Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (10 minutter siden):

Eller så är bilden en annan. Har for eksempel ikke för mig Rowling har sagt så mye alvarliga saker om transfolk trots att de gör allt för att kansellera henne. Kanske är en överdrivelse av vad man tror folk menar?

Likevel er hun ikke kansellert. Jeg har dog fått med meg at folk har sterke meninger om henne.

fredrik2 skrev (11 minutter siden):

Intressant att du skriver "selv om det teknisk sett ikke er riktig" med tanke på hur manga som i en del sammanhang sier att det er 100% riktig, for eksempel Red Frostraven har jag för mig.

"Teknisk sett ikke riktig" fordi det finnes intersex også. Det finnes bare to typer kjønnsceller, store kjønnsceller for kvinner og små for menn. Det oversettes for mange til at det er bare to biologiske kjønn. Men det finnes alltid avvik i naturen, og intersex personer kan være født med to kjønnsorganer (kvinnelig og mannlig). Man definerer kjønn ved fødsel gjennom å observere kjønnsorganet, men intersex har begge. De har likevel bare en type kjønnscelle, så det er fortsatt binært i den forstand.

Jeg er langt ifra en ekspert på dette så en biolog får arrestere meg om noe er feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, fredrik2 said:

Eller så är bilden en annan. Har for eksempel ikke för mig Rowling har sagt så mye alvarliga saker om transfolk trots att de gör allt för att kansellera henne. Kanske är en överdrivelse av vad man tror folk menar?

Intressant att du skriver "selv om det teknisk sett ikke er riktig" med tanke på hur manga som i en del sammanhang sier att det er 100% riktig, for eksempel Red Frostraven har jag för mig.

Hvis du skal prøve å holde en diskusjon får du vel fokusere på hvilken måte bilden är en annan, fremfor å bare foreslå at det kan være slik, istedet for å bare fritt assosiere videre, jeg har ikke noen interesse i hva du vet eller ikke vet om Harry Potter forfatteren.

Det må være opp til @Red Frostraven å svare for sin kunnskap rundt biologisk kjønn, men sånn umiddelbart synes det som om det blir veldig galt å fremstille det som om hen presenterer et så enkelt svar på det (100% at det kun er to).

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, AlpakkaMafakka said:

Det finnes bare to typer kjønnsceller, store kjønnsceller for kvinner og små for menn. Det oversettes for mange til at det er bare to biologiske kjønn. Men det finnes alltid avvik i naturen, og intersex personer kan være født med to kjønnsorganer (kvinnelig og mannlig). Man definerer kjønn ved fødsel gjennom å observere kjønnsorganet, men intersex har begge. De har likevel bare en type kjønnscelle, så det er fortsatt binært i den forstand.

Jeg er langt ifra en ekspert på dette så en biolog får arrestere meg om noe er feil.

Jeg mener kjønn er en dikotom variabel. Kun to mulige. Intersex - eller det man kalte hermafroditter før - er unntaket som bekrefter regelen. Har dere tenkt på hvor lurt det uttrykket er? Når noe er unntaket, så skjønner man at det avviker fra noe som er en regel. Det fins to kjønn, det skjønner egentlig alle. De edge-casene med intersex er unntakene som bekrefter regelen med to kjønn. Det fins eggceller og sædceller. Ingenting annet, og i hvert fall ikke en mellomting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
51 minutes ago, AlpakkaMafakka said:

Likevel er hun ikke kansellert. Jeg har dog fått med meg at folk har sterke meninger om henne.

Vad er egentligen kanserellering i praktiken? Tycker det lite vel ofta verkar som att om personen ikke sitter inspärrad utan möjlighet till någon form av kommunikation så er den ikke kansellerad når det passar in i narrativet. 

Rowlings har väldigt mye folk mot sig som kritiserar henne men hon kan fremdeles snakke och skriva på x. 

Marilyn Manson har både haft höger och venster siden efter sig av forskjelliga anledningar och de har försökt kansellera han  men han gir fremdeles ut skivor. 

51 minutes ago, AlpakkaMafakka said:

"Teknisk sett ikke riktig" fordi det finnes intersex også. Det finnes bare to typer kjønnsceller, store kjønnsceller for kvinner og små for menn. Det oversettes for mange til at det er bare to biologiske kjønn. Men det finnes alltid avvik i naturen, og intersex personer kan være født med to kjønnsorganer (kvinnelig og mannlig). Man definerer kjønn ved fødsel gjennom å observere kjønnsorganet, men intersex har begge. De har likevel bare en type kjønnscelle, så det er fortsatt binært i den forstand.

Som jag skrev så har jag haft denna diskussionen med folk på forumet som definitivt er på transsiden eller vad man ska si. Jag har också sagt att det ikke er så enkelt med tanke på intersex, men jag har fått höra att det er fel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Danby Choi skrev jo en hel bok på over 300 sider om dette angivelige fenomenet, titulert «Kanseller meg hvis du kan», paradoksalt nok uten å klare å komme med et eneste eksempel på at han hadde blitt utsatt for noen kansellering.

Det er fordi det store flertallet i befolkningen tar avstand til woke og hver gang det blir en stor sak ut av en kansellering så blir de tvunget til å gå tilbake på det. Som maleriet og som nissene på låven.

Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (4 timer siden):

Hun er ikke helt kansellert, men hun har blitt voldsomt angrepet. Også i norske medier synes jeg. Det er spillanmeldere i Norge (!) som nektere å anmelde Harry Potter spill som (jeg tror) hun ikke hadde så mye med å gjøre annet enn merkevaren er hennes...

Hun har etter mitt syn ikke sagt noe galt og fortjener ikke all den dritten hun har fått. Skuespillerne som ble kjente på grunn av henne sine angrep på hun er så ufyselige og utakknemlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...