Morromann Skrevet 19. mars Del Skrevet 19. mars Jeg må bare si at jeg får bekreftet min påstand om alternativ virkelighet som lever sitt liv på Internet her.Skulle ikke dyppe tåa mi særlig lenge i denne tråden før besvergelsene og påstandene kom med en gang. Forøvrig lever jeg i Norge, ikke USA og forholder meg til virkeligheten her. 4 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 19. mars Del Skrevet 19. mars Red Frostraven skrev (57 minutter siden): Det som er ekkokammer-oppførsel er å ikke forstå hva jeg sier, selv om det er åpenbart og riktig. Her er en artikkel om nasjonal sikkerhet som er høyst relevant for motivasjonen min: https://www.brennancenter.org/our-work/analysis-opinion/no-fbi-and-justice-department-arent-woke Slik retorikk slipper republikanerene unna med, FORDI så mange millioner mennesker i vesten legitimerer deres helt hinsides, spinnville, komplett idiotiske og tåpelig påstander. Kontrollspørsmål for om dette faktisk går inn: Hvilke grupper introduserte det negative ordet for Norge, gjennom hvilke konkrete ideologiske kanaler/samlebånd for spredning av informasjon (pipelines), og med hvilken hensikt ble hundefløyten kunstig spredt gjennom et vell av anti-intellektuell propaganda fra en rekke forskjellige typer kilder fra forskjellige land, som Russland og amerikansk MAGA og europeiske nasjonalkonservative? Hva betyr ordet for disse aktørene, og hva betyr det for folk på forumet -- som demonstrert gjennom sitater fra folk når de er ærlige, som i moikke lyger om hvordan de definerer ordet? Rings of Power er laget av hvilke forfattere, med hvilken konkrete ideologi i både sitt profesjonelle arbeid og sitt privatliv, og hvilke tidliger erfaring, og hvordan stilte Tolkien Estate seg til manuskriptene -- og hvilken ideologi, om noen, ligger til grunn for verket både i følge forfatterene og representantene for Tolkien Estate? Når folk innbilte seg at OL gjorde narr av Den Siste Nattverd og det var krenkehysteri over alt, er det sammenlignbart med at Rasisme i Norge følte at Nissene over skog og Hei var å regne som blackface -- og hvem gjær generelt størst nummer ut av at de blir krenket her på forumet? Forstår du at denne tråden er skapt av folk som er lurt til å føle seg krenket på hvite menn sine vegne, og tjener nettopp den agendaen -- og preges av kilder med den agendaen..? La oss diskutere Rings of Power, Museum-saken eller hvilken som helst annet fenomen som kalles woke, isolert. Velg gjerne tema selv fra de første 20 sidene av denne tråden -- ting som er litt tilbake i tid, som ikke lengre er så mye snakk om lengre. Så skal vi undersøke, konkret, hva som har skjedd nå som alt har roet seg i de sakene -- og hvorvidt det er noe som heter woke som faktisk ligger bak. Jeg aner ikke hvem som har introdusert det negative ordet til Norge, hvilke kanaler det kom gjennom (pipelines?), hvilken hensikt hundeføyten? kunstig ble spredt gjennom et vell? av anti-intellektuell propagande fra kiler++? Dette virker alt i alt som "talking points" som ingen har svar på med unntak av deg.. av en eller annen grunn. Jeg snakker ikke om før i tiden som første 20 sidene i denne tråden.`Mer 3-4+ år siden da du sto opp for folk, samme om de var fattige, ny innflyttede nordmenn eller annet - uten at den politiske tilhørigheten betydde noe, uten å sette noen på en gylden pedestal som ikke skal kunne kritiseres - da du snakket som en person og ikke bare hadde en rekke poeng som virker innøvd. Jeg brukte være enig med deg samme om omhandlet religion eller politikk, nå virker det meste du kommer med ekstremt syntetisk, som om det er hentet fra reddit eller noe annet sted, og alt faller tilbake på at alle alltid må være enig i det du preker, om ikke er man en ekstrem konservativ republikaner eller russer/putin tilhenger. Alt er preaksepterte bokser og kategorier, det er ingen diskusjon lenger, kun konklusjon og helst konklusjoner man allerede har bestemt seg for før diskusjonen i det heletatt har begynt. Hadde du vært noen her inne jeg aldri hadde sett noen verdi i eller sett opp til så hadde det heller ikke irritert meg stort, da hadde jeg nok aldri orket ta meg tiden til å skrive dette. 4 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 19. mars Del Skrevet 19. mars (endret) Jeg lurer på hvordan denne tråden vil se ut i begynnelsen av september når vi er midt i valgkampen og de som deltar her med de samme argumentene om og om og igjen ser at det politikerne snakker om er rentene, batterifabrikker, energipolitikk, skattepolitikk, sikkerhetspolitikk, vindkraft vs. kjernekraft, kronekurs, EU og IKKE den USA-importerte "kulturkrigen" som noen her inne mener er det viktigste i det norske samfunnet anno 2025. Ja, du har rett, Noxhaven; det er som å lese en "diskusjon" fra Reddit det her. Endret 19. mars av Morromann 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars Morromann skrev (17 minutter siden): Jeg må bare si at jeg får bekreftet min påstand om alternativ virkelighet som lever sitt liv på Internet her.Skulle ikke dyppe tåa mi særlig lenge i denne tråden før besvergelsene og påstandene kom med en gang. Forøvrig lever jeg i Norge, ikke USA og forholder meg til virkeligheten her. ...jeg registrerer at du ikke forsøkte å svare på spørsmålet mitt. Etter å ha liret av deg fornærmelser. Tråden handler først og fremst om medier fra USA, og forestillingen om at mormonere og katolikker er og kapitalister er woke, som kunne vært greit, om ikke woke samtidig pushes som synonym for 'alle til venstre for Trump', i praksis; Folk vet ikke hvor Høyre ligger i en rekke spørsmål, og deres politikk kalles woke når nordmenn aper etter amerikanske kulturkrigere -- eller aper etter folk som aper etter amerikanske kulturkrigere, som Choi og Ness, med fler. Anekdotene fra Norge om at woke er et problem er jo generelt bare flaue. Det er fordi jeg lever i Norge jeg er så aktiv i å motarbeide misinformasjon fra USA. Noxhaven skrev (8 minutter siden): Jeg snakker ikke om før i tiden som første 20 sidene i denne tråden.`Mer 3-4+ år siden da du sto opp for folk, samme om de var fattige, ny innflyttede nordmenn eller annet - uten at den politiske tilhørigheten betydde noe, uten å sette noen på en gylden pedestal som ikke skal kunne kritiseres - da du snakket som en person og ikke bare hadde en rekke poeng som virker innøvd. Grunnen til at vi er her startet i 2017. Jeg står opp for folk akkurat nå. Alle dem som er grovt misinformerte og trenger hjelp. Venner lar ikke venner tro på tull. Men det er mer som står på spill enn å fremstå dum for å ha falt for propaganda fra nett. Denne tråden er bare en gren av en busk, og ironisk nok den største grenen fra denne kilden på forumet akkurat nå. Jeg kan utdype, men det blir wall of text som passer bedre i helt andre tråder, men det er en forklaring på nøyaktig hva som foregår og hvorfor det er så viktig for meg. Spoiler Se denne tråden min fra 2017. Jeg snakker selvsagt om propagandaen i USA, og beskriver redsel for at denne propagandaen skal ta USA til endepunktet hvor det ikke går an å komme tilbake demokratisk. Høyresiden jeg var redd for i USA da har endret seg drastisk, i retorikk -- men ikke i praktisk ideologi. Som går igjen i Europa. Jeg var mindre redd for at dette skulle spres til Norge da, men mer redd nå. Om USA faller, så fris det opp ufattelig mye ressurser til å ramme mindre enkeltland med flommer av propaganda, gjerne via amerikanske aktører. Spoiler Jeg ville brukt andre ord i dag, fordi aktørene har inntatt en mer nasjonalistisk kristen maske og dysset ned den åpne rasismen og raseteorien som var temmelig stor på alternative høyre på den tiden -- men alternative høyre som står bak misinformasjonen, inkludert Trump sin daværemde sjefsstrateg Steve Bannon, og deres allierte i europa Sverigedemokraterna, Marine Le Pen sitt parti og AfD og flere europeiske partier jeg ikke går inn på -- har alle røtter i nynazismen eller nazismen. Alle partiene har nå tatt oppgjør med dem i og rundt partiet som er og var for dumme til å forstå at de ikke lengre skal være nynazister -- ikke i navnet. De er fremdeles samme ideologi, bare med et ferskt malingstrøk og freshere retorikk. De går med dress nå. Nynazister er velkomne i partiene, bare de ikke blir tatt i å kalle seg det eller har en fortid med bilder i nazi-parafilia, og forstår og føyer seg etter deres Newspeak. Fra den siterer jeg meg selv i et svar. "Jeg forklarer bare frykten til de mest liberale og mest sannhetssøkende blant oss opplever når irrasjonelle mennesker simpelthen ikke makter å slutte å tro på løgner -- og vi ser disse løgnene spre seg, på tross av at dem som tror på dem i utgangspunktet hadde blitt fortalt sannheten, og konstant blir konfrontert med sannheten og grundig argumentasjon som starter på barnehagenivå og helt opp til uforenklet virkelighet. De detter av allerede på barnehagenivået. Hver gang. Tenk deg at noen sprer en skadelig løgn -- en løgn som er lett å tro på, for barn og ungdommer som ikke har forutsetningene til å forstå at det er en løgn. En løgn som ødelegger livene til mange dem som hører den, og ikke umiddelbart blir plukket opp og rehabilitert, fordi løgnen forandrer virkelighetsoppfatningen deres, på en måte som gjør dem ute av stand til å ta til seg ny informasjon på en god og objektiv måte. De smittede sprer så løgnen selv. De som tror på løgnen har som mål å fjerne ytringsfriheten og demokratiet, og drepe store deler av befolkningen -- med en gang de blir mange nok. ... og det spiller ingen rolle hva du forteller dem som tror på løgnen: Ingenting du sier kan få dem til å forandre mening. Og du ser løgnen spre seg; med katalysatorene fattigdom og kunnskapsløshet. Landet kan være på vei mot større fattigdom og kunnskapsløshet i arbeiderklassen." ... Det er opplevelsen vi som faktisk er klar over fakta om hva som foregår i de individuelle sakene, ikke bare jeg, har i denne tråden. Akkurat dette temaet ødelegger neppe liv, som det å være MAGA kan gjøre. Jeg tipper Dotten og andre bransjetilknyttede i underholdningsindustrien, folk som forstår hva som foregår inngående, har slik erfaring i denne tråden: Folk som tror på problemene klarer bare ikke å legge bort forestillingen. Hver forestilling som stikkes hull på erstattes av en ny skygge av et troll; De må tro på trollene, og klarer ikke å la være, så lenge det snakkes om trollet, som for eksempel trollet 'Woke' i sosiale medier og på nett. Den faktiske 'social contagion' i vår tid. På mange områder er vi i Norge er nå, angående en rekke tema, nær hvor USA var i 2017. Det går jeg inn på i spoileren, hvor jeg har statistikk fra NRK som viser omfanget av misinformasjon blant unge menn. USA er der hvor de, med Trump, vil gå inn i en større fattigdom og kunnskapsløshet i arbeiderklassen. Det er punktet man ikke kan komme tilbake fra: Hvis majoriteten mister kontakten med virkeligheten, så kan ikke engang frie valg redde demokratiet. Deres sinne vil rettes mot politiske motstandere eller ytre fiender av hva enn av propaganda som erstatter nyheter for dem, og så blir det borgerkrig eller krig, med mindre dette stoppes akutt. --- De kom ikke dit de er i dag på én dag. Mange i Norge, som i USA da, sliter med å forstå og ta inn over seg at de har falt for løgner om en hel rekke tema, fordi løgnene er så populære og alminnelige, regelrett vanlige. 30-something menn i dress med fancy skjegg snakker om 'problemene', med videoer med grafikker og greier på youtube og tiktok, som Nerdrotic, the Quartering, Matt Walsh, Joe Rogan, Jordan Peterson, og Louder With Crowder. Tim Pool, Brett Cooper, Shoe on Head, Ben Shapiro, Andy Ngo, Blaze TV, Charlie Kirk... Vi har light-versjoner av pro-MAGA i Norge, med Choi, Wee og Ness. Av konkrete momenter vi virkelig sliter med, så er det en liste i økende omfang med tema vanlige folk tror på løgner om. Siden folk har lyst å hate det jeg skriver uten å lese det setter jeg de konkrete momentene for misinformasjon som virkelig har slått rot i Norge, og som stammer fra USA og i andre rekke deres ideologisk allierte i Russland, i spoiler. Beklager også at under listen over konkrete elementar av misinformasjon og kilder på at problemet er økende eller nyetablert er så kort. Det er en del mer misinformasjon som har etablert seg, mye gjennom folk sin mangel på forståelse for hva ord faktisk betyr i faglig kontekst mens de blir fôret løgner om faget fra sosiale medier, men det er langt etter sovetid og jeg har en jobb å gjøre. Spoiler -Folk i Norge forstod ikke trusselen Trump utgjorde etter 2020, og det er vanskelig å få svært mange nordmenn til å forstå at han genuint forsøkte både valgjuks og kupp etter stemmene var avgitt. Grunnen er ikke at nyhetene ikke formidlet hva som skjedde. Mange nordmenn hører på kilder som sier helt andre ting, og det går ikke en dag uten at jeg ser nordmenn som ikke forstår alvoret i at vår nærmeste allierte har Trump som president. Dette er et problem jeg var aktiv i allerede fra 2015 i USA og 2017 i Norge -- trusselen mot demokratiet i det største NATO-landet, hvor en mann som praktisk, og bokstavelig talt, er agent for Russland og kongen over idioter blir president. Det som skjer nå var åpenbart allerede i 2017. Samfunnsforskningen visste godt hvem Trump var fra retorikken hans og hva som faktisk apellerte til folk med ham. Dominanse mot politiske motstandere. Følelsen av å ødelegge for politiske fiender. 47% av menn i Norge mellom 18 og 29 ville stemt på Trump, om de fikk stemme i valget i USA i 2024. https://www.nrk.no/norge/47-prosent-av-unge-norske-menn-ville-stemt-pa-trump-1.17097282 --- -Folk forstår ikke at det ikke er bias mot politiske høyre i aviser eller sosiale medier, som har vært en kjedelig spiral i mange år, hvor Elon Musk er blitt gallionsfiguren for MS Krenket i USA, og jeg har ærlig talt ikke satt meg inn i hvilke aktører i Norge som har fremmet anti-journalistiske anti-akademisk misinformasjon, fordi de fleste jeg har diskutert med med slike forestillinger kom fra amerikansk propaganda og/eller den ene undersøkelsen fra Norge som ser på fagorganiserte journalister som skriver artikler om sport, kultur, generelle hendelser, værmeldere sammen med avisene sine politiske journalister -- og fremstiller det som et problem i seg selv at journalistene som gruppe stemmer mer på politiske venstre -- uten å se på hvem politiske journalister og deres redaktører stemmer på. Det er et reellt problem i Norge at politiske nyheter ikke dekker halvdelen av nordmenn som tilhører arbeiderklassen -- mens mange folk i arbeiderklassen innbiller seg at de er middelklassen fordi de har bachelor. Det blir et sidespor, men poenget er at journalismens sentrum i Norge de facto er sentrum-høyre, politisk, totalt sett. Det ville ikke vært noe problem om det å ikke ha tillit til seriøs journalisme var på nivå med flat jord eller kreasjonisme. Tilliten til mediene er lav. Journalismen beskrives å ha et problem med å være woke. 46% av unge har lav tillit til nyhetsmediene i Norge i 2023. Ned fra 68% i samme aldersgruppe fra 2022. For de over 30 er tallene pratisk talt uendret. https://www.nrk.no/kultur/kun-54-prosent-i-alderen-18_29-ar-har-tillit-til-norske-medier-1.16518378 --- I 2022 startet for alvor hva som best kan beskrives som anti-woke propagandaen rettet mot alle vestlige land. På den politiske konferansen C-pac, hvor alternative høyre og regelrett onde konservative fra hele vesten møtes og det legges strategier for felles agendaer og utveksles ideer, ble det praktisk talt annonsert at de skulle fremme en anti-woke agenda. "The radical left is trying to replace American democracy with woke tyranny," former US president Donald Trump told the Conservative Political Action Conference in Orlando, Florida during his keynote speech Saturday. https://www.france24.com/en/live-news/20220301-how-us-wokeness-became-a-right-wing-cudgel-around-the-world ...rett etter begynte de første propagandistene i Norge å snakke om woke, og alternative høyre var ikke lengre de eneste i Norge som snakket om det. Men kilden og opprinnelsen er nøyaktig den samme. Bare amplifisert. C-pac og deres allierte kjører hardt på anti-woke agendaen. https://www.cpac.org/us/plus-cpacoriginals-theculturekillers https://www.cpac.org/post/cpac-stands-up-to-woke-corporations --- I årene 2010-2015 begynte en åpenbar forståelse å sette inn i skjæringspunktet mellom sexologi, psykologi og genetikk, og jeg starter med en av egne åpenbaringer: Hvorfor har døvblinde en sikker kjønnsidentitet, selv når de verken har sett eller hørt noen av motsatt kjønn, og ikke kan skille mellom berøring fra motsatt og samme kjønn -- og de fleste av dem ikke vet noe mer om motsatt kjønn enn følelsen av hvordan andre mennesker sine hender, armer og ansikt kjennes ut etter puberteten når menn generelt får mer og striere hår på armene og skjegg? Det er ikke veien WHO tok, men er relevant, for logikken. Psykiatrien har siden fagets begynnelse fundert seg på antagelser som antagelsen om at homofile led av en vrangforestilling, og at transpersoner lider av samme vrangforestillinger. Begge var fundert på samme feil: At de har forestillinger fra kristendommen, som aldri på noe tidspunkt ble stilt spørsmål ved, og at det fremstod åpenbart at mennesker skulle elske motsatt kjønn, og at de som avviker må ha misforstått noe -- må ha et mentalt avvik, en mental sykdom. De stilte aldri spørsmål om hvorvidt kroppens organer involvert i kjønn utviklet seg uavhengig av hverandre, slik at hjernen kunne ha andre egenskaper relatert til kjønn enn kroppens øvrige organer. Selv ikke etter at homofili ble fjernet som diagnose slo det psykiatrien at det kunne være noe galt med forestillingene deres. Formelt, så ble dette vedtatt at det å være trans skulle fjernes som vrangforestillingsdiagnose av WHO i 2019. https://time.com/5596845/world-health-organization-transgender-identity/ Hovedproblemet for endringen deretter skulle bli konservativ misinformasjon, som føyde seg inn i ett av de tidligste elementene av organisert misinformasjon. Vekten av hvor mange som er misinformert av misinformasjon, versus dem som sliter med å tilpasse seg virkeligheten at de har tatt feil, er vanskelig å regne ut. Det er mye overlapping; Jordan Peterson og Matt Walsh, biologer som Sætre i Norge, er blant aktørene som sliter med å tilpasse seg virkeligheten -- hvor de førstnevnte har gjort karriere innen konservativ misinformasjon fundert på anti-trans narrativer. De kjørte raskt på anti-woke narrativer samtidig, da det ble popularisert, og kjører narrativene samlet: Hva de kaller transagenda regnes og beskrives som woke. ... --- Denne tråden er samme fenomen, bare en gren som splittet ut av Alt Right og fikk etablert youtubere som pusher forestillinger om bias i media og journalisme allerede ved Gamergate. Det er noe som er påpekt av folk som vet hva som har foregått på propaganda-siden, men verdt å legge ved kilder på. https://www.theguardian.com/games/2024/mar/08/gamergate-trolls-woke-game-consultants Tråden kunne like gjerne handlet om at jøder ødelegger underholdningsindustrien, for sannhetsgestalten i forestillingene sin del. ===== ------- ===== Beklager et langt innlegg, og nå avslutter jeg, selv om løgner om bias i skole og akademia burde vært tatt opp som et problem ved utfordringen om misinformasjon, løgner om at norsk presse behandler amerikansk høyre side dårlig, løgner om vaksine som er populær i samme miljøer som er kritiske til woke, løgner om at det er korrupsjon i myndighetene, løgner om at kriminalitet er en reell trussel... Jeg satte opp målstenger i 2016-2017 for hvor USA ikke måtte ende opp, hvor VI ikke måtte ende opp. 8 år senere så er vi der. I USA leder 'der de ikke må ende opp' 2-0 mens det er 15 minutter igjen på klokken, og dommeren har åpenbart eksepsjonelt bias i deres favør. Grunnen til at jeg nå gjerne fremstår er annerledes, er at misinformasjon er vår tids største trussel. En trussel jeg tar gravalvorlig, fordi misinformasjonen i dens omfang og sluhet -- forsøk på å narre unge gjennom å sette dem opp mot relativt svakere grupper enn hvite unge menn, og innbille dem at disse gruppene blir gitt privilegier frastjålet dem selv -- bør skremme vannet av enhver som ønsker demokrati og forstår hva som foregår, og motivasjonen til aktørene som fremmer misinformasjonen. --- Når misinformasjonen går over, når tilsvarende milliarder av kroner ikke lengre brukes på å forsøke å gjøre folk usikre på hva som er sant eller ikke, og narre folk til å innta offerroller og tro at dem som forteller dem sannheten er i mot dem... ...så skal jeg igjen slappe av. Men toppen fremstår fremdeles ikke nådd. Morromann skrev (2 timer siden): Jeg lurer på hvordan denne tråden vil se ut i begynnelsen av september når vi er midt i valgkampen og de som deltar her med de samme argumentene om og om og igjen ser at det politikerne snakker om er rentene, batterifabrikker, energipolitikk, skattepolitikk, sikkerhetspolitikk, vindkraft vs. kjernekraft, kronekurs, EU og IKKE den USA-importerte "kulturkrigen" som noen her inne mener er det viktigste i det norske samfunnet anno 2025. Ja, du har rett, Noxhaven; det er som å lese en "diskusjon" fra Reddit det her. Det er politikerene til venste for FrP og journalistene som holder seg for gode til å diskutere asylpolitikk og innbilte trusler og problemer ti uker til ende -- ikke velgerene. Jeg ser frem til å se hva gutter 18-29 anser som det største problemet ved valget -- etter at bare 54% av tiltro til seriøs journalisme og 47% ville stemt på Trump. 2 2 Lenke til kommentar
El burro Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars Når er ikke dette moderne underholdningsindustri men selveste Shakespeare som må tilpasses "det moderne og sarte publikum", det har blitt jo en selvfølge at historisk litteratur og kunst må forandres slik at det passer inn i den moderne verden uten at noen blir krenket eller får vondt i følelsene sine. https://www.spectator.co.uk/article/the-audacity-of-decolonising-shakespeare/ Det er jo tross alt for mye forlangt at dagens publikum skal ha den mentale kapasiteten til å skjønne at verker som ble til for over 500 år siden er et produkt som gjenspeiler samtiden den gangen, nei det beste er nok å kvitte seg med historien eller å forfalske den slik at den passer inn i dagens politisk korrekte firkant... sånn som de gjorde i Tyskland på 30 og 40 tallet. England har en imponerende historie som også er veldig godt dokumentert, mange engelskmenn og kvinner er veldig interessert i landets historie. Men her oppstår det et problem ettersom som en stadig økende prosentandel av befolkningen i England faktisk aldri har hatt forfedre som var en del av den historien, løsningen er å stemple alt som er sett på som bra eller positivt for "white supremacy"... Eller å gjøre som BBC, lage en barnesang/sketsj/musikkvideo som forteller at afrikanere alltid har vært tilstede siden tidenes morgen. Hvorfor kan de ikke heller fremheve afrikanske poeter, vitenskapsmenn, oppfinnere, filosofer, medisinere eller hvemsomhelst fra andre steder i verden istedet for å degradere de vi har i Europa?. 1 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars VifteKopp skrev (På 16.3.2025 den 11.30): Kommer nok til å gå helt fint. Ingen andre enn Sean Connery kan spille James Bond, sa man. Et halv århundre år senere viste det seg at det var helt feil. Kjente og kjære karakterer tolkes av ulike skuespillere hele tiden. Ikke sammenlignbart i det hele tatt. Denne serien blir nok like fort glemt som alle andre nylige forsøk på remakes, mens alle fortsetter å se på filmene i stedet. 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars (endret) Jeg tror jeg tar tåa opp av vannet for denne gangen og å svømme her blir uaktuelt. Skjønt jeg skjønner ikke hvilke "fornærmelser" jeg har kommet med da jeg kun har nevnt at min oppfatning av hva som skjer i den norske virkeligheten utenfor nettdebatten er at dette overhodet ikke er noe som opptar folk. Man kan jo si at det er fornærmelser å beskylde meg for å ha blitt villedet av en eller annen amerikansk Youyuber jeg aldri har hørt om fordi jeg påpeker det faktum at nesten ingen ute i samfunnet er ekstremt opptatt av disse tingene. Så da går jeg opp i land igjen fra denne tråden igjen. Jeg ser ingen hensikt å svømme i denne meningsløse sirkelargumentasjonen. Angående spørsmålet jeg ikke svarte på: jeg vet ikke. Og jeg bryr meg ikke heller. Forøvrig forstod jeg ikke hele spørsmålet heller. Skal man diskutere med meg er det greit om man ikke skriver på en måte som gjør det hele ubegripelig. Endret 20. mars av Morromann 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars Kjøleskap skrev (58 minutter siden): Ikke sammenlignbart i det hele tatt. Denne serien blir nok like fort glemt som alle andre nylige forsøk på remakes, mens alle fortsetter å se på filmene i stedet. Hva er argumentet ditt, egentlig? At man aldri bør recaste fiksjonelle karakterer? At kun én skuespiller bør få lov til å spille én rolle? 3 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars El burro skrev (7 timer siden): Når er ikke dette moderne underholdningsindustri men selveste Shakespeare som må tilpasses "det moderne og sarte publikum", det har blitt jo en selvfølge at historisk litteratur og kunst må forandres slik at det passer inn i den moderne verden uten at noen blir krenket eller får vondt i følelsene sine. De har alltid tilpasset disse gamle skuespillene, se på West side story eller romeo og julie filmen fra 90 tallet eller til og med løvenes konge, de er ikke akkurat som de ble skrevet originalt, og jeg ser ikke et problem med det. Det har neppe så mye med det moderne sarte publikum og gjøre, men det er nok en tanke at det er mulig og maksimere profitten ved å endre ved enkelte ting, folk kjøper mindre tesla nå, noen mennesker tenker over hva de bruker pengene på. 4 Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet torsdag kl 14:41 Del Skrevet torsdag kl 14:41 (endret) Interessant å registrere at IMDB har fjernet rating på Snow White samt slettet en masse reviews ila dagen i dag... Med andre ord er de ikke så "nøytrale" som de ønsker å gi uttrykk for? Lå inne i underkant av 10k ratings i morges med et snitt på 2.1 stjerner men det er ingen der nå... https://www.imdb.com/title/tt6208148/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_nm_1_in_0_q_snow Endret torsdag kl 14:41 av sofiemyr 3 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 14:46 Del Skrevet torsdag kl 14:46 sofiemyr skrev (1 minutt siden): Interessant å registrere at IMDB har fjernet rating på Snow White samt slettet en masse reviews ila dagen i dag... Med andre ord er de ikke så "nøytrale" som de ønsker å gi uttrykk for? Lå inne i underkant av 10k ratings i morges med et snitt på 2.1 stjerner men det er ingen der nå... Det triste er at en gjeng med aktivister har ødelagt en side jeg pleide å bruke, nå vet vi ikke om en film er bra eller dårlig eller om det er noen tullinger med en politisk/religiøs agenda som gir stemmer basert på hva de er blitt fortalt på SOME. En ting er sikkert IMDB må gjøre ett eller annet pga disse tullingene, ellers går nok hele sia i dass. 5 1 Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet torsdag kl 14:52 Del Skrevet torsdag kl 14:52 skaftetryne32 skrev (4 minutter siden): Det triste er at en gjeng med aktivister har ødelagt en side jeg pleide å bruke, nå vet vi ikke om en film er bra eller dårlig eller om det er noen tullinger med en politisk/religiøs agenda som gir stemmer basert på hva de er blitt fortalt på SOME. En ting er sikkert IMDB må gjøre ett eller annet pga disse tullingene, ellers går nok hele sia i dass. Du har nok dessverre rett der - var overveldende 1 stjerner i morges og selv om jeg personlig ikke er kjempefan av disse "live remake" greiene til Disney så er den vel neppe SÅ ille... 2 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet torsdag kl 14:59 Del Skrevet torsdag kl 14:59 Beste er å bruke en kombinasjon av Metacritic og Letterboxd (som i mye mindre grad blir utsatt for kampanjer enn IMDB). 1 1 Lenke til kommentar
Van Der Linde Skrevet fredag kl 13:21 Del Skrevet fredag kl 13:21 Den nye Harry Potter serien skal jeg nok ta en titt på. Men når man ser hva de driver med i prosessen med å caste skuespillere så blir jeg skeptisk. 3 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet fredag kl 15:19 Del Skrevet fredag kl 15:19 1 hour ago, Van Der Linde said: Den nye Harry Potter serien skal jeg nok ta en titt på. Men når man ser hva de driver med i prosessen med å caste skuespillere så blir jeg skeptisk. 12 Years a Snape 5 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet fredag kl 15:41 Del Skrevet fredag kl 15:41 Stor ståhei for ingenting. VG triller terningkast 2 til Snøhvit. https://www.vg.no/rampelys/i/alBVJA/anmeldelse-snehvit 2 2 Lenke til kommentar
P7SA Skrevet lørdag kl 06:54 Del Skrevet lørdag kl 06:54 (endret) 16 hours ago, DukeNukem3d said: Stor ståhei for ingenting. VG triller terningkast 2 til Snøhvit. https://www.vg.no/rampelys/i/alBVJA/anmeldelse-snehvit hehe.. Toppkommentar hos VG. ⬇️ Kan også legge til: Tomatometer score på 44% - basert på 178 anmeldelser (Dette er de "proffe" anmeldelsene, ikke brukere) Metacritic userscore er i skrivende stund på 1,2/10 😂 (307 user ratings) Endret lørdag kl 07:51 av P7SA La til mer 5 Lenke til kommentar
P7SA Skrevet lørdag kl 07:24 Del Skrevet lørdag kl 07:24 (endret) On 3/20/2025 at 3:41 PM, sofiemyr said: Interessant å registrere at IMDB har fjernet rating på Snow White samt slettet en masse reviews ila dagen i dag... Med andre ord er de ikke så "nøytrale" som de ønsker å gi uttrykk for? Lå inne i underkant av 10k ratings i morges med et snitt på 2.1 stjerner men det er ingen der nå... https://www.imdb.com/title/tt6208148/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_nm_1_in_0_q_snow Interessant. Fortsatt ikke noe rating hos IMDB btw. On 3/20/2025 at 3:59 PM, VifteKopp said: Beste er å bruke en kombinasjon av Metacritic og Letterboxd I skrivende stund har Snow white en rating på 2,46/5 hos Letterboxd. Basert på 21.022 ratings. Kommer ikke akkurat bra ut der heller. Alt i alt kan man vel konkludere med at filmen ikke er særlig bra. Noe som ikke burde sjokkere noen. Endret lørdag kl 07:31 av P7SA 3 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet lørdag kl 07:57 Del Skrevet lørdag kl 07:57 P7SA skrev (31 minutter siden): I skrivende stund har Snow white en rating på 2,46/5 hos Letterboxd. Basert på 21.022 ratings. Kommer ikke akkurat bra ut der heller. Alt i alt kan man vel konkludere med at filmen ikke er særlig bra. Noe som ikke burde sjokkere noen. Få, om noen, av de live-action remakene til Disney er gode, men det har lite med woke å gjøre. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå