Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Mr.Duklain skrev (Akkurat nå):

Om svarte har vært på tv i USA siden 1939? Ja, det har de, så langt som jeg vet. Har ikke fått med meg at de etter 1939 ble nektet å være på tv. 

Så de har vært representert på TV helt fra begynnelsen.  Andelen og hva slags roller de har hatt spiller ingen rolle for deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (39 minutter siden):

Jeg stiller spørsmålet, jeg gir deg ingen meninger.  Hva er et naturlig mangfold?  Den beste skuespiller vinner uansett etnisitet eller kjønn?

Du stilte et ledende spørsmål for å få det til å virke som om jeg ikke støtter mangfold. 

Naturlig mangfold at den best egnede skuespilleren blir gitt rollen fordi det er dette som passer best historien som skal fortelles, og ikke blitt gitt rollen fordi man skal fylle en qouta. Synes du at alle serier og filmer må være oppfylle en quota på kjønn og rase selv om det er en serie som handler om føydale Japan eller bør man velge skuespillere som passer til historien man skal fortelle? 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (26 minutter siden):

Naturlig mangfold at den best egnede skuespilleren blir gitt rollen fordi det er dette som passer best historien som skal fortelles. Ikke blitt gitt rollen fordi man skal fylle en qouta. 

Det blir litt uklart.  Etter min mening kan en svart skuespiller  være  den best egnede skuespilleren  pga sin talent og personlig egenskaper slik som det var på Hamilton skuespillet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (8 timer siden):

Det blir litt uklart.  Etter min mening kan en svart skuespiller  være  den best egnede skuespilleren  pga sin talent og personlig egenskaper slik som det var på Hamilton skuespillet.

Når har ikke jeg sett den musikalen, men har hørt den er bra. Ja, en svart skuespiller kan selvfølgelig være best egnet til en rolle. Jeg har ikke sagt imot det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (42 minutter siden):

Da blir det kanskje feil ja. Hva om man hadde fått en hvit skuespiller til å spille Nelson Mandela? 

Man kan utmerket godt skrive "kontra-faktiske" historie, slik som tankespinn om at det Ottomanske riket vant over Europa, at Hitler-Tyskland vant krigen (eller rømte til baksiden av månen). Det kan være et tankevekkende perspektiv. Det finnes helt sikkert gode litterære årsaker til at man kan lage drama hvor George Washington hadde mørk hud eller Nelson Mandela hadde lys hud. Ut over det så kan det tenkes at en skuespiller med mørk hud er den beste personen til å spille en rolle, og at man må sminke ham/henne for å få et ytre som ligger tettere opp mot den historiske personen. Eller et historisk drama om innavlede konger av Spania hvor man ikke bruker faktisk mentalt tilbakestående eller fysisk-genetisk syke skuespillere, men plukker flinke skuespillere og sminkører som sammen prøver å gjøre jobben sin.

Men hvis poenget er å fortelle historien til Nelson Mandela på nøytralt vis så vil det antagelig være negativt for seerens innlevelse hvis skuespilleren overhodet ikke ligner den historiske personen, og hvis man tydelig ser at han/hun kommer fra en helt annen populasjon av mennesker. Litt som at tydelig "hvite" (slående vakre) jenter som er(dårlig) sminket opp til å ligne indiander-jenter i gamle western-filmer (eller spaghetti-westerns filmet i tørre regioner av Italia og Spania) knappest bidrar til en troverdig illusjon.

Man kan selvsagt tenke seg at "filmens realitet" får noe nært monopol, og "realiteten" anses som urealistisk. Første gang jeg bivånte et menneske slå et annet menneske så forventet jeg den lyden man hører på film (ikke "smack" "biff" "bang!" som i eldre Batman, men heller lyden av en basketball som treffer vinduet i lydstudioet). Overraskelsen var stor over at det ikke ble noe særlig lyd (og at de ikke banket hverandre til kjøttkake i 5 minutter, men utvekslet et slag eller to og så var fornøyd). Mange Nordmenn tror nok nå at prinsesse Märtha hadde en affære med den Amerikanske presidenten etter en film-serie som antydet det, men min forståelse er at dette er drama mer enn historie.

-k

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Whitewashing er ingenting nytt og fortsetter idag

Kan du nevne noen eksempler fra det siste året? Vet jo at det har vært utbredt før, men nå er det nesten ingen som tør å gjøre det lenger fordi de vet det vil bli ramaskrik. Hvite som har stemmen til mørke i animasjon teller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (8 minutter siden):

Kan du nevne noen eksempler fra det siste året? Vet jo at det har vært utbredt før, men nå er det nesten ingen som tør å gjøre det lenger fordi de vet det vil bli ramaskrik. Hvite som har stemmen til mørke i animasjon teller ikke.

Jupp- høyresiden har en tendens å overdrive motstanden til rasisme og viser boblene flere lever i.

In just a month, Bullet Train will hit theaters. The film, set in Japan, features an ensemble cast that includes Brad Pitt and Joey King — both of whom are playing characters that are Japanese in Kōtarō Isaka's original novel.

https://www.buzzfeed.com/jessg/whitewashed-hollywood-characters

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (21 timer siden):

 

In just a month, Bullet Train will hit theaters. The film, set in Japan, features an ensemble cast that includes Brad Pitt and Joey King — both of whom are playing characters that are Japanese in Kōtarō Isaka's original novel.

https://www.buzzfeed.com/jessg/whitewashed-hollywood-characters

Er det ikke litt hyklersk å støtte at hvite karaktere blir svarte, men være motstander av at asiatiske karakterer blir hvite? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tar for tiden et gjensyn med Smallville, en eldre serie fra 2000-tallet. Mye repetering og fillers og andre feil og mangler, men helhetlig synes jeg serien holder seg bedre enn det jeg synes da jeg så den for første gang.

Uansett, seriens tolkning av Lex Luthor gir meg kraftige assossiasjoner til denne woke-debatten. Tenker spesielt på setninger karakteren bruker som "verden er ikke i svart-hvitt", og "selvfølgelig er du fornuftens stemme, mens jeg er skurken". To setninger som er som sakset ut av enhver diskusjon om wokeness/anti-wokeness i vår samtid.

I sesong 7 bestemmer han seg likegjerne for å kjøpe opp avisen The Daily Planet for å kontrollere narrativet rundt hans lugubre aktiviteter. Høres kjent ut?

Mon tro om dette hadde blitt sablet ned av antiwoke-brigaden for propaganda, agenda, aktivisme, eller whatnot, hadde denne serien kommet i dag.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...