fokkeslasken Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden rabler skrev (51 minutter siden): Fordi anti-woke er i ferd med å ødelegge underholdningsindustrien. All den negative støyen gjør at selskapene blir skuddredd og tar færre sjanser. Det legger en demper på risikoviljen og på den kreative friheten de som lager spill trenger for å lage gode spill og filmer. Vi går mot et tiår i en kreativ ørken. På grunn av anti-woke og idiotene som hyler og skriker og forsøker å kansellere alt og alle de ikke liker. Når kom egentlig den forrige nye spillverdenen eller filmverdenen? 2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden rabler skrev (43 minutter siden): Hvor kan jeg kjøpe brillene man trenger for å se dette? Dette er ikke noe jeg har lagt merke til. Jeg mistenker at dette er et godt eksempel på confirmation bias. At du ikke merker de du har er vel noe av problemet. 2 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Atib Azzad skrev (2 timer siden): Ingen hvite mannlige helter å se. Sad! Marvel har vært noenlunde tro mot historiske tegneseriefigurer som siden er filmatisert. Med Disney er det helt motsatt - der er historieforfalskningen massiv. Hvite karakterer byttes ut med mer "moderne" fargede erstatninger. I hele film, serie og reklamebransjen er det slik - unaturlig mangfold på vestliges bekostning. Ikke i noen andre kulturer bedriver de slik kulturell selvutslettelse. Og vi snakker om den desidert mest suksessrike kulturen som "noen" vil til livs. Endret 2 timer siden av Neptun1 2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden PgUp skrev (3 timer siden): Skjønte heller lite av dette, hva snakker du om konkret her? I hvilken verden er kvinner aldri dumme og taper aldri en krangel? Hva mener du med at alt er identitet basert? Ikke i den underholdningen jeg ser på ihvertfall. Og ingen jeg kjenner har pratet om dette heller. Så det må være bare noe ytre høyre ser. Ytre høyre. Jaja... Så hvis du ikke ser på det da finnes det ikke? 2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Atib Azzad skrev (2 timer siden): Ingen hvite mannlige helter å se. Sad! Hvilke av de ble skapt etter at Disney overtok? 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 5 minutes ago, fokkeslasken said: Hvilke av de ble skapt etter at Disney overtok? Påstanden var at Hvite menn er nesten utelukkende den onde eller dumme, ikke at Disney er skaperen av Marvel-figurene som motsier påstanden din. 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Atib Azzad skrev (2 minutter siden): Påstanden var at Hvite menn er nesten utelukkende den onde eller dumme, ikke at Disney er skaperen av Marvel-figurene som motsier påstanden din. Jeg tok det for gitt at det var klart at man ikke snakker om de som ble laget før man begynte å bli høylydte om det som et problem. Du kunne jo likegjerne ha skiltet med Roger Moore som James Bond da, og sagt at du fant en hvit mann som ikke var skurk. Noe jeg regner med du skjønte fra begynnelsen at ikke vedrørte problemet man snakker om her, for så vidt meg bekjent er det ingen som påstår at alt som er gjort i underholdningsindustrien før dette har blitt fjernet. 2 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 52 minutes ago, fokkeslasken said: Akkurat dette identitetsfokuset er jo problemet. Ja det er et problem. Høyresidens enorme fokus på idiotisk identiteskpolitikk er faktisk et problem. Det er egentlig veldig lett gjennomskuelig så det er ganske irriterende at så mange faller for dette våset. Men folk ser det de ønsker å se og confirmation bias er en enkelt felle å gå i. 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 18 minutes ago, Neptun1 said: I hele film, serie og reklamebransjen er det slik - unaturlig mangfold på vestliges bekostning. Ikke i noen andre kulturer bedriver de slik kulturell selvutslettelse. Og vi snakker om den desidert mest suksessrike kulturen som "noen" vil til livs. USA som produserer disse produktene består av 53% ikke-hvite, hvordan er det unaturlig mangfold dersom man forsøker å gjenspeile dette? Ikke at de lykkes forøvrig: 3 minutes ago, fokkeslasken said: Jeg tok det for gitt at det var klart at man ikke snakker om de som ble laget før man begynte å bli høylydte om det som et problem. Du kunne jo likegjerne ha skiltet med Roger Moore som James Bond da, og sagt at du fant en hvit mann som ikke var skurk. Noe jeg regner med du skjønte fra begynnelsen at ikke vedrørte problemet man snakker om her, for så vidt meg bekjent er det ingen som påstår at alt som er gjort i underholdningsindustrien før dette har blitt fjernet. Jeg var ikke klar over at 2019 var så lenge siden at det like gjerne kunne vært 1973. Eller at det finnes belegg for å mene man må tilbake til Bond-filmene for å finne ikke-hvite skurker, men ja, det er kanskje rart at man ikke kunne finne noen med latinsk bakgrunn til å spille Bane, eller asiatisk til Ras Al Ghul,wops! Der var det også en hvit helt, men det er kanskje også for lenge siden til å telles. Underrepresentering i Hollywood har uansett vært problematisert før 2023 (#oscarssowhite er vel fra 2016?), naturlig nok, siden man hindres tilgang til arbeid på bakgrunn av å være ikke-hvit. Du regner med at folk ikke forstår det refereres til nazistenes bokbranner når man nevner årstall, tyskland, og brennende bøker, men antar jeg vet vet når startskuddet for denne woke agendaen hvor man fjernet hvite helter fra filmer ér? Det kan jo ikke være 2023 heller, jeg mener Guardians of the Galaxy 3, Fast X, Mission Impossible, John Wick, Indiana Jones, Ant man (Jeg vet ikke om Mario teller som en ikke-hvit helt når han er spilt av Chris Pratt). Vanskelig å bli klok på hva du mener er allmennkunnskap. 1 Lenke til kommentar
Jojimbo Skrevet 16 minutter siden Del Skrevet 16 minutter siden 9 hours ago, mandodiao said: Jeg skjønner, takk for svar. Men tenker du woke-ideologi vil bli regulert av noen slags autoritet, eller er det bare markedskreftene som regulerer de med publikum sin manglende interesse? Trender som det snakkes om, er jo ofte reaksjon/mot-reaksjon. Som i politikken, så skifter demokratier på hvilke regjeringer som sitter. Og ellers at ungdomer går i bølger på hva eller hvem som er kult. I såfall, sett at det ikke er noe konspiratorisk ideologi som styrer i kulissene, så går jo trendene sin gang som du sier. Og man vil bytte på tur om hvem som føler seg minst sett/hørt. Takk for litt mer saklige svar. Jeg tror ikke woke-ideologi vil bli regulert av noen autoritet i tradisjonell forstand – det er nok markedskreftene og publikums preferanser som vil spille den største rollen her. Som du sier, trender går ofte i bølger, og vi ser allerede reaksjoner mot det som oppleves som påtvungne ideologier i underholdning. Det jeg mener med woke-ideologi er ikke nødvendigvis en ‘konspiratorisk ideologi,’ men heller et sett av normer og verdier som har fått en sterk plass i visse deler av samfunnet, spesielt i underholdning. Disse verdiene kan noen ganger føles mer som en tvang enn som en organisk del av historiefortelling, og det er her friksjonen oppstår. Når publikum opplever at deres stemmer ikke blir hørt, reagerer de med lommeboka – og det er her endringene begynner. Jeg er enig i at slike trender kan være del av naturlige sykluser, men de blir forsterket av hvordan vi kommuniserer i dag, spesielt gjennom sosiale medier og rask opinionsdannelse. Det interessante blir å se hvordan selskapene navigerer dette fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå