Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (22 minutter siden):

Jeg gjorde det. Samt denne:

"Hvorfor har du da et problem med representasjon av disse personene i spill og andre media? "

Jeg spiller nesten ingen nye spill, så det er rart at jeg skulle ha store problem med "representasjon av disse personene" i spill jeg ikke spiller. Eller hva?

Forøvrig så jeg jo nylig en god film med en transperson i, "And Justice for all". Om personen som spiller transperson er det i virkeligheten eller ikke vet jeg ikke. Men filmen var da absolutt god den. Så hvorfor skulle man ha et problem med det hvis de passer for rollen?

A1YYOTbD+vL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg

Så det var jo åpenbart noe du bare fant på.

Okei, du spiller ikke spill, hvorfor har du da et problem med representasjon av transpersoner i annen media ? Jeg stilte ikke et komplisert spørsmål.

Du har en del ganger delt memes som går rett på utseende, så er det farget hår i filmer og serier som plager deg? Eller kanskje det er bøkene du leser, eller musikken du hører på, eller teaterstykkene du ser på? Jeg må bare utvide nedslagsfeltet så du kan ta en stilling til det.

Du har jo gjentatte ganger vaklet mening mellom at transpersoner er mentalt syke og at det finnes reelle transpersoner så har du i det hele tatt en overbevisning her? 

Hva fant jeg på?

• Liker 2
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (5 minutter siden):

Okei, du spiller ikke spill, hvorfor har du da et problem med representasjon av transpersoner i annen media ? Jeg stilte ikke et komplisert spørsmål.

Du har en del ganger delt memes som går rett på utseende, så er det farget hår i filmer og serier som plager deg? Eller kanskje det er bøkene du leser, eller musikken du hører på, eller teaterstykkene du ser på? Jeg må bare utvide nedslagsfeltet så du kan ta en stilling til det.

Du har jo gjentatte ganger vaklet mening mellom at transpersoner er mentalt syke og at det finnes reelle transpersoner så har du i det hele tatt en overbevisning her? 

Hva fant jeg på?

Har ikke problem med noe som helst hvis det passer i rollen og ikke er skyvd inn der bare for å "være inkluderende". Uansett hva det er. Så du kommer med bare piss, løgner og stråmenn. 

Om du ikke tåler en meme så får du gå til psykolog og grine der da. Herregud.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Har ikke problem med noe som helst hvis det passer i rollen og ikke er skyvd inn der bare for å "være inkluderende".

Hvordan dømmer du det? Du har jo vist gjennom memes du har delt at bare det å se litt annerledes ut er nok til å trigge deg. 

DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Så du kommer med bare piss, løgner og stråmenn. 

Sterke ord. Det er bare å komme med motsvar til hva jeg har løyet om, men prøv å ikke vær så barnslig. Du gjør andre anti-wokere til skam med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (9 minutter siden):

...og der gikk jentene på en smell.

Du vil ha disse i jentegarderoben.
Du tror det går helt fint for alle jentene..?

.02-gq-16nov18_b.thumb.jpg.84e53d93c60a5d83033f1b65cedf1f58.jpg

2345.thumb.jpg.59cdef6b747d0116a9bd9ef7389383cd.jpg

_120492493_jamie1.jpg.webp.87d645741851a5d9449c26bfc2175df6.webp

Mange jenter/damer som har litt dun rundt i ansiktet. 
Noen barberer det, andre vokser det, noen fjerner det med laser og andre gjør ikke noe
Så det går så fint så 👍

Endret av wampster
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Nei, man må ikke det.
Vi har to garderober i de fleste vestlige land.

Problemet er begrenset dermed begrenset til to:
Hvem skal i herregardroben, hvem skal i kvinnegarderoben.

Vi har langt flere identiteter og pronomen enn bare dem basert på kjønn, som er hvor doktor, kaptein, løyntnant, furry, sir og andre kulturelt betingede titler kommer inn -- som jeg var inne på.
Det forandrer ikke på deres opplevelse av kjønn eller fravær av noen slik opplevelse.
Om noen ikke har noen opplevelse av kjønn, så er det jo mer likegyldig for dem hvilken garderobe de bruker.

Garderoben er bare ett eksempel på en situasjon der kjønnsidentitet vektlegges fremfor biologisk kjønn.

Spørsmålet er vel derfor: Når bør samfunnet fokusere på en persons identitet i stedet for biologien?

Jeg forstår hvorfor vi fokuserer på kjønnsidentitet hos transpersoner, men har vanskelig for å gjøre det samme med mennesker som identifiserer seg som dyr (identitet). Skal man også vektlegge deres identitet fremfor biologien, som tilsier at de er mennesker?

• Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Red Frostraven said:

...og der gikk jentene på en smell.

Du vil ha disse i jentegarderoben.
Du tror det går helt fint for alle jentene..?

.02-gq-16nov18_b.thumb.jpg.84e53d93c60a5d83033f1b65cedf1f58.jpg

2345.thumb.jpg.59cdef6b747d0116a9bd9ef7389383cd.jpg

_120492493_jamie1.jpg.webp.87d645741851a5d9449c26bfc2175df6.webp

Intressant, så du tror ikke alle jentene vill se vad jag antar er maskulina transmen i jentegarderoben samtidigt som jag antar att du tror att ikke jentene har noe problem med alla former av transkvinner i jentegarderoben? Tänker i första hand på de som fremdeles mest ser ut som men og har en penis mellan bena. 

Førstår mig ikke på alla dina bilder då du uppenbart bara visar påkledda bilder av ända rätt speciella transpersoner, väldigt manliga transmen och väldigt kvinnliga transkvinner. Rent overfladiskt alltså, vi har ju ingen aning om hur de ser ut nakna i dusjen eller hur de låter når de pratar. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Kassettspiller said:

Garderoben er bare ett eksempel på en situasjon der kjønnsidentitet vektlegges fremfor biologisk kjønn.

Spørsmålet er vel derfor: Når bør samfunnet fokusere på en persons identitet i stedet for biologien?

Jeg forstår hvorfor vi fokuserer på kjønnsidentitet hos transpersoner, men har vanskelig for å gjøre det samme med mennesker som identifiserer seg som dyr (identitet). Skal man også vektlegge deres identitet fremfor biologien, som tilsier at de er mennesker?

Spørsmålet er vel også hvor godt grunnlag det finnes for denne sammenligningen.
Gir det mening at det ene spørsmålet følger det andre, er det en logisk forlengelse at dersom man respekterer personers kjønnsidentitet så må man deretter måtte ta stilling til folk som identifiserer seg som noe annet enn menneske, eller er disse tilstandene så forskjellige at de ikke fordrer samme behandling?

Hvis du mener det ene følger det andre må du vel dokumentere at det er snakk om noe nogenlunde lignende, at det å ha en annen kjønnsidentitet fra ens bioloiske kjønn, er likt nok med det å identifisere seg som en helt annen art, slik at det fordrer at man drøfter det innen samme rammeverk.

Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (36 minutter siden):

...det er ikke kjønnsidentitet.

Du forstår at personer som ikke er trans har kjønnsidentitet også, sant?
At en person som identifiserer som mann -- egentlig, maskulin -- har samme kjønnsidentitet som en transmann, og at dette er nøyaktig samme ting? At det ikke er en som tror de er mann, og en som ER mann, men to personer som har hjerner som identifiserer med samme idealer -- hvor en av dem er en hjerne som bor i en kropp som er nærmere idealet de identifiserer med enn den andre?
Begge to har en hjerne som identifiserer med maskuline idealer, på samme måte.

---

Og den som avviker, er trans, kunne like godt vært født med en kvinnelig kropp, men vært biologisk mann, uten at det påvirker noe ved situasjonen; effekten er nøyaktig den samme.

Om en person har mannlig kjønnsidentitet, så spiller det ingen rolle hvorfor de ikke ser ut som idealet for gruppen.
Om kroppen deres ikke produserte testosteron de første par ukene i fosterstadiet, eller testiklene var ute av stand til å produsere testosteron, så ville de blitt født med vagina, men vært biologisk mann.

Akkurat på samme måte som om de var biologisk kvinne med maskulin kjønnsidentitet, så ville problemet deres vært den feminine kroppen som ikke samsvarer med idealene for maskulinitet.

Opplevelsen deres av kjønnsinkongruens ville vært den samme, av samme grunn; Fordi de ikke ligner idealet, så opplever de avsky, inkongruens, ovenfor egen kropp, på samme måte.
Verden ville behandlet dem som kvinner på samme måte, fundert på utseendet deres som feminint.

Dette er en biologisk mann, som kunne vært en transperson som identifiserte som mann, fordi kroppen er kvinnelig.

image.thumb.jpeg.2d2a0382cf387189578c29e05753dc3d.jpeg

---

Samtidig så har man folk som ikke har kjønnsidentitet.
Det kan forstås slik:
De opplever seg like maskulin som en feminin person gjør.
Men samtidig like feminin som en maskulin person gjør; opplever ingen forhold til noen av kjønnsrollene.

...

Å innta rollen som doktor, en Sir, kongen eller et dyr -- som furries eller skalies -- er ikke det samme.
Det er kultur.
Det kan innebære pronomen, men det har ikke noe å gjøre med kjønn.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (13 minutter siden):

Gir det mening at det ene spørsmålet følger det andre, er det en logisk forlengelse at dersom man respekterer personers kjønnsidentitet så må man deretter måtte ta stilling til folk som identifiserer seg som noe annet enn menneske.

Det er litt det jeg tenkte.

Det er jo to forskjellige ting, men man skal jo egentlig prøve så godt man kan å respektere hva personen identifiserer seg som (det er her jeg ser likheten komme fram).

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kassettspiller said:

Det er litt det jeg tenkte.

Det er jo to forskjellige ting, men man skal jo egentlig prøve så godt man kan å respektere hva personen identifiserer seg som (det er her jeg ser likheten komme fram).

Jeg forstår at likheten ligger i respekt for andres opplevelse, men hvis det dreier seg om veldig forskjellige tilstander er det jo ikke gitt at det fordrer samme løsning.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Ja, kjønnsidentitet refererer til en persons opplevelse og forståelse av sitt eget kjønn. Er ikke uenig i det du skrev i innlegget ditt. Å identifisere seg med en en annen art er ikke kjønnsidentitet.

Jeg tror du misforstår hva spørsmålet mitt er basert på at du har svart i innlegget ditt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår at likheten ligger i respekt for andres opplevelse, men hvis det dreier seg om veldig forskjellige tilstander er det jo ikke gitt at det fordrer samme løsning.

Takk for svar, men det er nok litt det jeg tenker på med sammenligningen. Det krever nok ulike løsninger, men hva slags løsninger i så fall? Dem ønsker å bli forstått og respektert, men samtidig så er det vel sikkert noen grenser også.

Jeg kom egentlig på dette da jeg så noen folk "komme ut av skapet" som dyr. Jeg ser også at det er snakk om lignende eksempler på TikTok osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (28 minutter siden):

At en person som identifiserer som mann -- egentlig, maskulin -- har samme kjønnsidentitet som en transmann, og at dette er nøyaktig samme ting?

Nøyaktig det samme er det vel ikke at en person som er født gutt aksepterer at han er gutt, kontra en person som er født jente føler seg som en gutt. I det siste så er det jo et eller annet som er feil, da bør han/hun få hjelp hyn trenger for å håndtere det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (25 minutter siden):

Intressant, så du tror ikke alle jentene vill se vad jag antar er maskulina transmen i jentegarderoben samtidigt som jag antar att du tror att ikke jentene har noe problem med alla former av transkvinner i jentegarderoben? Tänker i första hand på de som fremdeles mest ser ut som men og har en penis mellan bena. 

Førstår mig ikke på alla dina bilder då du uppenbart bara visar påkledda bilder av ända rätt speciella transpersoner, väldigt manliga transmen och väldigt kvinnliga transkvinner. Rent overfladiskt alltså, vi har ju ingen aning om hur de ser ut nakna i dusjen eller hur de låter når de pratar. 

...hva er målet for et oppegående samfunn, når det kommer til å behandle transpersoner med kjønnsinkongruens..?

At flest mulig transpersoner lider minst mulig av kjønnsinkongruens.

Konservative i vesten kjemper med nebb og klør -- men først og fremst, med misinformasjon og propaganda -- mot at vestlige land skal få en høy andel av behandlede transpersoner.

Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Takk for svar, men det er nok litt det jeg tenker på med sammenligningen. Det krever nok ulike løsninger, men hva slags løsninger i så fall? Dem ønsker å bli forstått og respektert, men samtidig så er det vel sikkert noen grenser også.

Jeg kom egentlig på dette da jeg så noen folk "komme ut av skapet" som dyr. Jeg ser også at det er snakk om lignende eksempler på TikTok osv.

...men da har det ikke lengre noenting med woke eller kjønn å gjøre, men kultur og seksualitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Nøyaktig det samme er det vel ikke at en person som er født gutt aksepterer at han er gutt, kontra en person som er født jente føler seg som en gutt. I det siste så er det jo et eller annet som er feil, da bør han/hun få hjelp hyn trenger for å håndtere det.

Det er separate ting.

Identifiserer som maskulin. Har kropp som oppfyller idealene til maskulinitet for seksuell utvelgelse fra motsatt kjønn. Og så, har legningen som viderefører genene til maskuline -- så har vi den hellige treenigheten.

Merk dog at to av disse er produkter av organet hjernen, som utvikler seg separat fra kjønnsorganene, og bare stemmer overens med kjønnsorganene om kroppen har gitt signalene som skaper denne endringen i form av hormoner.

Merk også at vi ER hjernen vår, og kroppen er et vedheng.
Dette vedhenget har flere måter det kunne hatt motsatt kjønnsorganer, uten at det ville påvirket hvem personen er/var eller deres kjønnsidentitet.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...