mandodiao Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober DukeNukem3d skrev (25 minutter siden): Det er ordrett fra artikkelen. Det er en presisering av hva Raymond Johansen sikter til. Hvorfor skulle man ikke tro på det? Du begynner å bli desperat her. "Artikkelen lyver" er ditt håp? "Han tror mange unge menn opplever at venstresiden står for en kultur med strenge regler for hva det er innenfor å mene. På spørsmål om venstresiden er blitt for «woke», svarer Johansen: – Ja, det mener jeg. Det kommer selvfølgelig an på hva du legger i ordet, men den parodiske, overdrevne varianten er et problem, sier Johansen." "men den parodiske, overdrevne varianten er et problem, sier Johansen" "men den parodiske, overdrevne varianten er et problem, sier Johansen" "men den parodiske, overdrevne varianten er et problem, sier Johansen" 4 1 2 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober mandodiao skrev (Akkurat nå): "men den parodiske, overdrevne varianten er et problem, sier Johansen" Og det er altså kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene. 7 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober (endret) DukeNukem3d skrev (9 minutter siden): Og det er altså kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene. Som er den parodisk, overdrevne varianten. Auf-lederen har faktisk giddet å sette seg inn i temaet, når vi først diskuterer hva folk i AP mener https://www.vg.no/nyheter/i/wAQzkA/auf-lederen-er-ikke-flau-over-aa-vaere-woke Men Johansen sin løsning med å stryke ungdom med hårene samler nok flere stemmer enn ærlighet og den bitre sannheten gjør. Endret 22. oktober av Red Frostraven 3 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober (endret) Red Frostraven skrev (8 minutter siden): Som er den parodisk, overdrevne varianten. Auf-lederen har faktisk giddet å sette seg inn i temaet, når vi først diskuterer hva folk i AP mener https://www.vg.no/nyheter/i/wAQzkA/auf-lederen-er-ikke-flau-over-aa-vaere-woke Men Johansen sin løsning med å stryke ungdom med hårene samler nok flere stemmer enn ærlighet og den bitre sannheten gjør. Jeg forholder meg til hva de voksne i AP sier og mener. Men men, da har du i det minste gitt opp håpet om at Raymond Johansen er "feilsitert" og "journalisten dikter opp" - nå er det videre til å finne avgåtte ungdomspolitikere som er uenig. En viss fremgang i debatten i det minste. Endret 22. oktober av DukeNukem3d 7 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober (endret) DukeNukem3d skrev (18 minutter siden): Jeg forholder meg til hva de voksne i AP sier og mener. Hva med å forholde seg til virkeligheten i stedet for hva tilfeldige autoriteter som ikke har satt seg inn i problemstillingen og ikke kan vise til etterprøvbare, dokumenterbart faktapåstander mener..? Sitat Men men, da har du i det minste gitt opp Jeg har gitt opp å lære seg å lese aviser og tekst. Og merk at du beskriver situasjonen feil, inkludert forståelsen sin av at noen mener at han er feilsitert. Parafraser er ikke sitering. Du feilsiterer ham dog når du mener at han sier hva som er parafrasert. Endret 22. oktober av Red Frostraven 3 1 Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober DukeNukem3d skrev (6 minutter siden): Jeg forholder meg til hva de voksne i AP sier og mener. Jeg vil gjerne lære mere av dere, så nå lurer jeg på hva den ikke parodiske, og uproblematiske varianten av ordet er? Eller hva Johansen mener? 3 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober mandodiao skrev (22 minutter siden): Jeg vil gjerne lære mere av dere, så nå lurer jeg på hva den ikke parodiske, og uproblematiske varianten av ordet er? Eller hva Johansen mener? Ikke så lett dette? Det står stadig godt forklart i artikkelen hva han mener: "Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene." https://www.vg.no/nyheter/i/JQyAO4/raymond-johansen-tar-oppgjoer-med-woke" 2 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober (endret) Red Frostraven skrev (33 minutter siden): Hva med å forholde seg til virkeligheten i stedet for hva tilfeldige autoriteter som ikke har satt seg inn i problemstillingen og ikke kan vise til etterprøvbare, dokumenterbart faktapåstander mener..? Jeg har gitt opp å lære seg å lese aviser og tekst. Og merk at du beskriver situasjonen feil, inkludert forståelsen sin av at noen mener at han er feilsitert. Parafraser er ikke sitering. Du feilsiterer ham dog når du mener at han sier hva som er parafrasert. Denne desperasjonen er bare morsom. Jeg har bare sitert rett frem hva Johansen mener er woke. Hele det offentlige ordskiftet i Norge virker å forholde seg til Johansen sin definisjon og ikke din verden. Hva mer kan man si egentlig? Endret 22. oktober av DukeNukem3d 3 Lenke til kommentar
Folkflesk Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober DukeNukem3d skrev (52 minutter siden): Og det er altså kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene. Høres nesten ut som Republikanerne i USA. 4 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober 8 minutes ago, DukeNukem3d said: Denne desperasjonen er bare morsom. Jeg har bare sitert rett frem hva Johansen mener er woke. Hele det offentlige ordskiftet i Norge virker å forholde seg til Johansen sin definisjon og ikke din verden. Hva mer kan man si egentlig? Du må være passe desperat etter argumenter når du tyr til anekdoter om hva Johansen mener. Det viser veldig tydelig at det ikke finnes reelle argumenter eller eksempler. 2 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Crooked Cracker skrev (5 timer siden): Dog et parti vanlig melk blir jo karakterisert som kjedelig og problematisk, og det kreves at det kommer inn andre typer melk for at partiet skal være godkjent. Da er det hevet over enhver tvil at noen har et problem med vanlig melk. Jeg kan si at det blir kjedelig og plagsomt dersom jeg måtte spise det hver dag. Det er hevet over enhver tvil at jeg har et problem med «sameness», ikke med pizza fordi jeg ELSKER pizza 2 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober mandodiao skrev (40 minutter siden): Jeg vil gjerne lære mere av dere, så nå lurer jeg på hva den ikke parodiske, og uproblematiske varianten av ordet er? Woke er en slags fordreid versjon av tradisjonelt venstrepolitikk, så ordet blir vel venstre, selvom venstre ikke heller er problemfritt. Det er forsåvidt ikke høyre heller, forskjellen ligger i at hverken venstre eller høyre er like ekstreme som henholdsvis woke og ytre-høyre. 4 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober jjkoggan skrev (7 minutter siden): Jeg kan si at det blir kjedelig og plagsomt dersom jeg måtte spise det hver dag. Det er hevet over enhver tvil at jeg har et problem med «sameness», ikke med pizza fordi jeg ELSKER pizza Riktig, da er det jo bare å dra til et annet spisested fremfor å forlange at pizzeriaen skal servere andre retter, for å bli ansett som verdig spisested. En blir nesten sulten av disse mat-analogiene.. 4 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Crooked Cracker skrev (4 minutter siden): Woke er en slags fordreid versjon av tradisjonelt venstrepolitikk, så ordet blir vel venstre, selvom venstre ikke heller er problemfritt. Det er forsåvidt ikke høyre heller, forskjellen ligger i at hverken venstre eller høyre er like ekstreme som henholdsvis woke og ytre-høyre. Hvor stammer den ideologien fra, konkret..? Hvilke kilder spredte ideologien, konkret? Anti-woke som ideologi kan vi plassere godt i tid, rom og spredning, ned til aktørene som populariserte ideologien. 1 2 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Red Frostraven skrev (Akkurat nå): Hvor stammer den ideologien fra, konkret..? Hvilke kilder spredte ideologien, konkret? Dette har vi trålet gjennom før, og du burde fått med deg at uavhengig av historikk er woke nå et etablert ord blant allmenheten. En trenger med andre ord ikke sverge troskap til noen andre ideologier eller retninger for å drøfte woke, det er virkeligheten idag. Red Frostraven skrev (Akkurat nå): Anti-woke som ideologi kan vi plassere godt i tid, rom og spredning, ned til aktørene som populariserte ideologien. Ordet ble i sin tid kapret av de mer konservative, men spredningen av motrøster skyldes jo naturlig nok den massive spredningen av woke, som også forklart tidligere. 4 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Crooked Cracker skrev (22 minutter siden): Riktig, da er det jo bare å dra til et annet spisested fremfor å forlange at pizzeriaen skal servere andre retter, for å bli ansett som verdig spisested. En blir nesten sulten av disse mat-analogiene.. bra at du forstår at pizzaen i seg selv ikke er problematisk 4 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober (endret) jjkoggan skrev (4 minutter siden): bra at du forstår at pizzaen i seg selv ikke er problematisk For de som krever at pizzeriaen skal endre menyen er det jo åpenbart at pizzaen ikke er appetittlig nok. Endret 22. oktober av Crooked Cracker 4 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober 25 minutes ago, Crooked Cracker said: Dette har vi trålet gjennom før, og du burde fått med deg at uavhengig av historikk er woke nå et etablert ord blant allmenheten. En trenger med andre ord ikke sverge troskap til noen andre ideologier eller retninger for å drøfte woke, det er virkeligheten idag. Ordet ble i sin tid kapret av de mer konservative, men spredningen av motrøster skyldes jo naturlig nok den massive spredningen av woke, som også forklart tidligere. Hvilken massiv spredning? Dere må jo mange år tilbake i tid for å finne selv dårlige eksempler. 1 Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Skjønner fortsatt ikke hvorfor det er feil å bruke woke slik som beskrevet i den artikkelen. Men blir jo tre varianter da, som kompliserer ting: 1. Den originale 2. Ytre-høyre sin ekstreme variant, altså anti-woke1. 3. Parodisk overdrevne varianten, med strenge regler for hva som er lov å mene, moralsk fordømmelse av feil holdninger og kanselleringskulturen det fører til. Kanselleringskulturen er ytterlige delt inn i koko-venstre og anti-woke3, begge sider er imot woke2/anti-woke1. Koko-venstre er egentlig woke1, med gode hensikter, men drar ting altfor lang, tåler ikke kritikk når det blir påpekt og stempler da feilaktig anti-woke3 som anti-woke1. Woke1 er positivt i underholding, da det viser forskjeller i samfunnet. Men det betyr jo at de må bygge opp historien etter dette, når det er så seriøse temaer, blir fort sett på som overdrevet, og pressa inn hvis ikke. Et par eksempel hvor de gjør dette bra: The Morning Show, Chicago one seriene (spesielt Kevin i Chicago PD). Woke3 er negativt, da det går utover kvaliteten av produktet siden de fokuserer på hva som liksom skal være rett og hopper rett til det istede for å bygge det opp naturlig i historien. Det burde jo egentlig ikke være et problem i kontekst av underholdning, spesielt når man sammenligner med woke2, siden det bare er finne noe annet å se på. Problemet er bedømmingen og strenge beskjeder til de som kritiserer, som da eskalerer (pga woke2/anti-woke1 propaganda) til kanselleringsforsøk og drar anti-woke3 mot woke2 (selv om de ikke nødvendigvis er anti-woke1), og da forhåndsdømmer ting før det kommer ut og eskalere ytterligere til neste gang. Woke er vel ikke et problem i Norge, men det går jo utover underholdningsindustrien som vi deltar i, ergo denne tråden eksisterer. Ikke rart med snart 500 sider her, når noe som ikke skulle vært et problem (altså behandle alle likt uavhengig av bakgrunn) blir så komplisert som dette. 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober 6 minutes ago, Curuion said: Woke er vel ikke et problem i Norge, men det går jo utover underholdningsindustrien som vi deltar i, ergo denne tråden eksisterer. Den gjør jo ikke det. Det de hyler woke om i underholdningsindustrien er kapitalisme. Hverken mer eller mindre. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå