Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

17 minutes ago, Curuion said:

Nysgjerrig på den selv. 

Ut av den lista er det kun Stranger Things jeg har likt og sett frem til. Etter sesong 1 også, selv om det ikke er like spennende lenger. 

Det er en del jeg ikke har sett/spilt, men alt av innhold jeg faktisk har konsumert fra den lista har vært fornøyelig. Noe varierende kvalitet selvsagt, men ikke noe av det har vært dårlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, Noxhaven said:

Jeg kom nok litt raskt inn i diskusjonen og svarte bare på det du skrev uten å kjenne til historikken til svaret ditt.
Jeg prøver ikke forsvare truende adferd av typen kansellering fra "anti-woke" siden bare fordi jeg poengterer at "woke" siden har drevet med denne typen handling i et tiår nå. Jeg er imot denne adferden fra begge sider. Men jeg leste svaret ditt når jeg var en rask tur innom tråden og at du kun tok opp motreaksjonen i innlegget, noe som jeg anser som naturlig nok at ville komme når en type urett foregår over tid (igjen uten at jeg er enig i alt denne motbevegelser driver med) så ville bare poengtere det.. Joda, du synes det sikkert er meningsløst, og det burde være det, men når man har lest i 100 sider at folk her er i total benektelse og rabler i vei om at det er oppspin og ikke ekisterer så er det noen som kan ha nytte av å få det inn med teskje.

Ja, det var mer for min del, for å si min fred for denne gang, angående skadeligheten av trakassering og trusler, det er ikke deg jeg anklager for å bagatelisere denne delen av bevegelsen.

Jeg er i mot slik atferd i det hele tatt.
Men jeg mangler informasjonen tilgjengelig for å se at dette er noe som foregår på samme måte fra ulike fraksjoner, for det første er det ikke det samme å sende trusler til Moses Ingram, som å kritisere JK Rowling for hennes uttalelser om transpersoner, og for det andre kan jeg ikke se det bygges en bevegelse med JK Rowling som fundament.
Hvis det er uklart mener jeg en tilsvarende bred bevegelse som anti-woke bevegelsen, man kan godt kalle kritikken mot Rowling for en bevegelse, men den eksisterer ikke utover å beskytte transpersoner, som igjen er problemet slik jeg ser det med anti-woke bevegelsen, alt som går utenfor et ganske snevert status quo havner på listen.

Jeg synes ikke det er meningsløst, men jeg ser ikke at den bevegelsen denne mot-bevegelsen snakker om eksisterer på den måten de foreslår, det minner om mannegrupper jeg har møtt, som ikke mener de er imot kvinners rettigheter eller frihet, men som utelukkende deler anekdoter om menn som urettmessig anklages for voldtekt, og føler seg paranoide rundt et system de mener favoriserer kvinner (realiteten er at de er i større risiko for å selv bli voldtatt av en mann, enn å bli offer for løgn om voldtekt), jeg tror som regel på individene i gruppen når de erklærer seg som frie fra misogyni, at det som driver dem er beskyttelse av menn, men ser dem likevel som offer for en utbredt misforståelse eller vrengebilde hvor andre gruppers rettigheter leses som et angrep på ens egne.

Du må gjerne vise meg at jeg tar feil, at det finnes belegg for denne frykten for urimelig kansellering, eller at disse såkalte woke-grupperingene opptrer slik at det er behov for en anti-woke bevegelse

Quote

Hele innlegget ditt ble litt mye å svare på nå, men kjernen i det jeg ville formidle ligger nært det du skriver her som et type sukk (uthevet).

Det fremstår som det har utviklet seg en type ukultur hvor folk er redd for å ta visse diskusjoner om blant annet karakterer i film og spill når det kommer til hudfarge, legning, kjønsidentitet med mer på de fiksjonelle karaktererne fordi virkelig mennesker kan bli støtt av samtalen, og med det har med sin rett og med applaus og nærmest forventning muligheten til å gå ut offentlig med pekefinger og demonisering.
Det er som at det har blitt totalfredet hvor alle som ønsker en annen vinkling kan kritiseres for å være en rasist, seksist etc. "helt legitimt". Både enkeltpersoner og bedrifter.

Jeg personlig tror ikke dette er heldig for underholdningsbransjen. Jeg tror ikke dette skaper flere unike karakterer eller flere unike verk. Alt det unike, alt det som kan være tankevekkende eller på grensen til proviserende er blitt skygge-tabulagt og man sitter igjen med en glatt masse uten noen type form som man bli imponert over, ingen struktur som man husker i flere år og ingen liten nål som provoserer eller vekker noen dypere tanke.

Ja, jeg mente ikke å legge så mye tekst på deg som en taktikk, men jeg synes det virket mer rimelig å ta for seg et faktisk tilfelle for å belyse nyansene av diskusjonen som muligens har funnet sted på en rimelig måte.
Det er veldig lett å fremstille det som urimelig å caste ikke-hvite Hobbitter dersom man bare gjengir alt helt overfladisk.

Personlig ser jeg ikke hvordan den delen av underholdningsbransjen vi snakker om noen gang har vært så veldig tankevekkende, tvert imot, det har alltid vært sanitiserte liksomdiskusjoner om fks. rasisme for et hvitt publikum, alá Driving Miss Daisy, eller revisjonistisk pentagongodkjente Pax Americana fantasier.
At man i større grad utfordrer etablerte idéer, hvit som normalt, male gaze, heteronormativitet, og alle de etablerte reglene i Hollywood som først og fremst kan gjøre det vanskelig for ikke-hvite ikke-mannlige ikke-cis som forsøker jobbe i bransjen, men som også i verste fall perpetuerer noen dårlige idéer og i beste fall resirkulerer ferdigtygget stagnans.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Curuion said:

Nysgjerrig på den selv. 

Ut av den lista er det kun Stranger Things jeg har likt og sett frem til. Etter sesong 1 også, selv om det ikke er like spennende lenger. 

Spesielt Elevens reise til en annen by enn Hawkins, hvor hun møter stereotypiske "misfits" som er så dårlig og endimensjonalt skrevet at det føltes som om jeg så på en helt annen serie. De virket injisert inn i serien for å avsjekke noen diversity-bokser. Uten egentlig å tilføre verdenen eller historien noe. Til og med the Duffer Brothers har sagt at de var i tvil om de ville ha med episode 7 i ses 2, da de følte den egentlig var for dårlig.

1.jpg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, AtterEnBruker said:

Er litt nysgjerrig på hva som gjorde Stranger Things "woke" etter sesong 1.

Jeg er nysgjerrig på She-Hulk, den er vel ganske konsistent med tegneserien, hvis det endring av IP som gjør ting woke.

Men siste inspill tyder på at det er woke med en retningsløs episode hvor det er ikke-hvite.
(så er det selvfølgelig ikke det at det er ikke-hvite i episoden, men at de er der OG det er dårlig skrevet...)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Atib Azzad said:

Men siste inspill tyder på at det er woke med en retningsløs episode hvor det er ikke-hvite.
(så er det selvfølgelig ikke det at det er ikke-hvite i episoden, men at de er der OG det er dårlig skrevet...)

Når noe presses inn i en serie pga agenda og DEI, så blir det gjerne dårlig, ja. Fordi karakterene ikke har noen misjon utover å bare være med i kraft av å være en minoritet. Klassisk tokenisme.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (42 minutter siden):

Ja, det var mer for min del, for å si min fred for denne gang, angående skadeligheten av trakassering og trusler, det er ikke deg jeg anklager for å bagatelisere denne delen av bevegelsen.

Jeg er i mot slik atferd i det hele tatt.
Men jeg mangler informasjonen tilgjengelig for å se at dette er noe som foregår på samme måte fra ulike fraksjoner, for det første er det ikke det samme å sende trusler til Moses Ingram, som å kritisere JK Rowling for hennes uttalelser om transpersoner, og for det andre kan jeg ikke se det bygges en bevegelse med JK Rowling som fundament.
Hvis det er uklart mener jeg en tilsvarende bred bevegelse som anti-woke bevegelsen, man kan godt kalle kritikken mot Rowling for en bevegelse, men den eksisterer ikke utover å beskytte transpersoner, som igjen er problemet slik jeg ser det med anti-woke bevegelsen, alt som går utenfor et ganske snevert status quo havner på listen.

Jeg synes ikke det er meningsløst, men jeg ser ikke at den bevegelsen denne mot-bevegelsen snakker om eksisterer på den måten de foreslår, det minner om mannegrupper jeg har møtt, som ikke mener de er imot kvinners rettigheter eller frihet, men som utelukkende deler anekdoter om menn som urettmessig anklages for voldtekt, og føler seg paranoide rundt et system de mener favoriserer kvinner (realiteten er at de er i større risiko for å selv bli voldtatt av en mann, enn å bli offer for løgn om voldtekt), jeg tror som regel på individene i gruppen når de erklærer seg som frie fra misogyni, at det som driver dem er beskyttelse av menn, men ser dem likevel som offer for en utbredt misforståelse eller vrengebilde hvor andre gruppers rettigheter leses som et angrep på ens egne.

Du må gjerne vise meg at jeg tar feil, at det finnes belegg for denne frykten for urimelig kansellering, eller at disse såkalte woke-grupperingene opptrer slik at det er behov for en anti-woke bevegelse

Ja, jeg mente ikke å legge så mye tekst på deg som en taktikk, men jeg synes det virket mer rimelig å ta for seg et faktisk tilfelle for å belyse nyansene av diskusjonen som muligens har funnet sted på en rimelig måte.
Det er veldig lett å fremstille det som urimelig å caste ikke-hvite Hobbitter dersom man bare gjengir alt helt overfladisk.

Personlig ser jeg ikke hvordan den delen av underholdningsbransjen vi snakker om noen gang har vært så veldig tankevekkende, tvert imot, det har alltid vært sanitiserte liksomdiskusjoner om fks. rasisme for et hvitt publikum, alá Driving Miss Daisy, eller revisjonistisk pentagongodkjente Pax Americana fantasier.
At man i større grad utfordrer etablerte idéer, hvit som normalt, male gaze, heteronormativitet, og alle de etablerte reglene i Hollywood som først og fremst kan gjøre det vanskelig for ikke-hvite ikke-mannlige ikke-cis som forsøker jobbe i bransjen, men som også i verste fall perpetuerer noen dårlige idéer og i beste fall resirkulerer ferdigtygget stagnans.

Jeg anser oss for å være enige i det meste her. Og jeg føler vi snakker forbi hverandre for mye, som trolig jeg er skyldig i da jeg ikke klarer å formulere meg godt nok.
Det er også trolig og mulig at jeg har en type bias fra innehold jeg har sett og som har satt seg på frontallappen gjennom årene som gjør at jeg har et syn som anser kanselleringen som har vært som noe større enn det du gjør, og mulig vis verca da jeg ikke har samme syn på størrelsen av dagens motreaksjon som du fremmer.

Å vise deg at du tar feil angående den historiske og nårværende graden av kansellering som du har skaffet deg et bilde av over tiden blir nok vrient. Forrige link fra wiki angående kanselleringskultur tar jo opp ganske mange konkrete saker, historikk, kritikk, debatter om saken med mer. Men jeg tenker jeg trekker meg da jeg ikke anser det som noe ekstremt viktig, og siden jeg ikke aner hva som skal til for å vise deg at du tar feil om ditt nårværende bilde av kanselleringskulturen, og hvor grensen din går for hva som er rimelig eller urimelig, så føles det veldig bortkastet å fortsette.

Som alltid setter jeg pris på svarene og perspektivet ditt.

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Gargantua said:

Spesielt Elevens reise til en annen by enn Hawkins, hvor hun møter stereotypiske "misfits" som er så dårlig og endimensjonalt skrevet at det føltes som om jeg så på en helt annen serie. De virket injisert inn i serien for å avsjekke noen diversity-bokser. Uten egentlig å tilføre verdenen eller historien noe. Til og med the Duffer Brothers har sagt at de var i tvil om de ville ha med episode 7 i ses 2, da de følte den egentlig var for dårlig.

1.jpg

Du levde tydeligvis ikke på 80 tallet. Mye av 80-talls ungdomskultur handlet om misfits, og det å ikke passe inn. Og injisert fr å avsjekke bokser? Du vet at det har fantes svarte og brune mennesker i USA siden før USA var et eget land, ikke sant? 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Gargantua said:

Når noe presses inn i en serie pga agenda og DEI, så blir det gjerne dårlig, ja. Fordi karakterene ikke har noen misjon utover å bare være med i kraft av å være en minoritet. Klassisk tokenisme.

Så hvis alle disse irrelevante bakgrunnskaraktere var hvite istedet, ville det ikke vært woke?

Forøvrig forstår jeg ikke helt hvordan man skal løse denne kritikken av overfladisk representasjon om man samtidig ikke har lov å ansette noen som forstår perspektivene deres bedre slik at representasjonen blir mer troverdig.

Og på hvilken måte er She-Hulk woke?

18 minutes ago, Noxhaven said:

Jeg anser oss for å være enige i det meste her. Og jeg føler vi snakker forbi hverandre for mye, som trolig jeg er skyldig i da jeg ikke klarer å formulere meg godt nok.
Det er også trolig og mulig at jeg har en type bias fra innehold jeg har sett og som har satt seg på frontallappen gjennom årene som gjør at jeg har et syn som anser kanselleringen som har vært som noe større enn det du gjør, og mulig vis verca da jeg ikke har samme syn på størrelsen av dagens motreaksjon som du fremmer.

Å vise deg at du tar feil angående den historiske og nårværende graden av kansellering som du har skaffet deg et bilde av over tiden blir nok vrient. Forrige link fra wiki angående kanselleringskultur tar jo opp ganske mange konkrete saker, historikk, kritikk, debatter om saken med mer. Men jeg tenker jeg trekker meg da jeg ikke anser det som noe ekstremt viktig, og siden jeg ikke aner hva som skal til for å vise deg at du tar feil om ditt nårværende bilde av kanselleringskulturen, og hvor grensen din går for hva som er rimelig eller urimelig, så føles det veldig bortkastet å fortsette.

Som alltid setter jeg pris på svarene og perspektivet ditt.

Det var ikke meningen å sette det opp som en umulig målpost, jeg ville bare redegjøre for mitt perspektiv når det kommer til hvor lite legitim denne backlash-bevegelsen fremstår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (2 timer siden):

… og der var vi rett i konspiland igjen, gitt. En hemmelig sekt som hater hvit, vestlig kultur har infiltrert alle underholdningsselskapene og er besatt av å ødelegge alt hvite snøflak liker.  🙄

Det er forunderlig at du ikke selv ser hvor ulidelig latterlig dette er.

Det virker som det er på tide:
https://snl.no/agenda

En agenda er altså ikke en konspirasjon, men en konspirasjon kan ha en agenda.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (2 timer siden):

En liste over gode underholdningsprodukter skal være bevis for hva da?

Syntes du virkelig She-Hulk og The Acolyte er gode underholdningsprodukter?

Hva var bra med dem? Jeg har enda tilgode å høre noen si noe håndfast om hvilke gode kvaliteter de har, så det er vel på tide snart.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, fokkeslasken said:

Det virker som det er på tide:
https://snl.no/agenda

En agenda er altså ikke en konspirasjon, men en konspirasjon kan ha en agenda.

Igjen fokuserer du på der perifere og overser det sentrale. Når denne "agendaen" er at "Det handler om å ødelegge en kultur som aktivistene ikke tåler at vi liker, som de ikke forstår, og derfor må forpurre den." tenker jeg konspirasjonsteori er veldig treffende…

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, fokkeslasken said:

Syntes du virkelig She-Hulk og The Acolyte er gode underholdningsprodukter?

Hva var bra med dem? Jeg har enda tilgode å høre noen si noe håndfast om hvilke gode kvaliteter de har, så det er vel på tide snart.

Jeg har ikke sett She-Hulk, men har ikke noe mot den. The Acolyte var absolutt god underholdning som kunne tatt Star Wars i en veldig spennende retning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, fokkeslasken said:

Syntes du virkelig She-Hulk og The Acolyte er gode underholdningsprodukter?

Hva var bra med dem? Jeg har enda tilgode å høre noen si noe håndfast om hvilke gode kvaliteter de har, så det er vel på tide snart.

Jeg synes She-Hulk var en helt grei og litt festlig sjangerblanding av superhelt-action og advokat-drama.
Jennifer Walters tvinges til å orientere seg i et miljø dominert av menn samtidig som hun må beherske denne nye superkraften/forbannelsen hun er utsatt for.
Jeg synes det var ok hvordan den var selvironisk og meta med seg selv, og likte hvordan den tok for seg kontemporære strømninger gjennom sin egen tullete linse.

Det er ikke en serie jeg mener er viktig for noe som helst, bare en greit vellykket Marvel-produksjon.

Hva er det egentlig som er så mislykket eller dårlig med She-Hulk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gargantua said:

Spesielt Elevens reise til en annen by enn Hawkins, hvor hun møter stereotypiske "misfits" som er så dårlig og endimensjonalt skrevet at det føltes som om jeg så på en helt annen serie. De virket injisert inn i serien for å avsjekke noen diversity-bokser. Uten egentlig å tilføre verdenen eller historien noe. Til og med the Duffer Brothers har sagt at de var i tvil om de ville ha med episode 7 i ses 2, da de følte den egentlig var for dårlig.

1.jpg

Ja, de der hadde jeg glemt. Føltes ut som en plutselig kom på en spin-off ide midt i produksjonen og fortsatte med det uten å bygge opp. Ble veldig dårlig og heldigvis ikke noe mer om de. 

41 minutes ago, Gargantua said:

Det er også påfallende at 20% av hovedkarakterene er homofile.

Eleven
Mike
Dustin
Lucas
Nancy
Jonathan
Steve
Will
Max
Robin

Ca 3% av enhver populasjon definerer seg som 100% homofile. Det er en overrepresentasjon på 6,7 ganger det i Stranger Things.

Må jo ta med alle andre karakter også da hvis man skal begynne fin regne på slike detaljer. Hvis ikke er alt av serier/film låst til maks 1 homofil hoved-karakter, og selv da er det for mye, gir ingen mening med slik logikk? 

Er hvordan de er skrevet som er viktig, og der synes jeg Will har vært bra. Robin var kanskje litt for tynt, men hun hadde ikke så stor rolle, så påvirke jo ikke så mye akkurat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (2 timer siden):

Spesielt Elevens reise til en annen by enn Hawkins, hvor hun møter stereotypiske "misfits" som er så dårlig og endimensjonalt skrevet at det føltes som om jeg så på en helt annen serie. De virket injisert inn i serien for å avsjekke noen diversity-bokser. Uten egentlig å tilføre verdenen eller historien noe. Til og med the Duffer Brothers har sagt at de var i tvil om de ville ha med episode 7 i ses 2, da de følte den egentlig var for dårlig.

1.jpg

Jeg hadde det motsatte inntrykket at det passet fint med high School overfladiskheten de ville poengtere til.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Artig hvordan anti woke mener de er imot kanselleringskultur, så prøver de å kansellere Snøhvit fordi ho har feil "rase" og neste AC spill fordi en hovedrolle har feil "rase"....

Artig hvordan woke klager på de som klager på hudfarge samtidig som det klager dagen lang på at ting er for hvitt, for eks Friends eller et norsk håndball-landslag har feil 'rase' også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...