Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Gargantua skrev (16 minutter siden):

Du kan ikke kalle Ole Asbjørn Ness for en "gærning" eller "ytre høyre"

Jo, det kan jeg selvfølgelig gjøre - med rette.

Ole Asbjørn Ness er et rasshøl som grovt trakasserer meningsmotstandere på internett, sprer falske nyheter og konspirasjonsteorier som typisk har opphav på ytre høyre, og han jobber for det høyreradikale/ytre høyre-nettstedet iNyheter.

Sitat

, bare fordi du er uenig med ham. Han er oppegående og ressurssterk og har en CV som 100% sikkert er mer imponerende enn din. Han er blant annet utdannet siviløkonom og har mottat Tarjei Vesaas' debutantpris. Hva har du oppnådd? Skrevet 43.000 innlegg på diskusjon.no?

Jeg ser ikke hvordan det at jeg er uenig med ham, hva CV-en hans er eller forestillinger du måtte ha om meg eller andre brukere her er relevant hverken for problemstillingen som diskuteres, eller for noen diskusjon her. Rapportert.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gargantua skrev (5 minutter siden):

Kan du definere "ytre høyre" for meg?

Nei, det har ikke noen relevans, man kan vinne Tarjei Vesaas debutantpris være utdannet siviløkonom og fremdeles være ytre høyre. Jeg sier heller ikke at fyren er ytre høyre, det vet jeg ingenting om, men jeg ble heller ikke opplyst via din post. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, skaftetryne32 said:

Nei, det har ikke noen relevans, man kan vinne Tarjei Vesaas debutantpris være utdannet siviløkonom og fremdeles være ytre høyre. Jeg sier heller ikke at fyren er ytre høyre, det vet jeg ingenting om, men jeg ble heller ikke opplyst via din post. 

Igjen spør jeg deg, hva er ytre høyre? Du sier at det jeg skrev ikke utelukker at Ness kan være ytre høyre. Da MÅ du klare å definere hva ytre høyre er.

• Liker 4
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Snikpellik said:

Jo, det kan jeg selvfølgelig gjøre - med rette.

Ole Asbjørn Ness er et rasshøl som grovt trakasserer meningsmotstandere på internett, sprer falske nyheter og konspirasjonsteorier som typisk har opphav på ytre høyre, og han jobber for det høyreradikale/ytre høyre-nettstedet iNyheter.

Jeg ser ikke hvordan det at jeg er uenig med ham, hva CV-en hans er eller forestillinger du måtte ha om meg eller andre brukere her er relevant hverken for problemstillingen som diskuteres, eller for noen diskusjon her. Rapportert.

Har du eksempler på falske nyheter eller konspirasjonsteorier han har spredd?

Jeg tror ingen som er "gærninger" klarer å oppnå det han har oppnådd. Du velger bare å kalle ham "gærning" fordi du er uenig med meningene hans, men klarer ikke å argumentere mot meningene, derfor er det beleilig for deg å kalle ham "gærning". Ad hominem-argumentasjon kalles det. "Ingenting av det Ness sier er korrekt, det kan det ikke være, fordi han jobber for iNyheter." Ikke logisk gyldig argumentasjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (3 minutter siden):

Igjen spør jeg deg, hva er ytre høyre? Du sier at det jeg skrev ikke utelukker at Ness kan være ytre høyre. Da MÅ du klare å definere hva ytre høyre er.

Hva om du heller forklarer meg hvordan det å være siviløkonom og vinner av en Tarjei Vesaas debutantpris, gjør det umulig for denne fyren å være ytre høyre ? Argumentet ditt gir absolutt ingen mening, og ikke på noe vis trenger jeg å definere ytre høyre for deg pga det.    

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, skaftetryne32 said:

Hva om du heller forklarer meg hvordan det å være siviløkonom og vinner av en Tarjei Vesaas debutantpris, gjør det umulig for denne fyren å være ytre høyre ? Argumentet ditt gir absolutt ingen mening, og ikke på noe vis trenger jeg å definere ytre høyre for deg pga det.    

Som jeg trodde, du klarte det ikke. Lett å lire av seg merkelapper, men når du blir bedt om å definere, blir det tungt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 minutt siden):

Som jeg trodde, du klarte det ikke. Lett å lire av seg merkelapper, men når du blir bedt om å definere, blir det tungt.

Jeg har ikke gitt noen merkelapper, en definisjon kan jeg finne med et enkelt google søk, du skjønner det ikke sant ? Men å være en siviløkonom og en debutantpris vinner utelukker absolutt ingenting, det er din påstand, ikke min.

Hvordan mener du at det ha en utdanning og ha vunnet en pris utelukker at mannen er ytre høyre ? Svar meg på dette så skal du få definisjonen din, om det er så viktig for deg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (27 minutter siden):

Har du eksempler på falske nyheter eller konspirasjonsteorier han har spredd?

Jeg tror ingen som er "gærninger" klarer å oppnå det han har oppnådd. Du velger bare å kalle ham "gærning" fordi du er uenig med meningene hans, men klarer ikke å argumentere mot meningene, derfor er det beleilig for deg å kalle ham "gærning". Ad hominem-argumentasjon kalles det. 

Har du ikke hørt podkasten hans, eller der han gjester Asle Tojes podkast og spyr ut russiske propagandanarrativer og konspirasjoner om Ukraina?

Jeg kaller ham dog ikke gærning på grunn av det, men fordi jeg mener han oppfører seg som en gærning på internett, og blant annet stempler meningsmotstandere som "pedo".

Han har for eksempel trakassert Nettavisens Ukraina-spaltist Jørn-Sund Henriksen over lengre tid, etter at de hadde en diskusjon om Putin og Assad. Det er veldig spesielt, og kvalifiserer til både gærning og rasshøl i mine øyne. Jeg synes ikke sånn oppførsel fremstår særlig rasjonelt.

Her er bare noe av det:

image.thumb.png.881f6d0727ef2edef9796c455fd11472.png

image.thumb.png.7a3512c244df3e3f43e1ec9daac3e361.png

image.thumb.png.6295d8a158052ddafa693bcb5635eeb4.png

image.thumb.png.42f0ddaff1ab0e3c8db438659e3fb60c.png

Sitat

"Ingenting av det Ness sier er korrekt, det kan det ikke være, fordi han jobber for iNyheter." Ikke logisk gyldig argumentasjon.

Kan ikke se at jeg har skrevet det, eller kommet med noe argument som en gang ligner den påstanden. Litt av en stråmann.

Er det en spesiell grunn til at du hverken klarer eller ønsker å føre en ærlig diskusjon som vanlige folk?

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, skaftetryne32 said:

Jeg har ikke gitt noen merkelapper, en definisjon kan jeg finne med et enkelt google søk, du skjønner det ikke sant ? Men å være en siviløkonom og en debutantpris vinner utelukker absolutt ingenting, det er din påstand, ikke min.

Hvordan mener du at det ha en utdanning og ha vunnet en pris utelukker at mannen er ytre høyre ? Svar meg på dette så skal du få definisjonen din, om det er så viktig for deg. 

Ikke min oppgave å svare deg på noe som helst. Det var Snikpellik som kom med merkelappene "ytre høyre" og "gærning" og du sa deg enig. Da ber jeg deg om å definere ytre høyre. Det klarer du ikke etter tre oppfordringer. Jeg konstaterer at du prøver å ro deg unna ved å be MEG om noe som helst. Bevisbyrden ligger ikke hos meg, for svarte faen. Den ligger hos dere som slenger ut nedlatende merkelapper mot noen dere er uenige med. Klassisk ad hominem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En veldig, veldig, forkortet beskrivelse av ytre høyre:

En hyperkonservativ ideologi som fokuserer på ultranasjonalisme og etnisk renhet. Et ønske om å forme samfunnet etter en rigid hierarki-pyramide basert på kjønn, legning, etnisitet, religion og økonomisk klasse, der en bestemt gruppe dominerer over de andre.

Et av mange eksempler på konsekvenser av ytre høyre-ideologi, er dehumaniseringen av andre folkegrupper enn "sine egne". Når man ser "sin egen" gruppe som overlegen, begynner man å se andre grupper som mindre verdt. Og derfor blir det lettere å dehumanisere andre grupper.

For eksempel å poste en LEGO-vits om folkemord, fordi "fuck dem, de er fra midtøsten, det er ikke jeg".

Isolert kunne det ogå vært bare en edgy vits. Jeg holdt også på med sånt før i tiden, da jeg var i et fellesskap hvor det omtrent var om å gjøre å "out-edge" hverandre.

Men så baller det på seg med andre ting. Som f.eks å diskret støtte Putin-regimet, og sverte hans kritikere som pedofile. Og da har man ikke lenger isolerte elementer, men et mønster.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Snikpellik said:

Er det en spesiell grunn til at du hverken klarer eller ønsker å føre en ærlig diskusjon som vanlige folk?

Ærlig diskusjon mot noen som kaller meningsmotstandere for "gærninger"? Har du hørt om kaste stein i glasshus? Å påpeke at du benytter deg av tankefeilen ad hominem, fordi du ikke liker Ness, falt deg visst tungt for brystet. "Ingenting av det Ness sier er korrekt, det kan det ikke være, fordi han jobber for iNyheter" er en illustrasjon av hva ad hominem betyr, og alle vet at det var det du mente da du kalt ham gærning og at han jobber for iNyheter. Du lurer ingen med å kaste ut ordet "stråmann". Jeg bruker ikke stråmenn. DU sa han var gærning. Det er ikke en stråmann.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (Akkurat nå):

Ærlig diskusjon mot noen som kaller meningsmotstandere for "gærninger"? Har du hørt om kaste stein i glasshus? Å påpeke at du benytter deg av tankefeilen ad hominem, fordi du ikke liker Ness, falt deg visst tungt for brystet. "Ingenting av det Ness sier er korrekt, det kan det ikke være, fordi han jobber for iNyheter" er en illustrasjon av hva ad hominem betyr, og alle vet at det var det du mente da du kalt ham gærning og at han jobber for iNyheter. Du lurer ingen med å kaste ut ordet "stråmann". Jeg bruker ikke stråmenn. DU sa han var gærning. Det er ikke en stråmann.

Jeg kaller Ness for gærning på grunn av oppførselen hans, deriblant pedo-trakasseringen som vist til i innlegget over. Ikke meningene hans.

Hvis du leser hva du svarer på før du skriver slipper du å kaste bort tid på å finne opp ting jeg skal mene ifølge deg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
3 hours ago, Red Frostraven said:

Hvis du forstår hvordan en tekst fungerer, så er det åpenbart hva som er sitat, og hva som er deres misforståelse.

På spørsmål om han mener Woke er et problem, svarte Raymond Johansen, i 2023:
"Ja det mener jeg. Det spørs hva man legger i begrepet.
Den overdrevne, parodiske varianten er et problem."

Hva tror du han mener med, "det spørs hva man legger i begrepet"..?

Hva tror du han mener med "den parodisk, overdrevne VARIANTEN"..?

Det er det eneste sitatet av hva han sier.
Når det står Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene."

...hva mener du er et sitat i den blokken?

Tror du Raymond Johansen sa:

"Med Woke mener Raymond Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene."

Det er jo en svært rar ting å si.

Mener han at woke er kanselleringskultur og moralsk fordømmelse, uansett hva man legger i begrepet, eller viser han til den parodisk, overdrevne varianten, som han faktisk mener er et problem?

---

Men uansett, har han sagt noe i 2024 eller 2025, etter å ha fått høre litt mer om fenomenet..?
Det er galt å laste noen for å være misinformert i mange år, om de ikke fortsetter å bli lurt.

Hvor hevder Raymond Johansen at han ble feilsitert eller framstilt feil i artikkelen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (12 minutter siden):

Ikke min oppgave å svare deg på noe som helst. Det var Snikpellik som kom med merkelappene "ytre høyre" og "gærning" og du sa deg enig.

Nei det gjorde jeg så absolutt ikke, jeg tror du må lese det jeg skrev en gang til. 

Gargantua skrev (13 minutter siden):

Ikke min oppgave å svare deg på noe som helst.

Nei det er greit, men det sier jo mer enn tusen ord når noen ikke vil svare.

Gargantua skrev (15 minutter siden):

Bevisbyrden ligger ikke hos meg, for svarte faen. Den ligger hos dere som slenger ut nedlatende merkelapper mot noen dere er uenige med. Klassisk ad hominem.

Ja men det har jeg altså ikke gjort, jeg bare sier at en utdannelse og en premie i hylla utelukker ikke at noen er ytre høyre, og det gjør det jo ikke.  

Gargantua skrev (16 minutter siden):

Da ber jeg deg om å definere ytre høyre. Det klarer du ikke etter tre oppfordringer.

Fordi det ikke var relevant for det jeg skrev, og det er det fremdeles ikke. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg kaller Ness for gærning på grunn av oppførselen hans, deriblant pedo-trakasseringen som vist til i innlegget over. Ikke meningene hans.

Hvis du leser hva du svarer på før du skriver slipper du å kaste bort tid på å finne opp ting jeg skal mene ifølge deg.

Han er veldig flink i podcasten sin som nå er en av de største i Norge. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, skaftetryne32 said:

Men å kalle mennesker pedo er jo så ufint som det er mulig å bli, bør ha belegg for en sånn påstand om man bruker den. 

Det synes jeg begge sider bør bli. Men der er venstresiden desidert verst.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, skaftetryne32 said:

Er venstresiden desidert verst på å kalle alminnelige folk pedofile  ? Finnes det noe dokumentasjon på dette ?  

Venstresiden er verst på usakligheter og stemplinger. "Rasist" er nå så utvannet at ingen tar det seriøst lenger. Selv tenker jeg bare "å han er ikke ytre venstre" hvis noen blir kalt rasist. Men det ødelegger jo bare for å oppdage reell rasisme at dere holder på sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
HasuUser skrev (4 minutter siden):

Venstresiden er verst på usakligheter og stemplinger. "Rasist" er nå så utvannet at ingen tar det seriøst lenger. Selv tenker jeg bare "å han er ikke ytre venstre" hvis noen blir kalt rasist. Men det ødelegger jo bare for å oppdage reell rasisme at dere holder på sånn.

Det kan sies om mange ord. Som f.eks mainstream media, kommunist, sosialist, marxist, globalist, elite, etablissement, osv.

Og hvor mange blir faktisk direkte kalt en rasist, i forhold til å få det påpekt at en ytring var rasistisk?

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...