Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Gargantua skrev (28 minutter siden):

Homofili er medfødt, ikke et valg. Ergo ikke noe man kan klandres for.

Menneskerase er medfødt, ikke et valg. Ergo ikke noe man kan klandres for.

Tja, er seksualitet medfødt? Både homofil tiltrekning og aseksualitet er vel opplevelser eller følelser som kan utvikles av opplevelser i livet. Og jeg mener ikke det på en respektløs måte overhodet 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gargantua skrev (29 minutter siden):

Menneskerase er medfødt, ikke et valg. Ergo ikke noe man kan klandres for.

 

Gargantua skrev (30 minutter siden):

Homofili er medfødt, ikke et valg. Ergo ikke noe man kan klandres for.

Det stopper ikke dem som skapte anti-woke-bevegelsen, i sitt bilde, å dømme begge grupper for å ikke være hvite heterofile.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (10 minutter siden):

Tja, er seksualitet medfødt? Både homofil tiltrekning og aseksualitet er vel opplevelser eller følelser som kan utvikles av opplevelser i livet. Og jeg mener ikke det på en respektløs måte overhodet 

"Pray the gay away" fra USA stengte dørene etter mange års virke da de ikke klarte "omvende" noen fra homofili og dermed bare utsatte deltagerene for lidelser. Om noe viser vel det at det er helt umulig å endre dette da ikke engang de som vil endres får det til.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (8 minutter siden):

"Pray the gay away" fra USA stengte dørene etter mange års virke da de ikke klarte "omvende" noen fra homofili og dermed bare utsatte deltagerene for lidelser. Om noe viser vel det at det er helt umulig å endre dette da ikke engang de som vil endres får det til.

Vel, det er jo noe helt annet. Jeg mener likevel, mrk min mening,  at opplevelser i livet i stor grad vil påvirke seksualiteten, hvem en tør stole på. Forholdet til egen kropp og seksualitet etc. 

Litt rart hvis homoseksualitet og aseksualitet skap vøre arvelig, da det er "forhold" som i stor grad før nylig ikke var tilbøyelig til å bli genetisk videreført. 

Men det er vel en avsporing, beklager

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (1 time siden):

Drar frem noen linker jeg postet nylig, kan du vise til tilsvarende artikler eller taler med dømming mot grupper som ikke er hvite heterofile?

Hvor i Norge av organisasjoner med innflytelse eller større bedrifter mener du at det er ikke-hvite og/eller kvinner i så stort antall at de burde komme til samme konklusjon -- om de delte de de du nevner sin ideologi..?

Jeg kjenner bokstavelig talt ikke til noen større organisasjon hvor ikke-hvite og/eller kvinner er overrepresentert til det punktet de, om de har et mål om inkludering og mangfold, kunne skrevet en artikkel som disse eller fått en skrevet om seg.

Men så igjen, jeg er ikke en del av noe nettverk som saumfarer nettet etter artikler som støtter opp under noen ideologi, og er ikke opptatt av eller totalt oppslukt av identitetspolitikk slik anti-woke er opptatt av hvit maskulin heterofil identitetspolitikk.

Det er dog vage minner om å ha lest artikler om arbeidsplasser som ønsker seg flere menn i helsesektoren.

---

Dere som vanker på Document og HRS ville jo visst om hver eneste bedrift eller organisasjoner dette gjelder, så, you tell me.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (19 timer siden):

Aldri blitt trakasert for å være norsk, hvit eller mann.

Ikke jeg heller.

sofiemyr skrev (8 timer siden):

Sliter veldig med å se hva det dere diskuterer har med moderne underholdningsindustri å gjøre?

Tråden heter "woke i moderne underholdningsindustri", og denne tråden er et resultat av en nåværende reaksjonær bølge som ønsker å reversere egalitære, frigjørende seire. For å gjøre det, må de sverte ryktet til disse menneskegruppene som fikk nyere rettigheter, for å varme opp nok deler av befolkningen til at disse gruppers rettigheter kan ofres. Å peke ut "woke" i moderne underholdningsindustri, som en "indoktrinerende agenda" er en effektiv metode å rekruttere via tilhengere av popkultur, spesielt tilhengere av popkultur som sliter med å finne tilhørighet og sosial trygghet.

Denne diskusjonen av "rase", er et perfekt eksempel på hvordan reaksjonisme overlapper. Tidligere i denne tråden, var det flere sider som flommet over av reinspikka fascistisk retorikk om hvordan normalisering av transmennesker i det dagligdagse liv er usunt for barn. Og så har du denne forfølgelses-narrativet om at "vår hvite rase er under angrep og ydmykelse av venstreradikale". Antiwoke som helhet er kanskje ikke fascistisk, men det er et effektivt gateway-dop mot fascisme. Fordi reaksjonær ideologi stopper aldri ved et punkt. Det stopper aldri med en gruppe. Hvis noen "lurer" på hva jeg mener med fascisme, les Umberto Eco's "How To Spot A Fascist", eller Jason Stanley's "How Fascism Works". Førstenevnte bok har et punkt som kalles "obsession with the plot", som er hele denne antiwoke-tråden i et nøtteskall. Så går man ikke i vranglære om at fascisme kun var Hitler og Mussolini, og ingenting annet.

Fascisme forkler seg alltid som en slags revolusjon mot et korrupt borgerskap (i dette ene tilfellet, "woke Hollywood elite") som har som mål å redde en stolthet fra ydmykelse (franchiser som pleide å være bedre før som Star Wars, o.l.) Og hvis noen har et problem med at jeg bruker ordet "fascisme", så kan du spare oksygenet. Jeg kommer aldri til å stoppe å bruke det ordet om ting som er faktisk fascisme.

Man ser den samme likheten av overlapping i en annen, nyere tråd om "tradisjonelle kjønnsroller", som startet om hvordan kvinner har for mye frihet og rettigheter, og plutselig gikk den tråden over til å angripe skeive mennesker og, med retorikk som er som sakset ut av Vladimir Putin og Victor Orban. Reaksjonær ideologi stopper aldri med kun en gruppe. Og ja, den trådens hensikt er 100% å spre fascistisk ideologi, og det står jeg fast ved. Så man trenger ikke kaste bort oksygen på å prøve å overtale meg til å si noe annet.

sofiemyr skrev (5 timer siden):

men det er og blir en kjennsgjerning at største delen av dagens underholdning velger å lene seg mot venstre

Det kan virke sånn for noen, fordi overton-vinduet har skiftet såpass til ytre høyre, at selv sentrumshøyre kan oppfattes som "radikal venstre". Jo lenger til høyre man går, jo mer vil ethvert punkt på sentrum-venstre aksen, og etterhvert sentrumhøyre, oppfattes som "ytre venstre". Noe som understrekes perfekt med denne setningen:

sofiemyr skrev (5 timer siden):

mens så snart det bikker bare litt over mot høyre så blir det virkelig bråk (feks Sound of Freedom eller What is a Woman?)

Når åpenbar fascistisk propaganda (ja, det er fascistisk propaganda, og man trenger ikke kaste bort oksygen med å prøve å overbevise meg om det motsatte) som "What Is A Woman" blir oppfattet som "bare litt mot høyre", viser det perfekt hvor mye overton-vinduet har skiftet til ytre høyres fordel og hvor mye tilstedeværelse ytre høyre har opparbeidet seg i media og den politiske diskursjen.

Matt Walsh er en kristenfascist. Man trenger ikke kaste bort oksygen på å prøve å overbevise meg om det motsatte. mannen er for barneekteskap for jenter i tenårene, fordi han mener det er da jenter er mest fruktbare. Og man trenger ikke å se What Is A Woman for å registrere hvor mye mannen hater...HATER transpersoner.

Sound Of Freedom registrerte jeg ikke noe særlig bråk over, utover Norges kulturkrigere som spammet navnet i ethvert kommentarfelt under filmanmeldelser. Oftest med profilbilder som dette:

Antiwokerssucks!!!2.jpg.e80d521e95146af6694dca810be95f17.jpg

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, fokkeslasken said:

Selv mener jeg det alltid er språklig nyttig å kunne beskrive en gruppe mennesker. Vi har språk for å kunne snakke om ting, og da må vi kunne beskrive de tingene, tross alt. Om det er basert på biologi eller synsing eller what-have-you virker ikke overdrevent viktig. Det blir først vanskelig når folk som ikke vil bli representert av en gruppe klager på hvordan de blir representert i stedet for at de blir representert der, som jo virker som det egentlige underliggende problemet.

Hvilken rase skal rødhårede høre til? Eller folk med blå øyne? Folk med fregner må jo hvertfall få sin egen rase!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (2 timer siden):

Det er jo ord han kunne brukt, men ikke gjorde.

En side av woke kritiserer ting, inkludert i underholdning, for å være for hvitt. En annen side hevder at det ikke finnes noe raser. En tredje side vil ha i pose og sekk ved å hevde begge deler.  

Han brukte ordet diversity som indikerer at han ønsker flere forskjellige typer istedenfor en type.  Hadde han problemer med en type ville han ikke brukte ordet diversity men heller ønsket en spesifik annen type 

Hvit i seg selv kritisere ikke, det er manglende mangfold som kritiseres.  Hvit brukes oftere fordi det dominerer oftere 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Crooked Cracker said:

Drar frem noen linker jeg postet nylig, kan du vise til tilsvarende artikler eller taler med dømming mot grupper som ikke er hvite heterofile?

Det hjelper ikke å gjenta det. De artiklene handler fremdeles ikke om fordømming av hvite hetrofile…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...