Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sofiemyr skrev (35 minutter siden):

Det blir nesten som å arrangere heavy metal for panfløyter - for akkurat nå er det mest politisk korrekte instrumentet panfløyte og dermed skal all musikk fremføres med det... sukk 😕

Og folk hadde behandlet det akkurat som mange har behandlet The Acolyte. De hadde oppsøkt det i ren morbid nysgjerrighet.

sofiemyr skrev (35 minutter siden):

På nittitallet fikk vi Goodfellas fra Martin Scorcese, med hovedsaklig cast og reggisør med italienske røtter, vi fikk Malcolm X fra Spike Lee med afroamerikansk cast og regissør, vi fikk Schindlers liste fra Spielberg, jødisk cast og regissør...

Jeg tror ikke på noen gud men jeg skal allikevel be inderlig at vi ikke får noen re-imagening av noen slike klassikere fra "dagens generasjon" - noensinne...

Schindlers liste i mal av The Acolyte. Hva med å se det fra nazistenes side som misforståtte, med litt romanse mellom leirsjefen og en fange.

Grøss, osv.

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (32 minutter siden):

Har skjønt det. Men det er en kjensgjerning at den hylende massen er hvite menn som ikke klarer å akseptere at både samfunn og verden er i endring. 

Så der blir det fordi alle er hvite menn, mens når han duden snakket om hvite menn i sin stab var det fordi de kom fra samme sted og derfor var for like?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, jjkoggan said:

Det har en sosial betydning  som dreier seg rundt overfladiske utseende og en biologisk betydning som dreier seg rundt genetikk 

Det overfladiske utseende kommer som et resultat av genetikk. Lærte du ikke om genotyp og fenotyp på ungdomsskolen?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (59 minutter siden):

 

På nittitallet fikk vi Goodfellas fra Martin Scorcese, med hovedsaklig cast og reggisør med italienske røtter, vi fikk Malcolm X fra Spike Lee med afroamerikansk cast og regissør, vi fikk Schindlers liste fra Spielberg, jødisk cast og regissør...

 

Ikke alle de jødiske rollene i Schindlers liste var spilt av jøder. For eksempel spilte britisk-indiske Ben Kingsley en av de ledende jødiske karakterene i filmen; skjønt han utseendemessig kunne gå for å være jødisk. Og det er jo nettopp det å være skuespiller går ut på. Så lenge det er overbevisende spiller det ingen rolle hvilken "etnisistet" eller "rase" man tilhører så lenge man ligner på noen av den etnisisteten. På samme måte reagerte heller ingen da egyptiske Omar Sharif ofte ble satt til å spille typiske "hvite" roller.

Lenke til kommentar
Bing123 skrev (1 time siden):

Hvorfor bruker de ordet race da? Det gir jo ingen mening?

Fordi det beskriver hvordan raseteori / rasistiske forestillinger har formet dagens politiske/institusjonelle situasjon, og rasebegrepet folk tror på og handler etter er nødvendig for å forstå en dokumenterbar vedvarende forskjellsbehandling;

https://www.edweek.org/leadership/what-is-critical-race-theory-and-why-is-it-under-attack/2021/05

Ordet race er også forskjellig fra norske rase.

De har 'dog breeds', ikke 'races'.

  

Gargantua skrev (47 minutter siden):

De kan bruke ordet "rase" når det gavner saken, narrativet og agendaen deres. Det er ingen logisk brist, ifølge dem selv.

Hvilket av våre narrativ gagnes av at ordet "race" brukes for å forklare institusjonell rasisme og forestillingen av raser i seg selv påvirker mennesker som klassifiseres som raser som politiske høyre regner å ha lavere verdi enn seg selv?

Hvilket ord mener du de skulle brukt i stedet..?
Tenkte du deg om ett eneste sekund før du postet, eller postet du totalt uten å sette deg inn i hva du svarte på og fremmet fordommer om dine meningsmotstandere fundert på manglende kunnskap og forståelse for temaet -- for circa hundrede gang i tråden?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Ikke alle de jødiske rollene i Schindlers liste var spilt av jøder. For eksempel spilte britisk-indiske Ben Kingsley en av de ledende jødiske karakterene i filmen; skjønt han utseendemessig kunne gå for å være jødisk. Og det er jo nettopp det å være skuespiller går ut på. Så lenge det er overbevisende spiller det ingen rolle hvilken "etnisistet" eller "rase" man tilhører så lenge man ligner på noen av den etnisisteten. På samme måte reagerte heller ingen da egyptiske Omar Sharif ofte ble satt til å spille typiske "hvite" roller.

Ikke alle i Goodfellas var av italiensk bakgrunn heller men du ser poenget mitt - det var en fremstilling av etniske grupper både internt og opp mot hverandre... Det er grunnlaget for historiefortellingen... Hvis f.eks du hadde byttet ut Liam Neeson i Schindler eller DeNiro i Goodfellas med alldeles utmerkede Morgan Freeman ville det unektelig blitt noe annet... Eller for den saks skyld Tom Hanks i stedet for Denzel i Malcolm X

Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (5 minutter siden):

Ikke alle i Goodfellas var av italiensk bakgrunn heller men du ser poenget mitt - det var en fremstilling av etniske grupper både internt og opp mot hverandre... Det er grunnlaget for historiefortellingen... Hvis f.eks du hadde byttet ut Liam Neeson i Schindler eller DeNiro i Goodfellas med alldeles utmerkede Morgan Freeman ville det unektelig blitt noe annet... Eller for den saks skyld Tom Hanks i stedet for Denzel i Malcolm X

Det har du helt rett i. Det hadde blitt fullstendig kunstig og uautentisk til det parodiske slik ganske mange filmer og serier er nå til dags. Vi vet at menneskene i middelalderens England ikke hadde like mye melanin i huden som afrikanere og derfor virker denne såkalt fargeblinde castingen uautentisk. Vi vet også at Einar Førde overhodet ikke så ut som han kom fra Midtøsten.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Red Frostraven said:

Hvilket av våre narrativ gagnes av at ordet "race" brukes for å forklare institusjonell rasisme?

Hvilket ord mener du de skulle brukt i stedet..?
Tenkte du deg om ett eneste sekund før du postet, eller postet du totalt uten å sette deg inn i hva du svarte på og fremmet fordommer om dine meningsmotstandere fundert på manglende kunnskap og forståelse for temaet -- for circa hundrede gang i tråden?

Dere kan fint bruke race. Har du gått deg vill i dine egne tankebaner? Jeg sier jo at det finnes menneskeraser, og ergo har jeg ikke noe imot å bruke ordet race eller rase. Dere sier imidlertid at det ikke finnes menneskeraser. Hvordan dere kan bruke rase eller race da forblir en gåte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Det har du helt rett i. Det hadde blitt fullstendig kunstig og uautentisk til det parodiske slik ganske mange filmer og serier er nå til dags. Vi vet at menneskene i middelalderens England ikke hadde like mye melanin i huden som afrikanere og derfor virker denne såkalt fargeblinde castingen uautentisk.

Vi er selektiv med det vi mener må være autentisk.  Få kritiserer, for eksempel språk når filmen ikke bruker språket fra middelalderens England, men hudfarge, på andre hånd….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (42 minutter siden):

Definér rase for meg, da.

 
Race?
 
1.
a
see usage paragraph below : any one of the groups that humans are often divided into based on physical traits regarded as common among people of shared ancestry
It shall be an unlawful employment practice for an employer … to fail or refuse to hire or to discharge any individual, or otherwise to discriminate against any individual … because of such individual's race, color, religion, sex, or national origin …
Title VII of the Civil Rights Act of 1964, United States Code
 
… family trees made more complicated by the intersection of different races
Michael A. Chaney
 
First, the [2020 US Census] question [about race] is based on how you identify. Second, the race categories generally reflect social definitions in the U.S. and are not an attempt to define race biologically, anthropologically, or genetically. We recognize that the race categories include racial and national origins and sociocultural groups.
United States Census Bureau
 
To the extent that economic opportunity is expanded, race relations are improved.
Tom McClintock
 
also : the fact of dividing people, or of people being divided, into such groups : categorization by race
The Army will remove photographs of candidates in promotion board hearings … as part of an effort to address why so many black officers are being passed over in favor of their white counterparts … . The removal of photos by the military's largest service is a tacit acknowledgment of how much race still plays a part in decisions about who should advance.
Helene Cooper
 
The U.S. is going through a social and political upheaval, offering an opportunity to undertake a necessary, hard look at the role of race in defining what kind of a nation the U.S. is now and has been historically.
William C. Danvers
 
Even when a new show promises to break new ground … we are forced to swallow more of the same—a general erasure or ignorance of race.
Roxane Gay
 
b
dated : a group of people sharing a common cultural, geographical, linguistic, or religious origin or background
The Yorkshire type had always been the strongest of the British strains; the Norwegian and the Dane were a different race from the Saxon.
Henry Adams
 
… this girl, Dolores by name, and a Catalonian by race
Charlotte Brontë
 
c
archaic : the descendants of a common ancestor : a group sharing a common lineage
… by descent I am the head not only of my own race, which ends with me, but of the Haughton family, of which, though your line assumed the name, it was but a younger branch.
Edward Bulwer-Lytton
 
This forest was adjacent to the chief haunts of the MacGregors, or a particular race of them, known by the title of MacEagh …
Sir Walter Scott
 
 
2.
a
: a group of living things considered as a category
… the whole race of mankind … stumbling and blundering along the path of life …
Anne Brontë
 
… Nan denounced the entire race of boys as "plaguey things."
Louisa May Alcott
 
… countless asters, … tansies, golden-rods, and the whole race of yellow flowers …
Henry David Thoreau
 
… full many a man loves his dog better than the rest of mankind, and so the devotion of the race of dogs finds return and recompense.
Wardon Allan Curtis
 
Tom Cruise and Emily Blunt star in a sci-fi thriller set in the near future, when an alien race has attacked Earth.
Barbara Vancheri
 
When the last century ended, humans could not even fly. In the 20th century, the human race went to the moon and began to explore the stars.
sfgate.com
 
b
archaic : breed
Under these conditions, a race of highly … delicate, and gentle cattle had been developed.
Henry E. Alvord
 
c
obsolete : the act of breeding or producing offspring
Male he created thee, but thy consort female for race
John Milton
 
It behooveth therefore that the Mares appointed for race, be well compacted, of a decent quality, … in age not under three nor above ten years old.
Edward Topsell
 
 
3
biology : a group within a species that is distinguishable (as morphologically, genetically, or behaviorally) from others of the same species
This quail species is diverse and can be classified into 21 recognized geographic races in North America …
Eric T. Thacker and Tim L. Springer
 
also : a usually informal taxonomic category representing such a group that is often considered equivalent to a subspecies
 
4
archaic : a group of people sharing some habit or characteristic (such as profession or belief)
… the whole race of politicians put together.
Jonathan Swift
 
The Apostles, though they were fishers too, were of the solemn race of sea-fishers …
Henry David Thoreau
 
… the race of domestic clowns or jesters, maintained in the houses of the wealthy …
Sir Walter Scott
 
… to become a Dissenter seemed to him identical with choosing God instead of mammon. That race of Dissenters is extinct in these days, when opinion has got far ahead of feeling …
George Eliot
 
… our daughters haunt the town as if searching for something they missed, walking up beside the rocks with books in their arms like a race of little nuns.
John Updike
 
Lenke til kommentar
6 minutes ago, sofiemyr said:

På nittitallet fikk vi Goodfellas fra Martin Scorcese, med hovedsaklig cast og reggisør med italienske røtter, vi fikk Malcolm X fra Spike Lee med afroamerikansk cast og regissør, vi fikk Schindlers liste fra Spielberg, jødisk cast og regissør...

Jeg tror ikke på noen gud men jeg skal allikevel be inderlig at vi ikke får noen re-imagening av noen slike klassikere fra "dagens generasjon" - noensinne...

Og nå i nyere tid, fikk vi.. The Irishman, med stor grad av samme casting, tematikk, og regissør som Goodfellas.
Vi fikk.. Judas & The black messiah,
en Fred Hampton biografi med afroamerikansk regissør og hovedsakelig cast.
Her kunne jeg trukket frem nyere Spike Lee filmer også til samme poeng, men Judas & The black messiah er en så fantastisk film at jeg tillater meg å spre ordet.
Som en morsom notis her, apropos Spike Lee, er hvordan den eminente (spør du meg) Do the Right thing, tapte (Best picture) for den langt svakere (spør du meg), vi løser rasisme mens vi kjører; Driving miss Daisy under Oscar-utdelingen i 1990.
Noe som gjentok seg i 2019, hvor den ikke fult så gode (spør du meg) som Do the Right thing; Blackkklansman, tapte for nok en bland (spør du meg), vi løser rasisme mens vi kjører; Green Book.
Er ting virkelig så fremmed idag?

Filmer om WWII har jo virkelig blitt samlebåndsmateriale, vi drukner i neglbitende spionthrillere og hjerteskjærende dramaer fra perioden, såvidt jeg kan se er de også fremstillt med tidsriktig casting.

Zone of Interest er heller ikke den beste analogen til Scindlers List, siden de har så ulik tilnærming, men det er absolutt en film å sette på listen dersom man mener det ikke lages viktige, eller effektive, filmer om Holocaust idag.

Det virker som om man tror at fordi man i mindre grad er villig til å lage whites only fantasy-filmer, og laget et doku-drama om Kleopatra i et afroamerikansk perspektiv, så har man også sluttet å caste tidsstypisk i filmer som tar for seg faktiske hendelser og personer, men jeg kan ikke se at det har skjedd, utover at det er mye polemikk om svarte Hitlere og hvite Idi Amins.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (Akkurat nå):

Dere kan fint bruke race. Har du gått deg vill i dine egne tankebaner? Jeg sier jo at det finnes menneskeraser, og ergo har jeg ikke noe imot å bruke ordet race eller rase. Dere sier imidlertid at det ikke finnes menneskeraser. Hvordan dere kan bruke rase eller race da forblir en gåte.

...en gåte som ble besvart i innlegget du svarte på, til og med, og nå bare siterer jeg den relevante delen i innlegget du svarte på, som svar til ditt svar på samme innlegg:

 

Fordi det (Critical Race Theory) beskriver hvordan raseteori / rasistiske forestillinger har formet dagens politiske/institusjonelle situasjon, og rasebegrepet folk tror på og handler etter er nødvendig for å forstå en dokumenterbar vedvarende forskjellsbehandling;

https://www.edweek.org/leadership/what-is-critical-race-theory-and-why-is-it-under-attack/2021/05

Ordet 'race' er også forskjellig fra norske 'rase'.

De har 'dog breeds', ikke 'races'.

Minner også om at hudfargen på hunder og katter ikke brukes til å avgjøre rase, selv om de innad i rasene kan ha forskjellige hudfarger under pelsen, og forskjellige farger på pelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...