Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Just now, jjkoggan said:

CEOer som priotiserer politikk ovenfor aksje verdier varer ikke lenge.

Enig. Noe f.eks. Ubisoft og til og med Disney er i ferd med å smertelig erfare.

Sweet Baby Inc. er også helt på felgen, og har radert vekk alle referansene sine på sin egen hjemmeside. Nå er det kun én side med noen skjermdumper, og knapp til et kontaktskjema.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gargantua skrev (3 minutter siden):

Ja, det var jo et megetsigende og overraskende svar fra deg. Hakk i plata, kaller vi det. Har du forelsket deg i ordet konspirasjonsteori? Er du helt blottet for innsikt i at det er en vedvarende dreining til venstre i hele popkulturen, og at det har foregått i 10-12 år? Hvorfor har vi diskutert dette i tusenvis av innlegg hvis det ikke fins? Er du virkelig så ignorant, eller bare later du som? Dette er som å diskutere med en fjellvegg eller et stykke tre.

Dette var et usaklig svar fra deg, og det er ingen grunn til å komme med personangrep. Spesielt ikke mot en fjellvegg eller et stykke tre.

Jeg stiller simpelthen spørsmål ved påstandene du kommer med i innlegget du skrev, og hvorvidt de er sannsynlige.

Når du kommer med teorier om skjulte vikarierende motiver fra en hel industri forutsetter det en slags sammensvergelse, eller et avtalt spill mellom aktørene i denne industrien. Dette er gjerne det en ofte vil kalle en konspirasjonsteori.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (7 minutter siden):

Ja, det var jo et megetsigende og overraskende svar fra deg. Hakk i plata, kaller vi det. Har du forelsket deg i ordet konspirasjonsteori? Er du helt blottet for innsikt i at det er en vedvarende dreining til venstre i hele popkulturen, og at det har foregått i 10-12 år? Hvorfor har vi diskutert dette i tusenvis av innlegg hvis det ikke fins? Er du virkelig så ignorant, eller bare later du som? Dette er som å diskutere med en fjellvegg eller et stykke tre.

Men som vanlig så svarer du jo ikke på spørsmålene, du svarer jo alltid på samme måte, en lang regle om at sånn er det og det vet du pga din "innsikt", men svare på spørsmålene gjør du aldri, du svarer på spørsmål med en blanding av usaklige spørsmål som ikke har noe med saken å gjøre og personangrep, og med det slipper du å svare på spørsmål du tydeligvis ikke har noe svar på. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Dette var et usaklig svar fra deg, og det er ingen grunn til å komme med personangrep. Spesielt ikke mot en fjellvegg eller et stykke tre.

Jeg stiller simpelthen spørsmål ved påstandene du kommer med i innlegget du skrev, og hvorvidt de er sannsynlige.

Når du kommer med teorier om skjulte vikarierende motiver fra en hel industri forutsetter det en slags sammensvergelse, eller et avtalt spill mellom aktørene i denne industrien. Dette er gjerne det en ofte vil kalle en konspirasjonsteori.

Jeg syns slett ikke det er usakling, når du forsøker å trette ut debatten med å hele tiden spørre - som en papegøye uten evne til å ta til deg ny informasjon - "hvilken agenda, hvilke aktivister". Her er en liste over woke kulturprodukter igjen:

Filmer og serier:
The Rings of Power (2022)
Star Wars: The Rise of Skywalker (2019)
She-Hulk: Attorney at Law (2022)
Ghostbusters (2016)
Doctor Who (2020)
Black Panther (2018)
Black Panther: Wakanda Forever (2022)
Matrix: Resurrections (2021)
Men in Black: International (2019)
Stranger Things etter ses 1
The Sandman (2022)
She-Hulk: Attorney at Law (2022)
The Witcher - Netflix-versjonen (2019)
Captain Marvel (2019)
The Little Mermaid (2023)
Batwoman (2019-2022)
Birds of Prey (2020)
Lightyear (2022)
Eternals (2021)
Masters of the Universe: Revelation (2021)
Charlie's Angels (2019)
Star Trek: Discovery (2017-)
Terminator: Dark Fate (2019)
Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)
Velma (2023)
Star Wars: The Acolyte (2023)
Agatha All Along (2024)

Spill:
The Last of Us Part II (2020)
Assassin's Creed Valhalla (2020)
Battlefield V (2018)
Mass Effect: Andromeda (2017)
Call of Duty: Modern Warfare (2019)
Dustborn (2023)
Saints Row (2022)
Concord (2024)
Wolfenstein: The New Blood (2019)

Og så kommer to som ikke er helt ferdige ennå: Dragon Age: The Veilguard og Assassins Creed Shadows.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (7 minutter siden):

Filmer og serier:
The Rings of Power (2022)
Star Wars: The Rise of Skywalker (2019)
She-Hulk: Attorney at Law (2022)
Ghostbusters (2016)
Doctor Who (2020)
Black Panther (2018)
Black Panther: Wakanda Forever (2022)
Matrix: Resurrections (2021)
Men in Black: International (2019)
Stranger Things etter ses 1
The Sandman (2022)
She-Hulk: Attorney at Law (2022)
The Witcher - Netflix-versjonen (2019)
Captain Marvel (2019)
The Little Mermaid (2023)
Batwoman (2019-2022)
Birds of Prey (2020)
Lightyear (2022)
Eternals (2021)
Masters of the Universe: Revelation (2021)
Charlie's Angels (2019)
Star Trek: Discovery (2017-)
Terminator: Dark Fate (2019)
Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)
Velma (2023)
Star Wars: The Acolyte (20

Her er det definitivt mye ræl og misbruk av anerkjent (eller tidligere anerkjent) merkevare ja. Utvilsomt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (15 minutter siden):

Enig. Noe f.eks. Ubisoft og til og med Disney er i ferd med å smertelig erfare.

Sweet Baby Inc. er sogså helt på felgen, og har radert vekk alle referansene sine på sin egen hjemmeside. Nå er det kun én side med noen skjermdumper, og knapp til et kontaktskjema.

Det er ikke bevis på at de prioritiserer politikk.    Jeg er 100% sikkert at disse CEOer forteller aksjeeirne sine at det er en god business strategi, ikke politiske aktivisme.  Du må huske på at deres personlig inntekt og rikdom er avhengig av aksjeprisen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Dersom en synes så synd på seg selv når man oppdager en detalj man ikke liker i et underholdningsprodukt man frivillig har valgt å konsumere er det kanskje heller en selv som trenger hjelp til å utvide horisonten litt.

Enig. Syntes man synd på seg selv for noe slikt burde man vel kanskje finne noen å snakke med. Godt ingen sa noe om dét, eller engang impliserte det, da. Men du tok det med likevel.

Likevel, artig å se noen eksemplifiserer forskjellen mellom å være fan av noe og å konsumere noe bare for tidtrøyte så godt som du gjorde her. Et godt tips kan være å akseptere at enkelte ting er viktigere for noen enn for andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (55 minutter siden):

Hva slags agenda, ødelegge hvilken kultur og hvem er disse påståtte aktivistene? Jeg synes det høres veldig rart ut å beskrive produsenter og utgivere av tv-serier, film og spill - som i stor grad er svære internasjonale selskaper - som aktivister. Ikke minst synes jeg det virker veldig lite sannsynlig at det finnes noe ønske eller mål om en spesifikk agenda eller villet ødeleggelse av kultur hos disse mektige underholdningsgigantene annet enn å betjene det kommersielle markedet de rår over. Det høres nesten ut som en slags konspirasjonsteori at det skal eksistere en slik sammensvergelse.

Hvordan ellers vil du forklare at når Disney tredoblet (!) sin markedsandel via oppkjøp av IPer så gikk den totale inntjeningen deres ned?

Andre forklaringer er velkomne, men at de opererte fra komersielle interesser er vanskelig å se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (3 minutter siden):

Hvordan ellers vil du forklare at når Disney tredoblet (!) sin markedsandel via oppkjøp av IPer så gikk den totale inntjeningen deres ned?

Inkompetanse.

Penger kan kjøpe intellektuell eiendom -- slik man kan kjøpe en hest -- men penger vinner ikke verken racet, får hesten til å drikke vann eller skaper talent.

Hvis man ser på listen nevnt over -- hvilken seriøse anmeldere, og da snakker jeg ikke om humorister på YouTube, bruker ordet woke eller ideology til å beskrive problemer med serien?

Nei nei, ingen gjør det, fordi alle seriøse anmeldere er woke -- og bare folk som også støtter Trump tør å fortelle sannheten om woke.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (59 minutter siden):

Ja, det var jo et megetsigende og overraskende svar fra deg. Hakk i plata, kaller vi det. Har du forelsket deg i ordet konspirasjonsteori? Er du helt blottet for innsikt i at det er en vedvarende dreining til venstre i hele popkulturen, og at det har foregått i 10-12 år? Hvorfor har vi diskutert dette i tusenvis av innlegg hvis det ikke fins? Er du virkelig så ignorant, eller bare later du som? Dette er som å diskutere med en fjellvegg eller et stykke tre.

Jeg tror det er slik at enkelte rett og slett ikke ser problemet. Enkelte ser på endringene som kun positive, eller i verste fall nøytrale, og fra det kan de ikke fatte at noen skal kunne ha noen problemer med det. Og om noen har problemer med det, da det komme fra noe irrasjonelt.

Høyst trolig kommer det fra at de selv aldri har hatt et nevneverdig tett forhold til noen publikasjon, være det seg Star Wars, Marvel, Tolkien, mm, og dermed ikke helt klarer pakke hodet sitt rundt hvordan det er å stå i en slik posisjon og med de interesser som følger med å gjøre slikt til en del av livet sitt.

Har man aldri gjort noe slikt til en del av livet sitt, ja da blir det nok vanskelig å forstå.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (9 minutter siden):

Så de har vært kompetente i 100 år og så kjøpte de seg noen IPer og ble inkompetente?

Når man har en bedrift spekket full med talenter, hva skjer når talentene over tid forlater selskapet -- med pensjon, til andre selskaper eller dør -- og man ikke evner å skaffe eller bygge nye talenter?

Det er lett å kjøpe en suksessbedrift eller arve en suksessbedrift, eller bli leder for en suksessbedrift -- relativt til å drive den godt nok til at den fortsetter å drives godt.
Bob Chapek er nå ute, og Bob Iger er tilbake -- men jeg tror ikke Bob Iger heller er riktig person til å drive selskapet.

Hvilke av de nevnte seriene blir kalt dårlig grunnet ideologi, av folk som har meninger om film og serier fundert på kunnskaper som faktisk er verdt å ta seriøst?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

At det er en reaksjon på det de kaller woke er vel åpenbart, det er da hele fundamentet de agerer ut ifra.
Jeg ville vise til at det å true noen definitivt kan være et ønske om sensur eller kansellering, hele handlingen dreier seg om å kontrollere den andre ved å foreslå uattraktive scenarioer dersom de ikke lystrer.

Jeg antar det var åpenbart nok, og at du vil snakke videre om dette, men jeg oppfordrer til å ta et øyeblikk og annerkjenne hvor destruktivt det kan være for en person å være fokuspunktet for slike kampanjer.
Å avskrive mobberne som idioter er ofte ikke til stor hjelp for offeret, effektiv bagatelisering av slik oppførsel så man også under den såkalte gamergate-bevegelsen, hvor trakasseringen ble fremstilt som noe avvikende, der den egentlig var en essensiell del av kampanjen.
Og selv om skuespillere og kjendiser åpenbart er mennesker med følelser og verdi, bør man ikke underdrive symboleffekten slike kampanjer har for mer sårbare grupper som indirekte rammes av trakasseringen.
Moses Ingram får støtte av kollegaer og selskap, men hvilken effekt har det for en tilfeldig svart tenåring når man ser mengden hat det genererer å være med i Star Wars-francisen om man har mørk hud?

Og jada, man bør selvsagt skille mellom legitim kritikk av utviklingen av en IP, og sjåvinissme og rasisme, og ungå å anklage de som driver med førstnevnte for å utrykke sistnevnte.
Man bør også ungå å møte kritikk av sistnevnte med anklager om at man dermed forsøker å avvise legitim kritikk med anklager om rasisme.

Jeg kom nok litt raskt inn i diskusjonen og svarte bare på det du skrev uten å kjenne til historikken til svaret ditt.
Jeg prøver ikke forsvare truende adferd av typen kansellering fra "anti-woke" siden bare fordi jeg poengterer at "woke" siden har drevet med denne typen handling i et tiår nå. Jeg er imot denne adferden fra begge sider. Men jeg leste svaret ditt når jeg var en rask tur innom tråden og at du kun tok opp motreaksjonen i innlegget, noe som jeg anser som naturlig nok at ville komme når en type urett foregår over tid (igjen uten at jeg er enig i alt denne motbevegelser driver med) så ville bare poengtere det.. Joda, du synes det sikkert er meningsløst, og det burde være det, men når man har lest i 100 sider at folk her er i total benektelse og rabler i vei om at det er oppspin og ikke ekisterer så er det noen som kan ha nytte av å få det inn med teskje.

Hele innlegget ditt ble litt mye å svare på nå, men kjernen i det jeg ville formidle ligger nært det du skriver her som et type sukk (uthevet).

Det fremstår som det har utviklet seg en type ukultur hvor folk er redd for å ta visse diskusjoner om blant annet karakterer i film og spill når det kommer til hudfarge, legning, kjønsidentitet med mer på de fiksjonelle karaktererne fordi virkelig mennesker kan bli støtt av samtalen, og med det har med sin rett og med applaus og nærmest forventning muligheten til å gå ut offentlig med pekefinger og demonisering.
Det er som at det har blitt totalfredet hvor alle som ønsker en annen vinkling kan kritiseres for å være en rasist, seksist etc. "helt legitimt". Både enkeltpersoner og bedrifter.

Jeg personlig tror ikke dette er heldig for underholdningsbransjen. Jeg tror ikke dette skaper flere unike karakterer eller flere unike verk. Alt det unike, alt det som kan være tankevekkende eller på grensen til proviserende er blitt skygge-tabulagt og man sitter igjen med en glatt masse uten noen type form som man bli imponert over, ingen struktur som man husker i flere år og ingen liten nål som provoserer eller vekker noen dypere tanke.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Når man har en bedrift spekket full med talenter, hva skjer når talentene over tid forlater selskapet -- med pensjon, til andre selkaper eller dør -- og man ikke evner å skaffe eller bygge nye talenter?

Nøkkelordet her er "over tid". Noe som burde skjedd gradvis. Hvor ble det av de som produserte for de IPene før oppkjøpene? For det ser mer ut som de tok rettighetene, kastet folkene som kunne IPene ut og inn, og ansatte nye folk rett fra sosiale fag fra universitetet.

At de har skaffet seg masse inkompetanse med de nye IPene har jeg ikke problemer med å tro, og spørsmålet som vedrører tråden er jo om denne "nyanskaffelsen" medførte folk som mente rasering av velansette produkter betyr mer penger. Da støtter jeg meg heller på at de ikke forstår at det finnes folk som konsumerer på en annen måte enn dem selv, og alle som ikke gjør som dem er rasister, idioter, hatefulle, eller all of the above. For Gud forby om de skulle tro at det ikke er dem selv som er lakmustesten på hva som er det beste i verden. Men nok om det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, DukeNukem3d said:

Jeg påpekte din manglende logikk. Man støtter ikke ekstrem-høyre bare fordi man er imot woke-tøvet til ekstrem-venstre som ekstrem-høyre naturligvis også er imot. Din logikk er som  hentet fra en som har kriget på twitter i mange år. "Man må enten være på den ene eller andre siden" "Enten er man woke eller så er man en fascistisk rasist".

Det er ikke slik verden fungerer

Og ingen plasser har jeg kommet med slike påstander så dette var stryk i norsk…

Endret av rabler
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gargantua said:

Det handler ikke om "å syns synd på seg selv", og det vet du veldig godt. Det handler om gjennomgripende, vedvarende tokenisme og dårlig skjult agenda-pushing inn i etablerte IPer og sfærer. Det handler om å ødelegge en kultur som aktivistene ikke tåler at vi liker, som de ikke forstår, og derfor må forpurre den. Jeg har gitt flere lister med eksempler i denne tråden, så spar meg for IGJEN å be om det.

… og der var vi rett i konspiland igjen, gitt. En hemmelig sekt som hater hvit, vestlig kultur har infiltrert alle underholdningsselskapene og er besatt av å ødelegge alt hvite snøflak liker.  🙄

Det er forunderlig at du ikke selv ser hvor ulidelig latterlig dette er.

Endret av rabler
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gargantua said:

Jeg syns slett ikke det er usakling, når du forsøker å trette ut debatten med å hele tiden spørre - som en papegøye uten evne til å ta til deg ny informasjon - "hvilken agenda, hvilke aktivister". Her er en liste over woke kulturprodukter igjen:

Filmer og serier:
The Rings of Power (2022)
Star Wars: The Rise of Skywalker (2019)
She-Hulk: Attorney at Law (2022)
Ghostbusters (2016)
Doctor Who (2020)
Black Panther (2018)
Black Panther: Wakanda Forever (2022)
Matrix: Resurrections (2021)
Men in Black: International (2019)
Stranger Things etter ses 1
The Sandman (2022)
She-Hulk: Attorney at Law (2022)
The Witcher - Netflix-versjonen (2019)
Captain Marvel (2019)
The Little Mermaid (2023)
Batwoman (2019-2022)
Birds of Prey (2020)
Lightyear (2022)
Eternals (2021)
Masters of the Universe: Revelation (2021)
Charlie's Angels (2019)
Star Trek: Discovery (2017-)
Terminator: Dark Fate (2019)
Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)
Velma (2023)
Star Wars: The Acolyte (2023)
Agatha All Along (2024)

Spill:
The Last of Us Part II (2020)
Assassin's Creed Valhalla (2020)
Battlefield V (2018)
Mass Effect: Andromeda (2017)
Call of Duty: Modern Warfare (2019)
Dustborn (2023)
Saints Row (2022)
Concord (2024)
Wolfenstein: The New Blood (2019)

Og så kommer to som ikke er helt ferdige ennå: Dragon Age: The Veilguard og Assassins Creed Shadows.

En liste over gode underholdningsprodukter skal være bevis for hva da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Hva har det med dagens politikk å gjøre, og hvorfor har det betydning for innlevelsen? Det finnes massevis av lignende eksempler på ting som ikke er «realistisk» i fiksjonen både fra tidligere og nå. En hvit Jesus for eksempel.

Enig, og det handler også om hvem som får tillatelse til å "rømme" fra virkeligheten. Svarte kvinner burde da også ha rett til å rømme fra virkeligheten iblant? Og hvite mennesker er også en del av dagsaktuell politikk, uten at noen sier de ødelegger for innlevelsen av den grunn.

PgUp skrev (2 timer siden):

Anti woke mener den hvite rase må styrkes og heves, og alle som sier imot er rasister.

hehe, jeg så hva du gjorde der 😉

rabler skrev (11 minutter siden):

En liste over gode underholdningsprodukter skal være bevis for hva da?

Er litt nysgjerrig på hva som gjorde Stranger Things "woke" etter sesong 1. Jeg har en anelse, men venter med å hoppe til beslutninger...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, AtterEnBruker said:

Er litt nysgjerrig på hva som gjorde Stranger Things "woke" etter sesong 1. Jeg har en anelse, men venter med å hoppe til beslutninger...

Nysgjerrig på den selv. 

Ut av den lista er det kun Stranger Things jeg har likt og sett frem til. Etter sesong 1 også, selv om det ikke er like spennende lenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...