Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

1 minute ago, DukeNukem3d said:

Jeg tror ikke noe på at det finnes strukturell rasisme i gode vestlige demokratier, men jeg tror på at det finnes en god del rasister. Og at de absolutt ikke burde jobbe i f.eks politiet.

Det er mulig du utelukker USA når du bruker beskrivelsen gode vestlige demokratier, men spørsmålet er jo hvordan du vil forklare de sosioøkonomiske ujevnhetene som følger med afro-bakgrunn i USA, hvis du ikke kan benytte deg av forklaringsmodeller som går langs strukturer?
Blir det ikke urovekkende mange inviduelle rasister?

Quote

Hvis man tror at hele samfunnet er basert på strukturell rasisme og at eksempler på dette er historiske malerier som "skjønnmaler kolonismen" og "vi ler av nissene på låven fordi Ernst Øvind Tvedt er mørk i ansiktet". Så forstår jeg jo at woke er viktig for de med dette verdensbildet.

Man behøver ikke å tro hele samfunnet er basert på strukturell rasisme, dersom man bruker denne beskrivelsen i en analyse..

Eksempler på strukturell rasisme er heller ikke nødvendigvis Leiv Erikssons kolonialistiske maleri, eller blackface uten at det var ment å inngå i tradisjonen blackface.
...Eller det kan kanskje være det, men det får være din oppgave å peke på sammenhengen og foreslå en analyse, jeg forstår ikke helt hva du postulerer.

Jeg kan fint forstå at nasjonalgalleriet ikke har noe behov for å vise frem dette middelmådige bestillingsverket fra The Leif Eriksson Memorial Association, som byen Chicago ikke ville ha.
Er du like indignert på vegne av alle de andre bildene som er satt på magasinet, eller er det egentlig det at kolonialisme kritiseres som opprører deg? For jeg har aldri sett deg argumentere for at bildet ikke er kolonialistisk, bare at du har et eller annet usagt problem med kritikken.
Og jeg kan forstå at noen reagerer på bruken av blackface ikke fordi fremstillingen det er snakk om er utpreget hatefull, men fordi det er en så vond historie bak utrykket.

...Jeg kan forstå begge synspunkt helt fint, uten å benytte meg av strukturell rasisme som analyseverktøy, hvordan ville du gått frem for å gjøre en systemkritikk relevant for disse to sakene?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, DukeNukem3d said:

Jeg tror noe av "misforståelsen" her bunner ut i at man har forskjellige virkelighetsoppfatninger. F.eks ytre venstre tror på "strukturell rasisme", "at politiet må defundes" og alt mulig rart. Og slik sett, hvis man deler virkelighetsoppfatningen til ytre venstre om at strukturell rasisme er et gedigent problem i vesten så gir det på sett og vis mening å være "woke" for å bekjempe dette tyranniet som da eksisterer i denne alternative virkeligheten.

Men for oss andre som ser problemer, men ikke at hele samfunnet domineres av "strukturell rasisme", så virker kanskje woke overdrevent og latterlig. 

Muligens.. bare en tanke?

Så alt til venstre for FRP er ytre venstre nå, altså?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (31 minutter siden):

men spørsmålet er jo hvordan du vil forklare de sosioøkonomiske ujevnhetene som følger med afro-bakgrunn i USA

Jeg vet ikke, akkurat som at jeg ikke vet hvorfor vi alle ser elendige ut sammenlignet med asiatere eller folk med asiatisk opphav i vesten. Men jeg tror ikke det nødvendigvis skyldes strukturell rasisme, kanskje heller kultur. De fleste har vel ca de samme mulighetene i vesten.

Utenfor vesten: definitivt et enormt problem.

Å gå rundt å tro at vi har strukturell rasisme i åpne, frie, vestlige demokratier tror jeg bare kan føre til selvoppfyllende profetier. 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (7 timer siden):

En annen ting med anti-woke, er at det blir benyttet av konservative stemmer, som jeg synest kan være problematiske. Da tenker jeg på de som jobber for å skrenke inn på rettigheter for minioriteter, kvinner, homofile, trans etc.

Som er hensikten og sluttspillet, ikke en bakside, med anti-woke-ideologien. Det at du fikk et svar som nok en gang prøver å feilaktig merke transpersoner som angripere i kvinnetoaletter o.l. bekrefter det ytterligere. Selv om enkeltindivider eventuellt oppriktig tror at påpeking av "woke-elementer her og der" ikke bidrar til å tilrettelegge for det sluttspillet.

Tråder og samtaler som denne tråden er en perfekt rekrutterings-arena for å lokke normies inn i denne bevegelsen. Spesielt unge menn i sen tenåra, tidlig 20-åra, som ellers ikke bryr seg om politikk, men som er veldig opptatt av populærkultur og underholdningsprodukter. Som mange er. Høyrepopulismen har blitt eksperter på å fremstille sin politikk som ikke-politikk, og mer som en slags livsstil, en basis for normal hverdag. Selv om deres politikk definitivt er politikk. de har også lykkes i stor grad i å fremstille venstrepolitikk som "politikk generellt", ergo noe som ikke burde være med og kun bidrar til å ødelegge kunst, kultur og underholdningsprodukter, selv om politikk alltid har vært en del av det i varierende grad.

Og det er latterlig enkelt å falle ned i disse kaninhølene. Senest igår søkte jeg på Subnautica 2 på youtube for å sjekke ut traileren. Og jeg trengte bare å scrolle så vidt ned ned før jeg så thumbnails av noen jævla dustetryner som hadde begynt med griftekampanjer om at Subnautica 2 er woke, DEI og blablabla fordi det er fargede karakterer i spillet. Selv om det er fargede karakterer i de forrige spillene også.

Tenk deg, folk uten omtrent noe som helst politisk inntrykk som bare går inn på youtube kun for å sjekke trailere, anmeldelser, og diverse analyser av deres favorittprodukt, og omtrent det første som møter dem er høyreekstrem propaganda maskert som fanengasjement, osv. Det er deprimerende å tenke på.

Dessuten...."det kan ikke skje her i Norge" som går igjen i disse diskusjonene. Fremskrittspartiets måling forteller meg noe annet. Høyreekstreme partier som vokser overalt i Europa forteller noe annet. Alle steder hvor det har skjedd trodde det aldri kunne skje der. Nå er ikke fremskrittspartiet på langt nær like ondskapsfullt som USAs republikanske parti, eller den møkkaregjeringen som ble stemt ut av Polen tidligere i år. Men det er mer reaksjonisme i Norge nå enn det har vært på lenge. Og da er jeg generøs og tar utgangspunktet i at setningen "det kan ikke skje her i Norge" i good faith forteller nettopp det setningen sier. Og ikke er en obskurantistisk måte å si "Jeg vil gjerne at det skal skje her i Norge, så ikke snakk om det, for da ødelegges sjansene for at det skjer".

Jeg registrerer også en høylytt misnøye om at Putin-regimets involvering i antiwoke-bevegelsen har blitt bragt frem i lyset. Det har blitt en diger nål på ballongen, og enkelte prøver febrilsk å teipe igjen hullet for å bevare legitimiteten til antiwoke-ideologien.

Beklager for å være nok en nål:

 

Endret av AtterEnBruker
stavefeil
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Just now, DukeNukem3d said:

Jeg vet ikke, akkurat som at jeg ikke vet hvorfor vi alle ser elendige ut sammenlignet med asiatere eller folk med asiatisk opphav i vesten. Men jeg tror ikke det nødvendigvis skyldes strukturell rasisme, kanskje heller kultur. De fleste har vel ca de samme mulighetene i vesten.

Det er jo et fremskritt at du har gått fra å ikke tro på beskrivelsen, til å ikke nødvendigvis benytte deg av begrepet i din analyse.
Og nei, det er store variabler når det kommer til sosial mobilitet i det såkalte vesten, om du fødes i USA vil hudfarge, klasse, og fødested ha mye å si for dine muligheter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (39 minutter siden):

Dessuten...."det kan ikke skje her i Norge" som går igjen i disse diskusjonene. Fremskrittspartiets måling forteller meg noe annet. Høyreekstreme partier som vokser overalt i Europa forteller noe annet. Alle steder hvor det har skjedd trodde det aldri kunne skje der. Nå er ikke fremskrittspartiet på langt nær like ondskapsfullt som USAs republikanske parti, eller den møkkaregjeringen som ble stemt ut av Polen tidligere i år.

For ikke å glemme Slovakia som nylig valgte inn Robert Fico. Der er det helt legitimt å snakke om innskrenking av homofile/trans-rettigheter i valgkamp. De arbeider nå for å få slutt på kvinner sin rett til abort. Etniske minioriteter er det vell ikke så mye å forholde seg til der nede, men de har vell en historie med å tvangssterilisere romfolk.

Så ja, vesten er definitivt ikke en homogen gruppe uten potensiale til å gå bakover i tid/utvikling.

Endret av mandodiao
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (41 minutter siden):

om du fødes i USA vil hudfarge, klasse, og fødested ha mye å si for dine muligheter.

Om du fødes med asiatisk opphav eller har emigrert til USA fra et asiatisk land så har du også angivelig bedre forutsetninger for å lykkes. Rart, eller hva? 

Statistisk sett så er det forøvrig nær uhørt at jeg skulle lykkes så mye som jeg har gjort i Norge. Men hvis alle går rundt og tror at det er "strukturell rasisme" rettet mot sin gruppe så ender det fort opp med å bli selvoppfyllende profeti. Derfor er dette en svært ødeleggende ideologi en del av venstresiden forfekter.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (7 timer siden):

Noe jeg opplever enkelt gjør, gjennom at det er lettere å si at noe er woke-drit, enn f.eks. å si at man ikke liker å se homofile par i hovudrollen.

Det er jo andre grunner for å kalle noe woke. Jeg syntes vel ikke det er verdt å gå direkte til det verst mulige tolkningen som om det er det mest sannsynlige.

mandodiao skrev (7 timer siden):

Å kalle noe woke, burde ikke bli ett frikort fra å melde sin faktiske mening. Det tror jeg de fleste i denne tråden er enige i.

Enig i det, men - som vist også her i tråden - sier man hva man mener får man i beste fall bare beskjed om at man innbiller seg ting eller lignende. Man legger ikke akkurat opp til å være mottagelig for annet enn det man allerede har bestemt seg for at motparten skal mene da.

Jeg har jo selv her i tråden blitt fortalt at jeg lyver ved å fortelle meningen min, og at det jeg mener ikke finnes. Så får det være opp til hver enkelt å tolke disse som at de ikke gir seg før de kan kalle meg homofob eller annet. Det virker som det er eneste forklaringen enkelte klarer se.

mandodiao skrev (7 timer siden):

En annen ting med anti-woke, er at det blir benyttet av konservative stemmer, som jeg synest kan være problematiske. Da tenker jeg på de som jobber for å skrenke inn på rettigheter for minioriteter, kvinner, homofile, trans etc.

Forsåvidt enig i dette også, men det blir jo da bare samme argumentet mange bruker mot feminisme. De vil ikke støtte det fordi det er enkelte mannehatende idioter som også benytter det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man trenger ikke lene seg på «tro» når man heller kan forholde seg til forskning og fakta - og at det finnes systemisk, strukturell og institusjonell rasisme i ulik grad i vestlige demokratier er et eksempel på fakta vi har fått som følge av forskning. Inkludert her i Norge.

Det har ingenting med «ytre venstre», annen politisk tilhørighet eller ideologi å gjøre, men kunnskapen om det finnes formelle eller uformelle strukturer og normer som holder minoriteter nede i samfunnet.

Jeg tror for eksempel ikke de fleste vil regne Erna Solberg for å være på den ytre venstresiden!

Erna Solberg om strukturell rasisme: – Det finnes i samfunnet vårt
https://www.nettavisen.no/nyheter/erna-solberg-om-strukturell-rasisme-det-finnes-i-samfunnet-vart/s/12-95-3424126919

Her i Norge vet vi at at jobbsøkere med pakistanske navn har 25% mindre sjanse for å innkalles til jobbintervju sammenlignet med likt kvalifiserte søkere med norske navn.

Blant innvandrerne fra de asiatiske landene Iran, Irak, Pakistan og Afghanistan har en stor andel opplevd å bli forskjellsbehandlet, sammenlignet med innvandrere fra de andre landene.

https://www.bufdir.no/statistikk-og-analyse/etnisitet-religion/diskriminering-arbeidsliv

Dette er et eksempel på strukturell rasisme her i Norge. Her er noen flere av funnene fra forskjellige studier:

  • 11% av personer med samisk tilhørighet har opplevd diskriminering i arbeidslivet
  • Levekårsundersøkelsen viser at 16 % av innvandrere oppgir at de har opplevd forskjellsbehandling i arbeidslivet på grunn av sin innvandrerbakgrunn det siste året. Blant innvandrerne fra Iran, Irak, Pakistan og Afghanistan har en stor andel opplevd å bli forskjellsbehandlet, sammenlignet med innvandrere fra de andre landene. Innvandrere fra Sri-Lanka, Eritrea, Bosnia-Hercegovina og Vietnam opplever jevnt over mindre forskjellsbehandling. 
  • En studie som sammenligner diskriminering av muslimer i ansettelsesprosesser i fem vest-europeiske land, tyder på at diskriminering av denne gruppen er større i Norge enn i de andre landene i studien.
    https://bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Etnisitet/arbeidsliv/diskriminering_i_arbeidslivet/
Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (8 minutter siden):

Enig i det, men - som vist også her i tråden - sier man hva man mener får man i beste fall bare beskjed om at man innbiller seg ting eller lignende. Man legger ikke akkurat opp til å være mottagelig for annet enn det man allerede har bestemt seg for at motparten skal mene da.

Jeg har jo selv her i tråden blitt fortalt at jeg lyver ved å fortelle meningen min, og at det jeg mener ikke finnes. Så får det være opp til hver enkelt å tolke disse som at de ikke gir seg før de kan kalle meg homofob eller annet. Det virker som det er eneste forklaringen enkelte klarer se.

Dette er et viktig poeng, som jeg kjenner meg igjen i. Og har reflektert over i hvordan jeg snakker med folk i den virkelige verden.

Jeg, og andre liberale venstre-lente. Spesielt de lengre venstre enn meg igjen, burde ta til seg dette og tenke mere på hva som er smartest måte å formidle budskapet sitt på. Rett og slett spille mere ball.

Vi kan fort skylde på oss selv for å skubbe meningsmotstandere mere fra seg enn nødvendig. Aka polarisering.

Jeg arbeider i det daglige med krevende personer i krevende situasjoner, så jeg vet godt hva som ikke fungerer når man kommuniserer med ulike syn på verden.

 

fokkeslasken skrev (15 minutter siden):

Forsåvidt enig i dette også, men det blir jo da bare samme argumentet mange bruker mot feminisme. De vil ikke støtte det fordi det er enkelte mannehatende idioter som også benytter det.

Det er kanskje noe sannhet i det også. Jeg har også vært der som yngre mann. Og brukt en del år på å motarbeide tittelen feminist. Kaller meg ikke direkte feminist i dag heller, men har ingen problem med å bli kalt det.

Kanskje jeg en dag kaller meg woke, når ordet får satt seg, og jeg blir mere klok på hvem eller hva anti-woke er

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 timer siden):

 

Jeg spør etter noe konkret, beviser på at den spinnville konspirasjonsteorien deres har rot i virkeligheten -- og hvor denne roten står.

Som sagt mange ganger, roten til de meste av woke-kritikk er woke selv.

Red Frostraven skrev (5 timer siden):

 



Du/dere blir krenket av å bli fortalt hvor roten til konspirasjonsteorien deres har slynget seg ut fra og krenket igjen av å få vite at bevegelsen i Norge i høyeste grad fremdeles suger næring av komposten og den brune dritten fra røttene der alternative høyre sin versjon av woke slo rot.

Nope, det du disker opp med er for langt ute til å bli krenket av.

Red Frostraven skrev (5 timer siden):

 



Så jo, jeg bør absolutt snakke høyest om stempling -- da jeg ikke stempler noen, jeg forteller hva de er en del av når de deltar i de ondsinnede konspirasjonsteoriene mot minoriteter, kvinner, akademia, kulturlivet og journalisme.

Enten de er klar over det eller ikke, så deltar dere i en kanselleringskultur som består av å stemple folk Woke, for så å snakke dritt om dem i hva som er ment å være ekkokammer, som denne tråden.

Dette er 100% vrangforestilling og ønsketenking av høyeste grad, les hva woke-kritikerne her faktisk sier og misliker med woke. Tror du virkelig at en trenger noen ytre påvirkning for å legge merke til at ens favorittkarakter plutselig har fått ny hudfarge? Det er ingen mennesker i denne tråden som fremstår mer hardcore konspiratorisk enn deg.

Red Frostraven skrev (5 timer siden):

 


 

 

Dere forstår jo ikke engang hvordan ord fungerer.

Jeg forklarer, med beviser, hvorfor verden er slik den er, og hvor konspirasjonsteorien om hva dere kaller woke stammer fra.

Dere innbiller dere noe annet, men klarer ikke å beskrive HVA dere innbiller dere, ut over anekdoter, populisme og apell til autoritet.

Nei, du prøver å redusere hele debatten til en meta-greie mellom woke-venstre og ytre-høyre. Så blir du gretten fordi ikke alle vil være med på den leken.

Red Frostraven skrev (5 timer siden):

 

 



Noe noe om at Woke er oppfunnet i Norge og har en særegen betydning her,

Woke oppfunnet i Norge? Hvem har påstått det?

Red Frostraven skrev (5 timer siden):

som dere ikke kjenner opphavet til -- selv om dere bokstavelig talt går gåsesteg etter amerikanske anti-woke sine aktører og nær 100% av dem som deltar i denne tråden er deltagere i minst 1 av anti-LGBTQ, klimaskepsis eller er pro Trump.

Så det du egentlig vil er å være et omfattende meningspoliti over hele linja, skjønner.

Red Frostraven skrev (5 timer siden):

 



NRK, VG og aftenposten er nyhetskanaler -- og har ingen meninger.

Selvfølgelig har de meninger som påvirker saker og vinklinger, de har jo også artikler som sier rett ut 'VG mener..'

Red Frostraven skrev (5 timer siden):



Om de presenterer meninger så er det gjerne i meningsytringer, slik som denne:
"Woke er ytre-høyres krigsrop"

 

Også kritiske røster har slupptet til, så de erkjenner at woke er en omdiskutert ting.

Red Frostraven skrev (5 timer siden):


South Park er satire og humor.

Som har gjort mye narr av woke, er de også sponsa av russiske nynazister?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 timer siden):

Hvis et fotball lag besto av 11 Messis så ville mange hevde at det var for mange Messis selv om laget var meget bra.  Slike kritikk ikke burde tas som negativt mot Messi men heller at «laget» kunne vært bedre med andre spillere med forskjellige evner/erfaringer for de forskjellige posisjoner.

Implisitt hudfarge kan avgjøre evner? Tror ikke du vil gå ned den veien der..

jjkoggan skrev (4 timer siden):

 

At noe er for hvit kan også være kritikk på samfunnets manglende evne til å ha alle etnisiteter delta særlig når vi vet at Mohammed har mindre sjanse å få en jobb enn Knut bare pga navnet sitt 

Det blir jo en ren spekulasjon om en hvit gruppe er hvit fordi de aktivt utestenger andre, eller om andre ikke er interessert\kvalifisert\tilgjengelig\osv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (40 minutter siden):

Implisitt hudfarge kan avgjøre evner? Tror ikke du vil gå ned den veien der..

 

Det har blitt en del forskning om dette:

Abstract. This paper uses data from the UEFA Champions League (2003–2012) to study the impact of diversity on team performance. Results indicate that more heterogeneous teams outperform less diverse sides; a one-standard deviation increase in cultural diversity (measured by linguistic distance) can double a team’s goal differential over the course of the tournament. One threat to our conclusions is that certain teams have greater resources to search the world for talent. We address this issue by controlling for players’ transfer values, quality ratings, and exploiting exogenous variation in diversity generated by differences in the non-European player quotas of national soccer leagues.

Sitat

Det blir jo en ren spekulasjon om en hvit gruppe er hvit fordi de aktivt utestenger andre, eller om andre ikke er interessert\kvalifisert\tilgjengelig\osv

Uansett årsaken til manglende deltagelse så er deltagelse bedre for samfunnet og derfor noe saklig å kritisere. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Crooked Cracker said:

Som sagt mange ganger, roten til de meste av woke-kritikk er woke selv.

Så du innrømmer at woke-kritikk er feberfantasier? Det er jo faktisk ingen som har klart å påvise "woke" enda.

 

58 minutes ago, Crooked Cracker said:

Dette er 100% vrangforestilling og ønsketenking av høyeste grad, les hva woke-kritikerne her faktisk sier og misliker med woke. Tror du virkelig at en trenger noen ytre påvirkning for å legge merke til at ens favorittkarakter plutselig har fått ny hudfarge? Det er ingen mennesker i denne tråden som fremstår mer hardcore konspiratorisk enn deg.

Jeg har lest side opp og side ned med hva woke-kritikere faktisk sier og "misliker" med "woke" og det er stort sett meningsløst babbel uten rot i virkeligheten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...