Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

25 minutes ago, fokkeslasken said:

Ikke sant..
Du må gjerne beskrive det som pepper når artikkelforfatteren spør seg:

Perhaps it is time to think before we next applaud “cripping up”. Disabled people’s lives are more than something for non-disabled actors to play at.

Jeg forstår ikke hva du mener når du beskriver det som vanskelig for meningmann å vite når man kan kreve autensitet, for du som tilskuer kan egentlig ikke kreve noe som helst.

Disse eksemplene har det til felles at de søker å gi arbeidsmuligheter til marginaliserte grupper, det finnes ikke noe etablert regelverk for hvordan en gitt produksjon skal forholde seg til såkalt autensitet, at en serie lar en svart kvinne gestalte en fiktiv karakter, har temmelig lite å gjøre med at Frances Ryan skriver et inlegg hvor hun spør seg om ikke karakterer med funksjonsnedsettelse bør spilles av mennesker med funksjonsnedsettelse.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 hours ago, fokkeslasken said:

Var det ikke en skuespiller som fikk pepper fordi han spilte en invalid også? Man skulle bruke en faktisk invalid, var visst argumentet. Ikke rart det blir vanskelig for folk å vite når man kan kreve autensitet.

Er vel inte så vansklig egentligen.

Minoritetsroller ska alltid spelas av rätt minoritet. 

Minoriteter kan spela alla majoritets roller. 

Men det er klart att det verkar vara lite oklart med invalida og kort vokste. Verkar ikke som de har samma minorits status.

Hade sikkert blivit en spännande film inspelning hvis man hade haft en autist på rätt nivå som skådespelare i rainman som artikeln föreslår ... 

Personligen tycker jag det är rart att man har lite vel forskjelliga syn på vem som ska spela vem. En vit kvinnlig medicin man i en stam i kongo hade nog inte tolereras helt oberoende av hur påhittad serien hade varit men en svart kvinnlig vikinga jarl bör man helst inte ens kommentera (eller en svart engelsk dronning).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, fokkeslasken said:

I vikingtiden, eller i en fiktiv historie om vikingtiden. Jeg begynner seriøst å lure på om du vet forskjellen.

Begge deler er helt greit. Vi vet at vikingene på ingen måte var verken rasister eller monokulturelle så en farget vikginhøvding er ikke umulig. Lite trolig, men ikke umulig.

 

Endret av rabler
  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 timer siden):

Er vel inte så vansklig egentligen.

Minoritetsroller ska alltid spelas av rätt minoritet. 

Minoriteter kan spela alla majoritets roller. 

Men det er klart att det verkar vara lite oklart med invalida og kort vokste. Verkar ikke som de har samma minorits status.

Hade sikkert blivit en spännande film inspelning hvis man hade haft en autist på rätt nivå som skådespelare i rainman som artikeln föreslår ... 

Personligen tycker jag det är rart att man har lite vel forskjelliga syn på vem som ska spela vem. En vit kvinnlig medicin man i en stam i kongo hade nog inte tolereras helt oberoende av hur påhittad serien hade varit men en svart kvinnlig vikinga jarl bör man helst inte ens kommentera (eller en svart engelsk dronning).

Personiig synes jeg det er rart at folk ser ingen forskjell mellom en slave som spiller en slaveier og en slaveier som spiller en slave særlig når etterkommere av slaver erfarer forskjellbehandling idag av etterkommere av folk som støttet slaveri og en del som er etterkommere av slaveiere.  

Jeg kan tenke meg at mange nordmenn i 1955 ikke ville mene at det er like bra hvis en nordman spiller en Nazi som en Nazi spiller en nordman, særlig hvis Naziene okkupert Norge enda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, jjkoggan said:

Personiig synes jeg det er rart at folk ser ingen forskjell mellom en slave som spiller en slaveier og en slaveier som spiller en slave særlig når etterkommere av slaver erfarer forskjellbehandling idag av etterkommere av folk som støttet slaveri og en del som er etterkommere av slaveiere.  

Jeg kan tenke meg at mange nordmenn i 1955 ikke ville mene at det er like bra hvis en nordman spiller en Nazi som en Nazi spiller en nordman, særlig hvis Naziene okkupert Norge enda.

Har inget minne av att jag skrev noe om slaver eller nazister i mitt inlägg? Inte ens om vilka som spelade i filmer 1955. Däremot har jag för mig att jag nämde vikingar, dronningar och medisin män fra Kongo 

Tycker fremdeles att det skulle vara bra med ett av två möjligheter. 

Colorblind casting som gäller alla. 

Alla spelar sin egen rase, etnisitet, kön etc.

Tycker vel alvarligt talat också att det skulle vara lika rart med en film som handlar om amerikansk slaveri där slaveieren er svart som att slavarna är vita. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (13 minutter siden):

Har inget minne av att jag skrev noe om slaver eller nazister i mitt inlägg? Inte ens om vilka som spelade i filmer 1955. Däremot har jag för mig att jag nämde vikingar, dronningar och medisin män fra Kongo 

Tycker fremdeles att det skulle vara bra med ett av två möjligheter. 

Colorblind casting som gäller alla. 

Alla spelar sin egen rase, etnisitet, kön etc.

Tycker vel alvarligt talat också att det skulle vara lika rart med en film som handlar om amerikansk slaveri där slaveieren er svart som att slavarna är vita. 

 

Du forstår ikke at det ikke er rettferdig å sette likhetstegn mellom grupper som har blitt ekskludert og grupper som har ekskludert dem og som fortsetter  idag til noe grad.  Det gjør det ikke en two way street .

  • Liker 4
Lenke til kommentar
47 minutes ago, fredrik2 said:

Har inget minne av att jag skrev noe om slaver eller nazister i mitt inlägg? Inte ens om vilka som spelade i filmer 1955. Däremot har jag för mig att jag nämde vikingar, dronningar och medisin män fra Kongo 

Tycker fremdeles att det skulle vara bra med ett av två möjligheter. 

Colorblind casting som gäller alla. 

Alla spelar sin egen rase, etnisitet, kön etc.

Tycker vel alvarligt talat också att det skulle vara lika rart med en film som handlar om amerikansk slaveri där slaveieren er svart som att slavarna är vita. 

 

Enkle løsninger for enkle sjeler. Svart hvitt. Enten eller. Alle eller ingen.

Det er ikke slik verden virker. Kontekst betyr noe. Det samme gjør historie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (10 timer siden):

Det var hvite slaver også. Men å lage en film om bomullsplantasje med en mørkhudet slavedriver og hvite slaver som ble pisket rundt uten noen videre forklaring ville kanskje oppleves som litt forvirrende?

Det var europeiske slaver i Nord-Afrika som ble tatt til fange av pirater. Ikke akkurat bomullsplantasjer der; det var snakk om slaver i palassene. Vet ikke om det er laget så mange filmer og serier om det, men dokumentarer finnes.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...