Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Da vet vi det. "Woke" eller "anti-woke" er egentlig ikke en viktig del av amerikansk politikk men blåst opp helt ut av proposjoner av media. Og av sosiale medier. Og i Norge...i NORGE er det på absolutt alle måter en ikke-sak. Rett og slett ingenting og har ingenting med norsk politikk i Norge og gjøre hverken nå eller i fremtiden. Så da kan vi slå fast at det ikke er noen "woke"- eller "anti-woke"-bevegelse som truer norsk demokrati. Vi snakker utelukkende om toppen 100 nettdebattanter eller noe slikt. Derfor er alle disse nye begrepene og stammespråket som man ser i denne tråden brukt fra tid til annen fullstendig ubegripelig for de fleste av oss.

Og for å legge til: Danby Choi, den mest nevnte nordmannen i denne tråden virker det som, er ikke politiker.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Unge, hvite menn i USA går til høyre, viser målinger.

Fordi de faller for republikansk løgnpropaganda. Republikansk media er et massivt mediamaskineri med bøttevis av rikdom konsentrert inn i et enormt tiltak for å undergrave demokratiet. Det handler ikke om at disse unge, hvite mennene får presentert venstreargumenter og at disse ikke fungerer. Det handler om at disse unge hvite mennene ikke får vite noenting om venstrepolitiske argumenter. Med unntak av kirsebærplukkede anekdoter tatt ut av kontekst av dette høyreekstreme mediemaskineriet. Republikansk media tillater rett og slett ikke at unge hvite menn innad deres publikum får tilgang til reel informasjon og fakta, fordi fakta er ikke på republikanernes side. Så republikansk media, som igjen er enormt, må villede unge hvite menn til å konstant stemme mot deres egne interesser.

Sinne over "woke i underholdningsindustri", er bare en av de mange måtene de agiterer disse unge hvite mennenes sinnstilstand til å bli mer lettbøyelig til å stemme mot deres egne interesser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 time siden):

Mener du, eller mener du ikke, at woke, slik som jeg bruker begrepet, kommer fra ytre høyre og at Putin/Russland støtter opp om den definisjonen?

Definisjonen er etablert av alternative høyre sin propaganda, opprinnelsen er det opprinnelige ordet, sakte fordreid av folk som Paul Joseph Watson og Breitbart, og etter hvert Russland.

Så adoptere dere det derfra, fra kilder i nettverkene for anti-vestlig høyreradikal misinformasjon.

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Red Frostraven said:

Definisjonen er etablert av alternative høyre sin propaganda, opprinnelsen er det opprinnelige ordet, sakte fordreid av folk som Paul Joseph Watson og Breitbart, og etter hvert Russland.

Så adoptere dere det derfra, fra kilder i nettverkene for anti-vestlig høyreradikal misinformasjon.

 

Takk. Var det klart nok for deg @mandodiao?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 time siden):

Takk. Var det klart nok for deg @mandodiao?

Din påstand var at noen i tråden påstår at ordet Woke er oppfunnet av ytre høyre og Russland, ikke omdefinert og korruptert av misinformasjon til en ny mening -- fra et allerede eksisterende ord for et politisk nøytralt adjektiv.

'Ondskapen kan ikke skape noe nytt, bare korrupterte', og alt det der.

Det er det de har svart deg på.

---

Og det er jo ingen tvil om denne prosessen, da bokstavelig talt alt, fra hatet og virkelighetsfjernheten som var grunnlaget for ytre høyre sitt hat mot det fargede miljøet -- som utløste mobbende misbruket av ordet...

image.png.da89831385e25c2ae7ace8e0b7944c3e.png

...

Til hvordan de samme aktørene var de eneste som brukte denne nye betydningen -- ikke fordi det er sier er sant, eller fordi de tror på hva de sier, men fordi det er ytre høyre sin coping-mekanisme å spre hat og misinformasjon om meningsmotstandere -- i fravær av logiske argumenter for rasismen de står for, slik at de kan få andre til å avvise, kansellere, og de gjorde faktaene fra sine meningsmotstandere.

Se også latterlig kritikk av, og forestillinger om bias, i journalisme, sosiale medier, forskning og akademia:

Det skapes fiendebildet av alt som taler høyrepopulismen i mot.

Hvordan ordet woke ble adoptert og så forvrengt og misbrukt er godt dokumentert. Det ble ikke adoptert av høyrepopulister fordi ordet ble mer mainstream, det ble mainstream fordi høyrepopulismen bevegde seg mot høyre mellom 2016 og 2022.

Når det skjedde for alvor at autoritære/anti-intelektuelle høyre begynte å dele propagandaen til alternative høyre er også godt dokumentert: 2021-2022.

https://www.france24.com/en/live-news/20220301-how-us-wokeness-became-a-right-wing-cudgel-around-the-world

Det eneste som er er igjen er å få nordmenn til å innse at ordet ikke er norsk og ikke har noen unik betydning i Norge som er etablert her, det kom bokstavelig talt inn med kreasjonistiske anti-intelektuelle tullinger som Jordan Peterson og Matt Walsh, etter hvert Elon Musk,  samt folk som hørte på misinformasjon fra Tim Pool, Steven Crowder, Brett Cooper, Ben Shapiro -- og deres støttespillere som Nerdrotic, The Quartering og Critical Drinker.

Som de deler av nettverket dom rekrutterer for alternative høyre, enten de er klar over det eller ikke.

"The alt-right pipeline has been found to begin with the intellectual dark web community, which is made up of internet personalities that are unified by an opposition to identity politics and political correctness, such as Joe Rogan, Ben Shapiro, Dave Rubin, and Jordan Peterson.[2]

The intellectual dark web community overlaps and interacts with the alt-lite community, such as Steven Crowder, Paul Joseph Watson, Mark Dice, and Sargon of Akkad.[2]

This community in turn overlaps and interacts with the alt-right community, such as James Allsup, Black Pigeon Speaks, Varg Vikernes, and Red Ice.[2] The most extreme endpoint often involves fascism or belief in an international Jewish conspiracy,[16] though the severity of extremism can vary between individuals.[12]"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alt-right_pipeline

---

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 20.10.2024 den 1:41 PM):

Det hevdes til det kjedsommelige at "woke"(et uttrykk jeg ikke bruker forøvrig)er et begrep som stammer fra amerikansk ytre høyre og Putin og at ingen derfor bør bruke det.

@Gargantua

Har enda ikke sett @Red Frostraveneller noen andre hevde at uttrykket stammer fra amerikansk ytre høyre og Putin. Heller ikke at 'ingen derfor bør bruke uttrykket.'

Propagandaen som dere selvutnevnte 'anti-wokere' blir sjarmert av, hevdes å stamme fra amerikansk ytre høyre og Putin. Uttrykket har nok blitt valgt for å provosere forann å forklare. Om det tilfeldig ble det uttrykket eller om det var bevisst vet ikke jeg. Men det eksisterte altså lenge før Trump og co fikk respons på det. Ergo det stammer ikke derfra og ingen har hevdet det heller.

Eller hvor mener du uttrykket stammer fra @Gargantua, vil du hevde det?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

JEG er ikke en "selvutnevnt anti-woker" og det har jeg gjort krystallklart flere ganger. Jeg er ikke med i denne amerikaniserte "kulturkrigen" som er en "krig om bagateller". Så hold MEG unna dette, takk! Jeg forholder meg til det gamle uttrykket jeg lært allerede i barndommen om at TV-en har en av-knapp om man ikke liker det man ser.. Dette er krangling om i-landsproblemer og jeg er ikke en del av dette.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (18 minutter siden):

JEG er ikke en "selvutnevnt anti-woker" og det har jeg gjort krystallklart flere ganger. Jeg er ikke med i denne amerikaniserte "kulturkrigen" som er en "krig om bagateller". Så hold MEG unna dette, takk! Jeg forholder meg til det gamle uttrykket jeg lært allerede i barndommen om at TV-en har en av-knapp om man ikke liker det man ser.. Dette er krangling om i-landsproblemer og jeg er ikke en del av dette.

Med de selvutnevnte, så mener jeg de som er selvutnevnt. 

Er du ikke det så trenger du ikke bekymre deg, da du er kun sitert for at jeg stilte spørsmål ved påstanden din.

Svar gjerne på det jeg lurte på, evt. skru av skjermen om du ikke vil være med

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (41 minutter siden):

JEG er ikke en "selvutnevnt anti-woker" og det har jeg gjort krystallklart flere ganger. Jeg er ikke med i denne amerikaniserte "kulturkrigen" som er en "krig om bagateller". Så hold MEG unna dette, takk! Jeg forholder meg til det gamle uttrykket jeg lært allerede i barndommen om at TV-en har en av-knapp om man ikke liker det man ser.. Dette er krangling om i-landsproblemer og jeg er ikke en del av dette.

Du velger 100% selv å lese og poste i denne tråden av egen fri vilje. Overhodet ingen som tvinger deg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (9 timer siden):

Nei, da har du  melk,  sjokolademelk og andre slags melk på samme sted slik at du ikke blir tvunget til å drikke det samme slags melk hver dag.   Kanskje du blander forskjellige melk av og til og kommer med noe helt nytt ingen hadde tenkt på

Dog et parti vanlig melk blir jo karakterisert som kjedelig og problematisk, og det kreves at det kommer inn andre typer melk for at partiet skal være godkjent. Da er det hevet over enhver tvil at noen har et problem med vanlig melk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 timer siden):

Og i Norge...i NORGE er det på absolutt alle måter en ikke-sak. Rett og slett ingenting og har ingenting med norsk politikk i Norge og gjøre hverken nå eller i fremtiden. Så da kan vi slå fast at det ikke er noen "woke"- eller "anti-woke"-bevegelse som truer norsk demokrati.

Og hekseprosessene var ikke noe problem fordi hekser ikke eksisterer..?

---

Folk som faller for propagandaen som utgjør misinformasjon om..:

-kvinner og deres rettigheter/feminisme

-LGBTQ/deres rettigheter

-minoriteter og deres rettigheter

-at autoritære høyre bare er til for å sikre ytringsfrihet og sosial frihet for hvite menn -- og ikke et en trussel mot andres

-at journalister er kjøpt og betalt og/eller moralsk korrupt

-at akademia/universitetene er aktivister for politiske venstre fordi det er bias i akademia 

-at forskningsinstitutter generelt er upålitelige og påvirkes av politiske venstre / akademia

-at forskning på klima har en konklusjon gitt av en mektig elite/politikere, heller enn vitenskap 

-om at vi må slutte å arbeide for rettferdighet utenfor egne grenser men heller beskue vår egne navle mer... (Og overlate det å få innflytelse på land sin videre utvikling til Russland og Kina)

-at store deler av kapitalismen i underholdningsindustrien presses til å tjene politiske venstre sin agenda av politiske venstre...

...er ikke en trussel..?

Ikke så mye, hver for seg.

Aktørene som sprer forestillingene om hva som kalles woke, da alternative høyre sin versjon, forsøker å knytte alt over sammen, til ett og samme fiendebilde.

---

Den totale effekten skaper folk som ville stemt Trump, i Norge.

Som gjelder deler av FrP, og ellers folk som faller for noen/mange av konspirasjonsteoriene over, allerede i dag.

Folk som går å venter på en sterk mann for et sterkt parti, hvor FrP i dag ikke har musklene til å føre øksen de ønsker seg.

Som AfD, Republikanerene, Sverigefemokraterna, Putin.

...

Merk at det ikke finnes noen tilsvarende miljøer som sprer misinformasjon på politiske venstre, ut over små uorganiserte grupper tankies og noen statlige aktører som sprer arabisk/Iransk/Tyrkisk og pro-russisk anti-vestlig propaganda.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (25 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor du forsøker deg med denne bløffe gang på gang når alle i tråden når som helst kan gå inn i artikkelen og se at jeg har sitert han ordrett.

"Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene."

https://www.vg.no/nyheter/i/JQyAO4/raymond-johansen-tar-oppgjoer-med-woke

Skjerp deg, og slutt å lyge;

Det du siterer er ikke et sitat.

Sitater er hva noen har sagt, og markeres med " på start og slutt, for å vise at det er hva de har sagt.

Det du siterer er altså ikke noe han har sagt, men sannsynligvis svaret på spørsmål fra journalisten om han mener 'kanselleringskultur' etc, som fremdeles er den parodisk overdrevne varianten.

Hva Johansen henviser til er den parodiske,overdrevne varianten -- som går klart frem av huset dom faktisk er et et sitat fra ham, som i motsetning til hva journalisten beskriver at Johansen mener, som ikke er et sitat.

Om Johansen så skulle være misinformert eller ikke har satt seg inn i problemstillingen, så hjelper jo uansett det ikke saken din overhode.

Hva tilfeldige folk mener påvirker ikke faktaene.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (8 minutter siden):

Skjerp deg, og slutt å lyge;

Det du siterer er ikke et sitat.

Det er ordrett fra artikkelen.

Det er en presisering av hva Raymond Johansen sikter til. Hvorfor skulle man ikke tro på det?

Du begynner å bli desperat her. "Artikkelen lyver" er ditt håp?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 6
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Nei vel, så det står ikke i artikkelen?

Det som står er at Johansen mener med den parodisk,overdrevne varianten av woke er det som står at journalisten mener at han sier, som er åpenbart fordi Johansen ikke snakker om den normale varianten av woke -- men gjør er klart skille mellom den overdrevne parodiske varianten av woke og woke.

Som han faktisk er sitert på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (Akkurat nå):

Det som står er at Johansen mener med den parodisk,overdrevne varianten av woke er det som står at journalisten mener at han sier, som er åpenbart fordi Johansen ikke snakker om den normale varianten av woke -- men gjør er klart skille mellom den overdrevne parodiske varianten av woke og woke.

Som han faktisk er sitert på.

Ordrett fra artikkelen:

"Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene."

"Artikkelen lyver" er ditt håp?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Ordrett fra artikkelen:

"Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene."

"Artikkelen lyver" er ditt håp?

Vet du forskjellen på et direkte sitat, og parafrasering?

---

Og minner igjen om at det egentlig ikke betyr noe hva han eller Danby Choi mener, da jeg ikke mener noe om saken, jeg viser til fakta, ikke hvor mange eller hvem som føler woke er et problem

 

Som jeg har gjentatt mange ganger.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (15 minutter siden):

Jeg vet at jeg stoler mer på artikkelen enn deg ihvertfall.

Har Raymond Johansen gått ut og sagt at han ble uriktig fremstilt her noe sted?

De fleste forstår jo godt forskjellen mellom parafrasering og sitat, så han eventuelt misforstått.

...

Vil du vite hva bestemoren min føler om woke nå?

For jeg forstår egentlig ikke poenget med populismen og appellen til autoriteter du viser til, som hvordan du beskriver at ungdom føler seg redd for å bli kansellert eller hvordan Johansen mener en parodisk overdrevet variant av woke er et problem -- som er et sitat.

...

Jeg bryr meg nada om følelser, jeg bryr meg alt om hvorvidt følelsene er fundert på anekdoter og misinformasjon, eller er en reell trend.

Vis til relevant forskning, ikke anekdoter og hva folk føler.

---

Vi vet hvordan anti-woke kom til landet.

Hvordan mener du at det du kaller woke kom til landet, gjennom eksakt hvilke kilder..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...