Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Og hvis man ikke vil forholde seg til offentlige definisjoner så har venstresiden løst dette for oss: 

"Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene."

Dette er det folk flest forbinder med woke. Akkurat som at folk flest forbinder antisemittisme med jødehat, da er en lang diskusjon om "semitter er mer enn bare jøder!" unødvendig. Man forholder seg til begrep slik de er bredt forstått.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (2 timer siden):

Man kan läsa första inlägget och se hvor tråden kommer ifra. 

Du kan dog ikke lese første innlegg i tråden, som var anti-woke, da det er slettet.

DukeNukem3d skrev (38 minutter siden):

Hun mener mye hun. Du er sikkert enig i alt?

0794d029-2ad9-49fb-aa7a-dc82ecd4a99a?for

Din woke-venn i VG vil ikke engang anmelde spillet hennes:

https://www.vg.no/rampelys/i/onkzBB/harry-potter-spill-skaper-debatt-vanskelig

Men jeg klarer å ha min egen mening (jeg følger ikke en sekt blindt slik du gjør). Og jeg mener det blir helt feil når karakteren er så etablert.

Du appellerer jo stadig til populisme, og hva tilfeldige folk mener en om tema som om det betyr noe hva mange eller tilfeldige autoriteter mener om tema utenfor deres fagfelt -- mens jeg driter i hva tilfeldige folk mener, og er opptatt av faglig kompetanse og hva folk som kan vise til kilder og utviser god forståelse av et tema og er del av faglig konsensus skriver eller sier om temaet det jobber med.

Jeg har jo åpenbart også meninger, men i morgen f med at jeg er en tilfeldig person på internett bruker jeg helst seriøse kilder og relevante fagfolk som forteller fakta om sakene jeg er opptatt av, for å unngå mening og synsing.

Hva JK Rowling mener om andre ting enn forfatterskap og Harry Potter er jo åpenbart mer av samme tull som å høre på Mimir om kunst eller Raymond Johansen om misinformasjon fra kulturkrigen i USA.

• Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Og hvis man ikke vil forholde seg til offentlige definisjoner så har venstresiden løst dette for oss: 

"Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene."

Dette er det folk flest forbinder med woke. Akkurat som at folk flest forbinder antisemittisme med jødehat, da er en lang diskusjon om "semitter er mer enn bare jøder!" unødvendig. Man forholder seg til begrep slik de er bredt forstått.

"Woke" i audiovisuell form er litt annerledes enn det der

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Red Frostraven said:

Du kan ikke være dum nok til å tro at du klarer å innbille meg at du leser engelske ordbøker og finner tilfeldige ord sine alternative definisjoner du starter å bruke derfra, og ignorerer hvem som etablerte bruken og hvordan det ble etablert.

Men viktigst av alt er hvorfor ordet ble etablert av alternative høyre.

Kan du fortelle meg hvorfor alternative høyre og Russland, så MAGA, begynte å spre misinformasjon om sine politiske motstandere i form av et skjellsord som har og hadde en vilt annen betydning for dem som ikke tilhører nevnte miljøer -- i årene før du brukte ordet for første gang, etter at disse aktørene spredte begrepet til dørstokken din og håpte du kom til å plukke opp hundefløyten deres?

Dette er temmelig godt forstått og beskrevet, så svar gjerne seriøst og med kilder.

Jeg leser ordbøker, jo. For å finne definisjonen av ord, samt etymologi, historie og alternative definisjoner. Dette gjør jeg fordi jeg vil vite hva jeg snakker om. Som nevnt flere ganger før i denne tråden, var jeg imot tvunget/omvendt diskriminering og kvotering i flere tiår før jeg hørte ordet "woke" for første gangen, og jeg bruker nå ordet som en shorthand for overdreven politisk korrekthet.

Når du tror man må være pro-russisk eller pro-Trump for å bruke ordet woke med nedsettende/negativt fortegn, så gjør du deg skyldig i det vi kaller en genetisk feilslutning. Det er en logisk tankefeil. Den oppstår når man avviser eller aksepterer en påstand basert på dens opprinnelse (hvem som sier det, hvor den kommer fra) i stedet for dens faktiske innhold eller gyldighet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (4 minutter siden):

"Woke" i audiovisuell form er litt annerledes enn det der

Og for videre kontekst, hvilke aktører snakket først om woke i underholdningsindustrien og hvilke kontakter har de, og nettverk er de tilknyttet, politisk..?

Og hvilke seriøse faglig kompetente journalister anser woke som et problem i industrien, utenfor den omgangskretsen, den dag i dag..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (38 minutter siden):

Enig, men den etablerte karakteren er glimrende. Man må åpenbart ha en ny skuespiller, men det er risky å gjøre totalomveldning med noe som fungerte. Jeg synes dette blir feil.

Du synes dette blir feil. Men det har strengt talt ikke blitt laget enda, ergo du har ikke sett det.

Så la oss se hvordan sluttproduktet blir. Tenk om det blir bra? Da er det jo ikke woke lenger, i følge enkelte sine definisjoner.

Endret av mandodiao
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (10 minutter siden):

Jeg leser ordbøker, jo

Og hva er svaret på spørsmålet mitt?

Hva er motivasjonen til dem som står bak all spredning, inkludert din bruk av ordet?

Det er ikke organisk etablert separat fra alternative høyre eller høyrepopulismen, men har en avgren i norske konspi-høyre/snti-intellektuelle høyre med blant annet Wee, Ness og Choi, som forsøker å hvitvaske MAGA -- helt til forrige uke for Ness sitt tilfelle.

Ordet i sin alternative betydning kom i bølger, men fra samme miljø.

Dere bruker jo praktisk talt ikke ordet slik Raymond Johansen i 2023 beskriver den problematiske varianten, i denne tråden. På politikkdelen av forumet er det praktisk talt bare MAGA som bruker ordet.

Jeg ønsker meg også å høre hva Johansen mener i dag, versus for halvannet år siden.

Flere brukere i tråden har gått på samme smell, at de trodde på anti-woke, som de har nevnt gjentatte ganger.

Jeg tror ingen har gått andre veien, uten å ha slått seg i hodet.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Red Frostraven said:

Og hva er svaret på spørsmålet mitt?

Hva er motivasjonen til dem som står bak all spredning, inkludert din bruk av ordet?

Jeg svarte på spørsmålet, men av ubegripelig grunn klippet du det vekk. Her kommer det igjen: Jeg bruker woke som shorthand (kortvariant) for overdreven politisk korrekthet. Hva andres motivasjon er, vet jeg ikke. Men ordet har validitet uansett hvor det kommer fra. Les gjerne linken til genetic fallacy, så kanskje du lærer noe. Istedet for å snippe vekk deler av svaret mitt for å fordekke at jeg faktisk gir deg svar på tiltale.

Endret av Gargantua
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (27 minutter siden):

Jeg svarte på spørsmålet, men av ubegripelig grunn klippet du det vekk. Her kommer det igjen: Jeg bruker woke som shorthand (kortvariant) for overdreven politisk korrekthet.

Hvorfor bare ikke politisk korrekthet, som allerede betyr at det er overdrevet..?

Vet du ikke svaret på spørsmålet så er det greit.

Det i seg selv er et av mine viktigste poenger: dere blir brukt.

Men hvorfor bruker du ikke egen definisjon..? Har du endret mening siden januar?

Er alle disse spillene og filmene og seriene overdrevet politisk korrekt..?

Du avslutter med at Mary Sue og minoriteter i spill og serier er Woke.

Gargantua skrev (På 31.1.2025 den 23.58):

Nei, alle spill som er omtalt i denne tråden handler ikke om trans. Noen gjør det. Men ikke alle. Jeg får dra fram lista mi igjen, da. Her et lite utdrag av woke media de siste årene:

Spill:
The Last of Us Part II (2020)
Battlefield V (2018)
Mass Effect: Andromeda (2017)
Call of Duty: Modern Warfare (2019)
Dustborn (2023)
Saints Row (2022)
Concord (2024)
Wolfenstein: The New Blood (2019)
Dragon Age: The Veilguard (2024)

og høyst sannsynlig Assassins Creed Shadows (2025)

Filmer og serier:
The Rings of Power (2022)
Star Wars: The Rise of Skywalker (2019)
She-Hulk: Attorney at Law (2022)
Ghostbusters (2016)
Doctor Who (2020)
Black Panther (2018)
Black Panther: Wakanda Forever (2022)
Matrix: Resurrections (2021)
Men in Black: International (2019)
The Sandman (2022)
She-Hulk: Attorney at Law (2022)
The Witcher - Netflix-versjonen (2019)
Captain Marvel (2019)
The Little Mermaid (2023)
Batwoman (2019-2022)
Birds of Prey (2020)
Lightyear (2022)
Eternals (2021)
Masters of the Universe: Revelation (2021)
Charlie's Angels (2019)
Star Trek: Discovery (2017-)
Terminator: Dark Fate (2019)
Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)
Velma (2023)
Star Wars: The Acolyte (2023)
Agatha All Along (2024)
Barbie (2023)
Wonder Woman 1984 (2020)
Lightyear (2022)
Santa Inc. (2021)
Batwoman (2019)
The Witcher: Blood Origin (2020)
Ms. Marvel (2022)

og høyst sannsynlig Snow White (2025)

Felles for alle i listen er at de på en eller annen måte prøver å shoehorn'e inn "minoriteter" - det være seg homofile, transer, Mary Sues ("sterke" kvinner som egentlig er skrevet som menn), mørkhudede etc - der de minoritetene er med kun i kraft av å være en minoritet. Det er dette som er tokenism. Det er dette som er woke.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Anti-woke er dog mer som jødehat, og det som kalles woke er tilfeldige mennesker som ikke har valgt å bli stemplet woke i forstanden de fleste på forumet bruker det negative begrepet.

Den spissede og sære definisjonen dere later som om dere bruker, selv om den ikke brukes i praksis, er bare en liten del av hatet og misinformasjonen til anti-woke.

For det meste som kalles kanselleringskultur er jo ikke det, det er et ord for noe som alltid har skjedd.

https://www.nytimes.com/2020/12/03/t-magazine/cancel-culture-history.html

Og dere kaller ikke kanselleringskultur woke, det er bare når en gruppe dere misliker gjør det at dere bruker ordet. Som er målet med propagandaen dere har falt for;

Bare politiske venstre kan oppfylle anti-woke sin definisjon av woke, per design, med intensjon, uansett hvor åpenbart dobbeltmoralsk det er.

Samtidig er anti-woke i seg selv identitetspolitikk med strenge regler for hva som er lov til mene.

---

Skal vi ta en rundtur på forumet og norske reddit for å se hva andre brukere legger i Woke..?

Det er woke når folk ikke bryr seg om fremmede 

...

Å tilby hormonbehandling til pubertale trabns-ungdommer i tråd med anbefalinger fra WHO er woke.

https://www.diskusjon.no/topic/1934166-ron-desantis-usas-neste-president/page/8/#comment-26637016

At ateister og muslimer i regjeringen Støre er med på å planlegge 1000-års-markering av kristningen av Norge er Woke.

Et eller annet ladeselskap er woke.

Chatbotter er woke;

Osv osv osv.

Kan fortsette når jeg er på PC, for dette er bare fra to av over 50 sider med eksempler.

Så har vi norske reddit.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...