Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Crooked Cracker skrev (19 timer siden):

At det er satt ord på visse ting betyr ikke at selve ordene er rotårsaken til misnøyen blant woke-kritikere, inntil språkrådet fornorsker ordene så blir de jo importert som mange andre ord. Dessuten er det flust med andre begreper som woke selv importerer til Norge. 

Amerikansk patriotisme innen underholdning kunne ofte bli påtatt, kleint og ufrivillig komisk, akkurat som woke. 

Doktrinen er at om man endrer språket, endrer man virkeligheten. Vet ikke hvilke kurs, men det kommer gjennom sosiale studier på universitetet, og har nå blitt normen i samfunnet. Språkpolitiet satt i system. Med det i bakhodet kan man se på hva som skjer, hvor man skal tvinge folk til å bruke pronomner de ellers aldri ville brukt, det krangles på betydningen av ord i stedet for hva en person mener (denne tråden har mange nok eksempler da det virker viktigere å diskutere hva woke betyr enn å ta for seg hva de som benytter det klager på). Man ser de samme tingene innen trans, hvor man heller krangler om hva en detranser er enn å snakke om hvor mange som endrer mening. Eller om Mary Sue i filmbransjen. Hvis man bare tuller nok med definisjonen så slipper man ta stilling til hva de som mener det klager på.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (59 minutter siden):

Doktrinen er at om man endrer språket, endrer man virkeligheten. Vet ikke hvilke kurs, men det kommer gjennom sosiale studier på universitetet, og har nå blitt normen i samfunnet. Språkpolitiet satt i system. Med det i bakhodet kan man se på hva som skjer, hvor man skal tvinge folk til å bruke pronomner de ellers aldri ville brukt, det krangles på betydningen av ord i stedet for hva en person mener (denne tråden har mange nok eksempler da det virker viktigere å diskutere hva woke betyr enn å ta for seg hva de som benytter det klager på). Man ser de samme tingene innen trans, hvor man heller krangler om hva en detranser er enn å snakke om hvor mange som endrer mening. Eller om Mary Sue i filmbransjen. Hvis man bare tuller nok med definisjonen så slipper man ta stilling til hva de som mener det klager på.

Ja helt sant, ord og bruken av ord har mye makt i seg.

Husker f.eks. når jeg var barn, så var "neger", "homo" eller "gay" helt legitime skjellsord. 

Derfor er det også viktig å diskutere/forklare ordene som brukes, så man ikke indoktrinerer meninger som generaliserer.

Det er jo noe av triggeren med "woke" for meg.

At man har begynt å kalle ting for woke med en generalisert mening som betyr noe dårlig. I stedet for å diskutere sak, eller komme frem til sin egen mening om saken.

Er det ikke det størsteparten av denne tråden handler om?

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (16 minutter siden):

Ja helt sant, ord og bruken av ord har mye makt i seg.

Husker f.eks. når jeg var barn, så var "neger", "homo" eller "gay" helt legitime skjellsord. 

Derfor er det også viktig å diskutere/forklare ordene som brukes, så man ikke indoktrinerer meninger som generaliserer.

Det er jo noe av triggeren med "woke" for meg.

At man har begynt å kalle ting for woke med en generalisert mening som betyr noe dårlig. I stedet for å diskutere sak, eller komme frem til sin egen mening om saken.

Er det ikke det størsteparten av denne tråden handler om?

Jo, det kan man vel si, men det viser seg jo gang på gang også her at hvis noen eksempelvis sier at "woke ødelegger filmer" så kommer det fort at man ikke liker kvinner, fargede eller homofile, eller slikt. Så er vi da tilbake til å definere ordet, og hva den som opprinnelig sa det mener er delegert til baksetet. Vips, man slipper ta stilling til debattantens egentlige mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da jeg var barn var også "neger" et helt akseptabelt ord. Det var jo aldri et nedsettende begrep i utgangspunktet. Det er bare et helt vanlig beskrivende ord. Så måtte vi slutte med det fordi noen misbrukte det. Dette kan jo utvikle seg til en evig runddans, hvor noen bruker et begrep negativt, det byttes ut til noe politisk korrekt, men så begynner det å misbrukes sånn at det også må byttes ut. Synes det er ganske komisk hvordan "coloured person" er rasistisk, men hvis vi bare stokker om litt på ordene og sier "person of colour" så er det ikke bare greit, men noe man sier med stolthet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (1 time siden):

Da jeg var barn var også "neger" et helt akseptabelt ord. Det var jo aldri et nedsettende begrep i utgangspunktet. Det er bare et helt vanlig beskrivende ord. Så måtte vi slutte med det fordi noen misbrukte det. Dette kan jo utvikle seg til en evig runddans, hvor noen bruker et begrep negativt, det byttes ut til noe politisk korrekt, men så begynner det å misbrukes sånn at det også må byttes ut. Synes det er ganske komisk hvordan "coloured person" er rasistisk, men hvis vi bare stokker om litt på ordene og sier "person of colour" så er det ikke bare greit, men noe man sier med stolthet. 

Så lenge rasister bruker ordene som skjellsord er det jo de som skaper problemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
rabler skrev (På 1.10.2024 den 1:32 AM):

Anti-woke er de kunnskapsløses høyborg ser det ut til… 🤣

Det virker på meg som at de fleste som tror woke har noe for seg er i SV/Rødt/MDG. Jeg har aldri i mitt virkelige liv møtt noen til høyre for disse 3 politisk sett som ikke kontant avviser woketøvet.

Selv AP er bekymret for woke:

"Han tror mange unge menn opplever at venstresiden står for en kultur med strenge regler for hva det er innenfor å mene. På spørsmål om venstresiden er blitt for «woke», svarer Johansen:

– Ja, det mener jeg. Det kommer selvfølgelig an på hva du legger i ordet, men den parodiske, overdrevne varianten er et problem, sier Johansen.

Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene."

https://www.vg.no/nyheter/i/JQyAO4/raymond-johansen-tar-oppgjoer-med-woke

Hvordan kan man være uenig med Raymond Johansen her? Vi har tidligere tider slitt med strenge religiøse lover for hva man skal kunne si, gjøre, mene her i Norge. Woke-bevegelsen forsøker å ta over dette tomrommet virker det som. Det kommer de ikke til å lykkes med heller, forresten. Jeg mener akkurat hva jeg vil og er stolt av mine meninger, uansett om det provoserer noen snøflak på ytre venstre.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (17 minutter siden):

Det virker på meg som at de fleste som tror woke har noe for seg er i SV/Rødt/MDG. Jeg har aldri i mitt virkelige liv møtt noen til høyre for disse 3 politisk sett som ikke kontant avviser woketøvet.

Jeg har aldri møtt et voksent informert menneske som ikke avviser anti-woke idiotien.

Praktisk talt ingen er woke slik anti-woke beskriver woke -- ikke engang dem som beskrives som woke av dem.

...

Informerte mennesker vet hva ordet faktisk betyr den majoriteten av mennesker i verden -- som ikke har hørt ordet fra høyrepopulistiske hundefløyter.

...

Og jeg tror deg virkelig på at Raymond Johansen og journalisten i intervjuet ikke har satt seg inn i kilden til forestillingen om woke fra amerikansk høyrepopulistisk propaganda.

I alle fall ikke på tidspunktet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri møtt et voksent informert menneske som ikke avviser anti-woke idiotien.

Praktisk talt ingen er woke slik anti-woke beskriver woke -- ikke engang dem som beskrives som woke av dem.

...

Informerte mennesker vet hva ordet faktisk betyr den majoriteten av mennesker i verden -- som ikke har hørt ordet fra høyrepopulistiske hundefløyter.

...

Og jeg tror deg virkelig på at Raymond Johansen og journalisten i intervjuet ikke har satt seg inn i kilden til forestillingen om woke fra amerikansk høyrepopulistisk propaganda.

I alle fall ikke på tidspunktet.

Raymond Johansen forholder seg bare til realiteten, i motsetning til deg som heller vil forholde seg til tullebegrep fra twitterkriging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):

Raymond Johansen forholder seg bare til realiteten, i motsetning til deg som heller vil forholde seg til tullebegrep fra twitterkriging.

Anti-woke er jo bare menneskelig avføring folk har plukket opp fra youtube og sosiale medier...

Altså.

Rør litt gress. Ingen snakker om woke der ute.

---

Pop quiz;

1; Hvordan og når kom hundefløyten 'woke' til Norge, helt konkret?

2; Hvilken høyreradikale youtuber er årsaken til at denne tråden er skapt?

 

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 timer siden):

Så lenge rasister bruker ordene som skjellsord er det jo de som skaper problemet.

Om man anser rasistene som de utvalgte autoritetene som definerer ord og betydninger så er det du sier helt korrekt.

Personlig synes jeg det er helt idiotisk og ta det disse rasistene sier.. så alvorlig, så seriøst og så betydningsfult at alle vi andre skal endre vakubilæret vårt basert på meningen de benytter bak ordene de bruker.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

Anti-woke er jo bare menneskelig avføring folk har plukket opp fra youtube og sosiale medier...

Altså.

Rør litt gress. Ingen snakker om woke der ute.

Ikke mye, men når det nevnes så ler alle oppegående mennesker av woke virker det som. Det blir fleipet med.

Men den fornuftige delen av venstresiden, eksempel gitt ovenfor, er veldig klar over at woke ikke rekrutterer stemmer fra menn for å si det sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (17 minutter siden):

Personlig synes jeg det er helt idiotisk og ta det disse rasistene sier.. så alvorlig, så seriøst og så betydningsfult at alle vi andre skal endre vakubilæret vårt basert på meningen de benytter bak ordene de bruker.

...men dere har plukket det opp fra dem, fra deres misinformasjon, enten primært eller sekundært...

...altså.

Du kan umulig tro at dere plukket det opp fra andre kilder enn amerikansk/britisk anti-woke, som ER høyreradikale populister.

Forsøk gjerne å beskrive telefonleken fra ordets opprinnelige betydning som adjektivet Woke, som betyr 'bevissthet rundt viktige fakta om samfunnet og problemer i det'...

...til ordet kom til Norge i 2022... Og hvem ordet kom med, og hvor disse ligger politisk.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (31 minutter siden):

Rør litt gress.

Har fått høre denne flere ganger, hovedsakelig på engelsk, og jeg lurer fortsatt på hva det skal bety. Har jo rørt gress mange ganger uten at det har skjedd noe spesielt. Det er jo bare gress liksom. Er det meninga at det skal ha en slags magisk kraft og få meg til å se helt annerledes på ting? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (52 minutter siden):

Hvordan kan man være uenig med Raymond Johansen her?

Jeg tror det er veldig få som er det.

 

DukeNukem3d skrev (52 minutter siden):

Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene."

Dette er akkurat hva som er problemet med hele woke/anti-woke kulten. 

 

DukeNukem3d skrev (16 minutter siden):

Ikke mye, men når det nevnes så ler alle oppegående mennesker av woke virker det som. Det blir fleipet med.

Det blir det, men det gjelder faktisk hele woke/anti-woke kulten, når noen begynner å snakke om woke på det ene eller det andre viset så blir de menneskene ansett som litt rare, men du må forstå dette gjelder de som er anti-woke også, når noen snakker om hvor fælt woke er på samme vis som f.eks i denne tråd da ruller øynene til folk så langt bak i skallen at de blir blinde for en hel dag, det er dette som mange ikke ser helt ut til å forstå her, at de er samme ulla, fra den samme skit stinkende sauen.

Dere blir alle fleipet med, og det er nok den peneste måten og si det på, sannheten er at de av mange blir ansett som litt koko i nøtta hele gjengen, de som er blitt hjernevasket av denne propagandaen, svake mennesker av Jannicke blir nevnt osv, tro det eller ei, men det er lite ved denne woke/anti-woke kulten som anses som stuereint, og det er klart da kan man sette seg på bakbeina og bli av den oppfatning at det er alle andre som tar feil, men det kommer ikke til å hjelpe noe, woke/anti-woke er ute i det normale samfunn langt unna forum som dette hovedsakelig for de aller ytterst på hesteskoen.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (1 minutt siden):

Har fått høre denne flere ganger, hovedsakelig på engelsk, og jeg lurer fortsatt på hva det skal bety. Har jo rørt gress mange ganger uten at det har skjedd noe spesielt. Det er jo bare gress liksom. Er det meninga at det skal ha en slags magisk kraft og få meg til å se helt annerledes på ting? 

Det betyr "ta en pause fra internett". Ikke mer komplisert enn det.

DukeNukem3d skrev (31 minutter siden):

Men den fornuftige delen av venstresiden, eksempel gitt ovenfor, er veldig klar over at woke ikke rekrutterer stemmer fra menn for å si det sånn.

Den delen hvor du spesifiserer "menn", er egentlig ganske korrekt. Tatt i betraktning hvilken versjon av begrepet "woke" disse mennene har blitt matet med av det konservative mediemaskineriet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (5 minutter siden):

Den delen hvor du spesifiserer "menn", er egentlig ganske korrekt. Tatt i betraktning hvilken versjon av begrepet "woke" disse mennene har blitt matet med av det konservative mediemaskineriet.

Dere fordømmer folk på religiøst vis for å avvise kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene. 

Før så var det kristendom og den norske kirke som stod for dette. Woke forsøker å fylle tomrommet. Jeg har vært imot hele veien jeg, uansett hvem som forsøker seg på det.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (47 minutter siden):

Om man anser rasistene som de utvalgte autoritetene som definerer ord og betydninger så er det du sier helt korrekt.

Personlig synes jeg det er helt idiotisk og ta det disse rasistene sier.. så alvorlig, så seriøst og så betydningsfult at alle vi andre skal endre vakubilæret vårt basert på meningen de benytter bak ordene de bruker.

Dette er en smule ironisk, da selve woke begrepet ikke brukes i sin originale betydning heller, men har blitt kapret av amerikansk høyreside (noen vil påstå populært blant rasister og de som aktivt misliker minoriteter) og betyr nå noe helt annet.

Originalt var det brukt blant svarte for å vise bevissthet rundt diskriminering. 

Nå er det brukt nedlatende om det anti woke folket mener er for mange fargede og diverse minoriteter, og for sterke kvinner. Veldig langt fra sin opprinnelige betydning.

Jeg antar du bruker det i nyeste betydning.

 

Endret av PgUp
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Dere fordømmer folk på religiøst vis for å avvise kanselleringskultur

Hva vil du jeg skal tro at kanselleringskultur er konseptuellt? At f.eks studenter nektes å protestere mot folkemord i Gaza? At stokastiske terrorister som Chaya Raychick henger ut skeive lærere og bruker de som syndebukker for å koke opp en fascistisk bevegelse? Den massive hatkampanjen mot Anita Sarkeesian og Zoe Quinn i 2014?

Eller at en standup komiker blotter pikken sin, noen svarer "det der er ikke akseptabel oppførsel", og den standupkomikern "føler" seg kansellert, går under jorda en periode, og deretter kommer tilbake til en fullbooka turne?

DukeNukem3d skrev (6 minutter siden):

moralsk fordømmelse av feil holdninger

Nøyaktig hva menes med "feil holdninger"? De blir vel kalt feil av en grunn?

DukeNukem3d skrev (7 minutter siden):

strenge regler for hva som er lov å mene. 

Å si "meningen din suger og er en skikkelig søppelmening" er ikke tilsvarende en "streng regel for hva som er lov å mene". Folk har fremdeles lov å ha søppelmeninger, men man kan ikke kreve at andre folk bare tier stille om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (14 minutter siden):

Hva vil du jeg skal tro at kanselleringskultur er konseptuellt? At f.eks studenter nektes å protestere mot folkemord i Gaza? At stokastiske terrorister som Chaya Raychick henger ut skeive lærere og bruker de som syndebukker for å koke opp en fascistisk bevegelse? Den massive hatkampanjen mot Anita Sarkeesian og Zoe Quinn i 2014?

Eller at en standup komiker blotter pikken sin, noen svarer "det der er ikke akseptabel oppførsel", og den standupkomikern "føler" seg kansellert, går under jorda en periode, og deretter kommer tilbake til en fullbooka turne?

Jeg kan ikke huske å ha nevnt noe av dette i denne debatten. Så jeg vet ikke hvor du får det fra. Ellers skulle ikke Raymond Johansen være så veldig vanskelig å forstå for normalt oppegående mennesker:

"Han tror mange unge menn opplever at venstresiden står for en kultur med strenge regler for hva det er innenfor å mene. På spørsmål om venstresiden er blitt for «woke», svarer Johansen:

– Ja, det mener jeg. Det kommer selvfølgelig an på hva du legger i ordet, men den parodiske, overdrevne varianten er et problem, sier Johansen.

Med «woke» mener Johansen kanselleringskultur, moralsk fordømmelse av feil holdninger og strenge regler for hva som er lov å mene."

https://www.vg.no/nyheter/i/JQyAO4/raymond-johansen-tar-oppgjoer-med-woke

Jeg signerer helt enkelt på dette.

Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (25 minutter siden):

Nøyaktig hva menes med "feil holdninger"? De blir vel kalt feil av en grunn?

Spørs jo helt hvem som definerer. Hvis wokefolk skal få definisjonsmakten så blir det jaggu et trist samfunn å bo i. Selv "nissene på låven", et av de bedre humorprogram vi har, skulle de ha kansellert..

Det eneste som må kanselleres det er det mest ekstreme mener jeg. Ren rasisme, nazisme, fascisme, jødehat etc. Det må være høyt under taket og man må tåle å høre ting man er uenig i.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...