Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

1 hour ago, jjkoggan said:

Faren i denne tilfelle er ikke at du kan hjelpe eller bli assosiert med Putin men at hvis Putin har noe å gjøre med saken så burde man mistenke at det finnes misinformasjon rundt saken.  Da er det fornuftig å bli skeptisk mot informasjonen man får rundt saken.

Förstår inte denna arrogansen och tycker den alltför ofta är helt malplacerad. Så om Putin är emot woke och man själv kommer på något som är emot woke så ska jag vara skeptisk för felinformation men när en massa anonyma personer på internet sier det motsatta då ska man liksom bara tro på dem ... Finns liksom ingen möjlighet att de också fått sin information fra en ekkokammer och är felinformerade. 

När man sen inte är speciellt imponerad av debatt eller kunskaps nivån på de som sitter där på sina höger hästar med sin arrogans blir det bara rart.

Tror också det finns väldigt många som faktiskt ikke håller med allt det arroganta woke folket kommer på utan att för den skull vara i närheten av ekstrem högern sina åsikter eller att de har blivit missinformerade. 

Folk kanske kan börja diskutera saken lite oftare istället för att skrika Putin och Trump? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 hours ago, fredrik2 said:

Det som föregår här är mest en slags meta diskussion där det mesta handlar om woke eksisterar eller ikke, vad woke betyder, vem som har gått på vems agenda, vem som sier vad. 

Det diskuteras väldigt lite om specifika serier eller spel. Når något tas upp kommer alltid rabler och skriver att woke inte finns, red frostraven kommer med ett inlägg om att woke bara är något fra ytre högern, osv. Det som visas ignorerar till stor del.   

Det virker som folk har gitt opp å vise at woke eksisterer i og med at absolutt alle eksemplene folk har kommet dragende med har blitt ettertrykkelig plukket fra hverandre. Det finnes alltid en bedre forklaring enn "woke"

• Liker 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (1 minutt siden):

Det virker som folk har gitt opp å vise at woke eksisterer i og med at absolutt alle eksemplene folk har kommet dragende med har blitt ettertrykkelig plukket fra hverandre. Det finnes alltid en bedre forklaring enn "woke"

Plukket fra hverandre i din egen fantasiverden da, i såfall.

Nei fader, nå siterte jeg trollekontoen..

Endret av Aquatic
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, fredrik2 said:

Er helt absurt at man på något sätt ska associeras med personen som kommer med någon form av propaganda för att man sier något av det samma eller att man ska anses hjälpa den personen. 

Men det är ju inte första gangen det har kommet upp i tråden. 

De aller fleste "argumentene" og "problemene" som trekkes frem er direkte kopier av det som Russland og ytterste høyre i USA pusher som narrativ i et forsøk på å splitte Europa og USA. Så beskyldningene er ikke at dere har lignende meninger, men at dere er nyttige papegøyer i et spill dere åpenbart ikke forstår…

Hadde dere i det minste hatt noen originale tanker og idéer 🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Aquatic said:

Plukket fra hverandre i din egen fantasiverden da, i såfall.

Nei fader, nå siterte jeg trollekontoen..

Jeg gleder meg til å se dine fantastiske og originale eksempler på at woke er et problem i underholdningsindustrien. ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, jjkoggan said:

Faren i denne tilfelle er ikke at du kan hjelpe eller bli assosiert med Putin men at hvis Putin har noe å gjøre med saken så burde man mistenke at det finnes misinformasjon rundt saken.  Da er det fornuftig å bli skeptisk mot informasjonen man får rundt saken.

Jeg mener det er helt klart at det finnes noe underholdning produkter som er dårlig fordi de ikke helt greier å inkludere forskjelllige diverse karakterer på en autentisk måte og at autentiske mangfoldige produkter er noe  selskapene prøver å produsere men jeg finner ingen bevis på at det er en politisk ideologi er årsaken.

@jjkogganDin påstand om misinformasjon er bare en avledning for å unngå selve poenget. Kritikken mot woke handler ikke om hva Putin sier eller ikke sier – det er et forsøk på å rette fokus mot hvordan ideologiske føringer i underholdning skaper problemer. Å påstå at det ikke finnes en ideologisk årsak når selskaper selv skryter av sine DEI-prinsipper, er enten uvitenhet eller bevisst fornektelse. Dette handler om en bransje som prioriterer en ideologi over det publikum faktisk ønsker, og det er det du nekter å forholde deg til.

Jeg føler jeg har presisert dette godt nok hvor idiotisk jeg synes dine Putin-propaganda påstander er.

flere av de største selskapene i verden har selv aktivt fremhevet sine DEI-prinsipper som sentrale for deres strategier:

Disney: De lanserte plattformen 'Reimagine Tomorrow' i 2021, der de spesifikt fokuserer på å forsterke underrepresenterte stemmer i sitt innhold: https://impact.disney.com/impact-stories/diversity-equity-inclusion/disney-launches-digital-destination-to-amplify-underrepresented-voices/

Microsoft: Deres Global Diversity & Inclusion Report fra 2023 viser hvordan de har brukt ti år på å fremme økt representasjon av kvinner og ulike etniske grupper: https://blogs.microsoft.com/blog/2023/11/01/microsofts-2023-diversity-and-inclusion-report-a-decade-of-transparency-commitment-and-progress/

Netflix: De opprettet i 2021 et fond på 100 millioner dollar for å fremme mangfold i produksjoner og støtte underrepresenterte talenter: https://www.engadget.com/netflix-fund-for-creative-equity-diversity-inclusion-shows-films-series-164558067.html

Amazon: I 2022 rapporterte de om sitt arbeid med mangfold og inkludering som en del av selskapets kjerneverdier: https://www.aboutamazon.com/news/workplace/an-update-on-our-diversity-equity-and-inclusion-work-at-amazon

Dette er ikke 'misinformasjon' eller en konspirasjon. Selskapene selv presenterer DEI som en ideologisk tilnærming som påvirker innholdet de produserer. Å ignorere dette fordi det ikke passer ditt narrativ er å fornekte virkeligheten.

@Red FrostravenSamtidig vil jeg nevne at det å avfeie denne kritikken som 'hvite menns misnøye' er en billig taktikk for å unngå en seriøs diskusjon. Blant de som er kritiske til woke-kultur er kvinner, minoriteter og mennesker fra alle bakgrunner, som ganske enkelt ønsker å se historier som føles ekte og engasjerende – ikke påtvingende eller manipulerende.

https://spartanshield.org/40705/opinion/pleasing-the-modern-audience-when-diversity-becomes-forced/

Noen av mine favoritt-filmer er "Alien (1-3)", "187" og "Training Day". Ett annet bevis på at mangfold har vært en ting, lenge før woke-kulturen fantes.

Jeg kan si det igjen og igjen, det handler ikke om at det ikke er hvite menn i filmer, men den systematiske ekskluderingen av dem eller en annen rolle, hvor det må inkluderes en homofil karakter til fordel for å tilpasse det etter en sjekkliste, som dreper den kreative friheten i historier vanlige folk kan relatere til.

Det betyr ikke at man ikke skal ha homofile, fargede, etc i roller lenger. Det hele handler om en balanse for faen, ett fokus på bra fortelling hvor vi kan begynne å bry oss istedenfor å irritere oss over idiotiske DEI regler som igjen woke-kulturen forsvarer.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Praktisk anvendbart begrep.

Delen av woke som ikke er parodisk overdrevet og ikke er et problem, eller den parodiske og overdrevne varianten som ikke finnes eksempler på; kanselleringskultur og strenge regler om hva som er lov til å mene...

...eller mener du kapitalister sitt forsøk på å ansette/selge til andre kundegrupper enn heterofile hvite menn og heterofil maskulin konservativ identitetspolitikk som ikke liker at kapitalister forsøker å appellere til andre kundegrupper...

...eller snakker du om politiske venstre og deres arbeid mot diskriminering som kommer fra konsekvensene av politikken til republikanerene sin kristne hvite menn identitetspolitikk..?

Det er helt forskjellige grupper som woke brukes om, ned null til felles.
Bortsett fra et de regnes som fiender av alternative høyre og i konservativ hvit identitetspolitikk.

Hvit identitetspoliitilk handler ikke om konservatisme eller kristendom, detber ytre og alternativ høyre,.eventuell religion misbrukes av rasisme, og er ikke ekte på noe vis 

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Jojimbo said:

Dette er ikke 'misinformasjon' eller en konspirasjon. Selskapene selv presenterer DEI som en ideologisk tilnærming som påvirker innholdet de produserer. Å ignorere dette fordi det ikke passer ditt narrativ er å fornekte virkeligheten.

Du har ikke fulgt med på verden de siste tyve årene skjønner jeg, Dette er en kapitalistisk tilnærming for å nå ut til større kundegrupper. Jeg har registrert opptil flere ganger at woke og kapitalisme forveksles da. Noe som jo er ganske fornøyelig all den tid det også påstås at woke er venstre-ekstremt :rofl:

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jojimbo skrev (13 minutter siden):

@jjkogganDin påstand om misinformasjon er bare en avledning for å unngå selve poenget. Kritikken mot woke handler ikke om hva Putin sier eller ikke sier – det er et forsøk på å rette fokus mot hvordan ideologiske føringer i underholdning skaper problemer. Å påstå at det ikke finnes en ideologisk årsak når selskaper selv skryter av sine DEI-prinsipper, er enten uvitenhet eller bevisst fornektelse. Dette handler om en bransje som prioriterer en ideologi over det publikum faktisk ønsker, og det er det du nekter å forholde deg til.

Jeg føler jeg har presisert dette godt nok hvor idiotisk jeg synes dine Putin-propaganda påstander er.

flere av de største selskapene i verden har selv aktivt fremhevet sine DEI-prinsipper som sentrale for deres strategier:

Disney: De lanserte plattformen 'Reimagine Tomorrow' i 2021, der de spesifikt fokuserer på å forsterke underrepresenterte stemmer i sitt innhold: https://impact.disney.com/impact-stories/diversity-equity-inclusion/disney-launches-digital-destination-to-amplify-underrepresented-voices/

Microsoft: Deres Global Diversity & Inclusion Report fra 2023 viser hvordan de har brukt ti år på å fremme økt representasjon av kvinner og ulike etniske grupper: https://blogs.microsoft.com/blog/2023/11/01/microsofts-2023-diversity-and-inclusion-report-a-decade-of-transparency-commitment-and-progress/

Netflix: De opprettet i 2021 et fond på 100 millioner dollar for å fremme mangfold i produksjoner og støtte underrepresenterte talenter: https://www.engadget.com/netflix-fund-for-creative-equity-diversity-inclusion-shows-films-series-164558067.html

Amazon: I 2022 rapporterte de om sitt arbeid med mangfold og inkludering som en del av selskapets kjerneverdier: https://www.aboutamazon.com/news/workplace/an-update-on-our-diversity-equity-and-inclusion-work-at-amazon

@Red FrostravenSamtidig vil jeg nevne at det å avfeie denne kritikken som 'hvite menns misnøye' er en billig taktikk for å unngå en seriøs diskusjon. Blant de som er kritiske til woke-kultur er kvinner, minoriteter og mennesker fra alle bakgrunner, som ganske enkelt ønsker å se historier som føles ekte og engasjerende – ikke påtvingende eller manipulerende.

https://spartanshield.org/40705/opinion/pleasing-the-modern-audience-when-diversity-becomes-forced/

Noen av mine favoritt-filmer er "Alien (1-3)", "187" og "Training Day". Ett annet bevis på at mangfold har vært en ting, lenge før woke-kulturen fantes.

Jeg kan si det igjen og igjen, det handler ikke om at det ikke er hvite menn i filmer, men den systematiske ekskluderingen av dem eller en annen rolle, hvor det må inkluderes en homofil karakter til fordel for å tilpasse det etter en sjekkliste, som dreper den kreative friheten i historier vanlige folk kan relatere til.

Det betyr ikke at man ikke skal ha homofile, fargede, etc i roller lenger. Det hele handler om en balanse for faen, ett fokus på bra fortelling hvor vi kan begynne å bry oss istedenfor å irritere oss over idiotiske DEI regler som igjen woke-kulturen forsvarer.

Disse selskapene mener DEI og mangfold helps the bottom line, ellers bruker de ikke tid og resursser på det.  Derfor kapitalisme mye mer enn ideologi 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jojimbo skrev (36 minutter siden):

Nettopp, det handler om å lage gode historier og ha folk som passer inn i rollene. Ikke har blitt tvunget inn rollene for å fylle et eller annet politisk narrativ.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, rabler said:

Du har ikke fulgt med på verden de siste tyve årene skjønner jeg, Dette er en kapitalistisk tilnærming for å nå ut til større kundegrupper. Jeg har registrert opptil flere ganger at woke og kapitalisme forveksles da. Noe som jo er ganske fornøyelig all den tid det også påstås at woke er venstre-ekstremt :rofl:

Så du velger å ignorere realiteten? Kapitalistiske selskaper promoterer DEI-strategier fordi det passer inn i tidsånden og lar dem tjene penger på en ideologi som maskeres som sosialt ansvar. Å påstå at dette kun handler om kapitalisme, uten ideologisk påvirkning, er en barnslig forenkling.

Woke-ideologien har blitt et verktøy for kapitalistisk markedsføring, og det faktum at du finner det «fornøyelig» avslører en nesten komisk uvitenhet om hvordan disse mekanismene fungerer. Dette er ikke en motsetning – det er en perfekt symbiose. Hvis dette er nivået du ønsker å legge debatten på, så kan jeg forstå hvorfor du sliter med å anerkjenne selve problemet. 😆

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Jojimbo said:

Så du velger å ignorere realiteten? Kapitalistiske selskaper promoterer DEI-strategier fordi det passer inn i tidsånden og lar dem tjene penger på en ideologi som maskeres som sosialt ansvar. Å påstå at dette kun handler om kapitalisme, uten ideologisk påvirkning, er en barnslig forenkling.

Woke-ideologien har blitt et verktøy for kapitalistisk markedsføring, og det faktum at du finner det «fornøyelig» avslører en nesten komisk uvitenhet om hvordan disse mekanismene fungerer. Dette er ikke en motsetning – det er en perfekt symbiose. Hvis dette er nivået du ønsker å legge debatten på, så kan jeg forstå hvorfor du sliter med å anerkjenne selve problemet. 😆

Som det har blitt påpekt flere ganger så har dette allerede et navn: wokewashing.

Ingen liker wokewahsing og det er faktisk ikke det det klages over.

Vi vender tilbake til at det fremdeles ikke finnes ett eneste eksempel på at woke i underholdningsbransjen er et problem som ikke kan forklares bedre med andre argumenter enn woke.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, rabler said:

Som det har blitt påpekt flere ganger så har dette allerede et navn: wokewashing.

Ingen liker wokewahsing og det er faktisk ikke det det klages over.

Vi vender tilbake til at det fremdeles ikke finnes ett eneste eksempel på at woke i underholdningsbransjen er et problem som ikke kan forklares bedre med andre argumenter enn woke.

Så du anerkjenner at wokewashing er et problem – det er jo en start. Men la oss være ærlige: Wokewashing kan ikke eksistere uten en underliggende ideologi som setter premissene for hva som skal vaskes. Selskaper bruker DEI og woke som markedsføringsverktøy nettopp fordi denne ideologien har blitt så dominerende at det gir økonomisk gevinst å fremstå som «progressiv».

Du kan ikke påstå at wokewashing er et problem og samtidig ignorere at det er et symptom på en bredere trend i bransjen. Det du kaller «andre argumenter» for problemer med underholdning – som dårlig historiefortelling, tvungen representasjon, eller fokus på politikk over kvalitet – henger alt sammen med denne ideologiske trenden. Publikum merker det, og de reagerer.

Hvis du mener wokewashing er verdt å kritisere, så må du også erkjenne at woke-ideologi, som legger grunnlaget for det, er en del av problemet. Alt annet er ren fornektelse.

Du anerkjenner symptomet, men nekter for sykdommen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jojimbo skrev (2 minutter siden):

Så du anerkjenner at wokewashing er et problem – det er jo en start. Men la oss være ærlige: Wokewashing kan ikke eksistere uten en underliggende ideologi som setter premissene for hva som skal vaskes. Selskaper bruker DEI og woke som markedsføringsverktøy nettopp fordi denne ideologien har blitt så dominerende at det gir økonomisk gevinst å fremstå som «progressiv».

Du kan ikke påstå at wokewashing er et problem og samtidig ignorere at det er et symptom på en bredere trend i bransjen. Det du kaller «andre argumenter» for problemer med underholdning – som dårlig historiefortelling, tvungen representasjon, eller fokus på politikk over kvalitet – henger alt sammen med denne ideologiske trenden. Publikum merker det, og de reagerer.

Hvis du mener wokewashing er verdt å kritisere, så må du også erkjenne at woke-ideologi, som legger grunnlaget for det, er en del av problemet. Alt annet er ren fornektelse.

Du anerkjenner symptomet, men nekter for sykdommen.

Det hjelper ikke et stort selskap til å fremstå som progressiv eller konservativ,  da begrenser man hva som tiltrekker kunder.  Mangfoldige reklamer på andre hånd viser at alle slags folk bruker produktet, ikke bare en type kunde.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Jojimbo said:

Ja huff! Tenkt at noen ønsker et liberalt, inkluderende samfunn. Fy faen ass!

2 minutes ago, Jojimbo said:

Dette er vås. Det henger faktisk ikke sammen i det hele tatt. Dårlig historiefortelling har alltid vært dårlig historiefortelling - helt uavhengig av trender. Og dårlig ledelse har også alltid vært dårlig ledelse. Dette har null med såkalt "woke" å gjøre.

4 minutes ago, Jojimbo said:

Nei. Hva er woke-ideologi? Det er et meningsløst begrep uten innhold.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, jjkoggan said:

Det hjelper ikke et stort selskap til å fremstå som progressiv eller konservativ,  da begrenser man hva som tiltrekker kunder.  Mangfoldige reklamer på andre hånd viser at alle slags folk bruker produktet, ikke bare en type kunde.

Det er utrolig naivt å påstå at dette kun handler om å vise at «alle slags folk bruker produktet». Dette er ren ideologisk agenda forkledd som markedsføring. Publikum gjennomskuer det, og reaksjonene viser tydelig at de er lei av å bli manipulert med tvungen representasjon som går på bekostning av kvalitet og autentisitet.

Å ignorere dette som et problem og redusere kritikken til «mangfoldige reklamer» er ikke bare uintelligent, det er en ansvarsfraskrivelse. Publikum reagerer ikke fordi de hater mangfold, men fordi de hater påtatt, politisk styrt innhold som presser ideologi opp i trynet på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...