Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

fokkeslasken skrev (7 timer siden):

For hvis man klarer holde diskusjonen på det nivået, da slipper man ta tak i de problemene folk ser. Så det er ikke snakk om det er et faktum at enkelte ting skjer, men om man kan snakke om hvorfor og at grunnen ikke eksiterer, da eksisterer på magisk vis ikke resultatet heller.
Som om man tar feil om hvorfor Norge ble invadert, da ble ikke Norge invadert.

Er enig i at diskusjonen sklir ut, men for meg er det verdi i å lese kveruleringen rundt ordet 'woke'.

Det tror jeg kommer av at jeg blir litt trigget av at man skal lage seg et samleord som man ikke trenger å stå til rette for.

Noe jeg opplever enkelt gjør, gjennom at det er lettere å si at noe er woke-drit, enn f.eks. å si at man ikke liker å se homofile par i hovudrollen.

Å kalle noe woke, burde ikke bli ett frikort fra å melde sin faktiske mening. Det tror jeg de fleste i denne tråden er enige i.

En annen ting med anti-woke, er at det blir benyttet av konservative stemmer, som jeg synest kan være problematiske. Da tenker jeg på de som jobber for å skrenke inn på rettigheter for minioriteter, kvinner, homofile, trans etc.

Personlig synest jeg ikke noe/noen skal kanselleres eller sensureres, da det er viktig at folk får ytret hva de faktisk mener. Men jeg ser ikke så mye til kansellering annet enn enkelte som lever av å være likandes ikke får så mye jobb en periode etter å oppført seg dårlig/ikke likandes.

Endret av mandodiao
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (5 timer siden):

For hvis man klarer holde diskusjonen på det nivået, da slipper man ta tak i de problemene folk ser. Så det er ikke snakk om det er et faktum at enkelte ting skjer, men om man kan snakke om hvorfor og at grunnen ikke eksiterer, da eksisterer på magisk vis ikke resultatet heller.
Som om man tar feil om hvorfor Norge ble invadert, da ble ikke Norge invadert.

Hvis påstanden er at Norge ble invadert av X viruset fra Vietnam og folk blir syk så burde man bekrefte at X viruset eksisterer og ikke bare noe falsk propaganda før man skylder viruset for at folk blir syk. Det hadde vært noe annet hvis påstanden var bare at folk blir syk 

• Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (9 timer siden):

Problemet med restauranten var at menyen var alltid det samme, ikke at det var italiensk mat. Kundene likte maten men ville ha noe nytt av og til hvis de skal spise der hver dag.  Alle kokkene kom fra den samme regionen i Italia,  kanskje noen fra en annen region kunne lage noe de ikke hadde tenkt på og fornøye de kundene som vil ha noe nytt av og til.

Når visse folk sier at visse ting er for hvitt så mener de neppe at en blanding av trøndere, sunnmøringer og striler vil være mangfoldig nok, således er problemet konkretisert gjennom hudfarge og ikke region i et land. Nå er jeg ganske mett på disse mat-parallellene med menneskelig interaksjon, det blir litt tynn suppe av det. 

La oss heller gå tilbake til poenget, når noen sier at 'kun hvite folk er et kjedelig' eller 'et helnorsk lag trenger mer mangfold' kan du i det minste erkjenne følgende:

1. Noen ønsker å endre på noe, ergo noe må endres fordi det ikke oppfattes som bra nok.

2. Dette 'noe' blir spesifisert nærmere med hudfarge.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (8 timer siden):

Mens dere kan ikke vise til en fordømt dritt som ikke allerede er dekket av beviser for at det dere tror på er en konspirasjonsteori, som allerede var avklart å være det -- før dere falt for å tro på det.

Som forestillingen deres om woke i seg selv.

Men hey, mange unge nordmenn har falt for høyrepopulistisk propaganda, så det er ingen stor skam.

Du har dessverre slått deg helt vrang på dette sporet.

En trenger ikke vite opphavet eller den fulle historien til noe, for å kunne kritisere det. Dine evinnelige forsøk på å klæsje sammen en som kritiserer woke med lugubre krefter er i beste fall kun støy. Som sagt, uttrykket woke er allemanseie, alskens aktører fra NRK til South Park bruker ordet ved forskjellige anledninger.

Måten du holder på her blir som at du skulle prøve å snakke generelt om arbeiderrettigheter og så kommer noen inn og sier at du må være inspirert av Stalin, Mao og Guevara.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (Akkurat nå):

En trenger ikke vite opphavet eller den fulle historien til noe, for å kunne kritisere det.

Det er en fordel å kunne demonstrere at det er en kultur eller ideologi, når man forsøker å overbevise noen om at det er akkurat det.

Det at dere går rundt å stempler mennesker som woke -- med forskjellige definisjoner og bruksområder hele gjengen, og får vite hva som er woke av forskjellige folk som suger på puppen til alterantive høyre  -- beviser ikke at det dere kaller woke er en kultur eller ideologi, eller noe reellt problem...

...det beviser at en haug mannebarn har fått et stempel og en hundefløyte av onkel Kåre Ronny og tante Tate, og går rundt og stempler alt og alle de ikke liker.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (6 minutter siden):

Det er en fordel å kunne demonstrere at det er en kultur eller ideologi, når man forsøker å overbevise noen om at det er akkurat det.

Det at dere går rundt å stempler mennesker som woke -- med forskjellige definisjoner og bruksområder hele gjengen, og får vite hva som er woke av forskjellige folk som suger på puppen til alterantive høyre  -- beviser ikke at det dere kaller woke er en kultur eller ideologi, eller noe reellt problem...

...det beviser at en haug mannebarn har fått et stempel og en hundefløyte av onkel Kåre Ronny og tante Tate, og går rundt og stempler alt og alle de ikke liker.

Hvis det får deg til føle bedre så får du innbille deg at verden er slik. I mellomtiden så forholder vi andre oss til hvordan språk fungerer, om du vil kalle NRK, VG, Aftenposten og South Park for alternative høyre så kan jeg ikke annet enn å ønske deg lykke til. Du bør dog ikke snakke høyest om stempling, hele din tilnærming til denne diskusjonen er å stemple motparten med lite flatterende ord. Det er dog åpenbart at woke-kritikken en finner her er personlig smaksbasert og heller selvstendig på det.

• Liker 7
Lenke til kommentar
26 minutes ago, fredrik2 said:

Her var det ikke mye nytt sen i somras ...

Man skulle kunna tro att man efter 450 sidor kunde ha kommit förbi betydelsen av ett ord  som 99.9% av befolkningen förstår betydelsen av ... 

Frostraven mener at de 99,9% andre tek feil og han har rett

• Liker 3
Lenke til kommentar
HasuUser skrev (40 minutter siden):

Frostraven mener at de 99,9% andre tek feil og han har rett

fredrik2 skrev (1 time siden):

Her var det ikke mye nytt sen i somras ...

Man skulle kunna tro att man efter 450 sidor kunde ha kommit förbi betydelsen av ett ord  som 99.9% av befolkningen förstår betydelsen av ... 

Folk forstår betydningen av flat jord også.

Problemet er jo at det er en vill konspirasjonsteori.

99.9% av fluer liker møkk, og jeg bryr meg ikke om hva 100% av misinformerte mennesker innbiller seg, jeg bryr meg om hva de som faktisk vet hva de snakker om og kan demonstrere at de vet hva de snakker om, kan presentere av beviser for sine påstander.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (1 time siden):

Du bør dog ikke snakke høyest om stempling, hele din tilnærming til denne diskusjonen er å stemple motparten med lite flatterende ord. Det er dog åpenbart at woke-kritikken en finner her er personlig smaksbasert og heller selvstendig på det.

Jeg spør etter noe konkret, beviser på at den spinnville konspirasjonsteorien deres har rot i virkeligheten -- og hvor denne roten står.

Du/dere blir krenket av å bli fortalt hvor roten til konspirasjonsteorien deres har slynget seg ut fra og krenket igjen av å få vite at bevegelsen i Norge i høyeste grad fremdeles suger næring av komposten og den brune dritten fra røttene der alternative høyre sin versjon av woke slo rot.

Så jo, jeg bør absolutt snakke høyest om stempling -- da jeg ikke stempler noen, jeg forteller hva de er en del av når de deltar i de ondsinnede konspirasjonsteoriene mot minoriteter, kvinner, akademia, kulturlivet og journalisme.

Enten de er klar over det eller ikke, så deltar dere i en kanselleringskultur som består av å stemple folk Woke, for så å snakke dritt om dem i hva som er ment å være ekkokammer, som denne tråden.

Sitat

Hvis det får deg til føle bedre så får du innbille deg at verden er slik. I mellomtiden så forholder vi andre oss til hvordan språk fungerer, om du vil kalle NRK, VG, Aftenposten og South Park for alternative høyre så kan jeg ikke annet enn å ønske deg lykke til.

Dere forstår jo ikke engang hvordan ord fungerer.

Jeg forklarer, med beviser, hvorfor verden er slik den er, og hvor konspirasjonsteorien om hva dere kaller woke stammer fra.

Dere innbiller dere noe annet, men klarer ikke å beskrive HVA dere innbiller dere, ut over anekdoter, populisme og apell til autoritet.

Noe noe om at Woke er oppfunnet i Norge og har en særegen betydning her, som dere ikke kjenner opphavet til -- selv om dere bokstavelig talt går gåsesteg etter amerikanske anti-woke sine aktører, og nær 100% av dem som deltar i denne tråden er deltagere i minst 1 av anti-LGBTQ, klimaskepsis eller er pro Trump.

NRK, VG og aftenposten er nyhetskanaler -- og har ingen meninger.

Om de presenterer meninger så er det gjerne i meningsytringer, slik som denne:
"Woke er ytre-høyres krigsrop"
https://radio.nrk.no/podkast/verdiboersen/sesong/202405/l_6c052c4c-c488-4586-852c-4cc488b58620
South Park er satire og humor.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Red Frostraven said:

Folk forstår betydningen av flat jord også.

Problemet er jo at det er en vill konspirasjonsteori.

99.9% av fluer liker møkk, og jeg bryr meg ikke om hva 100% av misinformerte mennesker innbiller seg, jeg bryr meg om hva de som faktisk vet hva de snakker om og kan demonstrere at de vet hva de snakker om, kan presentere av beviser for sine påstander.

Försöker förstå vad du skriver men finner absolut inget vettigt i ditt inlägg. 

Fakta är fremdeles att sån ca 99.9 % av norges befolkning förstår vad ordet woke betyder. Vad du har skrivet hundratals inlägg om är det nog bara du och den andra 0.1% av norges befolkning som kanske förstår. 

Så otroligt meningslöst att masa om betydningen av ett ord som AP politikern Raymond Johannson fint förklarade och som politiskt korrekt är en ok synonym till. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (4 timer siden):

Er enig i at diskusjonen sklir ut, men for meg er det verdi i å lese kveruleringen rundt ordet 'woke'.

Det tror jeg kommer av at jeg blir litt trigget av at man skal lage seg et samleord som man ikke trenger å stå til rette for.

Noe jeg opplever enkelt gjør, gjennom at det er lettere å si at noe er woke-drit, enn f.eks. å si at man ikke liker å se homofile par i hovudrollen.

Å kalle noe woke, burde ikke bli ett frikort fra å melde sin faktiske mening. Det tror jeg de fleste i denne tråden er enige i.

En annen ting med anti-woke, er at det blir benyttet av konservative stemmer, som jeg synest kan være problematiske. Da tenker jeg på de som jobber for å skrenke inn på rettigheter for minioriteter, kvinner, homofile, trans etc.

Personlig synest jeg ikke noe/noen skal kanselleres eller sensureres, da det er viktig at folk får ytret hva de faktisk mener. Men jeg ser ikke så mye til kansellering annet enn enkelte som lever å være likandes ikke får så mye jobb en periode etter å oppført seg dårlig/ikke likandes.

Det er sikkert noen som blir trigget av å lage seg et samleord de kan hate, men selv bryr jeg meg katten hva man kaller det. Woke funker fint, de fleste forstår hva man tenker på da, og det er det viktigste. Å ha et ord som refererer til noe.

Jeg ser heller ikke at årsaken er at det finnes homofile i hverken rollebesetning eller hovedroller. Det var ingen som klaget over Brokeback Mountain i sin tid (vel.. sikkert noen, men "ingen" brydde seg). Fordi det var en film som handlet om nettopp det, men uten å forflytte det temaet (eller omkringliggende woke-tema) inn i nesten alle andre filmer hvor det blir helt malplassert. Da har det åpenbart ikke bare med å vise at "noen er homofile" i en film i ny og ne, men å drive frem en agenda. Jeg vet ikke om en eneste ên som engang rykket på nesen av å se Brokeback Mountain i 2005. De fleste aksepterer at homofile finnes og at de får leve sine liv slik de ønsker, men woke propaganda ødelegger slik toleranse. Det fungerer altså imot sin hensikt. Litt som når Jehovas vitner løper ned dørene til folk. 

Jeg kan ikke se at mange bare kaller noe for woke som et frikort heller, uten å si hva de mener mer spesifikt. 

Til anti-woke benyttet av konservative stemmer: Hva så? Du kan eksempelvis synes det er problematisk om biologiske menn ikke får tilgang til intime/private soner for kvinner, men der er jeg helt enig med konservative, og det er også ên grunn til at Trump vinner stemmer. Han ønsker å stanse den slags.

Kanselleringskulturen tar mange former. Jeg viste nylig til ên måte man benytter seg av som gjør det enkelt for enkelte å si sin mening, mens for andre legger man seg hardt i selen for at de ikke skal få fremmet sin stemme (og her er en liste med eksempler fra Norge i nyere tid).

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (2 timer siden):

Når visse folk sier at visse ting er for hvitt så mener de neppe at en blanding av trøndere, sunnmøringer og striler vil være mangfoldig nok, således er problemet konkretisert gjennom hudfarge og ikke region i et land. Nå er jeg ganske mett på disse mat-parallellene med menneskelig interaksjon, det blir litt tynn suppe av det. 

La oss heller gå tilbake til poenget, når noen sier at 'kun hvite folk er et kjedelig' eller 'et helnorsk lag trenger mer mangfold' kan du i det minste erkjenne følgende:

1. Noen ønsker å endre på noe, ergo noe må endres fordi det ikke oppfattes som bra nok.

2. Dette 'noe' blir spesifisert nærmere med hudfarge.

Hvis et fotball lag besto av 11 Messis så ville mange hevde at det var for mange Messis selv om laget var meget bra.  Slike kritikk ikke burde tas som negativt mot Messi men heller at «laget» kunne vært bedre med andre spillere med forskjellige evner/erfaringer for de forskjellige posisjoner 

At noe er for hvit kan også være kritikk på samfunnets manglende evne til å ha alle etnisiteter delta særlig når vi vet at Mohammed har mindre sjanse å få en jobb enn Knut bare pga navnet sitt 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (43 minutter siden):

Fakta är fremdeles att sån ca 99.9 % av norges befolkning förstår vad ordet woke betyder

Og det inkluderer jo meg og de andre som vet at anti-woke er fundert på konspirasjonsteorier og irrasjonell frykt -- frukten av en grønnsak plantet av alternative høyre.

Som ikke engang er en mening, men et faktum.

https://www.france24.com/en/live-news/20220301-how-us-wokeness-became-a-right-wing-cudgel-around-the-world

...

Videre så har woke to separate betydninger.

En original, og en betydning fordreid og projisert av alternative høyre i USA.

Folk i Norge som tror på konservative konspirasjonsteorier, om at problemer som ikke finnes i USA finnes i Norge, har adoptert den republikanske varianten.

---

Resten av hva dere mener er greit forklart gjennom;

Media og sosiale medier har ikke bias mot konservative politikere eller synspunkter.

Kanselleringskultur er ikke noe nytt, det som er nytt er at det har blitt gitt er navn og at folk ser det over alt fordi det har blitt gitt et navn nettopp for å være en del av propaganda.

Akademia har ikke bias mot konservative synspunkter, det er bare slik at det bare finnes en virkelighet -- og mange tema er jo konservative synspunkter rett og slett misinformasjon, som klimaskepsis, kreasjonisme, anti-vaksine og bønn for helbredelse, hell og mirakler.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 minutter siden):

Jeg tror noe av "misforståelsen" her bunner ut i at man har forskjellige virkelighetsoppfatninger. F.eks ytre venstre tror på "strukturell rasisme", "at politiet må defundes" og alt mulig rart. Og slik sett, hvis man deler virkelighetsoppfatningen til ytre venstre om at strukturell rasisme er et gedigent problem i vesten så gir det på sett og vis mening å være "woke" for å bekjempe dette tyranniet som da eksisterer i denne alternative virkeligheten.

Men for oss andre som ser problemer, men ikke at hele samfunnet domineres av "strukturell rasisme", så virker kanskje woke overdrevent og latterlig. 

Muligens.. bare en tanke?

• Liker 3
Lenke til kommentar
17 hours ago, Crooked Cracker said:

Innflytelse via politikk, medie, presse, filmer, serier, spill, osv. Det er jo åpenbart at visse synspunkter blir fremsatt her, om en søker på woke så er det som regel i forbindelse med et woke-produkt eller krumspring. 

Det er ikke åpenbart, nei.

• Liker 4
Lenke til kommentar
21 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jeg tror noe av "misforståelsen" her bunner ut i at man har forskjellige virkelighetsoppfatninger. F.eks ytre venstre tror på "strukturell rasisme", "at politiet må defundes" og alt mulig rart. Og slik sett, hvis man deler virkelighetsoppfatningen til ytre venstre om at strukturell rasisme er et gedigent problem i vesten så gir det på sett og vis mening å være "woke" for å bekjempe dette tyranniet som da eksisterer i denne alternative virkeligheten.

Men for oss andre som ser problemer, men ikke at hele samfunnet domineres av "strukturell rasisme", så virker kanskje woke overdrevent og latterlig.

Fenomenet man omtaler som strukturell rasisme har ulik alvorsgrad i det man kaller vesten, i USA ville jeg sagt meg enig í beskrivelsen av dette som et gedigent problem.
Følgelig
, er det også i USA at problemet med politiet er mest overveldende, jeg har ikke hørt noen snakke overbevisende om å defunde politiet i Norge.

Å være uenig i alvorsgraden av et slik problem er naturlig.
Å helt avvise fenomenet slik du tilsynelatende gjør, er merkelig, tror du rett og slett ikke at underliggende strukturer kan føre til diskriminering?
Hvordan ville du gått frem for å beskrive den strukturelle ulikheten mellom svarte og hvite mennesker i USA?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

Å være uenig i alvorsgraden av et slik problem er naturlig.
Å helt avvise fenomenet slik du tilsynelatende gjør, er merkelig, tror du rett og slett ikke at underliggende strukturer kan føre til diskriminering?
Hvordan ville du gått frem for å beskrive den strukturelle ulikheten mellom svarte og hvite mennesker i USA?

Jeg tror ikke noe på at det finnes strukturell rasisme i gode vestlige demokratier, men jeg tror på at det finnes en god del rasister. Og at de absolutt ikke burde jobbe i f.eks politiet.

Hvis man tror at hele samfunnet er basert på strukturell rasisme og at eksempler på dette er historiske malerier som "skjønnmaler kolonismen" og "vi ler av nissene på låven fordi Ernst Øvind Tvedt er mørk i ansiktet". Så forstår jeg jo at woke er viktig for de med dette verdensbildet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Red Frostraven said:

Og det inkluderer jo meg og de andre som vet at anti-woke er fundert på konspirasjonsteorier og irrasjonell frykt -- frukten av en grønnsak plantet av alternative høyre.

Som ikke engang er en mening, men et faktum.

https://www.france24.com/en/live-news/20220301-how-us-wokeness-became-a-right-wing-cudgel-around-the-world

...

Folk i Norge som tror på konservative konspirasjonsteorier, om at problemer som ikke finnes i USA finnes i Norge, har adoptert den republikanske varianten.

---

Resten av hva dere mener er greit forklart gjennom;

Media og sosiale medier har ikke bias mot konservative politikere eller synspunkter.

Kanselleringskultur er ikke noe nytt, det som er nytt er at det har blitt gitt er navn og at folk ser det over alt fordi det har blitt gitt et navn nettopp for å være en del av propaganda.

Akademia har ikke bias mot konservative synspunkter, det er bare slik at det bare finnes en virkelighet -- og mange tema er jo konservative synspunkter rett og slett misinformasjon, som klimaskepsis, kreasjonisme, anti-vaksine og bønn for helbredelse, hell og mirakler.

Har ingen aning om vad du babblar om. 

99.9% av norges befolkning vet vad wok betyder. Allt det du maser om er bara støy. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (35 minutter siden):

F.eks ytre venstre tror på "strukturell rasisme",

USA er opprinnelsen til forestillingene dere har om woke, og tråden handler først og fremst om hva som kalles woke fra USA. Inkludert når norske spill kritiseres, så er det amerikanske kilder sin kritikk som gjengis.

Er det bare ytre venstre som kjenner til fakta om strukturell rasisme i USA, og tror du virkelig at det er 'en tro', eller vet du at det er et svært godt dokumentert problem..?

Og hvem er kildene dine til forståelsen din av amerikansk politikk på dette området..?

Det er et veldokumentert problem i USA.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK593028/

---

Strukturell rasisme har en betydning, og vi har problemer med det i Norge også:

https://www.nettavisen.no/nyheter/erna-solberg-om-strukturell-rasisme-det-finnes-i-samfunnet-vart/s/12-95-3424126919

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...