Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Just now, DukeNukem3d said:

Jeg er altså en del av "dere". Men jeg er det motsatte av de kategoriene jeg nevnte. Jeg er anti-trump, anti-Putin, jeg tok korona-vaksiner da det var aktuelt, jeg er ikke kreasjonist. Så det er bare tull at jeg er en del av "dere" i den sammenheng.

'Dere har' viser til at en stor andel av antiwoke-folket er akkurat de nevnte ting.

Det som da er litt underlig er at om du er anti alt dette at du ikke stusser når du ser rundt deg og ser hvem det er du er så enig med…

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poppmunn skrev (2 minutter siden):

Vi har allerede flere ord man kan bruke til å referere til en person man ikke vet kjønnet til, så foruten å høres fjollete ut er det også helt overflødig. Dessuten har "hen" allerede flere betydninger på norsk, så vi trengte ikke å legge til en til. 

Rent personlig er det kanskje over 156 andre ting jeg prioriterer å bli irritert over,  før jeg blir irritert over ordet hen som definisjon på noen man ikke vet kjønnet på.

 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (1 minutt siden):

'Dere har' viser til at en stor andel av antiwoke-folket er akkurat de nevnte ting.

Det som da er litt underlig er at om du er anti alt dette at du ikke stusser når du ser rundt deg og ser hvem det er du er så enig med…

De fleste i Norge klarer faktisk ta avstand fra det nevnte samtidig som de synes det er latterlig å kansellere maleri, Roald Dahl bøker, Donald Duck, Nissene på Låven etc etc.

Lenke til kommentar
Psykake skrev (7 minutter siden):

Rent personlig er det kanskje over 156 andre ting jeg prioriterer å bli irritert over,  før jeg blir irritert over ordet hen som definisjon på noen man ikke vet kjønnet på.

 

Selv har jeg bare 117 andre ting jeg prioriterer å bli irritert over, men når det nevnes så er det jo bare logisk å kommentere det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, DukeNukem3d said:

De fleste i Norge klarer faktisk ta avstand fra det nevnte samtidig som de synes det er latterlig å kansellere maleri, Roald Dahl bøker, Donald Duck, Nissene på Låven etc etc.

De fleste jeg kjenner mener det er latterlig å hisse seg opp over kanselleringer som ikke fant sted…

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (5 minutter siden):

De fleste jeg kjenner mener det er latterlig å hisse seg opp over kanselleringer som ikke fant sted…

Fornuftige folk på venstresiden reagerte på dette forsøket på kansellering. Det er faktisk viktig, om wokefolket lykkes med å kansellere uskyldig humor så begrenses ytringsfriheten for komikere kraftig.

https://www.vg.no/nyheter/i/39BP3A/sv-politiker-jeg-er-moerk-og-jeg-er-dritlei-av-at-folk-lar-seg-krenke-paa-mine-vegne

Når de fornuftige både på høyresiden og venstresiden er enige så bør  man lytte.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Du klager på at minoriteter ikke blir som du sier problematisert.  

Nei, jeg klager på at hvite blir problematisert. Det er ingenting med det som tilsvarer et ønske om å problematisere andre.

jjkoggan skrev (2 timer siden):

Det betyr ikke at du ønsker det å skje.

Nettopp, det finnes ingen grunner til å problematisere folk pga medfødte trekk.

jjkoggan skrev (2 timer siden):

 

Det er et faktum.  Hvite holder de fleste maktposisjoner i vestlige samfunn.  Det er ikke nazipropaganda å peke på det.

Det blir lignende nazipropoganda når en overfører at noen hvite er mektige i land der hvite bor til 'hvite er mektige' som impliserer en medfødt fordel, det er jo reinspikka raseteori.  

jjkoggan skrev (2 timer siden):

Det kan godt være men det er et problem uansett når noe grupper ikke deltar i de fleste områder i samfunnet som politikk for eksempel.

Greit, så hvis jeg flytter til Kina og ikke blir politiker der så er alle kinesere plutselig mektige.

jjkoggan skrev (2 timer siden):

Folkesammensetningen bidrar mye til deres makt.

Det er sånn makt fungerer, blant alle hudfarger.

jjkoggan skrev (2 timer siden):

 

 

Diversity er ikke det motsatte av hvite menn.  It (gets dull) refererer ikke til hvite menn.  They (get dull) ville referere til hvite menn.

Dette er allerede tilbakevist.

Det er lagt fram et skille der 'bare hvite' mangler visse egenskaper som andre grupper må tilføre, ergo ikke-hvite som da skal besitte egenskaper som hvite ikke har. Det er jo såre enkelt, om han mente at hvite ikke mangler noe ,ville han jo ikke problematisert 'bare hvite' som han gjør i klare ordelag. 

Det samme gjelder forøvrig om han snakket om andre, for eks 'bare sorte kvinner' er kjedelig, sier en at andre grupper  i form av kjønn eller hudfarge på et eller annet vis besitter mer spennende egenskaper.  

Nå er det ikke sikkert han forstod den logiske konsekvensen av sin ordbruk, men det er jo derfor en ikke bør knytte en hudfarge med andre egenskaper, implisitt eller ei. Om han så sa at for eks flere kvinnelige eller minoritetsperspektiv hadde tilført gruppen nye dimensjoner hadde det vært bedre, for da blir ikke hudfargen til noen unødvendig problematisert.    

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg stemmer på høyresiden, men et av de beste bidragene i woke-debatten kommer fra en SV-politiker! Denne var aktuell da wokefolket forsøkte å kansellere "nissene på låven", jeg synes hans gode poeng er verdt å gjenta:

"SV-politiker: –⁠ Jeg er mørk, og jeg er dritlei av at folk lar seg krenke på mine vegne

I debatten om «blackface» har jeg tre poenger: Det er noe dypt ekskluderende med ikke å bli kødda med. Krenkelseshysteriet kommer i veien for å bekjempe den ordentlige rasismen, og Norge bør ikke la et USA i villrede være premissleverandør for våre diskusjoner.

Kanselleringen av «Nissene over skog og hei» er derimot et angrep på norsk humor og kunstneres ytringsfrihet, men det er også et angrep på meg som del av det norske fellesskapet. Jeg er mørk, jeg er ikke en glasskule og jeg er dritlei av at folk lar seg krenke på mine vegne. Ikke minst fordi jeg selv er en engasjert antirasist. At hvite mennesker aldri skal kunne iscenesette seg som en svart person i humorens og satirens tjeneste opplever jeg som ekskluderende og farlig. Det er et alvorlig blindspor å gjøre antirasismen til en kamp om kulturpersonligheters moral."

https://www.vg.no/nyheter/i/39BP3A/sv-politiker-jeg-er-moerk-og-jeg-er-dritlei-av-at-folk-lar-seg-krenke-paa-mine-vegne

 

 

Lenke til kommentar
rabler skrev (1 minutt siden):

Rent bortsett fra at det ikke var noe som helst "woke" over den fadesen da… 🙄

Det er en person som klagde serien inn til et amerikansk selskap som reagerte med et misforstått forsøk på skadebegrensing av rent økonomiske årsaker…

Men kapitalisme er visst "woke" i disse dager…

 

Det er eksempel på woke-bevegelsen som forsøker å få ting kansellert. I stedet for å angripe reell rasisme som er et problem, så forsøker de å angripe det de mener ikke er politisk korrekt. I dette tilfellet "nissene på låven". De forsøker å konstruere problem.

Lenke til kommentar
Just now, DukeNukem3d said:

Det er eksempel på woke-bevegelsen som forsøker å få ting kansellert. I stedet for å angripe reell rasisme som er et problem, så forsøker de å angripe det de mener ikke er politisk korrekt. I dette tilfellet "nissene på låven". De forsøker å konstruere problem.

Det er ikke en bevegelse. Det var en person og ingen var enig med ham… 🙄

Lenke til kommentar
rabler skrev (8 minutter siden):

Det er ikke en bevegelse. Det var en person og ingen var enig med ham… 🙄

Vel, han holdt på å lykkes skremmende nok. Den delen av det fikk du kanskje ikke med deg? 

Diverse kjendiser jublet da serien ble trukket:

"Nå legger Discovery seg flate og fjerner hele serien fra Dplay, det forteller kommunikasjonsdirektør, Hanne McBride, til God kveld Norge.

– Vi har i dag besluttet å avpublisere Nissene over skog og hei fra Dplay, og den tas av skjermen på TVNorge

"Innlegget fikk raskt massiv oppmerksomhet og flere kjente profiler engasjerte seg og delte på sine profiler, blant annet tidligere Skal vi danse-finalist Nathan «Nate» Kahungu (23).

– Serien i seg selv er veldig morsom, men problemet er at det er en karakter med blackface, som originalt ble skapt for å gjøre narr av mørkhudede, forteller han.

– Jeg er dritfornøyd, dette viser påvirkningskraften man kan ha hvis man går sammen om noe. Det er det her det handler om, og det er en læringsprosess for oss alle, forteller han."

https://www.tv2.no/underholdning/god-kveld-norge/discovery-fjerner-kjent-juleserie-etter-blackface-kritikk/11816153/

Dette viser hvilken skade woke kan gjøre og hvor viktig det er at vi bekjemper wokeukulturen. Sensur av uskyldige tv-program som mange ble glade i. Hvis ikke folk hadde reagert kraftig og resolutt så ville jo avgjørelsen blitt stående. 

Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (13 minutter siden):

Nei, jeg klager på at hvite blir problematisert. Det er ingenting med det som tilsvarer et ønske om å problematisere andre.

Nettopp, det finnes ingen grunner til å problematisere folk pga medfødte trekk.

Ingen problematiserer et folk, de problematiserer mangelen på et mangfold.  Det er diversity 101.

 

Sitat

Det blir lignende nazipropoganda når en overfører at noen hvite er mektige i land der hvite bor til 'hvite er mektige' som impliserer en medfødt fordel, det er jo reinspikka raseteori.  

Denne logikk sier at alle observasjoner om folk med forskjellige hudfargre er nazipropaganda.   Hvite har de fleste maktposisjoner i samfunnet,  det gjør folk som ser ut som dem og deres familie en liten fordel, ikke pga medfødte egenskaper, tvert imot.  Det gjør folk som heter Knut en liten fordel ovenfor Amir når de søker jobb, for eksempel.  

Sitat

 

Greit, så hvis jeg flytter til Kina og ikke blir politiker der så er alle kinesere plutselig mektige.

 

Hvis du ser ut som de holder de fleste maktposisjoner i et samfunn er det en fordel uansett hva hudfargen det er,  bare spør folk fra asiatiske land som har en mor fra europeiske land og far fra asia.

Sitat

Dette er allerede tilbakevist.

  Din tolkning er helt ulogisk.

 

   

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, DukeNukem3d said:

Dette viser hvilken skade woke kan gjøre og hvor viktig det er at vi bekjemper wokeukulturen. Sensur av uskyldige tv-program som mange ble glade i. Hvis ikke folk hadde reagert kraftig og resolutt så ville jo avgjørelsen blitt stående. 

Nei det viser ikke det. Det er rett og slett ikke en utbredt kultur og dere har fremdeles ikke klart å vise til reel skade noen plass.

Det som derimot er ødeleggende for kommende kultur er antiwoke-bevegelsen som i motsetning til "woke" faktisk er en bevegelse med både ledende skikkelser og samkjørte aksjoner. Når de store selskapene signaliserer at de må være "forsiktige i dagens debattklima" betyr det at de tar mindre sjanser og resultatet at dette er at de kommer til å lage kjedeligere underholdning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...