Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøleskap skrev (22 minutter siden):

Si meg, hva tror du ville skjedd hvis en mørkhudet fantasiskapning hadde blitt gjort lysere? Da hadde ikke "fantasi" vært et argument engang. 

Disney har allerede fått kritikk for at den hawaiiske skuespilleren Sydney Agudong ikke er mørk nok i huden til å spille en fantasi karakter fra Hawaii.

https://news.sky.com/story/disney-criticised-after-revealing-cast-for-lilo-stitch-remake-12857544

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kjøleskap said:

Si meg, hva tror du ville skjedd hvis en mørkhudet fantasiskapning hadde blitt gjort lysere? Da hadde ikke "fantasi" vært et argument engang. 

Ra's al Ghul i the Dark knight, Major Motoko Kusanagi i Ghost in the Shell, Dastan i Prince of Persia, Tiger Lily i Pan, Tonto i the Lone ranger, The ancient one i Doctor Strange, Katniss i the Hunger games, Khan i Star Trek into darkness, Goku i Dragonball evolution, Katara og Sokka i the Last Airbender..

Dette er bare nyere eksempler, men det er jo den konstante trenden hvor hvithet ses som mer salgbart i følge studioene, som blir utfordret, og det er en bra ting, det kan nok fremstilles som overkompansering, men da ignorerer man samtidig Hollywoods tradisjon for favorisering av hvit-het.

Det er sikkert morsomt å konstruere slike poeng hvor wokerne fremstår som urimelige hyklere, men det kreves gjerne også at man ignorerer konteksten for hvorfor hva gjøres, og da er det jo ganske lite substans tilbake i påstanden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kjøleskap said:

Alle de eksemplene du lister opp ble jo kritisert for hvitvasking, mens når Ariel og Snøhvit gjøres mørkere blir vi bedt om å ikke klage fordi de er fantasiskapninger, så jo, wokerne er urimelige hyklere.

Nei, det kritiseres begge veier, din papegøying av retorikken som fremstiller det som om vi ikke får klage, er et eksempel på det.
Det er en lengere tradisjon for å hvit-vaske ikke-hvite karakterer i nord-Amerikanske filmatiseringer, som igjen gir mer gravitas til wokernes ståsted, men hvis man er uredelig kan man selvsagt fremstille det som om dette ikke har noen bakgrunn, og at det dermed finnes en skjev-het i fokuset.
Det er en problemstilling uten noen åpenbar løsning, fordi problemet delvis tilhører fortiden, at man ikke ønsker å repetere denne tradisjonen synes imidlertid lettere, selv om det er enkelt å fremstille det banalt om man later som det ikke finnes en gårsdag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (20 minutter siden):

Nei, det kritiseres begge veier, din papegøying av retorikken som fremstiller det som om vi ikke får klage, er et eksempel på det.
Det er en lengere tradisjon for å hvit-vaske ikke-hvite karakterer i nord-Amerikanske filmatiseringer, som igjen gir mer gravitas til wokernes ståsted, men hvis man er uredelig kan man selvsagt fremstille det som om dette ikke har noen bakgrunn, og at det dermed finnes en skjev-het i fokuset.
Det er en problemstilling uten noen åpenbar løsning, fordi problemet delvis tilhører fortiden, at man ikke ønsker å repetere denne tradisjonen synes imidlertid lettere, selv om det er enkelt å fremstille det banalt om man later som det ikke finnes en gårsdag.

Men vi snakker vel om å bytte ut eksisterende figurer..? Jeg skal være enig i at da man pleide å svartmale en hvit person for å spille inn i film så var det feil på sin egen måte, men her klages det jo på at man allerede har en karakter og så lager man alt på nytt og bytter den til noe helt annet. Være det seg at den opprinnelige karakteren kommer fra en veldefinert karakter fra en bok eller fra en allerede eksisterende film eller slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, fokkeslasken said:

Men vi snakker vel om å bytte ut eksisterende figurer..? Jeg skal være enig i at da man pleide å svartmale en hvit person for å spille inn i film så var det feil på sin egen måte, men her klages det jo på at man allerede har en karakter og så lager man alt på nytt og bytter den til noe helt annet. Være det seg at den opprinnelige karakteren kommer fra en veldefinert karakter fra en bok eller fra en allerede eksisterende film eller slikt.

Ja, men begge deler dreier seg om representasjon, det er et artikulert ønske (i form av lønnsomhet) om større representasjon (enn før) i mediaproduksjoner fra Hollywood.
At man skaper oppmerksomhet rundt sitt produkt ved å bytte om etnisiteten på en fantasifigur som pleide å være hvit, tror jeg er en gratis måte å oppnå relevans for karakterer som ellers ikke vile engasjert publikum, jeg tror ikke jeg ville registrert at Disney produserte en remake av The little mermaid om det  ikke var for all indignasjonen rundt havfruens nye etnisitet.
(Jeg kommer mest sannsynlig ikke til å se filmen, da disse cgi-versjonene av Disney-klassikere er noe av det huleste og mest sjel-løse jeg har sett.)

Jeg kan ikke kommentere så mye på hvorvidt det er riktig eller kult å bytte hudfarge på fantasifigurer i Hollywood-produksjoner, det er først og fremst et kommersiellt utspill fra kommersielle aktører, men om fundamentet baserer seg på et autentisk ønske om mer inkluderende casting, og like muligheter for flere skuespillere uavhengig av deres hudfarge, så ser jeg på det som positivt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (52 minutter siden):

Men vi snakker vel om å bytte ut eksisterende figurer..? Jeg skal være enig i at da man pleide å svartmale en hvit person for å spille inn i film så var det feil på sin egen måte, men her klages det jo på at man allerede har en karakter og så lager man alt på nytt og bytter den til noe helt annet. Være det seg at den opprinnelige karakteren kommer fra en veldefinert karakter fra en bok eller fra en allerede eksisterende film eller slikt.

Hvorfor klage på hudfarge endringer hvis du ønsker et fargeblindt samfunn hvor hudfarge spiller ingen rolle?  Hvis Disneys pinnocchio blir hvit en gang og svart neste gang burde det spille ingen rolle hvis det var et ekte fargeblindt samfunn.   Jeg sa ikke noe til barna mine når de tegnet klassiske karakterer med alle forskjellige farger en dag og andre farger neste dagen.  Burde vi ikke gjør det samme?

Endret av jjkoggan
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 timer siden):

Hvorfor klage på hudfarge endringer hvis du ønsker et fargeblindt samfunn hvor hudfarge spiller ingen rolle?  Hvis Disneys pinnocchio blir hvit en gang og svart neste gang burde det spille ingen rolle hvis det var et ekte fargeblindt samfunn.   Jeg sa ikke noe til barna mine når de tegnet klassiske karakterer med alle forskjellige farger en dag og andre farger neste dagen.  Burde vi ikke gjør det samme?

Jo, vi burde gjøre det samme. Men når man går så langt i å representere at man "glemmer" å også lage et godt produkt, da har man gått for langt. Det er hva som er så irriterende med mye av denne såkalte representasjonen. Som den før nevnte Wheel of Time hvor hele premisset for første boken er at alle kommer fra en avidesliggende bygd hvor én av de som bor der er ett hode høyere enn alle andre og har rødt hår - noe som viser at han ikke er derfra og at han heller ikke ligner på faren sin. Som i Amazon serien ble gjort til at han ikke skilte seg ut i det hele tatt fordi denne avsidesliggende landsbyen er der befolket av alle mulige varianter av mennesker og ingen er like hverandre. Da har man rett og slett ødelagt premisset for store deler av handlingen for å representere. Så, joda, da syntes jeg man kan klage på at representasjonen har ødelagt produktet.

Et annet feilslag, om enn ikke så ødeleggende, var i miniserien Wayward Pines fra bokene av samme navn. Der var castingen i seg selv ikke bra jevnt over, men sheriffen der ble nøye beskrevet i boken som en typisk redneck med dårlig hud og rødt hår og hans fremtoning ga ingen illusjon om hva dette var for en slags personlighet. Men i serien ble dette en svart mann med god kontroll på seg selv med en over normalen hang til iskrem. Denne kunne fungert helt fint som svart om han hadde beholdt den litt trashy fremtoningen, da det var hele premisset med denne fyren da man lærer etterhvert at ingen i byen er hvem de begir seg ut for å være, så sheriffen var ikke egentlig sheriff som sådan.

Men nok om det...

Det må jo gå an å lage gode produkter selv om man bruker folk av forskjellige farge (og kjønn).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (12 minutter siden):

Jo, vi burde gjøre det samme. Men når man går så langt i å representere at man "glemmer" å også lage et godt produkt, da har man gått for langt. Det er hva som er så irriterende med mye av denne såkalte representasjonen. Som den før nevnte Wheel of Time hvor hele premisset for første boken er at alle kommer fra en avidesliggende bygd hvor én av de som bor der er ett hode høyere enn alle andre og har rødt hår - noe som viser at han ikke er derfra og at han heller ikke ligner på faren sin. Som i Amazon serien ble gjort til at han ikke skilte seg ut i det hele tatt fordi denne avsidesliggende landsbyen er der befolket av alle mulige varianter av mennesker og ingen er like hverandre. Da har man rett og slett ødelagt premisset for store deler av handlingen for å representere. Så, joda, da syntes jeg man kan klage på at representasjonen har ødelagt produktet.

Et annet feilslag, om enn ikke så ødeleggende, var i miniserien Wayward Pines fra bokene av samme navn. Der var castingen i seg selv ikke bra jevnt over, men sheriffen der ble nøye beskrevet i boken som en typisk redneck med dårlig hud og rødt hår og hans fremtoning ga ingen illusjon om hva dette var for en slags personlighet. Men i serien ble dette en svart mann med god kontroll på seg selv med en over normalen hang til iskrem. Denne kunne fungert helt fint som svart om han hadde beholdt den litt trashy fremtoningen, da det var hele premisset med denne fyren da man lærer etterhvert at ingen i byen er hvem de begir seg ut for å være, så sheriffen var ikke egentlig sheriff som sådan.

Men nok om det...

Det må jo gå an å lage gode produkter selv om man bruker folk av forskjellige farge (og kjønn).

Det hadde blitt lite klaging på Disney filmers kvalitet blant konservative dersom det ikke hadde noe å gjøre med hudfarge og representasjon.  Kanskje fargeblindhet er ikke noe de egentlig ønsker?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (18 timer siden):

Jeg kommer mest sannsynlig ikke til å se filmen, da disse cgi-versjonene av Disney-klassikere er noe av det huleste og mest sjel-løse jeg har sett.

Jeg synes faktisk ikke at Aladdin var så aller verst. Den var en hyggelig greie å se sammen med et barn.

Jeg forstår det slik at noen av de andre ny-innspillingene er slette saker.

Litt av dealen med Disney er jo at det er tannløst og ufarlig sånn at hele familien trygt kan sette det på uten å la seg støte. I det minste fram til nå.

Personlig så synes jeg at de gamle håndtegnede spillefilmene er triveligst. Usikker på om det skyldes iboende kvaliteter, vissheten om at et menneske (mange mennesker) har sittet og tegnet og fargelagt 24 ruter i sekundet i 100 minutter, eller om det er nostalgi til egen barndom.

-k

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (12 timer siden):

Det er konservative som klager på at det er fargeblindhet som burde være regelen hele tiden men når tegneserie figurer har feile farger så klager de også. 

Å stemple noen som "konservativ" synes unødig eller irrelevant i denne sammenheng. Å ønske seg et samfunn som ikke bryr seg om hudfarge er "liberalt" vel så mye som "konservativt".

Noen er opptatt av hudfarge, noen ikke.

Noen er opptatt av hudfarge når det går den ene veien, men ikke den andre.

Noen er meta-opptatt av hudfarge fordi de oppfatter at noen andre er opptatt av hudfarge på en utilbørlig måte.

-k

Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/studio/kjendisstudio/668?post=130939?post=130939

Her mener de visst alvor. Men hvorfor kalle det for woke?

Den egyptiske advokaten Mahmoud al-Semary anla sak til statsadvokaten for å stenge Netflix-plattformen i Egypt.

Sitat

The complaint submitted against Netflix stated, “Most of what Netflix platform displays do not conform to Islamic and societal values and principles, especially Egyptian ones.”

Det som irriterer meg med netflix er ikke hudfarge men mengden av vold, blod og sex i seriene som vises i detaljer. Påskekrimen så jeg britisk på NRK, selv om tendensen er der også.

Jeg skal levere inn haglen i skapet etter farfar til politiet. Det finnes fortsatt mennesker som ikke har sex med noen i løpet av et helt liv.

Sitat

It added that the movie trailer, which attracted millions of viewers across the globe, contradicts Egyptian history.

The case said that the documentary promotes Afrocentrism which aims at distorting and obliterating Egyptian identity.

Filmen om Kleopatra rører ved egyptisk nasjonalhelligdom og stolthet, så kanskje litt reserach hadde vært på sin plass. Men Egypt har også mulighet til å lage sin egen film om Kleopatra.

Sitat

Former Egyptian Antiquities Minister Zahi Hawass described depicting Queen Cleopatra as a black woman as “falsifying facts”, adding that “This is completely fake. Cleopatra was Greek, meaning that she was blonde, not black.”

Jeg trodde ikke grekere var blonde, men blonde i forhold til mørke afrikanere, eller hvordan egyptere definerer "blond"? Å se ut som en afrikaner har fortsatt lav status i verden.

“If you don’t like the casting, don’t watch the show” – Cleopatra star responds to race controversy

71913.jpg.a46475187ce311fa5f8c65ce2cdab22d.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Filmen om Kleopatra rører ved egyptisk nasjonalhelligdom og stolthet, så kanskje litt reserach hadde vært på sin plass. Men Egypt har også mulighet til å lage sin egen film om Kleopatra.

Forsåvidt enig, men flagget ikke Netflix serien/filmen som dokumentar? Det setter jo i så fall litt kriterier til riktighet i innholdet vil jeg si.

Syntes jeg ser det for meg en Netflix dokumentar med en afrikansk Harald Hårfagre. Blir nok ingen klager da.

EDIT: Hva med Abe Lincoln med afro? Det hadde vært noe. Dokumentar selvsagt.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...