs gruppe-nominatører og gir dårlige forutsetninger for de innen gitt gruppe.
At du kaller mitt ståsted for latterlig, fremstår underlig for meg, når du selv sier å ønske deg et egalitært samfunn, er ikke en forutsetning for et likestillt samfunn at ingen skal stille 300 år bak i løpet?
På individnivå vil selvsagt alltid et individ representere seg selv, men det gjør det ikke dermed umulig å studere fordeler eller ulemper som skjenkes individet basert på deres gruppetilhørighet, dersom staten forbyr homofili, så vil individer som tilhører denne gruppen dele en utfordring på gruppenivå, samtidig som det selvsagt ikke hindrer dem å være individer med deres inviduelle egenheter.

In speaking of poverty, let us never forget that there is a distinction between this and pauperism.
The former is an unavoidable evil, to which many are brought from necessity, and in the wise and gracious Providence of God.
It is the result, not of our faults, but of our misfortunes.
Pauperism isthe consequence of willful error, of shameful indolence, of vicious habits. It is the misery of human creation, the pernicious work of man, thelamentable consequence of bad principles and morals.

-Rev. Charles Burroughs

Quote

Identitet kan ha 100 dimensjoner og vi kan finne mange akser hvor ulike identiteter har blitt diskriminert og i dag har dårligere kår. Som «nordlending» er det slik for meg. Som «mann» er det neppe slik og som «Nordmann» er det definitivt ikke slik. Jeg har genuint medfølelse med de som lever under dårlige kår, men om de samtidig er homofil eller overvektig påvirker ikke medfølelsen min.

Men hvis de dårlige kårene skyldes statlig undertrykkelse av gitt gruppe, så er det vel ikke hodeløst å forsøke å minimere effektene av denne undertrykkelsen (gitt at den har stoppet).
Jeg kan godt ha like mye medfølelse for to individer fra disse gruppene (overvektig & homofil) men det hindrer meg ikke å annerkjenne at de står ovenfor ulike problemstillinger, og at behandlingen deres gruppe gis, kan ha innvirkning på deres inviduelle posisjon, uten at dette hindrer dem fra å være unike individer med ekslusive særpreg.

At folk først og fremst er seg selv, og ikke gruppen de kan plasseres under er det ingen som betviler, men jeg feiler igjen i å se substansen (antagelig på grunn av min blindende idiologi) om det skal figurere som et argument mot utjevning av forskjeller på gruppenivå, som igjen var kritikken min i utgangspunktet.
Dersom individsargumentet er en slags antitese til en gruppe-forståelse så fordrer vel det at nordlendinger på individnivå er personlig dumme i hodet og ikke klarer å utdanne seg, er det en forklaringsmodell du er komfortabel med at skal praktiseres i maktens korridorer? -Eller er det lov å se på faktorer som påvirker nordlendinger som gruppe, og fører til lav utdannelse?

Endret av Atib Azzad
skrivefeil
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (På 3.5.2023 den 11.12):

Mennesker fra Nordnorge har blitt diskriminert, karikert og nektet husvære i relativt nylig historie. Bestemoren min kan fortelle deg litt om hvordan det var å leve i Oslo med nordnorsk dialekt hvis du har lyst til å lære.

-k

Ikke bare nordlendinger, men bønder som bosatte seg i byene. Kvinner fra landet ble ofte hushjelper i middelklassehjem, vanlig helt fram til 2. verdenskrig. De fikk ikke bruke hovedtrappen, bare baktrappen (kjøkkeninngangen).

Det ble gjort narr av dialekten deres og a-endelser. Bønder ble sett på som dumme. De kunne jo ikke snakke rent.

Spoiler

1403778867_Bondeogbyborger-tegnerAndreasBlock.thumb.png.5efe3f397dbc9c7de7f58228128d57dd.png

 

Tegnet av Andreas Block.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 4.5.2023 den 23.21):

Ikke bare nordlendinger, men bønder som bosatte seg i byene. Kvinner fra landet ble ofte hushjelper i middelklassehjem, vanlig helt fram til 2. verdenskrig. De fikk ikke bruke hovedtrappen, bare baktrappen (kjøkkeninngangen).

Det ble gjort narr av dialekten deres og a-endelser. Bønder ble sett på som dumme. De kunne jo ikke snakke rent.

Det stemmer. Men Nordlendinger utpeker seg (sammen med Østfold og det som var Hedmark kommune) ved at de har blitt (og tildels fremdeles blir diskriminert og latterliggjort, og at de som gruppe i dag har dårligere sosio-økonomisk utfall.

Disse to kriteriene ble tidligere i tråden nevnt som argumenter for at mennesker med mørk hud som gruppe burde få spesielle fordeler: de har blitt diskriminert og latterliggjort, og de har som gruppe i dag dårligere sosio-økonomisk utfall.

Hvis man ønsker at mennesker med mørk hud skal få litt ekstra penger eller slippe lettere inn på Universitetet, men ikke Nordlendinger eller Østfoldinger så mistenker jeg at det er et misforhold mellom argumentasjon og konklusjon, altså at jeg har påvist en stråmann. I alle fall hvis man benyttet argumentasjonen jeg har beskrevet over.

-k

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, knutinh said:

Det stemmer. Men Nordlendinger utpeker seg (sammen med Østfold og det som var Hedmark kommune) ved at de har blitt (og tildels fremdeles blir diskriminert og latterliggjort, og at de som gruppe i dag har dårligere sosio-økonomisk utfall.

Fra SSB utbetales det i gjennomsnitt det dobbelte i sosialhjelp per innbygger for store kommuner (byer) sammenlignet med små kommuner. I Nord Norge er det stort sett bare små kommuner. Tviler derfor på at nordlendinger har "dårligere sosio-økonomisk utfall".

Derimot er det nesten like mange innvandrere som mottar sosialhjelp sammenlignet med resten av befolkningen! Dette selvom antall innvandere en under 20% av totalen! Der er det skoen trykker og påvirker statistikken for de store kommunene!

Data fra SSB. 

image.thumb.png.409ac0e5a619499d1e0154455601da57.png

 

image.thumb.png.24bf4bf4c6dce32f9b577eb1a229de5a.png

 

Endret av Ekspertkommentator
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

I Nord Norge er det stort sett bare små kommuner. Tviler derfor på at nordlenginger har "dårligere sosio-økonomisk utfall".

Avhengig av hvilke parametre man ser på så kan man nok komme til noe forskjellig konklusjon. Jeg tenker at utdanning, uføretrygd, selvmord er rimelige ting å rangere etter (se referansen under)

Også når det gjelder frafall fra videregående er nordnorge jumbo i «klassen»:

https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/utdanningsforbundet-mener/artikler/frafall/

Mer anekdotisk så vil jeg bemerke bilene. Når jeg er i nordnorge så kjører folk Honda CR-V, Rav 4, Toyota, VW og Skoda. 10-15 år gamle kompakt diesel SUV-er (gjerne uten 4wd) og rimelige stasjonsvogner. I Oslo triller det utrolig stor andel million-biler E-troner, Panameraer, iX-er. Selv vanlige biler er ofte 1-2 år gamle MG/Leaf/i3 og hva det nå er. De gangene jeg ser en skikkelig gammel bil på veien i Oslo med svartrøyk har den som oftest skilter fra Polen eller Baltikum og ser ut som en håndverkerbil.

Det kan tenkes at Tromsø og rike oppdrettskommuner bryter med dette mønsteret, men Nordnorge er som du sier grisgrendt, og mye er preget av stagnasjon og fraflytting.


Om jeg skulle bruke logikken til woke-gjengen så burde jeg få kompensasjon for at «sånne som meg» har blitt diskriminert og at «sånne som meg» ligger noe dårligere an enn andre folk. Også barna mine burde kompenseres for at faren er i en gruppe som har blitt utfryst og gjør det dårlig - for å unngå å reprodusere gruppe-ulikhet. Jeg burde også være ekstra sensitiv for enhver vits eller bemerkning som har falt om nordlendinger opp igjennom årene, og gjerne skrive et innlegg i avisen om hvor fælt det er å være sånn som meg. Problemet er bare at jeg personlig har det ganske bra. Dvs, livet byr på opp og nedturer og jeg tar gjerne imot gratispass på noen av oppturene, men alt under ett opplever jeg å ha et bra liv og at samfunnet behandler meg nokså rimelig. At noen vitser om fiskere tåler jeg fint for jeg er stolt av den jeg er og min bakgrunn, og jeg er kapabel til å parere hvis noen blir for breiale. At nordlendinger ikke fullfører skolegang er uheldig og noe man gjerne skulle ha «fikset» men fiksen er ikke å gjøre det lettere å komme inn på medisinstudiet for nordlendinger, ei heller å gi dedikerte penger til de av nordlendingene som klarer å ta artium.

https://www.diskusjon.no/topic/1934706-er-woke-bevegelsen-i-realiteten-større-enn-anti-woke/?do=findComment&comment=26651951

«Jeg kommer fra fylket med 3. flest uføretrygdede [1]. Som har innbyggere med nest minst utdanning i landet [2]. Som har nest mest selvmord [3]. Og som ble systematisk diskriminert av søringer fram til for 30-40 år siden [4].

….

[1] https://www.vi.no/okonomi/fylkene-og-kommunene-med-flest-ufore/76289352

[2] https://regionalanalyse.no/artikkel/utdanning

[3] https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/dodsarsaksregisteret/selvmord-i-dodsarsaksstatistikken/

[4] https://vartoslo.no/diskriminering-hele-oslo-havard-mossige/bill-mrk-ikke-nordlending/206537»

 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 timer siden):

Det stemmer. Men Nordlendinger utpeker seg (sammen med Østfold og det som var Hedmark kommune) ved at de har blitt (og tildels fremdeles blir diskriminert og latterliggjort, og at de som gruppe i dag har dårligere sosio-økonomisk utfall.

Disse to kriteriene ble tidligere i tråden nevnt som argumenter for at mennesker med mørk hud som gruppe burde få spesielle fordeler: de har blitt diskriminert og latterliggjort, og de har som gruppe i dag dårligere sosio-økonomisk utfall.

Hvis man ønsker at mennesker med mørk hud skal få litt ekstra penger eller slippe lettere inn på Universitetet, men ikke Nordlendinger eller Østfoldinger så mistenker jeg at det er et misforhold mellom argumentasjon og konklusjon, altså at jeg har påvist en stråmann. I alle fall hvis man benyttet argumentasjonen jeg har beskrevet over.

-k

Jepp. Hedmark hadde like lav status som Østfold før Prøysen reddet dialektene renommé.

Østfolddialekt blir fortsatt totalt latterliggjort og sett ned på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, knutinh said:

Hvis man ønsker at mennesker med mørk hud skal få litt ekstra penger eller slippe lettere inn på Universitetet, men ikke Nordlendinger eller Østfoldinger så mistenker jeg at det er et misforhold mellom argumentasjon og konklusjon, altså at jeg har påvist en stråmann. I alle fall hvis man benyttet argumentasjonen jeg har beskrevet over.

Du får unnskylde om dette ikke gjelder meg, for det synes som om du peker i min retning, samtidig som jeg synes innholdet i det jeg forsøkte å redegjøre for er misrepresentert, ja, jeg har forsøkt å belyse hvordan det å vokse opp som ikke-hvit i USA kan gi dårligere forutsetninger for å lykkes på SAT-en, og at denne tendensen representeres langs etniske skillelinjer, slik som at man ikke ser samme tendens hos fattige hvite, men fremdeles kan finne den hos mer velstående afro-amerikanere.
(som igjen problematiserer det å bare skulle se dette i et rent klasse-perspektiv, selv om det selvsagt også er et relevant perspektiv.)
Tendensen jeg beskriver er også forsøkt reversert, slik at svarte elever favoriseres og hvite diskrimineres, da med det forutsigbare utfallet at hvite elever scoret dårligere, altså kan det antas at dette er en fabrikert tendens som kan motvirkes og forhåpentlig oppheves, kanskje blant annet ved at Harvard ser på hvordan deres opptakspraksis favoriserer visse elever.

Å beskrive et slikt tiltak som at man gjør det lettere, eller at man får ekstra penger, synes som en dårlig forståelse av situasjonen i nord-Amerika.
Det er ikke så mye å gi gruppene fordeler, men å annerkjenne ulempene de står ovenfor som følge av behandlingen de er gitt.
Det er veldig lett å misbruke slike utfordringer, på den måten at man ignorerer kompleksiteten i saken, slik at den forenklede versjonen fremstiller det som at Harvard er motsatt rasistisk.

At Harvard ser på egne opptaksrutiner i en større kontekst, betyr ikke dermed automatisk at nordlendinger vil møte på denne utfordringen, alle diskriminerte grupper står ikke ovenfor samme utfordringer.
Det er ikke å påvise en stråmann når premisset er at helt ulike forhold skal tilskrives samme løsning, hvorfor skulle det gitt mening?

Jeg har forøvrig heller aldri vært prinsipielt i mot en slags oppreisning eller forbedring av nordlendingers situasjon, men du har aldri foreslått noen løsning utover hypotetiske scenarioer som tilsynelatende er konstruert rundt en idé om at jeg er rasist, eller at jeg representerer rasistisk tankegods, men jeg ser ikke helt hva som er så rasistisk ved å annerkjenne effekten rasisme eller diskriminering kan ha.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (14 timer siden):

 

Hvis man ønsker at mennesker med mørk hud skal få litt ekstra penger eller slippe lettere inn på Universitetet, men ikke Nordlendinger eller Østfoldinger så mistenker jeg at det er et misforhold mellom argumentasjon og konklusjon, altså at jeg har påvist en stråmann. I alle fall hvis man benyttet argumentasjonen jeg har beskrevet over.

-k

Ironien er at elite universiteter i usa tar hensyn til den amerikansk versjon av nordlendinger som har ingenting å gjøre med hudfarge.  Den norsk amerikansk bonden fra Minnesota og hillbillyer fra Ohio kan velges foran en like kvalifisert Bostonian.  Dette støtter de fleste progressive i usa, det er egentlig progressive som støtter slike tiltak 

Han som skrev boken Hillbilly Elegy ble utdannet på Yale delvis pga sin Hillbilly bakgrunnen og er vår senator i Ohio.  
 

Jeg lurer på egentlig hvor du har fått inntrykket at progressive ikke støtter folk som erfarer urettferdige diskriminering, det er vel det motsatte.    Den eneste utfordringen er å overbevise folk at undertrykkelsen er sannt.   

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

En glad-nyhet.

Norske Delara i Queen Charlotte

Sitat

– Det betyr mye å kunne stå der og representere minoritetskvinner. Vi vokser ikke opp med å se oss selv portrettert slik i sånne type serier, og det kan ha en tendens til å underbevisst påvirke selvbildet ditt enten du vil eller ikke. Så det føles definitivt ut som jeg er en del av noe mye større og viktig.

Denne serien er vel prototypen på woke for anti-wokere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (På 9.5.2023 den 10.57):

Litt tilbake til topic for tråden. Richard Dreyfus sier at krav om at minoriteter være med i filmer for å bli nominert for Oscar, får ham til å spy.

Det er virkelig flott at man kan velge mellom en større "palett" av skuespillere. Jeg kjenner ikke film-faget, men i andre kunstarter så er det ofte slik at det er bare 1 av 1000 eller 1 av en million som er "skikkelig god". Uansett hvor inkluderende man blir så vil det for aller fleste av oss være utelukket å være stjerne i en stor Hollywood-produksjon.

Fremdeles bør målet være å lage "god film" ikke primært å lage "god representasjon". Hvis regissør og produsent eller hvem enn som tar avgjørelsene i en gitt film mener at de kan lage den beste filmen (evt tjene mest penger, evt få flest Oscar-statuetter) ved å bruke bare skuespillere på 220cm eller bare skuespillere som er kvinner så synes jeg at de burde gjøre nettopp det. Målet bør ikke være å ha tellekanter i hver enkelt produksjon, men at fordommer ikke hindrer gode faglige valg.

-k

Lenke til kommentar

Polarinstituttet går woke.

Navnene Negerpynten, Negerfjellet og Negerdalen på Svalbard kommer fra den svarte fargen på fjellet, og er blant annet oversatt fra engelske Negro Point. Men det er ikke godt nok for "Antirasistisk front" som krevde navnebytte og fikk medhold.

Er dette nok en organisasjon som mottar skattepenger, ansetter folk, starter kampanjer som plager vanlige folk og driver opp kostnadene i samfunnet (i dette tilfellet nye kart for Svalbard). Alt for å rettferdigjøre sin eksistens? Hvor kan jeg si nei til dette?


https://www.utrop.no/nyheter/notis/340179/

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Helt greit det vel? Ser ikke ut til å være noe særlig til protester. Er jo fint om vi får norske navn i stedet for navn oversatt fra engelsk.

Du kan sikkert sende inn en klage til Polarinstituttet eller politikere om du er uenig, og har sterke ønsker om å beholde navn som er støtende for mange mennesker.

Nysgjerrig på hvorfor navneendringen er «woke» egentlig. Vi har jo i lang tid endret navn på f.eks steder i takt med språklig og kulturell utvikling. Men det er først nå dette er blitt «woke»?

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

Navnene Negerpynten, Negerfjellet og Negerdalen på Svalbard kommer fra den svarte fargen på fjellet, og er blant annet oversatt fra engelske Negro Point

Er det ikke bedre med et mer naturlig navn som @Snikpellik allerede er inne på ? Negerfjellet, er det virkelig et godt norsk navn på et fjell ? 

Ser ikke helt hva som er woke med det, det er jo bare et elendig unorsk navn  på et fjell, i tillegg så mangler det naturlig flyt, negerfjell gjør nesten vondt å si.   

Endret av skaftetryne32
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...