Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene."

OK, ingen konkrete eksempler på hvordan staten forhindrer ytringer, men det samme vage forfølgelseskomplekset som alltid om at les bourgeouisie ikke tillater den lille mann i å mene hva nå enn de har lyst til å mene, en slags undergren av at deres potensial blir forhindret av et ondsinnet avatar for politisk korrekthet eller en annen fiende. Hvorfor faller folk for dette gang på gang?

Vet ikke om Johansen selv har falt for det, eller bevisst bruker det for politiske poeng...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AtterEnBruker skrev (12 minutter siden):

OK, ingen konkrete eksempler på hvordan staten forhindrer ytringer, men det samme vage forfølgelseskomplekset som alltid om at les bourgeouisie ikke tillater den lille mann i å mene hva nå enn de har lyst til å mene, en slags undergren av at deres potensial blir forhindret av et ondsinnet avatar for politisk korrekthet eller en annen fiende. Hvorfor faller folk for dette gang på gang?

Vet ikke om Johansen selv har falt for det, eller bevisst bruker det for politiske poeng...

Staten? Er den norske stat woke?

Det er raringer på ytre venstre som er woke og de har vel ikke noe særlig makt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (35 minutter siden):

Kan noen minne meg på hvilken side det er som ødelegger folks liv og karriere basert på grunnløse beskyldninger om ting som skal ha skjedd for X antall tiår siden? 

Klarer du å nevne flere anekdoter enn mennesker som har blitt truffet av lynet?

Og jeg venter fremdeles på svar på:

Dere kan umulig tro at dere plukket forestillingen om 'woke' opp fra andre kilder enn amerikansk/britisk anti-woke, som ER høyreradikale populister.

Forsøk gjerne å beskrive telefonleken fra ordets opprinnelige betydning som adjektivet Woke, som betyr 'bevissthet rundt viktige fakta om samfunnet og problemer i det'...

...til ordet kom til Norge i 2022... Og hvem ordet kom med til landet -- foruten disse kildene som faktisk arbeidet overtid med å innbille folk om at det finnes et problem -- og hvor disse ligger politisk.

Minner igjen på at tråden tidlige støttet seg på og er fundert på høyreradikale the Quartering...

...og at det ikke finnes noen nøytral inngang til å misforstå hva ordet woke betyr -- foruten versjonen brukt av høyreradikale inkludert misinformasjonen om hva de som stemples woke har gjort og står for.

---

Minner også om at den mest brukte versjonen av ordet fremdeles er den primære definisjonen blant folk som ikke tror at Trump er den beste presidenten i USA noensinne eller innbiller seg at begge sider er like gale -- som ikke under noen omstendigheter må forveksles med skjellsordet til radikale høyre.
https://www.ipsos.com/en-us/americans-divided-whether-woke-compliment-or-insult

Minner også om at kapitalistene som erverver rettigheter og ødelegger historier IKKE er woke per denne definisjonen, slik at snakket om at woke og anti-woke er like gale regelrett blir feil -- all den tid de som kalles woke av anti-woke ikke er mennesker som regnes som woke av de som benytter den primære definisjonen.

Hvis noen bruker ordet om seg selv eller støtter woke, så er det dette de mener:

Woke 1 a: aware of and actively attentive to important societal facts and issues (especially issues of racial and social justice)

---

Problemet med anti-woke er at de sliter med å forholde seg til to definisjoner, mens vi som er kritiske til anti-woke helt fint klarer å forholde oss til den majoritet som regner woke som et positivt ord i vesten, og også dem som er misinformert om temaet, anti-woke.
Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (11 minutter siden):

I Norge så avviser flertallet woke. Som seg hør og bør.

...nå er det de fornuftige menneskene som avviser trump OG vet hva woke opprinnelig betyr.
Som også gjelder i Norge;
Samtlige som er pro-Trump her på forumet er rabiat anti-woke.
De fleste er også deltagere i konspirasjonsteorier, enten det er anti-trans misinformasjon, kreasjonisme, white replacement eller benektelse av global oppvarming -- som alle spres av samme kilder som anti-woke.

...

Kan du gjengi de to definisjonene av woke -- og deres opprinnelse..?
Kom gjerne opp med en beskrivelse av spredningen av den andre definisjonen, fra ytre høyre til Norge.
Eventuelt beskriv en alternativ vei for en tredje definisjon for det amerikansk-engelske ordet slik du mener det kom til Norge -- om det ikke er gjennom alternative høyre, som er de eneste kilden til anti-woke nevnt i tråden de første sidene.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (8 minutter siden):

...nå er det de fornuftige menneskene som avviser trump OG vet hva woke opprinnelig betyr.
Som også gjelder i Norge;
Samtlige som er pro-Trump her på forumet er rabiat anti-woke.
De fleste er også deltagere i konspirasjonsteorier, enten det er anti-trans misinformasjon, kreasjonisme, white replacement eller benektelse av global oppvarming -- som alle spres av samme kilder som anti-woke.

...

Kan du gjengi de to definisjonene av woke -- og deres opprinnelse..?
Kom gjerne opp med en beskrivelse av spredningen av den andre definisjonen, fra ytre høyre til Norge.
Eventuelt beskriv en alternativ vei for en tredje definisjon for det amerikansk-engelske ordet slik du mener det kom til Norge -- om det ikke er gjennom alternative høyre, som er de eneste kilden til anti-woke nevnt i tråden de første sidene.

Jeg  er både anti-Trump og jeg avviser woke-tøv. Altså, jeg har ikke kjøpt det verste skvipet til noen av partene, verken ytre-venstre eller ytre-høyre. Du er jo ALL-IN på alt ytre-venstre i USA finner på. Det skjønner jeg jo. Dypt dypt nede i hullet..

• Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 timer siden):

Og jeg venter fremdeles på svar på:

Dere kan umulig tro at dere plukket forestillingen om 'woke' opp fra andre kilder enn amerikansk/britisk anti-woke, som ER høyreradikale populister.

Jeg svarte deg nylig at selvom det er satt ord på visse ting så er det ikke selve ordene rotårsaken til kritikken av woke, jeg kan legge til at høyreradikale populister ikke har særrett på hverken ordene eller kritikk av woke. Buzzordet som er nettopp 'woke' har blitt en bred samlebetegnelse på flere ting som kan dissekeres fra forskjellige hold og årsaker, inkludert underholdning og forbrukerperspektivet. Det å kverne i det uendelige med å forsøke å ugyldiggjøre woke-kritikk som noe som henvender seg til ytre høyre er fånyttes, ettersom selve rotårsaken er woke-elementene i seg selv som oppsøker forskjellige arenaer, med varierende reaksjoner blant folk. Fjerner du høyreradikale fra ligningen ville fortsatt kritikken vært der bare med noen andre ord.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (8 timer siden):

Du er jo ALL-IN på alt ytre-venstre i USA finner på. 

Den skal du få lov til å dokumentere, og så kan du godt beklage for at du er totalt innsiktsløs og slenger rundt deg med komplett idiotiske, infantile anklager når du forstår at du ikke aner hva du snakker om.

På kjønn, så er jeg på WHO og Høyre.

På rasisme i USA, så er jeg på FBI og instansene i akademia som forsker på politiets arbeid og har funnet statistikk som demonstrerer bias, som ikke har politisk plassering.

Politisk, så er jeg motstander av autoritære løgnere, først og fremst. Anti-desinformasjon.

Sosialt og økonomisk, så er jeg på linje med vestlig statsvitenskap og samfunnsøkonomer.

...

Anti-woke er først og fremst et angrep på vitenskap, akademia og journalisme, og truer akademisk frihet.

https://www.sagw.ch/sagw/aktuell/blog/details/news/the-boogeyman-of-woke-professors

Underholdning er bunnen av bøtten, høyrepopulismens barnehage.

Crooked Cracker skrev (3 timer siden):

Buzzordet som er nettopp 'woke' har blitt en bred samlebetegnelse på flere ting som kan dissekeres fra forskjellige hold og årsaker, inkludert underholdning og forbrukerperspektivet

Som kommer fra diverse aktører høyreradikale, og er totalt usakelige alle sammen, og blir ikke tatt seriøst av folk med kunnskaper om fagfeltet.
igjen.

Vis til en kilde som er anti-woke, så kan enhver med faglig innsikt i det relevante feltet fortelle deg hvordan personen lyger eller forsøker å villede.

Du demonstrerer jo at du er lurt ved å ikke kunne henvise til noen konkrete amerikanske kilder på sådan uten direkte bakdør til radikale høyre rundt 2022, og som ikke stemmer eller anbefaler Trump.

Spredningen derfra er totalt kunstig, som hønsemøkk spredt på markedet av ideer av industrielle maskiner.

Og det stinker, og er svært svært rart

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (12 timer siden):

Nå kan jeg ikke snakke for Norge, men i Russland ble 400 arrestert for "feil" meningsytringer i ett år, og i England var det 3300 av samme grunn på samme tidsperiode.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (6 timer siden):

Jeg svarte deg nylig at selvom det er satt ord på visse ting så er det ikke selve ordene rotårsaken til kritikken av woke, jeg kan legge til at høyreradikale populister ikke har særrett på hverken ordene eller kritikk av woke. Buzzordet som er nettopp 'woke' har blitt en bred samlebetegnelse på flere ting som kan dissekeres fra forskjellige hold og årsaker, inkludert underholdning og forbrukerperspektivet. Det å kverne i det uendelige med å forsøke å ugyldiggjøre woke-kritikk som noe som henvender seg til ytre høyre er fånyttes, ettersom selve rotårsaken er woke-elementene i seg selv som oppsøker forskjellige arenaer, med varierende reaksjoner blant folk. Fjerner du høyreradikale fra ligningen ville fortsatt kritikken vært der bare med noen andre ord.

Var det ikke det jeg sa om hvordan språkpolitiet nå har blitt? Det kommer rett fra sosiale fag på universitetet. Sloss med språket, så slipper man svare for de faktiske problemene.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (6 timer siden):

Du demonstrerer jo at du er lurt ved å ikke kunne henvise til noen konkrete amerikanske kilder på sådan uten direkte bakdør til radikale høyre rundt 2022, og som ikke stemmer eller anbefaler Trump.

Du demonstrer at du tenker som en wokescriptet robot, jeg forklarte akkurat at selvom en fjerner radikale høyre fra ligningen vil misnøyen med ymse wokeimplemeteringer fortsatt gjenstå, kun i et annet ordelag. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Var det ikke det jeg sa om hvordan språkpolitiet nå har blitt? Det kommer rett fra sosiale fag på universitetet. Sloss med språket, så slipper man svare for de faktiske problemene.

Jepp, og om vi bruker andre ord enn woke som for eks tvangfold, koko-radikalt eller attributtagenda vil jo kjernen i kritkken være den samme.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (1 time siden):

selvom en fjerner radikale høyre fra ligningen vil misnøyen med ymse wokeimplemeteringer fortsatt gjenstå, kun i et annet ordelag. 

Ja, noe av misnøyen ville vært der.

Slik det alltid har vært misnøye når nye ledere tar over selskaper eller selskaper kjøper opp rettigheter og bruker dem i egne visjoner for å profittere på disse, uten respekt for kildematerialet.

...ledelsen for selskapene ville fått ansvaret for mangel på evne til å sette sammen fungerende team, som hør og bør.

Og det ville ikke vært noen samletråd for noen konspirasjonsteori om at det er en forlengelse av problematikken høyreradikale preker om som en trussel over alt ellers i samfunnet, uten at folk ble innbilt dette.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 timer siden):

Og det ville ikke vært noen samletråd for noen konspirasjonsteori om at det er en forlengelse av problematikken høyreradikale preker om som en trussel over alt ellers i samfunnet, uten at folk ble innbilt dette.

Er det noen som innbiller seg ting så er det woke-fans som insisterer på at kritikk mot det herlige de forfekkter må komme fra  den verste sorten folk, mens alle andre digger det.

Meanwhile in the real world, flere forbrukere trenger ikke gå lengre enn selve utgiverne for å høre om ymse nyere målsettinger og ideer for å dernest se resultater deretter. Woke kritikk kan stå helt uavhengig av politiske aktører, og åpenbart har ikke disse monopol på bruken av ordet.  

• Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Crooked Cracker said:

Er det noen som innbiller seg ting så er det woke-fans som insisterer på at kritikk mot det herlige de forfekkter må komme fra  den verste sorten folk, mens alle andre digger det.

Hvilke folk er det? Jeg kjenner ingen slike.

35 minutes ago, Crooked Cracker said:

Meanwhile in the real world, flere forbrukere trenger ikke gå lengre enn selve utgiverne for å høre om ymse nyere målsettinger og ideer for å dernest se resultater deretter. Woke kritikk kan stå helt uavhengig av politiske aktører, og åpenbart har ikke disse monopol på bruken av ordet.  

Woke kritikk kan stå helt uavhengig det meste ser det ut til for den bygger som regel på fri fantasi… :rofl:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager en liten off-topic, men jeg vil legge det til siden det ble lagt frem beviser på at detransing er nesten ikke-eksisterende tidligere. Her er et papir som viser til at:

"On the subject of treating children, however, as the World Professional Association for Transgender Health notes in their latest Standards of Care, gender dysphoria in childhood does not inevitably continue into adulthood, and only 6 to 23 percent of boys and 12 to 27 percent of girls treated in gender clinics showed persistence of their gender dysphoria into adulthood."
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25231780/

Sagt på en annen måte; 77%-94% gutter og 73%-88% jenter ombestemmer seg.

Dette rimer dårlig med at barn vet best om sitt eget kjønn, som virker til å være det vanlige å tro for de som støtter barns transisjon.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

En studie fra Oxford University, den første av sitt slag, kommer til at mer inklusive kampanjer har en svært positiv effekt for merkevarer globalt - og at "go woke, go broke" ikke stemmer.

‘Go woke, go broke’ not true for brands, says global advertising study
https://www.theguardian.com/media/2024/sep/15/go-woke-go-broke-not-true-for-brands-says-global-advertising-study

Sitat

Research shows ad campaigns that are more inclusive have a positive impact on profits, sales and brand worth.

(...) Based on analysis of 392 brands across 58 countries, the research, which claims to be the first of its kind, indicates the positive impact of inclusive advertising on outcomes, with an almost 3.5% boost to shorter-term sales and a more than 16% increase in the longer term.

It seems to persuade 62% of buyers to choose a product and make 15% of shoppers more loyal.

The study covered different product categories such as confectionery, snacks, personal care, beauty, pet food, pet care, alcohol, consumer healthcare and household products, across a variety of geographies.

Of course ‘go woke, go broke’ isn’t true – why would it be?
https://www.independent.co.uk/voices/woke-broke-culture-brands-money-advertising-b2613219.html

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...