Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

rabler skrev (6 timer siden):

Og ingen plasser har jeg kommet med slike påstander så dette var stryk i norsk…

Det er jo akkurat det du skriver når du sier at jeg "slår meg sammen med ytre høyre" (hvem og hvor, forresten?). Jeg kan ikke være uenig med dere i ytre venstre i noe, fordi "da er jeg ytre høyre". Slik fungerer verden i ditt hode.

"Du ønsker ikke dette i Norge så derfor slår du deg sammen med den problematiske gruppen for å bekjempe et problem som ikke eksisterer. Det er jo smart"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har skolen virkelig blitt så dårlig de siste årene? Kunnskap om språk og tekstanalyse virker å være totalt fraværende. :shrug:

22 minutes ago, DukeNukem3d said:

Det er jo akkurat det du skriver når du sier at jeg "slår meg sammen med ytre høyre" (hvem og hvor, forresten?). Jeg kan ikke være uenig med dere i ytre venstre i noe, fordi "da er jeg ytre høyre". Slik fungerer verden i ditt hode.

"Du ønsker ikke dette i Norge så derfor slår du deg sammen med den problematiske gruppen for å bekjempe et problem som ikke eksisterer. Det er jo smart"

Nei det er ikke "akkurat det jeg skriver". Å slå seg sammen med trenger ikke bety at man er enige med eller deler samme syn, det betyr bare at man gjør det samme. Og det er akkurat det du gjør. Du adopterer argumentene og idéene og er med på å bringe hit akkurat det du er redd for skal komme til Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (24 minutter siden):

Nei det er ikke "akkurat det jeg skriver". Å slå seg sammen med trenger ikke bety at man er enige med eller deler samme syn, det betyr bare at man gjør det samme. Og det er akkurat det du gjør. Du adopterer argumentene og idéene og er med på å bringe hit akkurat det du er redd for skal komme til Norge.

Jeg er imot det overdrevne woke-tøvet til ytre venstre. Men jeg har ikke  "adoptert argumentene og ideene" fra noen nei. At du ikke er kapabel til å tenke  selv og må gjøre det, betyr ikke at  vi andre ikke selv klarer å finne ut at kansellering (eller forsøk) av nissene på låven, donald duck, malerier etc er galt og patetisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, rabler said:

En liste over gode underholdningsprodukter skal være bevis for hva da?

Hvilke gode produkter? Det eneste på den lista der som jeg vil kalle bra er Stranger Things og The Last of Us 2 (det eneste av spillene jeg har spilt, så kan ikke uttale meg om det andre). Noen få andre ting er helt ok, som Black Panther, Captain Marvel og Birds of Prey, men resten varierer fra middelmådig til direkte dårlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (1 time siden):

Artig hvordan woke klager på de som klager på hudfarge samtidig som det klager dagen lang på at ting er for hvitt, for eks Friends eller et norsk håndball-landslag har feil 'rase' også.

Begge sidene burde bry seg hvis noe etniske grupper ikke deltar i «norske» aktiviteter. Segregering og isolasjon påvirker negativt alle etniske grupper.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Begge sidene burde bry seg hvis noe etniske grupper ikke deltar i «norske» aktiviteter. Segregering og isolasjon påvirker negativt alle etniske grupper.  

At innvandrere blir isolerte er jo vanligvis en bekymring fra mer konservativt hold, og det er et moment i forhold til integrering, men Norge blir ikke et apartheidsamfunn om noen ikke finner håndball spesielt interessant. Som nevnt tidligere her er det ingen wokere som klager på at det norske cricketlaget er helbrunt heller, så det er jo interessant. Selv ser jeg ingen problemer med homogene idrettslag, folk har forskjellige interesser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
PgUp skrev (5 timer siden):

Artig hvordan anti woke mener de er imot kanselleringskultur, så prøver de å kansellere Snøhvit fordi ho har feil "rase" og neste AC spill fordi en hovedrolle har feil "rase"....

Å ønske at en karakter har riktig hudfarge har fortsatt ingenting med kanselleringskultur å gjøre. Det er mer kanselleringskultur å bytte ut de syv dvergene fordi dverger plutselig er ansett som problematisk etter en tåpelig kommentar fra Peter Dinklage. Ingen andre kortvokste var enige med han, forresten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (1 time siden):

At innvandrere blir isolerte er jo vanligvis en bekymring fra mer konservativt hold, og det er et moment i forhold til integrering, men Norge blir ikke et apartheidsamfunn om noen ikke finner håndball spesielt interessant. Som nevnt tidligere her er det ingen wokere som klager på at det norske cricketlaget er helbrunt heller, så det er jo interessant. Selv ser jeg ingen problemer med homogene idrettslag, folk har forskjellige interesser.

Manglende etniske nordmenn på et cricketlag indikerer ikke at etniske nordmenn ikke deltar i det bredere samfunnet, tvertimot, de setter normene i samfunnet.  Manglende deltagelse blant minoriteter i «norsk» idretter indikerer at de er outsidere og har lite innflytelse på norsk kultur og samfunnet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (52 minutter siden):

Å ønske at en karakter har riktig hudfarge har fortsatt ingenting med kanselleringskultur å gjøre. Det er mer kanselleringskultur å bytte ut de syv dvergene fordi dverger plutselig er ansett som problematisk etter en tåpelig kommentar fra Peter Dinklage. Ingen andre kortvokste var enige med han, forresten.

At noen blir krenket er lite viktig i forhold til promotering av stereotyper som fører til diskriminering 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (16 timer siden):

Jeg tror det er slik at enkelte rett og slett ikke ser problemet. Enkelte ser på endringene som kun positive, eller i verste fall nøytrale, og fra det kan de ikke fatte at noen skal kunne ha noen problemer med det. Og om noen har problemer med det, da det komme fra noe irrasjonelt.

Høyst trolig kommer det fra at de selv aldri har hatt et nevneverdig tett forhold til noen publikasjon, være det seg Star Wars, Marvel, Tolkien, mm, og dermed ikke helt klarer pakke hodet sitt rundt hvordan det er å stå i en slik posisjon og med de interesser som følger med å gjøre slikt til en del av livet sitt.

Har man aldri gjort noe slikt til en del av livet sitt, ja da blir det nok vanskelig å forstå.

Jeg tror noe av det du skriver her stemmer, men kan legge til at i enkelte tilfeller så ser man ikke problemet fordi man annser ikke produktet som ment for seg selv.

Det gikk ann å se Xena når jeg var barn, men tidene har forandret seg og jeg er voksen. Det betyr ikke at Xena var dårlig, men det betyr heller ikke at det var bra. Viktigst av alt i denne diskusjonen så betyr det ikke at ny underholdning jeg ikke liker i dag er dårlig. Det er ikke for meg. Derfor stiller jeg meg nøytral.

Personlig opplever jeg også at serier/spill jeg liker i dag, og evt. gleder meg til, blir høvlet ned av folk som åpenbart ikke har det du snakker om her, altså nevneverdig tett forhold til det. Og produktene skal prates ned før de har blitt produsert.

Jeg ser også verden litt annerledes da jeg opplever å bli underholdt av god underholdning regelmessig. Kanskje på en annen måte enn som barn, med tilgangen på det etc. (Vi er bortskjemte i dag) Og for å dømme noen av de som er mest kritiske til underholdningsindustrien så skinner det også igjennom at mange av de har et relativt distansert forhold til hvilken kunst som finnes. Spesielt når de prøver seg på å reflektere over hva som er bra i dag. Og temaene dreier seg rundt Lady Gaga og Marvel.

At det som virker populært forandrer seg gjennom tiden er vell sånn det alltid har vært. At gamle grinebitere kke innser at de er blitt voksen, drevet av nostalgi, føler seg utdatert, skjer hele veien. Men da skifter man kanal fra P3 til P1/P13 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
rabler skrev (13 timer siden):

Igjen fokuserer du på der perifere og overser det sentrale. Når denne "agendaen" er at "Det handler om å ødelegge en kultur som aktivistene ikke tåler at vi liker, som de ikke forstår, og derfor må forpurre den." tenker jeg konspirasjonsteori er veldig treffende…

Var det ikke denne dama i Sweet Baby Inc. som sa at de skulle brenne spillindustrien til grunnen? Kanskje ikke en konspirasjon når det er så åpent, men likevel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (13 timer siden):

Jeg har ikke sett She-Hulk, men har ikke noe mot den. The Acolyte var absolutt god underholdning som kunne tatt Star Wars i en veldig spennende retning.

The Acolyte som ikke klarte gjøre verken tid eller sted eller reise mellom steder til et element i serien? Selv finner jeg slikt såpass forstyrrende for historiefortelling at jeg sliter med å følge med. Både Rings of Power og The Wheel of Time slet med nøyaktig de samme problemene også.

Da sitter man igjen med en episode bestående av oppstykkede scener som har liten til ingen forbindelse mellom seg annet enn at du kjenner igjen personene fra forrige scene.

Men nok om det. Liker du slikt skal du da jammenmeg få lov til det, selv om du ikke fortalte en eneste ting som var bra i serien da.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (21 minutter siden):

Jeg tror noe av det du skriver her stemmer, men kan legge til at i enkelte tilfeller så ser man ikke problemet fordi man annser ikke produktet som ment for seg selv.

Det gikk ann å se Xena når jeg var barn, men tidene har forandret seg og jeg er voksen. Det betyr ikke at Xena var dårlig, men det betyr heller ikke at det var bra. Viktigst av alt i denne diskusjonen så betyr det ikke at ny underholdning jeg ikke liker i dag er dårlig. Det er ikke for meg. Derfor stiller jeg meg nøytral.

Personlig opplever jeg også at serier/spill jeg liker i dag, og evt. gleder meg til, blir høvlet ned av folk som åpenbart ikke har det du snakker om her, altså nevneverdig tett forhold til det. Og produktene skal prates ned før de har blitt produsert.

Jeg ser også verden litt annerledes da jeg opplever å bli underholdt av god underholdning regelmessig. Kanskje på en annen måte enn som barn, med tilgangen på det etc. (Vi er bortskjemte i dag) Og for å dømme noen av de som er mest kritiske til underholdningsindustrien så skinner det også igjennom at mange av de har et relativt distansert forhold til hvilken kunst som finnes. Spesielt når de prøver seg på å reflektere over hva som er bra i dag. Og temaene dreier seg rundt Lady Gaga og Marvel.

At det som virker populært forandrer seg gjennom tiden er vell sånn det alltid har vært. At gamle grinebitere kke innser at de er blitt voksen, drevet av nostalgi, føler seg utdatert, skjer hele veien. Men da skifter man kanal fra P3 til P1/P13 

Enig med deg her. Derimot mener jeg også at det finnes noen objektive kriterier for hva som er dårlig. Som Rings of Power har jo fått endel pepper for å fremstå som om det er skrevet en rekke "kule scener", og en episode er da bare en samling av disse uten at de behøver ha noe med hverandre å gjøre verken for handling, sted eller tid. På samme måte fremstår dialogen som forsøk på å skrive store epos når man går på ungdomsskolen, og når dette settes sammen får man en rekke usammenhengende scener med tom og pompøs dialog. Den eneste grunnen til at noen i det hele tatt ser på dette makkverket er at Tolkiens navn er heftet ved det.

Men det er jo klart at de som vil like det får da lov, men jeg aner ikke hvem det skulle vært. Jeg spurte dette spørsmålet i går eller dagen før der, men ingen svarer. Det er som om ingen vet hvem målgruppen er for disse tingene.
Men Xena, som du nevner der, vet vi alle hvem målgruppen er. Det er bare å se 5 minutter av en tilfeldig episode så vet man. Med Rings of Power, The Acolyte, Hva som helst Marvel - hvem vet. Man vet bare hvem det ikke er laget for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 timer siden):

Manglende etniske nordmenn på et cricketlag indikerer ikke at etniske nordmenn ikke deltar i det bredere samfunnet, tvertimot, de setter normene i samfunnet.  Manglende deltagelse blant minoriteter i «norsk» idretter indikerer at de er outsidere og har lite innflytelse på norsk kultur og samfunnet 

Så lenge det ikke er noen regler eller andre ting som aktivt forhindrer innvandrere å delta i norske idretter blir det feil å problematisere disse for å være 'for hvite', da får en heller si at innvandrere er for lite engasjerte i visse områder. Det er dog et stort konklusjonshopp å si at de er outsidere på det grunnlaget, det er plenty med nordmenn som heller ikke bryr seg om håndball, langrenn eller sport i det hele tatt. En av årsakene til folk blir lei av woke er det skal problematisere ting helt unødvendig. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (3 timer siden):

Så lenge det ikke er noen regler eller andre ting som aktivt forhindrer innvandrere å delta i norske idretter blir det feil å problematisere disse for å være 'for hvite', da får en heller si at innvandrere er for lite engasjerte i visse områder. Det er dog et stort konklusjonshopp å si at de er outsidere på det grunnlaget, det er plenty med nordmenn som heller ikke bryr seg om håndball, langrenn eller sport i det hele tatt. En av årsakene til folk blir lei av woke er det skal problematisere ting helt unødvendig. 

Hvis du er fornøyd med integrering nivåer av innvandrere i Norge idag så blir det kanskje galt å si at manglende deltagelse betyr noe viktig men mitt inntrykket er at mange klager på det.   Ghettofisering snakkes mye om i disse fora.  
 

Minoriteter på landslager er viktig fordi det kan gi minoriteter rollemodeller som gjør dem mer intersannt i norsk kultur og vise etniske nordmenn at de kan delta.  Det kan hjelpe med integrering «problemet»

Jeg kjønner det er lett å ta et «for hvite» utsagn som en fornærmelse mot hvite men manglende deltagelse er et «problem» for alle etnisiteter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...