Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Jojimbo said:

Hvis du mener at identitetspolitikk ikke har tatt over, hvordan forklarer du da prioriteringen av ideologiske elementer i så mange filmer og spill som oppleves som påtatte av publikum? Publikum reagerer ikke uten grunn – deres misnøye er et tydelig tegn på at fokuset ofte ligger et annet sted enn på kvalitet og historie.

Prøv å se dette uten ideologiske skylapper, rabler – kanskje du da forstår hva publikum faktisk reagerer på.

Det finnes en bitte liten gruppe som tror på dette narrativet. Alle andre klarer helt utmerket å bedømme en film ut fra dens meritter. Den er mer eller minder god eller dårlig helt uavhengig av såkalte "ideologiske elementer".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, rabler said:

Det finnes en bitte liten gruppe som tror på dette narrativet. Alle andre klarer helt utmerket å bedømme en film ut fra dens meritter. Den er mer eller minder god eller dårlig helt uavhengig av såkalte "ideologiske elementer".

Det at du tror dette er en ‘bitteliten gruppe’ viser hvor lite du har fulgt med. Denne gruppen er mye større enn du tror, noe vi ser når spill og filmer flopper, og store selskaper som Disney og Netflix kansellerer serier som oppfattes som woke.

Ironisk nok, som en som liker slikt innhold, er du sannsynligvis blant de første som vil merke disse endringene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Jojimbo skrev (36 minutter siden):

Det blir rett og slett feil å sammenligne anti-woke-kritikk med konspirasjonsteorier som Cultural Marxism eller white-replacement-theory. For meg, og mange andre som er kritiske til woke-ideologi, handler det om å peke på hvordan identitetspolitikk har tatt over for det som burde være fokus – kreativitet, kvalitet og en god historie. Det har ingenting med ekstreme narrativer eller demonisering av minoriteter å gjøre.

Det har samme opprinnelse med samme konspirasjonsteorier i grunn -- og har blitt promotert i denne tråden og andre tråder i kontekst 'woke'...

...fordi de samme aktørene som bragte ordet til Norge også, ofte, engasjerer i andre konspirasjonsteorier som White Replacement eller forestillinger om kulturmarxisme.

Fra Ron DeSantis kamp mot Woke i Florida -- før den første nordmannen på forumet brukte ordet woke:

During a speech in 2022, he went on the offensive against “wokeness,” a “vicious ideology” and a variant of what he called “cultural Marxism.”

“This wokeness is dangerous and we have to defeat it on all fronts,” DeSantis told the Common Sense Society.

“It is, wokeness, a form of cultural Marxism. The goal is to delegitimize the founding of this country. The principles that the founders relied on. Our institutions … our Constitution. To tear basically at the fabric of our society. To replace it with, effectively, left-wing ideology as the founding ethos of America,” DeSantis said.

This year, he’s likewise painted a lot of enemies with the “woke” brush, but has struggled to define it, such as in his commentary on “environmental social governance,” or the “woke ESG agenda,” which he said “devolved into a mechanism to inject political ideology into investment decisions, corporate governance and really just the everyday economy.”

---

Flere deltagere i tråden på anti-woke siden har spredt disse konspirasjonsteoriene, ofte parallelt med pro-Trump narrativer.

Så.
Jeg stiller egentlig ikke spørsmål, jeg forteller hva som ville skjedd om ikke woke slo an som fiendebilde gjennom høyrepopulistisk propaganda.

---

Merk at jeg ikke sier at kvaliteten på underholdning produsert av de absolutt største selskapene ville vært bedre om dere ikke falt for konspirasjonsteorier.

Dere ville kanskje, derimot, være åpne for mer realistiske forklaringer og vært mer åpne for faglig fundert kritikk av mediene -- heller enn oppslukt av konspirasjonsteorier om at politiske venstre, i form av kapitalistiske mega-korporasjoner, saboterer underholdning for å pushe en agenda.

For nei.
De vil ha penger. Det har vært og fortsetter å være målet deres.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Jojimbo said:

Det at du tror dette er en ‘bitteliten gruppe’ viser hvor lite du har fulgt med. Denne gruppen er mye større enn du tror, noe vi ser når spill og filmer flopper, og store selskaper som Disney og Netflix kansellerer serier som oppfattes som woke.

Ironisk nok, som en som liker slikt innhold, er du sannsynligvis blant de første som vil merke disse endringene.

Jeg ser du ikke skjønte hva jeg skrev.

17 minutes ago, rabler said:

Du må gjerne gå rundt og tro at selskapene har "sett lyset" og kansellerer serier pga av at de er woke, men da gjør du ikke annet enn å lure deg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Red Frostraven said:

Det har samme opprinnelse med samme konspirasjonsteorier i grunn -- og har blitt promotert i denne tråden og andre tråder i kontekst 'woke'...

...fordi de samme aktørene som bragte ordet til Norge også, ofte, engasjerer i andre konspirasjonsteorier som White Replacement eller forestillinger om kulturmarxisme.

Fra Ron DeSantis kamp mot Woke i Florida -- før den første nordmannen på forumet brukte ordet woke:

During a speech in 2022, he went on the offensive against “wokeness,” a “vicious ideology” and a variant of what he called “cultural Marxism.”

“This wokeness is dangerous and we have to defeat it on all fronts,” DeSantis told the Common Sense Society.

“It is, wokeness, a form of cultural Marxism. The goal is to delegitimize the founding of this country. The principles that the founders relied on. Our institutions … our Constitution. To tear basically at the fabric of our society. To replace it with, effectively, left-wing ideology as the founding ethos of America,” DeSantis said.

This year, he’s likewise painted a lot of enemies with the “woke” brush, but has struggled to define it, such as in his commentary on “environmental social governance,” or the “woke ESG agenda,” which he said “devolved into a mechanism to inject political ideology into investment decisions, corporate governance and really just the everyday economy.”

---

Flere deltagere i tråden på anti-woke siden har spredt disse konspirasjonsteoriene, ofte parallelt med pro-Trump narrativer.

Så.
Jeg stiller egentlig ikke spørsmål, jeg forteller hva som ville skjedd om ikke woke slo an som fiendebilde.

Å trekke inn cultural Marxism og white replacement som grunnlag for all anti-woke-kritikk er en stråmann. Kritikken handler om hvordan ideologiske føringer påvirker kvaliteten på innhold, ikke om ekstreme teorier. La oss holde oss til sak og ikke avsporinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, rabler said:

Jeg ser du ikke skjønte hva jeg skrev.

Du må gjerne gå rundt og tro at selskapene har "sett lyset" og kansellerer serier pga av at de er woke, men da gjør du ikke annet enn å lure deg selv.

Det er ikke snakk om å ‘se lyset,’ men om å reagere på publikumstall og tilbakemeldinger. Når serier og filmer flopper, og selskaper justerer strategien sin, er det et tydelig tegn på at noe ikke resonnerer. Kanselleringene handler ikke om en åpenbaring, men om hva markedet faktisk etterspør. Det er ikke jeg som lurer meg selv her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Jojimbo said:

Det er ikke snakk om å ‘se lyset,’ men om å reagere på publikumstall og tilbakemeldinger. Når serier og filmer flopper, og selskaper justerer strategien sin, er det et tydelig tegn på at noe ikke resonnerer. Kanselleringene handler ikke om en åpenbaring, men om hva markedet faktisk etterspør. Det er ikke jeg som lurer meg selv her.

Det er ikke på grunn av "woke" at de flopper så det er nok fremdeles du som lurer deg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Jojimbo said:

Kritikken handler om hvordan ideologiske føringer påvirker kvaliteten på innhold, ikke om ekstreme teorier. La oss holde oss til sak og ikke avsporinger.

Anti-woke driver som sagt ikke med kritikk så igjen tar du rett og slett feil.

Folk som driver med faktisk kritikk klarer helt fint å kritisere innholdet uten å snakke om eller nevne woke eller ideologier med ett eneste ord,

• Liker 2
Lenke til kommentar
Jojimbo skrev (46 minutter siden):

Å trekke inn cultural Marxism og white replacement som grunnlag for all anti-woke-kritikk er en stråmann. Kritikken handler om hvordan ideologiske føringer påvirker kvaliteten på innhold, ikke om ekstreme teorier. La oss holde oss til sak og ikke avsporinger.

Det er høyst relevant for tråden jeg diskuterte med brukeren i innlegget jeg opprinnelig svarte på.

Det meste av kritikken mot hva som kalles woke som er legitim kritikk av kvalitet behøver man ikke å bruke ordet woke på.

Om man er sår over at karakterer har feil hudfarge, så er det et problem med autentisitet og representasjon, ikke woke;
Alle kan synes det er trist at en farget eller hvit karakter eller en karakter med rødt hår eller blondt hår erstattes av noen med annet melanininnhold i hud eller hår.

---

Men det meste man har problemer med er skriving, regissering/manus og storyline.
Som skyldes årsaker som absolutt ikke bør tilskrives noen politisk ideologi -- da alle skriver med et utgangspunkt av egne tanker og erfaringer.
Folk med mer erfaring, eller som er gode på å skrive selvstendig, er betydelig mye flinkere til å distansere seg fra seg selv i det de skriver, selv om plottet gjerne beviser deres ideologi riktig til slutt eller beviser ondskapen med hva de ønsker å rette fokus på som problematisk.

Derfor, i seriøs kritikk, så nevnes ikke woke i kritikk av filmer, serier eller bøker.
I 100 av 100 seriøse anmeldelser, så hører man ikke ordet woke bli brukt, fordi det ikke er relevant for problemet med boken, serien eller filmen, noensinne.
Motbevis meg gjerne her.

Som man gjerne så på Game of Thrones -- da D&D måtte skrive selvstendig uten betydelig kildemateriale for første gang.
De var rette menn til jobben om de hadde hatt kildemateriale, men ikke til å skrive selvstendig.

Nøyaktig samme problem har ødelagt mye av Rings of Power:
De hadde ingen praktisk anlegg å bygge historien på, i motsetning til Hobbiten og Ringenes Herre.
Tolkien sine arvinger ønsket også et større fokus på Tolkien sin katolske etikk i serien, som er grunnen til at vi har orke-barn:
De ble ikke født onde, som de mente det var viktig å få frem -- at hver og en av dem ble født uskyldige, men velger ondskap -- slik at man i god katolsk tro kan slakte dem fordi de har valgt ondskap.
Tolkien sine arvinger og deres katolske tro er altså noe av grunnen til at de anklages for å være woke:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tolkien's_moral_dilemma

---

Grunnen til at folk som ikke skulle hatt jobber får dem er at ledelsen for større selskaper ikke har evnene til å ansette riktige personer i riktige roller.
Som har vært et økende problem i musikkindustrien, spillindustrien, filmindustrien, serieindustrien:

Det at et selskap blir større og større og kjøper til seg rettigheter betyr ikke at de har kompetansen som kreves for å produsere noe bra ut av rettighetene.
Det betyr bare at de har inntektsstrømmene som kreves for å kjøpe intellektuell eiendom, og planer om å bruke denne til å tjene mer penger.

Som jo er et onde som følger kapitalisme, ikke politiske venstre.
En mer rasjonell tilnærming til å sørge for økt kvalitet hadde vært kritikk av at selskaper som ikke lengre ledes av kunstneriske talenter -- men pleide å være det -- kjøper opp rettigheter til intellektuell eiendom og forsøker å melke forbrukerene som er fans av disse og tiltrekke seg nye kundegrupper og kapre nye markedsandeler i andre land, fundert på etablerte merkevarenavn som Star Wars, Lord of the Rings, Diablo, et cetera.

Det er smått utrolig at dere anklager politiske venstre for å være skyld i dette.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Seerne flykter fra woke, velgerne flykter fra woke. pga woke så klarte ikke demokratene å slå Trump en gang.

Det jeg synes er så tragikomisk med hele greia, er at "woke" er et såpass stort problem for enkelte at det er DET  standpunktet de vil risikere at verden går opp i flammer over! 😂

"Ånei, noen slapp ut et spill/film/whatever som inneholder DEI, faen, its time to let the mofo world burn!"

/s

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, rabler said:

Det er ikke på grunn av "woke" at de flopper så det er nok fremdeles du som lurer deg selv.

Vi to ser ut til å stå fast i denne diskusjonen, der du avfeier alt som ikke passer inn i din oppfatning, mens jeg mener publikums reaksjoner taler for seg selv. Jeg har presentert mine poenger, men vi kommer tydeligvis ikke til å enes om dette, særlig når du velger å være selektiv i hvordan du tolker og trekker frem konteksten i mine svar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, rabler said:

Anti-woke driver som sagt ikke med kritikk så igjen tar du rett og slett feil.

Folk som driver med faktisk kritikk klarer helt fint å kritisere innholdet uten å snakke om eller nevne woke eller ideologier med ett eneste ord,

Jeg er nysgjerrig på hvor du setter grensen mellom kritikk og det du kaller hatefullt. Å diskutere woke-innhold, inkludert DEI-prinsipper, handler om hvordan dette påvirker kvaliteten på filmer, spill og serier – ikke om å hate noen. Hvis du mener mine argumenter er hatefulle og ikke kritikk, er jeg åpen for at du peker på hvor det skulle være tilfelle. Kritikk bør kunne skje uten at man automatisk blir avfeid som ‘anti’ noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jojimbo skrev (2 minutter siden):

Jeg er nysgjerrig på hvor du setter grensen mellom kritikk og det du kaller hatefullt. Å diskutere woke-innhold, inkludert DEI-prinsipper, handler om hvordan dette påvirker kvaliteten på filmer, spill og serier – ikke om å hate noen. Hvis du mener mine argumenter er hatefulle og ikke kritikk, er jeg åpen for at du peker på hvor det skulle være tilfelle. Kritikk bør kunne skje uten at man automatisk blir avfeid som ‘anti’ noe.

Altså.
Hvilke kilder har du brukt for å komme frem til forståelsen du har av situasjonen -- og da spesielt, hvor fra er forståelsen din om at DEI er woke?

• Liker 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Red Frostraven said:

Det er høyst relevant for tråden jeg diskuterte med brukeren i innlegget jeg opprinnelig svarte på.

Det meste av kritikken mot hva som kalles woke som er legitim kritikk av kvalitet behøver man ikke å bruke ordet woke på.

Om man er sår over at karakterer har feil hudfarge, så er det et problem med autentisitet og representasjon, ikke woke;
Alle kan synes det er trist at en farget eller hvit karakter eller en karakter med rødt hår eller blondt hår erstattes av noen med annet melanininnhold i hud eller hår.

---

Men det meste man har problemer med er skriving, regissering/manus og storyline.
Som skyldes årsaker som absolutt ikke bør tilskrives noen politisk ideologi -- da alle skriver med et utgangspunkt av egne tanker og erfaringer.
Folk med mer erfaring, eller som er gode på å skrive selvstendig, er betydelig mye flinkere til å distansere seg fra seg selv i det de skriver, selv om plottet gjerne beviser deres ideologi riktig til slutt eller beviser ondskapen med hva de ønsker å rette fokus på som problematisk.

Derfor, i seriøs kritikk, så nevnes ikke woke i kritikk av filmer, serier eller bøker.
I 100 av 100 seriøse anmeldelser, så hører man ikke ordet woke bli brukt, fordi det ikke er relevant for problemet med boken, serien eller filmen, noensinne.
Motbevis meg gjerne her.

Som man gjerne så på Game of Thrones -- da D&D måtte skrive selvstendig uten betydelig kildemateriale for første gang.
De var rette menn til jobben om de hadde hatt kildemateriale, men ikke til å skrive selvstendig.

Nøyaktig samme problem har ødelagt mye av Rings of Power:
De hadde ingen praktisk anlegg å bygge historien på, i motsetning til Hobbiten og Ringenes Herre.
Tolkien sine arvinger ønsket også et større fokus på Tolkien sin katolske etikk i serien, som er grunnen til at vi har orke-barn:
De ble ikke født onde, som de mente det var viktig å få frem -- at hver og en av dem ble født uskyldige, men velger ondskap -- slik at man i god katolsk tro kan slakte dem fordi de har valgt ondskap.
Tolkien sine arvinger og deres katolske tro er altså noe av grunnen til at de anklages for å være woke:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tolkien's_moral_dilemma

---

Grunnen til at folk som ikke skulle hatt jobber får dem er at ledelsen for større selskaper ikke har evnene til å ansette riktige personer i riktige roller.
Som har vært et økende problem i musikkindustrien, spillindustrien, filmindustrien, serieindustrien:

Det at et selskap blir større og større og kjøper til seg rettigheter betyr ikke at de har kompetansen som kreves for å produsere noe bra ut av rettighetene.
Det betyr bare at de har inntektsstrømmene som kreves for å kjøpe intellektuell eiendom, og planer om å bruke denne til å tjene mer penger.

Som jo er et onde som følger kapitalisme, ikke politiske venstre.
En mer rasjonell tilnærming til å sørge for økt kvalitet hadde vært kritikk av at selskaper som ikke lengre ledes av kunstneriske talenter -- men pleide å være det -- kjøper opp rettigheter til intellektuell eiendom og forsøker å melke forbrukerene som er fans av disse og tiltrekke seg nye kundegrupper og kapre nye markedsandeler i andre land.

Det er smått utrolig at dere anklager politiske venstre for å være skyld i dette.

Det er ingen tvil om at woke-kulturen har opphav i verdier og ideer som stammer fra politisk venstre, som et sterkt fokus på sosial rettferdighet, mangfold og inkludering. Dette er ideer som mange opprinnelig støtter, men problemet oppstår når de blir for ekstreme eller påtvungne. Det er heller ikke til å komme fra at venstresiden, både kulturelt og politisk, har vært en pådriver for denne utviklingen, selv om det selvfølgelig ikke gjelder alle på venstresiden.

Når jeg kritiserer woke, handler det ikke om å avvise venstresidens verdier fullstendig, men å peke på hvordan disse verdiene i noen tilfeller har blitt tatt for langt. Resultatet er at innhold og kreativitet kan lide under det, fordi fokuset skifter fra kvalitet og historiefortelling til ideologisk signalering. Dette er ikke en svart-hvitt kritikk av venstresiden som helhet, men en påminnelse om at også ideologier trenger balanse og refleksjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Red Frostraven said:

Altså.
Hvilke kilder har du brukt for å komme frem til forståelsen du har av situasjonen -- og da spesielt, hvor fra er forståelsen din om at DEI er woke?

For meg er DEI (Diversity, Equity, and Inclusion) en del av det som ofte omtales som woke, fordi det handler om å implementere politiske eller ideologiske prinsipper i måten man strukturerer organisasjoner og innhold. Dette er ikke nødvendigvis negativt, men det blir problematisk når det overskygger andre viktige faktorer som kvalitet og autentisitet.

Når det gjelder kilder, bygger jeg min forståelse på publikumsreaksjoner, analyser fra industrien, og egne observasjoner av hvordan DEI ofte blir brukt som retningslinje i stedet for å fokusere på hva som faktisk skaper gode opplevelser. Men nå er jeg nysgjerrig: Hvordan definerer du DEI, og hvorfor mener du det ikke kan være en del av woke-begrepet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (21 minutter siden):

Det jeg synes er så tragikomisk med hele greia, er at "woke" er et såpass stort problem for enkelte at det er DET  standpunktet de vil risikere at verden går opp i flammer over! 😂

"Ånei, noen slapp ut et spill/film/whatever som inneholder DEI, faen, its time to let the mofo world burn!"

/s

Det er litt spesielt, men som Sam Harris var inne på. Venstresiden (demokratene) har latt de mest ekstreme innen woke/transaktivisme/identitetspolitikk få fullt gjennomslag for sitt syn. Noe av det første Biden signerte på som president var at menn som føler seg som kvinner skal ha rett til å bruke dametoalett og damegarderobe. Mens det tok 2.5 år før de gjorde noe med grensekrisen sin.

Hvis de hadde latt nogenlunde oppegående folk få legge føringen for den politikken og fått det til å handle mer om å bekjempe transhat så hadde dette aldri vært noe problem. Når det blir fremstilt som verdens mest naturlige ting at folk som mer eller mindre er biologiske menn skal vinne seg frem til OL-gull i boksing så tar selvsagt folk flest avstand til denne aktivismen og denne bevegelsen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Duriello said:

/s

Når woke i spill er en bred trend i motsetning til hva folk vil ha så kan det gå utover spillglede og filmopplevelse, ikke vanskelig å forstå. Verden brenner ikke fordi en film er dårlig, men færre vil se den, og det er jo destruktivt om bransjene vil fortsette trenden.

Folket forteller bare hvilken retningslinje de vil ha, og da mener de at woke er ut.

Lenke til kommentar
Jojimbo skrev (35 minutter siden):

Men nå er jeg nysgjerrig: Hvordan definerer du DEI, og hvorfor mener du det ikke kan være en del av woke-begrepet?

Hva er din personlige definisjon av woke da?

DEI er jo åpenbart totalt urelatert 'kanselleringskultur og strenge regler for hva det er lov å mene'.

Det er også like åpenbart urelatert politiske venstre -- all den tid det er kapitalistene som driver praksisen i selskapene som oftest kritiseres, på grunn av at de tar til seg DEI grunnet forskningsbaserte data:
https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Featured Insights/Diversity and Inclusion/Diversity wins How inclusion matters/Diversity-wins-How-inclusion-matters-vF.pdf

...samtidig som at de også opplever at minoriteter konsumerer mer TV og filmer, som gruppe, enn hvite konsumenter, og opplever at de stiller krav til representasjon for å konsumere:
https://www.nbcnews.com/news/nbcblk/black-audiences-consume-media-tv-group-want-better-representation-rcna138423

...de vil ha grønne penger, og det er grunnen til alt sammen.

Inkludert at de pøser ut søppel etter å ha kjøpt opp rettighetene til ting du har et forhold til.
Målet er å selge søppelet fundert på lojaliteten til kundene i etablert merkevare, og så kjøpe nye rettigheter for pengene.

At du gir dem muligheten til å beklage praksisen sin om de lover å slutte å være noe de aldri har vært gir dem bare to muligheter til å lur deg, eller to muligheter til å faktisk produsere noe av kvalitet.

For målet deres er jo ikke å produsere søppel, de har bare ikke ledelse som er kompetent til å garantere at et produkt blir bra, som ikke har innsikten til å stoppe eller endre prosessen om det går galt, på et tidlig tidspunkt.

Endret av Red Frostraven
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Jojimbo said:

Jeg mener at dine argumenter er verdiløse da det du "kritiserer" ikke eksisterer på den måten du tror.

Hva jeg mener med hatefull er grunnlaget og motoren for anti-woke. Det er online hatkampanjer mot utviklere og selskap, reviewbombing av spill og filmer/serier de aldri har spilt/sett og aldri kommer til å spille/se og generell mobbementalitet.

Det kan på ingen måte ansees som kritikk da det nesten helt uten unntak bygger på løgner og overdrivelser.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Jojimbo said:

Når woke i spill er en bred trend i motsetning til hva folk vil ha så kan det gå utover spillglede og filmopplevelse, ikke vanskelig å forstå. Verden brenner ikke fordi en film er dårlig, men færre vil se den, og det er jo destruktivt om bransjene vil fortsette trenden.

Folket forteller bare hvilken retningslinje de vil ha, og da mener de at woke er ut.

"Woke" i spill er ikke en bred trend.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...