jjkoggan Skrevet 20. april 2023 Rapporter Del Skrevet 20. april 2023 fokkeslasken skrev (4 minutter siden): Det er vel langt fra dette til frykt. Kanskje men det er klart at de «bryr seg» og assosiere det med negative følelser uten et «fokus» lært av andre 3 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 20. april 2023 Rapporter Del Skrevet 20. april 2023 fokkeslasken skrev (1 minutt siden): Så du tolket posten min som at jeg sier rasisme ikke eksisterer, eller hva mener du her? fokkeslasken skrev (24 minutter siden): Merke noe og å bry seg om det er jo to helt forskjellige ting. Jeg mener at når man vil vaske vekk hudfargen sin bryr man seg mye mer om det enn å bare merke det. Det høres ut som du tenker at det bare er å la være å fokusere hudfargen, så løses problemet. Hvis det var det du mente? 2 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 20. april 2023 Rapporter Del Skrevet 20. april 2023 jjkoggan skrev (2 timer siden): Kanskje men det er klart at de «bryr seg» og assosiere det med negative følelser uten et «fokus» lært av andre Tvilsomt. Selv om de har en preferanse for de som ligner dem selv betyr ikke det negativitet mot andre. Dette er typisk voksen tankegang som får barn til å tvile. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 20. april 2023 Rapporter Del Skrevet 20. april 2023 (endret) Subara skrev (2 timer siden): Jeg mener at når man vil vaske vekk hudfargen sin bryr man seg mye mer om det enn å bare merke det. Det høres ut som du tenker at det bare er å la være å fokusere hudfargen, så løses problemet. Hvis det var det du mente? Det du snakker om er en person som hater sin egen hudfarge. Det er noe helt annet og kommer selvfølgelig ikke medfødt. Noe har skjedd i denne personens liv. Om det du egentlig vil snakke om er at andre hater hudfargen til denne personen og derfor har behandlet ham så dårlig at han vil vaske vekk fargen sin så får du nesten si det i stedet. Men i så fall har vi samme "problem" ved at vi ikke vet hvor det kommer fra for den som har oppført seg slik. Jeg vil fortsatt si at det ikke er medfødt og heller kommer fra dårlige venner eller rasistiske foreldre eller at vedkommende selv ble mobbet av noen med slik hudfarge. Det er ikke uvanlig av mobbeofre selv blir mobbere dersom de får muligheten. Endret 20. april 2023 av fokkeslasken 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 20. april 2023 Rapporter Del Skrevet 20. april 2023 fokkeslasken skrev (2 timer siden): Noen som husker den første Thor filmen kanskje? Der gjorde de hovedpersonen, Cris Hemsworth, enda blondere enn han egentlig er for å tekkes et enda mer nordlig utseende. Men det var jo tilbake i steinalderen i 2011. Godt de fikk byttet ham ut med en kvinne og fjernet de ufyselige norlige stereotypene som følger en norrøn guddom. Dette er blond appropriasjon! Kolonialistmakten USAs borgere med mørkt hår utnytter min rases blonde hår til å bli enda rikere uten at jeg som kommune-blond har fått en eneste lisens-flik. Bilen min kunne ha trengt litt Amerikansk reparasjon. 1 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 20. april 2023 Rapporter Del Skrevet 20. april 2023 fokkeslasken skrev (11 minutter siden): Tvilsomt. Selv om de har en preferanse for de som ligner dem selv betyr ikke det negativitet mot andre. Dette er typisk voksen tankegang som får barn til å tvile. Studien hevder at resultatene indikerte at anre raser assosieres med negative følelser, ikke bare preferanser. 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 20. april 2023 Rapporter Del Skrevet 20. april 2023 (endret) Subara skrev (2 timer siden): Jeg mener at når man vil vaske vekk hudfargen sin bryr man seg mye mer om det enn å bare merke det. Det høres ut som du tenker at det bare er å la være å fokusere hudfargen, så løses problemet. Hvis det var det du mente? Det finnes studier som viser at barn heller vil leke med barn av en annen etnisitet, enn overvektige barn. Sånn sett burde vi fokusere mer på tjukkas-diskriminering enn uvanlig hudfarge diskriminering. Det passer dog ikke med narrativet «hvit mann har skylda» som brukes som pisking, selvpisking og selvgodhets-signalering. -k Endret 20. april 2023 av knutinh 2 1 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 20. april 2023 Rapporter Del Skrevet 20. april 2023 fokkeslasken skrev (22 minutter siden): Det du snakker om er en person som hater sin egen hudfarge. Det er noe helt annet og kommer selvfølgelig ikke medfødt. Noe har skjedd i denne personens liv. Om det du egentlig vil snakke om er at andre hater hudfargen til denne personen og derfor har behandlet ham så dårlig at han vil vaske vekk fargen sin så får du nesten si det i stedet. Men i så fall har vi samme "problem" ved at vi ikke vet hvor det kommer fra for den som har oppført seg slik. Jeg vil fortsatt si at det ikke er medfødt og heller kommer fra dårlige venner eller rasistiske foreldre eller at vedkommende selv ble mobbet av noen med slik hudfarge. Det er ikke uvanlig av mobbeofre selv blir mobbere dersom de får muligheten. Jeg synes det er nødvendig å være bevisst på den ubevisste rasismen som finnes i samfunnet vårt. Noen ganger er det mobbing, andre ganger bare å føle seg utenfor. Det trenger ikke å ha skjedd noe dramatisk. Mørkhudete er fjernet på etiketten for skokrem og kakao. I dag ser vi alle hudfarger i reklamefilmer, så vi er på god vei. I idretten er det prestasjonen som teller, ikke hvor du kommer fra. Det kan hjelpe barn til å sette pris på sin egen hudfarge, selv om den skiller seg i fra majoritetsbefolkningen. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 20. april 2023 Rapporter Del Skrevet 20. april 2023 knutinh skrev (1 time siden): Det passer dog ikke med narrativet «hvit mann har skylda» -k Ikke nødvendigvis! "We cannot deny the fact that fat-phobia is rooted in anti-Blackness. That's simply an historical reality," she said. The "mortification of the flesh," or the act of putting sins related to the body to death by abstaining from certain pleasures, is a concept common to all Christian denominations, reflected in practices like fasting or abstinence. Strings says that many of these ideas were taken up by Anglo-Saxon Protestants in the U.S. in the 19th century. Black people had more venereal diseases, and that Black people were inherently obese, because they lack self-control. And of course, self-control and rationality, after the Enlightenment, were characteristics that were deemed integral to Whiteness." https://www.cbsnews.com/news/fat-shaming-race-weight-body-image-cbsn-originals/ 2 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 20. april 2023 Rapporter Del Skrevet 20. april 2023 knutinh skrev (4 minutter siden): Det finnes studier som viser at barn heller vil leke med barn av en annen etnisitet, enn overvektige barn. Sånn sett burde vi fokusere mer på tjukkas-diskriminering enn uvanlig hudfarge diskriminering. Det passer dog ikke med narrativet «hvit mann har skylda» som brukes som pisking, selvpisking og selvgodhets-signalering. Kan man ikke fokusere på begge deler? Det ene utelukker vel ikke det andre? Jeg tror ikke jenter med mørk hudfarge som ser seg selv i speilet tenker at "hvit mann har skylda". Heller at de innbiller seg at de ville vært penere og mer populære med hvit hudfarge. 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 20. april 2023 Rapporter Del Skrevet 20. april 2023 Subara skrev (2 timer siden): Jeg synes det er nødvendig å være bevisst på den ubevisste rasismen som finnes i samfunnet vårt. Noen ganger er det mobbing, andre ganger bare å føle seg utenfor. Det trenger ikke å ha skjedd noe dramatisk. Når noen prøver å skrubbe av seg hudfargen skal man vel ha en helt spesiell form for skylapper for å ikke kalle det dramatisk. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 20. april 2023 Rapporter Del Skrevet 20. april 2023 (endret) Subara skrev (2 timer siden): Kan man ikke fokusere på begge deler? Det ene utelukker vel ikke det andre? Hvor mye fokuserer du på overvektige barn her inne? Sammenlignet med antall poster hvor du snakker om etnisitet? Jeg er en enkel sjel. Hvis bilen mangler bremser og et blinklys er gåen så begynner jeg med å fikse bremsene. Mao: finn ut hva som er verst først. Prøv å fikse det. Sitat Jeg tror ikke jenter med mørk hudfarge som ser seg selv i speilet tenker at "hvit mann har skylda". Heller at de innbiller seg at de ville vært penere og mer populære med hvit hudfarge. Jeg kjenner personlig kvinner med mørkere hudtone som bruker produkter for å bli lysere, og kvinner med lysere hudtone som bruker produktet for å bli mørkere. Konklusjon: vi har alle lyst til å være Italienere. Alternativt: vi plager oss selv med å være ufornøyd uansett. Endret 20. april 2023 av knutinh Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 20. april 2023 Rapporter Del Skrevet 20. april 2023 jjkoggan skrev (3 timer siden): Ikke nødvendigvis! "We cannot deny the fact that fat-phobia is rooted in anti-Blackness. That's simply an historical reality," she said. Helt tullete argumentasjon fra start til ende. Det er kanskje ikke så rart at sosiologen uten noen akademiske prestasjoner. https://scholar.google.com/scholar?hl=no&as_sdt=0%2C5&q=Sabrina+Strings&btnG= 4 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 21. april 2023 Rapporter Del Skrevet 21. april 2023 (endret) cuadro skrev (3 timer siden): Helt tullete argumentasjon fra start til ende. Det er kanskje ikke så rart at sosiologen uten noen akademiske prestasjoner. https://scholar.google.com/scholar?hl=no&as_sdt=0%2C5&q=Sabrina+Strings&btnG= Hvor er motargumenter? Endret 21. april 2023 av jjkoggan 2 Lenke til kommentar
Nepa Skrevet 22. april 2023 Rapporter Del Skrevet 22. april 2023 Fargelegging kan variere fra tegneserieblad til tegneserieblad, men her virker det som Kleopatra er kolorert med en annen nyanse enn Asterix. Ikke helt nytt å gi Kleopatra en mørkere hudfarge altså. 2 3 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 23. april 2023 Rapporter Del Skrevet 23. april 2023 Nepa skrev (På 22.4.2023 den 10.48): Fargelegging kan variere fra tegneserieblad til tegneserieblad, men her virker det som Kleopatra er kolorert med en annen nyanse enn Asterix. Ikke helt nytt å gi Kleopatra en mørkere hudfarge altså. Kan det være at nå er blitt mer vanlig å si i fra enn før og definisjonsmakten er hos de gjelder. Den karikerte samen har blitt fjernet fra Joikakakene og produktet har byttet navn. Diplomis bruker ikke lenger urfolk som symbol, sukkerkuløren i kjøttkakesausen heter ikke lenger Negro. 1 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 23. april 2023 Rapporter Del Skrevet 23. april 2023 fokkeslasken skrev (På 21.4.2023 den 0.16): Når noen prøver å skrubbe av seg hudfargen skal man vel ha en helt spesiell form for skylapper for å ikke kalle det dramatisk. Jeg snakker om den "ubevisste rasismen" som er i samfunnet. Den hvite majoritetsbefolkningen er forbildene, og man ønsker at man var en av dem, også utseendemessig. Filmstjernene i Hollywood var før stort sett hvite, men at vi nå ser endringer. Michelle Yeoh fra Malaysia, er feks. den første asiatiske kvinnen som har vunnet Oscar for beste, kvinnelige hovedrolle. Det skjedde for bare litt over en måned siden. https://www.nettavisen.no/livsstil/prisdryss-pa-oscar-utdelingen-disse-vant/s/5-95-968743 2 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 23. april 2023 Rapporter Del Skrevet 23. april 2023 knutinh skrev (På 21.4.2023 den 0.47): Hvor mye fokuserer du på overvektige barn her inne? Sammenlignet med antall poster hvor du snakker om etnisitet? Jeg er en enkel sjel. Hvis bilen mangler bremser og et blinklys er gåen så begynner jeg med å fikse bremsene. Mao: finn ut hva som er verst først. Prøv å fikse det. Jeg tenker det er naturlig å rette fokuset på sine kjernesaker. Det utelukker ikke at en kan ha forståelse for at andre grupper sliter også. Finnes det en egen tråd for overvektighet på forumet? Den er ikke så ofte aktiv. Men NRK har fedme som satsingsområde i den nye serien: Helsekost Furuseth Det slår meg etter å ha sett på serien, at kroppspositivisme er viktig for alle og i alle aldre. Om du er tynn, kan du ha komplekser for noe annet ved kroppen. Men at overvektige har mer problemer med å få jobb og kjæreste. Dessuten høyere risiko for mange sykdommer, som også gjør det til et samfunnsproblem. Hva som er verst er individuelt. Tenker at hvis man vil ha gehør for noe, er det best å fokusere på det det gjelder og ikke skylde på at andre får noe vi skulle hatt - og vi liker ikke dem. Da får man mindre medhold og sympati for saken. 1 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 23. april 2023 Rapporter Del Skrevet 23. april 2023 Subara skrev (38 minutter siden): Jeg snakker om den "ubevisste rasismen" som er i samfunnet. Den hvite majoritetsbefolkningen er forbildene, og man ønsker at man var en av dem, også utseendemessig. Filmstjernene i Hollywood var før stort sett hvite, men at vi nå ser endringer. Det får være dine meninger. At folk skulle ønske de var hvite for noe annet enn at de vil ta del i en opplevd samfunnsfordel ved den fargen har jeg aldri hørt om. Subara skrev (38 minutter siden): Michelle Yeoh fra Malaysia, er feks. den første asiatiske kvinnen som har vunnet Oscar for beste, kvinnelige hovedrolle. Det skjedde for bare litt over en måned siden. https://www.nettavisen.no/livsstil/prisdryss-pa-oscar-utdelingen-disse-vant/s/5-95-968743 Jeg skal bli imponert over utmerkelsen dersom du kan vise til tidligere personer fra samme demografi som ikke vant grunnet sin demografi. 1 Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 23. april 2023 Rapporter Del Skrevet 23. april 2023 1 hour ago, Subara said: Jeg snakker om den "ubevisste rasismen" som er i samfunnet. Den hvite majoritetsbefolkningen er forbildene, og man ønsker at man var en av dem, også utseendemessig. Filmstjernene i Hollywood var før stort sett hvite, men at vi nå ser endringer. Michelle Yeoh fra Malaysia, er feks. den første asiatiske kvinnen som har vunnet Oscar for beste, kvinnelige hovedrolle. Det skjedde for bare litt over en måned siden. https://www.nettavisen.no/livsstil/prisdryss-pa-oscar-utdelingen-disse-vant/s/5-95-968743 Hvor mange hvite eller svarte har vunnet priser i filmfare awards, Asias svar på Oscar? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå