rabler Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden On 2/21/2025 at 11:16 AM, fredrik2 said: Borde ikke de 18.63 millionerna før "the last of us remastered" vara med i TLOU talen? Nei, da sammenligner man over ti års salg på tre konsollgenerasjoner og tre forskjellige utgivelser med et spill som har vært i salg i bare fem år og nettopp fått en remaster. Det originale TLOU solgte 8,15 millioner og det originale TLOU2 solgte 10,3 millioner. Hva som blir det endelige resultatet over samtlige konsollgenerasjoner og remastringer vites ikke enda, men de to tallene er de eneste som kan sammenlignes. 2 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 1 hour ago, Jojimbo said: Også har vi dere, som sitter og forsvarer woke-ideologien, som dere mener ikke finnes. Blir som å motbevise en planets eksistens, for så å bruke all energi og ressursser på å dra dit. Jeg kan bare snakke for meg selv, hvis det virkelig finnes en woke-agenda, har ikke jeg blitt invitert. Jeg annerkjenner at den offentlige diskursen, film, tv, osv. har gjort et forsøk på å bli mer inkluderende. Det ser ut som stemmer som tidligere hadde vansker for å bli hørt, nå har lykkes med å få et bedre fundament, og i mange tilfeller har en tydeligere tilstedeværelse en tidligere, samtidig som også den såkalte majoritetskulturen utviser større hensyn og lytter mer til andre synspunkt enn de tilsynelatende gjorde tidligere. Altså er det woke (jeg baserer meg på de seneste eksemplene som er hentet frem) å annerkjenne problemstillingen som oppstår når man vil hylle en botaniker som også ga grunnlaget for den svært uvitenskapelige såkalte vitenskapelige rasismen. Det er woke å hensynsta andre perspektiver på denne mannen, i så stor grad, at man legger til en plakett. Det er woke å caste utradisjonelt/fargeblind/historisk ukorrekt, (ikke-hvite) som kongelige eller vikinger i underholdningsverk. Jeg har også sett at det er woke å annerkjenne menneskeskapte klimaendringer. Det er woke å involvere seg i det ondes problem om det gjelder Tolkiens orker. Det er woke å annerkjenne hvis et bilde er kolonialistisk. Det er woke å problematisere blackface. Det er woke hvis det er noe med trans, eller noen med blått hår, eller utradisjonelle kjønnsroller. Dette er ikke et forsøk på å lage en komplett liste, men et forsøk på å illustrere hvor uendelig bredt dette ordet spenner, man blir nesten fristet til å tro at alt som ikke er reaksjonært og konservativt er woke, samtidig som det ikke er naturlig for meg å plassere benektelse av klimavitenskap som en konservativ verdi. Jeg annerkjenner at alle disse tingene er prevalente idag, men uviljen min mot å annerkjenne dette kaprede begrepet er fordi det også by design ikke inviterer til diskusjon om en enkelt sak, tvert imot, knebler den en diskusjon, først ved å knytte alle disse urelaterte tingene sammen og fremstille det som en agenda drevet frem i fellesskap av en elite (som om ikke de inviduelle punktene ble drevet frem av ilsjeler som ønsker forbedring for sin gruppe), og fordi ordet i seg selv forsøker å diktere en iboende urimelighet i tiltaket. På samme måte som politisk korrekt, det kan være en grei short hand, for når man mener noen poserer uten å legge mer bak innsatsen enn å bare fremstå riktig, kan man også avskrive ektefølte ønsker og behov som politisk korrekte, og dermed antyde at det er noe automatisk ilegitimt over disse, i tilegg til å hinte om en slags forfølgelse av de med vanlige riktige meninger, ikke politisk korrekte, men vanlige. At det er en viss korrelasjon mellom den siste tids ytre-høyre bølge og kapringen og bruken av begrepet woke, er vel ikke engang noe jeg behøver å bevise eller dokumentere, Donalt Trump gikk jo til valg på en anti-woke-plattform. At man dermed må være med på alt Trump gjør bare hvis man tror man forfølges av en woke-agenda, er selvsagt ikke nødvendig, men ikke grav deg ned ytterligere bare fordi folk peker på et veldig tydelig overlapp. Det er aldri for sent å hoppe av dette toget, og det finnes likevel rom for å diskutere representasjon i film, kontemporær tendenser, eller generell zeitgeist, utenfor denne anti-woke-boblen. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå