Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Red Frostraven skrev (1 time siden):

Maleriet som ble fjernet er forklart gjentatte ganger

Dette er eksempel på hva som blir forstått som woke i Norge. Altså ikke som noe vi allerede har gode begrep på.

"- Bildet er en romantisering av nordmenn som dro til Amerika. Det er et kolonialistisk bilde, sier avdelingsdirektør Stina Högkvist ved Nasjonalmuseet til Aftenposten."

https://www.dagbladet.no/nyheter/farlig/78534356

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Og det samme gjelder eierene av Roald Dahl sine historier. De ønsker å apellere til et yngre publikum med en bokserie for yngre barn, uten å lære dem opp til fat-shaming eller at stygg-er-ond stereotypiene.

Til dømes er «mor og far» endra til «foreldre», og «damer og herrar» endra til «folkens», skriv The Telegraph.

Altså woke og aktivister. Fordi vi kan ikke lenger omtale en gruppe personer som "damer og herrer", i tilfelle noen "definerer seg som en zen eller en hen" eller lignende. Ren aktivisme, altså.

Meiner dei undervurderer barn

– Barn er smarte. Det er ikkje slik at dei sluker alt med hud og hår berre fordi dei les det i ei bok, seier barnebokforfattaren til NRK.

De som kan faget er tydelige:

https://www.nrk.no/urix/fordommer-endringar-i-roald-dahl-sine-barneboker-1.16304414

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Donald Duck er ikke kansellert, de har valgt å trykke at de er klar over at det kan være negative stereotypier som er tegnet inn i serien, uten at det er noe spesifikt de henviser til:

"LangtbakIstan". 

Red Frostraven skrev (1 time siden):

Det er på tide du innser at folk på høyrepopulistisk side lyger til deg og misinformerer deg om hva som foregår.

Høyrepopulister har lurt folk i SV? 

https://www.vg.no/nyheter/i/39BP3A/sv-politiker-jeg-er-moerk-og-jeg-er-dritlei-av-at-folk-lar-seg-krenke-paa-mine-vegne

De aller aller fleste tar avstand til woketøvet og forsøk på å kansellere/kanselleringer/omskrivninger basert på wokeaktivisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 timer siden):

Og jeg har svart deg -- men du forstår jo ikke svaret eller implikasjonene av det:
Du viser til et reellt problem, at hvite middelaldrende menn kondenseres i øvre skikt av organisasjoner.

Og ber meg om å vise til noe som ikke eksisterer.
Hvordan skal jeg vise deg noe som ikke eksisterer?

Fint forsøk, men det er du som hevder hardnakket at det er woke-motstandere som er opptatt av rase, noen av de er kanskje det, men woke er jo grunnleggende rasebasert som henvist til i flere linker.

Det er forøvrig sant at jeg ber deg om noe som ikke eksisterer, belegg for din påstand.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 timer siden):

Norsk kultur ble skapt og bevares primært av folk med en viss hudfarge.  Det gir dem mest sosial makt som ikke trues av isolerte situasjoner hvor det finnes et flertall minoriteter.  Hvis et cricketlag består av bare minoriteter så er det ikke fordi minoritetene etablerte idrettskulturen i Norge som gjør det vanskeligere for hvite å delta

Dette har vi vært gjennom flere ganger, det eneste du oppnår med å sammenstille hvit og mektig er two-tier rasisme og unødvendige anstrengte forhold mellom folk. Kritiserer gjerne de rike og mektige i verden, så kan du kritisere alminnelige folk etter karakter fremfor hudfarge. Det er egentlig helt utrolig at dette må sies i 2024.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

"LangtbakIstan". 

Det var vel en journalist i Nettavisen som spekulerte tilfeldig rundt det ordet, ikke noe som noen faktisk har ment eller gitt uttrykk for at er/kan være problematisk. Tviler på at det finnes noen som mener «Langtbakistan» i Donald skulle være et problem på noen måte.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Det var vel en journalist i Nettavisen som spekulerte tilfeldig rundt det ordet, ikke noe som noen faktisk har ment eller gitt uttrykk for at er/kan være problematisk. Tviler på at det finnes noen som mener «Langtbakistan» i Donald skulle være et problem på noen måte.

Hva annet er det som er verdt en varseltrekant i boken tenker du?

(Jeg mener vel at dette er woke-idioti uansett)

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (29 minutter siden):

Hva annet er det som er verdt en varseltrekant i boken tenker du?

(Jeg mener vel at dette er woke-idioti uansett)

Jeg vet ikke, men ser ikke hvorfor «Langtbakistan» skulle trenge noen varseltrekant og kan heller ikke se at en eneste person hverken har klaget på eller ment at det er noe problematisk.

Synes det virker som de eneste som klager er de som tror at noen har klaget.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...