Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (11 minutter siden):

Men da bør man jo være ærlige på at de er sinnsyke i det minste. Og ikke tvinges til å forholdes oss til dem som om de var katter eller hunder.

Er folk syke, så er folk syke. Det er vel absolutt ingenting som tyder på at alle som identifiserer seg med utradisjonelle kjønnsuttrykk og identiteter er «sinnsyke». Synes egentlig det bare virker som du leter etter noe å mislike her, og å konstruere et problem som ikke eksisterer. Man kan like eller mislike at noen folk er annerledes og rare, og så kan man bare la være å late som at det er viktig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (45 minutter siden):

Hva en person kaller seg har ingenting å gjøre med kjønn.

Det vet jeg?

Vi snakker vel om kjønnsidentitet ikke det biologiske kjønn?

Red Frostraven skrev (45 minutter siden):

Hvilket kjønn vil du tilskrive til, og hvilke pronomen tror du hver av disse fire vil bli benevnt med, og hvilket vil du bruke på dem?

Det er håpløst å nekte å bruke noe navn eller pronomen på noen før man vet hva de har i buksen eller genetikken deres eller kjønnscellene deres.

Transkvinner er kvinner, det vet vi begge to.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal se bort fra det biologiske og fokusere på kjønnsidentitet i slike tilfeller som i garderobe. Da må man vel gjøre det samme med folk som identifiserer seg som en katt også? (fokusere på hva dem identifiserer seg som)

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (11 minutter siden):

At folk har mentale lidelser er åpenbart et samfunnsproblem som man må ta på alvor.

Og hyperkonservativ misinformasjon og propaganda er et av de største årsakene til mentale lidelser.

Menn scorer høyt på selvmordsraten og depresjon? Kan det være at alle de forventningene som hører til det med "å være et ekte mannfolk" ifølge hyperkonservatisme, påfører en altfor stor belastning på menns psyke?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Er folk syke, så er folk syke. Det er vel absolutt ingenting som tyder på at alle som identifiserer seg med utradisjonelle kjønnsuttrykk og identiteter er «sinnsyke». Synes egentlig det bare virker som du leter etter noe å mislike her, og å konstruere et problem som ikke eksisterer. Man kan like eller mislike at noen folk er annerledes og rare, og så kan man bare la være å late som at det er viktig.

Det er ikke slik at alt man diskuterer på forum er veldig viktig. Jeg finner det bare interessant at folk tar dette seriøst og nærmest omtaler det som forskning.

Men det å lure folk til å tro at de har et "angst-kjønn" når de antagelig bare har veldig kraftig angst, det er faktisk veldig  skadelig. Fordi det finnes behandling basert på forskning og mange kan bli helt friske. Men om de blir lurt til å tro at de ER et angst-kjønn, da er det ikke sikkert de søker riktig hjelp. Og det er alvorlig. 

Flere av disse "74 kjønnene" virker å basert på andre sykdommer og diagnoser. Vi vet at selvmordsraten er høy, KAN det være fordi en del ikke får riktig hjelp mon tro?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjønnsidentitet-greia virker delvis å være reelt (noen mennesker født som menn føler seg åpenbart genuint som kvinner og omvendt. Og de bør få riktig hjelp) og delvis være en slags ny religion. En ny svindel der man narrer folk med andre diagnoser inn i menigheten. Hadde det ikke vært for politisk korrekthet tror jeg folk som vanligvis stiller kritiske spørsmål til diverse konspirasjonsteorier, ideologier, religiøse grupperinger hadde stilt noen kritiske spørsmål her også. Men de tørr vel ikke det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (48 minutter siden):

Anerkjenner du at man kan være katt eller hund?

For et fantastisk ikke-svar.

Du mener jo at transpersoner er mentalt syke og nå skriver du at det finnes reelle tilfeller der en mann føler seg som en kvinne eller omvendt. Hvordan skiller du de?

Ingen stråmenn, takk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (33 minutter siden):

Det er ikke slik at alt man diskuterer på forum er veldig viktig. Jeg finner det bare interessant at folk tar dette seriøst og nærmest omtaler det som forskning.

Hvem har omtalt hva som forskning? Jeg henger ikke helt med.

Du har også fremdeles misforstått forskjellen på betydningen av engelske gender og norske kjønn. Jeg synes at det er en forskjell som bør kunne være grei å lære.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (17 minutter siden):

Hvem har omtalt hva som forskning? Jeg henger ikke helt med.

Du har også fremdeles misforstått forskjellen på betydningen av engelske gender og norske kjønn. Jeg synes at det er en forskjell som bør kunne være grei å lære.

Vestre (AP) ble spurt direkte hvor mange kjønn vi har (ikke hvor mange identiteter). Han kunne ikke svare på det. Men vi er enige om at vi har 2 kjønn, så har vi kjønns-identiteter som tydeligvis kan være mye rart? Den listen med 72 identiteter derimot, der man blander kjønnsidentitet med kjente psykiske lidelser finner jeg problematisk og potensielt skadelig. 

At man har tilfeller der en mann føler seg som en kvinne og omvendt har jeg ikke noe problem med og jeg tror på de at det er reelt. At de kan få operasjon betalt av staten etter en grunding prosess av dyktig ekspertise har jeg heller ikke noe problem med.

Støre ble nylig bedt avklare hvor mange kjønn vi har. AP hadde en plan om å innføre et tredje juridiske kjønn, men det er nå fjernet..

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ber-store-avklare-hvor-mange-kjonn-det-finnes/17208387/

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
1 hour ago, DukeNukem3d said:

Men det å lure folk til å tro at de har et "angst-kjønn" når de antagelig bare har veldig kraftig angst, det er faktisk veldig  skadelig. Fordi det finnes behandling basert på forskning og mange kan bli helt friske. Men om de blir lurt til å tro at de ER et angst-kjønn, da er det ikke sikkert de søker riktig hjelp. Og det er alvorlig.

Nå har jeg aldri møtt noen som har kjent seg igjen í denne angst-identiteten (som er veldig til hjelp om man skal drive å mene masse om hva det ér, eller ikke ér), men det burde si seg selv at  det å identifisere seg med denne angst-lidelsen ikke er i konflikt med å også annerkjenne at man lider av angst, tvert imot skulle jeg tro.
Du har heller ikke noe belegg for å hevde at man også dermed er fanget av en av identitetene for alltid, kanskje identifiserer man seg med dette angst-utrykket mens man bearbeider angsten, og så noe helt annet hvis man lærer seg å leve med den på en annen måte.

En fellesnevner for mange transpersoner jeg møter er at spørsmål om identitet er noe de har brukt mye tid på å føle og tenke på, det kan kanskje virke overdrevent for noen som nesten ikke har hatt noe behov for å reflektere rundt egen identitet, men det er ikke dermed sånn at andre prøver å lure på deg identiteter hvor hensikten er å bortprioritere tiltak som bidrar til sunn psykisk helse, dette er en antagelse du drar rett ut av luften, og den holder ikke vann.
For å si det på en annen måte, må du gjerne mene dette er fremmed for deg, og dermed rart, men du kan ikke dermed bare påstå at dette er noe folk lures inn í, og dermed går glipp av vesentlig psykisk helse hjelp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (29 minutter siden):

At man har tilfeller der en mann føler seg som en kvinne og omvendt har jeg ikke noe problem med og jeg tror på de at det er reelt. At de kan få operasjon betalt av staten etter en grunding prosess av dyktig ekspertise har jeg heller ikke noe problem med.

Hvorfor har du da et problem med representasjon av disse personene i spill og andre media? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...