Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Red Frostraven skrev (29 minutter siden):

Er du ikke anti-'den parodiske, overdreven varianten' av Woke, per Raymond Johansen sitt utsagn om at den gruppen av dem som kalles woke er et problem, ikke woke..?

Den intellektuelle forskjellen i nivå kan best sammenlignes med den mellom en serviett og den som spiser frokost..

Endret av Psykake
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poppmunn skrev (12 minutter siden):

Å ønske bedre serier og filmer med mindre fokus på identitetspolitikk er altså å bedrive kanselleringskultur ifløge den gjengen der. Uten tvil intellekt på høyeste nivå.

Så lenge man kan ha forskjellige filmer som apellerer til begge sider så er vel ikke det noe problem? Og dessuten ser det ut til at den type overmoraliserende type film er på vei ut nå og sannsynligvis er historie om 10 år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Er du ikke anti-'den parodiske, overdreven varianten' av Woke, per Raymond Johansen sitt utsagn om at den gruppen av dem som kalles woke er et problem, ikke woke..?

Kommer det noe eksempel på hva jeg ønsker å kansellere eller ikke? Ikke det..

Vel, da får jeg komme med et eksempel selv da. Jeg skulle ønske de sluttet å lage dårlige remakes, eller misbrukte Tolkien-universet. Dette kan godt kanselleres. Ikke pga feil holdninger eller politikk, men fordi det ikke er bra nok det som lages.

🙂

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Kommer det noe eksempel på hva jeg ønsker å kansellere eller ikke? Ikke det..

Vel, da får jeg komme med et eksempel selv da. Jeg skulle ønske de sluttet å lage dårlige remakes, eller misbrukte Tolkien-universet. Dette kan godt kanselleres. Ikke pga feil holdninger eller politikk, men fordi det ikke er bra nok det som lages.

🙂

Misfornøyelse pga endringer til remakes har eksistert siden det har vært remakes, særlig modernisering endringer.

Koblingen til politikk idag er det som er nytt.  Hvis du er imot mye av dagens identitet politikken så er det god sjanse at du er imot endringer i underholdnings industrien relatert til identitet.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er hvordan kanselleringsforsøk ser ut:

https://www.screengeek.net/2024/07/13/amandla-stenberg-death-threats-the-acolyte/

Quote

The Disney Plus series The Acolyte is the latest offering from the Star Wars franchise. And, in the tradition of many Star Wars projects before it, the series has become the subject of backlash and controversy. Now The Acolyte star Amandla Stenberg has stepped forward to say that, while she is open to criticism, she will not tolerate “death threats” and “violent racist language.”

 

Dette er hvordan kanselleringsforsøk ser ut:

https://www.theverge.com/2024/3/18/24104799/gamergate-2024-sweet-baby-inc-diversity

Quote

But this time, instead of assembling under the false banner of “ethics in journalism,” this new campaign has chosen “wokeism” and Sweet Baby as the focus of their grievances. The result has been a wave of bigoted harassment targeting marginalized developers, journalists, and gamers. On social media, the employees of Sweet Baby are subject to a deluge of death threats. Developers who’ve spoken out in support of Sweet Baby are faced with similar treatment, with several making their accounts private in an attempt to stem the tide of abuse. Journalists reporting on the story have become subject to the same harassment they’re covering.

 

Dette er hvordan kanselleringsforsøk ser ut:

https://www.polygon.com/2020/7/6/21314543/the-last-of-us-2-harassment-neil-druckmann-laura-bailey-naughty-dog-abby-death-threats-ps4

Quote

Druckmann isn’t the only person fans are targeting. Laura Bailey, the voice behind Abby, a new character in The Last of Us Part 2, has also received hateful and violent messages over. Bailey shared some of the muck she’s gotten, which includes messages like “I’m going to find where you live and slaughter you.” Bailey called the messages “overwhelming.”

 

Dette er det hatefulle, motbydelige ansiktet til antiwoke.

 

Endret av rabler
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (24 minutter siden):

Misfornøyelse pga endringer til remakes har eksistert siden det har vært remakes

 

Fordi 90% av remakes er og har alltid vært søppel og melkekuer. If it aint broken, dont fix it. Skjønt Hollywood følger ikke alltid dette prinsippet med inflasjoner i remakes og oppfølgere av mesterverker som trenger hverken remakes eller oppfølgere. Har forøvrig ingenting med dette nymotens "woke vs. anti-woke" å gjøre da; kun business.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (9 timer siden):

eller misbrukte Tolkien-universet.

Slik Disney misbrukte Grimm-universet og andre eventyruniverser, for å lage sensitivitetsleste versjoner av
Askepott, Snøhvit, Mulan, Den Lille Havfruen, Ringeren i Notre Dame, Pinocchio, To Gode Venner/the Fox and the Hound?

Merk også at Amazon bokstavelig talt koker suppe på en spiker med Rings of Power, og at de fleste som kritiserer serien på nett, erfaringsmessig, tror at den skal være basert på bøker fra Tolkien -- da en spesielt utbredt forestilling om at de forteller historier fra Silmarillion om hvordan Ringene ble til.

Som med Game of Thrones sine to siste sesonger og spesielt siste sesong, så er det åpenbart at ledelsen for HBO/Amazon ikke vet forskjellen på adaptering og det å skrive selvstendig -- når folk som ikke evner å skrive selvstendig men er gode på adaptering får rollen med å produsere historien.

Som igjen er et problem med kapitalisme og måten store selskaper ansetter ledere uten kreative evner til å lede fordi disse personene har gjort det bra i underholdningsindustrien på totalt urelaterte områder fra skaperverk.

Et problem er nepotisme, som blandet med forestillingen om at eksisterende vellykkede personer er gode på andre områder, og en mangel på forståelse for den kreative prosessen i kapitalistiske skoler som produserer ledere som også blir ledere for kreative selskaper, fører til at større selskaper simpelthen ikke er skikket til å produsere gode historier.

Det har absolutt ingenting med politiske venstre eller en ideologi om å rette opp genuin, dokumenterbar urett i samfunnet å gjøre, som er hva folk utenfor alternative høyre sin innflytelse i USA kaller woke.

Det er ikke å avvise alternative høyre sin definisjon: Definisjonen eksisterer, selv om den er fundert på desinformasjon, misinformasjon og anekdoter -- beskriver et fenomen som i praksis ikke eksisterer, og som er det motsatte av hva informerte mennesker til venstre for Trump regner for å være woke.

https://www.ipsos.com/en-us/americans-divided-whether-woke-compliment-or-insult

DukeNukem3d skrev (9 timer siden):

Kommer det noe eksempel på hva jeg ønsker å kansellere eller ikke?

Problemet er jo at dere har laget en særegen definisjon på så mange ord, og at anti-woke eksisterer med et fundament i å sette dem som brukte det opprinnelige ordet mot dem som i utgangspunktet er misinformert om hva ordet betyr, og etter hvert etablerer en alternativ definisjon. Som skjedde med woke, som politisk korrekt, kritisk teori, feminisme, og langt mange andre ord.
Eksempelvis: 
Erna Solberg er feminist. Men folk i MRA- og incel-kretsene tror at det er et negativt ord med en radikal annerledes betydning -- og i stedet for å beskrive radikale feminister, så bruker de feminist OM radikale feminister.
Det er som å bruke "høyre" om "radikale høyre".
Eller woke om folk som er radikale og ikke woke i ordets opprinnelige forstand på noen måte -- eller som ikke finnes opptatt av rettferdighet OG som er informert om fakta overhode.

Som er det doble problemet med å bruke ord skapt av radikale aktivister som er del av miljøer med mål om å tilegne sine politiske støttespiller politisk makt:
Når man bruker deres alternative definisjoner som brukes i deres desinformasjonskampanjer, og som allerede ble brukt i deres desinformasjon for 8 år siden for å bygge opp narrativet som ligger til grunn for dagens alternative definisjon, så støtter man opp under deres narrativer
.
Alternativ, fordi den opprinnelige finnes og brukes i beste velgående, utenfor alternative høyre og dem som tar alternative høyre sine bad faith-aktører seriøst.

---

Så, du MÅ faktisk gi en beskrivelse av din forståelse av ordet, i og med at du poster i en tråd som er fundert på misbruk av et ord av ord og informasjon.
Anti-woke i Norge sin generelle forståelse av ordet er "Å kritisere offentlig".
Som er demonstrerbart gjennom aktørene som bruker det, og selv i denne tråden:
Anti-woke regner kritikk som å nekte dem å mene noe, slik Danby Choi regner kritikk for det samme,
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/danby-choi-er-en-trussel-mot-det-frie-ord/o/5-95-1759736
...og folk i akademia regner kritikk av sprø konservative synspunkter som ikke har noe fornuftig kobling til virkeligheten kansellering.
https://www.khrono.no/nar-kritikk-blir-forstatt-som-kansellering-er-den-faglige-samtalen-avlyst/756981

Samtlige som deltar i denne trollingen på høyere nivåer er enten pro-Trump -- pro autoritære høyre -- og/eller Putin-apologetikere, enten det er Choi og hans folk i Subjekt, eller HRS og Document.


Som også er nær den originale definisjonen, negative sosiale tilbakemeldinger og det å holde noen ansvarlige for sine meninger, på godt og vondt, eller det at noen ikke ønske å assosieres med en person, trekke sin støtte til deres meninger eller hva de gjør som man kritiserer.
Som også er den gjeldende definisjonen i USA blant dem som ikke lar seg påvirke av konservative/autoitære høyre sin misinformasjon;
Å kalle boikotter og det å fjerne noe fra skjermen et cetera kanselleringskultur er en radikal endring av uttrykket sin tiltenkte og opprinnelige betydning.
https://www.pewresearch.org/internet/2021/05/19/americans-and-cancel-culture-where-some-see-calls-for-accountability-others-see-censorship-punishment/

Definisjonen slik den har blitt på norsk er en blanding.
Politiske høyre kaller kritikk av seg selv, og da spesielt fra hva de anser venstresiden, kansellering -- demonstrerbart -- men ville jo ikke vært politiske høyre uten dobbeltstandarder.

Personlig så foretrekker jeg å bruke språket presist og slik det var ment å brukes, og spesielt når ord sine endringer ikke gir mening eller er endret i ond hensikt.

Så... hva er din personlige definisjon..? Er du enig med Choi og dem i tråden som mener ser forsøkt stilnet av kritikk, eller har du en annen definisjon?

Hvis du bruker anti-woke sin definisjon, like korruptert som de har korruptert woke, så er all kritikken din forsøk på kansellering.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (36 minutter siden):

Så... hva er din personlige definisjon..?

Nok en gang:

https://www.vg.no/nyheter/i/JQyAO4/raymond-johansen-tar-oppgjoer-med-woke

"Byrådsleder Raymond Johansen i Oslo mener venstresiden støter bort unge menn ved å være for «woke».

Han forteller at han møter mange som opplever at venstresiden er for moralsk selvtilfreds.

Han tror mange unge menn opplever at venstresiden står for en kultur med strenge regler for hva det er innenfor å mene. På spørsmål om venstresiden er blitt for «woke», svarer Johansen:

– Ja, det mener jeg. Det kommer selvfølgelig an på hva du legger i ordet, men den parodiske, overdrevne varianten er et problem, sier Johansen.

Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene."

Siden jeg stemmer på høyresiden har jeg forsåvidt ikke noe problem med at venstresiden støter bort unge menn til høyresiden. Woke er en av grunnene til at Høyre/FrP snart har flertall alene på meningsmålingene. Men woke er latterlig, sensurerende og ja - det Johansen nevner. Og det er jeg prinsippielt imot. Selvsagt, alle med litt vett ser det problematiske med woke.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (16 minutter siden):

Nok en gang:

https://www.vg.no/nyheter/i/JQyAO4/raymond-johansen-tar-oppgjoer-med-woke

"Byrådsleder Raymond Johansen i Oslo mener venstresiden støter bort unge menn ved å være for «woke».

Han forteller at han møter mange som opplever at venstresiden er for moralsk selvtilfreds.

Han tror mange unge menn opplever at venstresiden står for en kultur med strenge regler for hva det er innenfor å mene. På spørsmål om venstresiden er blitt for «woke», svarer Johansen:

– Ja, det mener jeg. Det kommer selvfølgelig an på hva du legger i ordet, men den parodiske, overdrevne varianten er et problem, sier Johansen.

Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene."

 

Ja, jeg har fått med meg at din definisjon av hva som er problematisk med woke er 'den parodisk, overdrevne varianten', ikke woke i seg selv.

Jeg har også fått med meg at du ser ut til å misforstå hva som er noe journalisten sier og hva som er hva Johansen sier og mener.
Det Johansen kaller den "parodiske overdrevne varianten av woke" er "kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene."

...

Spørsmålet mitt er jo hva du legger i 'kanselleringskultur', ikke woke.
Er kanselleringskultur "moralsk fordømmelse av feil holdninger og når man kritisererer folk som mener noe man mener er moralsk forkastelig"?

Reglene for hva som er 'lov' til å mene er temmelig åpne.
Du møter stort sett bare fordømmelse fra de som kalles woke når man beveger seg temmelig langt ut i konspirasjonsteorier eller misinformasjon som er skadelig.

Du har jo nøyaktig ett eksempel på at en serie midlertidig ble kansellert av Discovery etter kritikk fra den parodisk, overdrevne varianten av woke, for referanse, versus 35 mennesker som blir truffet av lynet årlig.

Over 100 mennesker har blitt truffet av lynet siden det ene reelle eksempelet ditt skjedde i Norge.

Sitat

Siden jeg stemmer på høyresiden har jeg forsåvidt ikke noe problem med at venstresiden støter bort unge menn til høyresiden. Woke er en av grunnene til at Høyre/FrP snart har flertall alene på meningsmålingene. Men woke er latterlig, sensurerende og ja - det Johansen nevner. Og det er jeg prinsippielt imot. Selvsagt, alle med litt vett ser det problematiske med woke.

Misinformasjon fra høyrepopulister på nett er grunnen, som unge menn selv beskriver, gjennom å beskrive at de har falt for misinformasjon i det de mener politikerene er for opptatt av tema som AP og Høyre er enige i -- men rømmer til Høyre fordi de er høyresiden, ikke fordi de har andre løsninger på samme problemstillinger: Som vitner om grov mangel på innsikt og at de har hørt på folk i sosiale medier.

https://www.nrk.no/mr/over-halvparten-av-unge-menn-stemte-frp-og-hoyre-ved-kommunevalget-1.16723406

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/GyQPv9/eu-valget-unge-europeere-beveger-seg-mot-populistene

Dette er misinformasjon du selv har falt for, og derfor er det temmelig meningsløst å forsøke å diskutere problemstillingen med høyrepopulistisk bølge som følge av massive misinformasjonskampanjer fra alternative Høyre og deres støttespillere i det Republikanske partiet og deres propagandaapparat og Russland sitt, da du ser ut til å være inni boblen gjennom å ikke være klar over hvorfor dette foregår eller i hvilket omfang.

Du kan i beste fall vise til at momenter i misinformasjonen er del av årsaken til at dette skjer -- i den tro at misinformasjonen bærer med seg sannheter den faktisk ikke gjør overhode:

Du har ett eksempel på hva du regner som kansellering fra 2020.
To eksempler på at milliardselskaper gjør hva Disney bokstavelig talt er et milliardselskap på grunn av -- de sensurerer ting til det ugjenkjennelige, som var akseptabelt før.
Du kritiserer også et museum på grunn av en uttalelse som, mens flåsete, er grovt misforstått, som er i samme gate:

Dere blir innbilt at ting som er normalt og skjer hele tiden og har skjedd siden korporasjonene sin morgen:
Bedrifter har lyst å tjene penger, og de får eller anbefaler forfattere til å endre innhold for å gjøre historiene, i følge forlaget, bedre -- som jo kan være rett eller feil, men samtidig forlaget sin rett, fordi de er dem som eier trykkpressen:
https://www.thetimes.com/culture/books/article/sensitivity-readers-are-not-rewriting-history-this-is-what-we-do-7lb0cdwjm

Det er som nevnt gjort med hvert eneste eventyr Disney har adaptert, og ekstremt mye i de fleste av deres klassiske og elskede animasjonsfilmer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg har fått med meg at din definisjon av hva som er problematisk med woke er 'den parodisk, overdrevne varianten', ikke woke i seg selv.

Jeg har også fått med meg at du ser ut til å misforstå hva som er noe journalisten sier og hva som er hva Johansen sier og mener.
Det Johansen kaller den "parodiske overdrevne varianten av woke" er "kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene."

...

Spørsmålet mitt er jo hva du legger i 'kanselleringskultur', ikke woke.
Er kanselleringskultur "moralsk fordømmelse av feil holdninger og når man kritisererer folk som mener noe man mener er moralsk forkastelig"?

Reglene for hva som er 'lov' til å mene er temmelig åpne.
Du møter stort sett bare fordømmelse fra de som kalles woke når man beveger seg temmelig langt ut i konspirasjonsteorier eller misinformasjon som er skadelig.

Du har jo nøyaktig ett eksempel på at en serie midlertidig ble kansellert av Discovery etter kritikk fra den parodisk, overdrevne varianten av woke, for referanse, versus 35 mennesker som blir truffet av lynet årlig.

Over 100 mennesker har blitt truffet av lynet siden det ene reelle eksempelet ditt skjedde i Norge.

Misinformasjon fra høyrepopulister på nett er grunnen, som unge menn selv beskriver, gjennom å beskrive at de har falt for misinformasjon i det de mener politikerene er for opptatt av tema som AP og Høyre er enige i -- men rømmer til Høyre fordi de er høyresiden, ikke fordi de har andre løsninger på samme problemstillinger: Som vitner om grov mangel på innsikt og at de har hørt på folk i sosiale medier.

https://www.nrk.no/mr/over-halvparten-av-unge-menn-stemte-frp-og-hoyre-ved-kommunevalget-1.16723406

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/GyQPv9/eu-valget-unge-europeere-beveger-seg-mot-populistene

Dette er misinformasjon du selv har falt for, og derfor er det temmelig meningsløst å forsøke å diskutere problemstillingen med høyrepopulistisk bølge som følge av massive misinformasjonskampanjer fra alternative Høyre og deres støttespillere i det Republikanske partiet og deres propagandaapparat og Russland sitt, da du ser ut til å være inni boblen gjennom å ikke være klar over hvorfor dette foregår eller i hvilket omfang.

Du kan i beste fall vise til at momenter i misinformasjonen er del av årsaken til at dette skjer -- i den tro at misinformasjonen bærer med seg sannheter den faktisk ikke gjør overhode:

Du har ett eksempel på hva du regner som kansellering fra 2020.
To eksempler på at milliardselskaper gjør hva Disney bokstavelig talt er et milliardselskap på grunn av -- de sensurerer ting til det ugjenkjennelige, som var akseptabelt før.
Du kritiserer også et museum på grunn av en uttalelse som, mens flåsete, er grovt misforstått, som er i samme gate:

Dere blir innbilt at ting som er normalt og skjer hele tiden og har skjedd siden korporasjonene sin morgen:
Bedrifter har lyst å tjene penger, og de får eller anbefaler forfattere til å endre innhold for å gjøre historiene, i følge forlaget, bedre -- som jo kan være rett eller feil, men samtidig forlaget sin rett, fordi de er dem som eier trykkpressen:
https://www.thetimes.com/culture/books/article/sensitivity-readers-are-not-rewriting-history-this-is-what-we-do-7lb0cdwjm

Det er som nevnt gjort med hvert eneste eventyr Disney har adaptert, og ekstremt mye i de fleste av deres klassiske og elskede animasjonsfilmer.

Hvis du mener den versjonen av woke som det offentlige ordskiftet er basert på er feil, så må du jo skrive leserinnlegg i avisene og begrunne det. Slik Simen Bondevik (er det deg?) forsøkte, men ikke fikk noe gehør for. 

Men inntil dere klarer det, så forholder jeg meg til hva woke betyr i det offentlige ordskiftet i Norge: "kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene."

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selv om jeg nevnte dårlige remakes og misbruk av merkevare så gjelder det forøvrig ikke Star Wars universet lenger. Den merkevaren ble ødelagt for årevis siden, så at de pøser på med flere dårlige filmer er egentlig ikke noe problem for meg. At en skuespiller skulle få dødstrussel er jeg selvsagt imot. Det hører ikke hjemme noe sted uansett, men hun kan selvsagt ikke  noe for at Disney masseproduserer dårlige manus/ideer om universet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...